خانهاخبار
اپلیکیشن های اندروید اطلاعات غیرضروری بسیاری را پنهانی رد و بدل می کنند

اپلیکیشن های اندروید اطلاعات غیرضروری بسیاری را پنهانی رد و بدل می کنند

هر اپلیکیشنی برای بهبود عملکرد خود در طولانی‌مدت، ممکن است گزارش‌هایی برای سازنده خود ارسال کند. اما چه تعداد از این اطلاعات ضروری‌اند؟ محققان MIT به این سوال پاسخ می‌دهند.
۱۳۹۴/۹/۲

این که بگوییم اپلیکیشن‌های اندروید تبادل دیتای زیادی با اینترنت دارند شاید شما را چندان شگفت‌زده نکند، اما بی‌شک شگفت‌زده می‌شوید وقتی بشنوید بسیاری از این اطلاعات غیرضروری‌اند! محققان دانشگاه MIT به‌تازگی نزدیک به ۵۰۰ اپلیکیشن پرطرفدار اندروید را بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند بسیاری از اطلاعاتی که این اپلیکیشن‌ها با اینترنت رد و بدل می‌کنند کاملا غیرضروری‌اند و وجود یا نبود آنها تاثیری بر عملکرد آن اپلیکیشن ندارد. این محققان برای آنکه یافته‌شان را به‌طور عملی تست و اثبات کنند، اقدام به دستکاری اپلیکیشن‌های مورد بررسی کردند. از میان ۴۷ اپلیکیشنی که دستکاری شدند و جریان تبادل اطلاعات غیرضروری آنها قطع شد، ۳۰ عنوان بدون هیچ مشکلی به عملکرد سابقشان ادامه دادند. ۱۷ اپلیکیشن باقیمانده نیز تنها در زمینه‌هایی نظیر نمایش آگهی دچار مشکل شدند.

 

image

 

البته این خبر بدین معنا نیست که اپلیکیشن‌هایتان اطلاعات مشکوک ردوبدل می‌کنند یا اینکه چنین مشکلی تنها محدود به سیستم عامل اندروید است. نزدیک به نصف اطلاعات ردوبدل‌شده داده‌های آماری نظیر اطلاعات کرش و گزارش‌های مربوط به نحوه عملکرد اپلیکیشن بودند که چنین سازوکاری در اپلیکیشن‌های آی‌اواس نیز وجود دارد. بخشی از این اطلاعات حتی ممکن است مفید واقع شود. برای مثال، اطلاعاتی که برای به‌کارگیری در زمان‌هایی دریافت می‌شوند که اتصال اینترنتی‌تان قطع می‌شود جزو این دسته‌اند. اما مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از سازندگان نمی‌گویند چنین سازوکاری در جریان است و در خصوص اطلاعاتی که ردوبدل می‌شوند شفافیتی وجود ندارد. مشخص نیست اطلاعاتی که ارسال می‌شوند به چه شکل و با چه هدفی استفاده می‌شوند.

در بررسی‌های MIT هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشد و توسعه‌دهندگان تنها اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کردند که به نظر خودشان مفید می‌آمد، ولی وقتی چنین امکانی فراهم است، ممکن است برخی توسعه‌دهندگان نیز پیدا شوند که از این ویژگی سوء استفاده کنند. سوای نگرانی‌های امنیتی، موضوع کم شدن عمر باتری بر سر تبادلات غیرضروری و البته از دست رفتن حجم اینترنت نیز موضوع دیگری است که ممکن است ذهن برخی کاربران را درگیر کند؛ به‌خصوص در کشور ایران که معمولا از اینترنت با حجم مصرفی محدود استفاده می‌کنیم.

منبع: Engadget

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

چنار

۱۳۹۴/۹/۳
خوب میشی
^_^

افرا

۱۳۹۴/۹/۲
همونطور که گفته بودید اندروید خیلی امن تر از ای او اسه(کاملا مشخصه)با یه برنامه ی 500 کیلوبایتی ساخت یه مبتدی یا یه پیام کد نویسی شده واتساپ میشه به همه ی فایلهای ینفر دست پیدا کرد
واقعا مزخرفه از امنیت