خانهاخبار
انرژی مورد نیاز برای پخش ویدئوی 4K به حداقل می‌رسد

انرژی مورد نیاز برای پخش ویدئوی 4K به حداقل می‌رسد

به دلیل مشکلات متعددی که پیش روی فناوری 4K وجود دارد، این استاندارد فعلا چندان همه‌گیر نشده است. اما ظاهرا محققان دانشگاه Kogakuin و شرکت فوجیتسو راه‌حلی برای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیدا کرده‌اند: حل مشکل مصرف بالای باتری هنگام پخش 4K روی گوشی‌های هوشمند.
۱۳۹۴/۹/۴

ویدئوی اولترا اچ‌دی 4K بدون شک پدیده‌ای درخور توجه و جذاب است، اما این نوع ویدئو از دو جنبه هزینه روی دست کاربران می‌گذارد: خرید گجت‌های سازگار و قدرتی که برای پردازش تصاویر 4K نیاز است. قیمت صفحه نمایش 4K به‌مرور در حال کاهش است و این روند تدریجی همچنان جریان دارد. طبیعتا همه‌گیر شدن این فناوری تاثیر بسزایی بر قیمت تمام‌شده گجت‌ها می‌گذارد. اما تکلیف مشکل مصرف بالای انرژی چیست؟ محققان دانشگاه Kogakuin ژاپن و شرکت فوجیتسو دست روی دست نگذاشته‌اند و در حال کار روی روشی‌اند که بتواند توان موردنیاز برای پخش ویدئوی 4K را کاهش دهد.

این دو نهاد طی همکاری‌شان قصد توسعه نرم‌افزاری را دارند که رزولوشن تصاویر را هنگام پخش به ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل برساند؛ رزولوشنی که در اصطلاح فنی با لفظ 4K شناخته می‌شود. این فناوری، بدون آنکه شاهد افزایشی در توان مصرفی گوشی هوشمند باشیم، می‌تواند تصاویر اولترا اچ‌دی را به‌طور پایداری با ۳۰ فریم در هر ثانیه پخش کند. محققان دانشگاه Kogakuin مدعی‌اند که می‌توان تعداد فریم‌ها را حتی به ۶۰ نیز رساند و با این حال باز هم شاهد جهش چندانی در میزان مصرف نبود.

در حال حاضر گوشی اکسپریا Z5 پریمیوم سونی تنها گوشی موجود در بازار است که صفحه نمایشی با رزولوشن 4K دارد. البته با توجه به روند رو به کاهش قیمت صفحه نمایش‌های اولترا اچ‌دی، این وضعیت دیر یا زود دستخوش تحول خواهد شد. اما موضوع اینجاست که مشکل مصرف بالای باتری روی Z5 نیز وجود دارد. به همین دلیل است که نمایش خروجی 4K تنها در حالت پخش ویدئو فعال می‌شود و نه در مصارف دیگر (نظیر انجام بازی یا کار با سیستم عامل). فناوری جدید برای سروسامان دادن به همین وضعیت ایجاد شده است. هرچند همچنان شک و شبهه‌هایی وجود دارد که آیا صفحه نمایش 4K برای استفاده روی گوشی‌های موبایل مناسب است یا نه، عده‌ای در تلاش‌اند موانع موجود بر سر راه همه‌گیر شدن این فناوری را کاهش دهند.

 

image

 

دانشگاه Kogakuin فعالیت در جهت بهبود سازوکار پخش را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده و در این مسیر شرکت فوجیتسو نیز به بهبود و ساده‌سازی این فناوری بسیار یاری رسانده است. تلاش‌های این دانشگاه و کمک‌های فوجیتسو موجب پیشرفت و ساده‌سازی کار به میزانی شده است که اکنون می‌توان از ثمرات آن به‌طور آنی بهره برد، بدون آن که به قطعات سخت‌افزاری اضافی روی گجت نیاز باشد.

فناوری 4K فعلا قدم‌های اولیه را برداشته و همه‌گیر شدنش مستلزم آن است که شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی تکانی به وضعیت فعلی وارد کنند. برای مثال، چندی پیش شنیدیم که پایین آمدن قیمت‌ها از یک سو و پیشرفت‌های بصری انجام‌گرفته که موجب افزایش عمق و طیف رنگی تصاویر می‌شوند از سوی دیگر دو عامل مهمی‌اند که تلویزیون 4K را به انتخابی معقول تبدیل می‌کنند. علاوه بر اینها قدم‌هایی که محققان دانشگاه Kogakuin و شرکت فوجیتسو برداشته‌اند نیز اقدامات بزرگی برای آوردن این فناوری به صفحه نمایش دستگاه‌های کوچک است. ناگفته نماند که گوشی هوشمند تنها عرصه‌ای نیست که در آن می‌توان از فناوری جدید بهره برد؛ محققان امیدوارند بتوان از این تکنیک در زمینه‌های دیگری نظیر تصویربرداری پزشکی نیز استفاده کرد.

منبع: CNET

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

hossein

۱۳۹۴/۹/۵
درواقع رزولوشن ۳۸۴۰ در 2160 یک اصطلاح فنی است و 4k عامیانه آن است.

محمد

۱۳۹۴/۹/۵
به نظر من هر چه زود تر این فناوری پیشرفت کنه . چون از یه طرف شرکت های سازنده مجبور میشن ظرفیت باتری گجت هاشونو با فناوری های جدید بهبود بدن و همچنین مانیتور گجت ها طوری بهینه سازی میشه که هم کنتراست بالایی داشته باشه هم رزولوشن بالاتر و در عوض مصرف پایینتر.و پردازنده ها هم طوری بهینه سازی میشه که قدرتشون برای پردازش داده های 4K بیشتر بشه و سطح پردازش گرافیکیشون بهبود پیدا میکنه و دستگاه ذخیره سازی هم مجبور به استفاده از تکنولوژی های بالاتر میشن تا دستگاه های ذخیره سازی جای کمتری رو اشغال کنن و مقدار حافظه ی ذخیره سازیشون هم بالا میره و اتصالات از قبیل پورت ها و وای فای گجت ها پیشرفت میکنن تا بتونن بدون لگ داده های 4K رو منتقل کنن و ممکنه در گجت ها انتقال صدا توسط پورت 3.5 میلی متری منسوخ بشه و فیبر نوری جاشو بگیره و طبق گفته های بالا وسایل پخش کننده ی مدیا هم پیشرفت زیادی می کنن و تلویزیون های 4K با مصرف پایینتر و کانال های تلویزیونی 4K بسیاری هم شروع به کار می کنن و صنعت دوربین های عکاسی و فیلم برداری هم دچار تغییر و تحولای میشه تا بتونه دقیقتر و با کیفیت تر فیلم های 4K رو ضبظ کنه و به دنبال اون انقلابی در دنیای تکنولوژی بوجود میاد ولی ممکنه همین تصور ایده ها هم براتون سخت باشه چون حداقل 3 سالی زمان لازمه تا این همه تغییر و تحول ایجاد بشه و معذرت می خوام اگه وقتتونو گرفتم اگر خوشتون اومد لایک رو بکوبید++++++

Alireza

۱۳۹۴/۹/۵
شما هم حسودی میکنید به سونی که صفحه نمایش 4Kداره اولین گوشی باصفحه نمایش 4Kپس برید با همون سامسونگ پلاستکی .اپل سیب گاز زده پز بدید برید

افرا

۱۳۹۴/۹/۴
حالا گریه نکن باشه فقط برا این که تو گفتی

Alireza

۱۳۹۴/۹/۴
شما استفاده نکن تا حافظه ای زیادی داشته باشی