خانهاخبار
مشاور خرید: تفاوت قیمت گوشی بدون گارانتی و با گارانتی

مشاور خرید: تفاوت قیمت گوشی بدون گارانتی و با گارانتی

آیا گوشی بدون گارانتی با گوشی دارای گارانتی هیچ فرقی ندارد؟ یعنی تفاوت فقط به خدمات پس از فروش محدود می‌شود؟
۱۳۹۴/۹/۱

امروزه گوشی‌هایی که در اکثر بازارهای موبایل تهران و شهرستان‌ها با آنها مواجه می‌شویم حدود 70 درصدشان بدون گارانتی‌اند. اگر یک گوشی بدون گارانتی را با قیمت یک میلیون تومان در نظر بگیریم و بخواهیم آن را با نسخه دارای گارانتی‌اش مقایسه کنیم، تفاوت قیمت 200 هزار تومانی می‌بینیم! اما به‌راستی دلیل این تفاوت فاحش چیست و چرا فروشندگان ترجیح می‌دهند این نوع محصولات را بفروشند؟

image

یک توصیه ایمنی در مورد همه گوشی ها

همیشه از اپ استورهای مطرح مثل بازار و گوگل پلی دانلود کنید چون سیستم  ایمنی هشدار دارند و اگر برنامه ای رفتار مخرب داشت به شما هشدار داده می شود. با این کار عملکرد گوشی شما همیشه بالا خواهد بود.

 

image

 


جواب این سوالات را در این مطلب خواهید گرفت. اما بد نیست نخست ببینیم که این محصولات از کجا می‌آیند و چگونه به کشور ما وارد می‌شوند.
به‌غیر از گوشی‌های تقلبی و کپی، مابقی این محصولات را برند و کمپانی اصلی تولید می‌کند؛ اما تفاوت در این است که بسیاری از این محصولات نسخه رفرش‌شده نسخه‌های اصلی‌اند.

 

image

 

Refurbish

اصطلاح رفرش( اصطلاح عامیانه refurbish) در مورد گوشی‌هایی به کار می‌رود که مشکلشان در خط تولید مشخص شده و به‌نوعی گوشی خراب تلقی می‌شوند. این محصولات با قیمتی بسیار پایین‌تر از محصول اصلی و در بازار سیاه به فروش می‌رسند و تعمیرکاران غیرمجاز هم این محصولات را می‌خرند و در کارگاه خود قسمت‌های خراب را با قطعات سالم تعویض می‌کنند. نکته جالب اینجاست که حتی این قطعات هم، به احتمال زیاد، قطعات اصلی نیستند و گوشی رفرش نهایی یک محصول تقلبی، دستکاری‌شده و با قطعاتی تقلبی است که مونتاژ آن را نیز یک تعمیرکار ساده انجام داده.
البته به تعداد محدود در این محصولات گوشی‌های سالم‌تر و دستکاری‌نشده نیز وجود دارد، اما به‌هرحال این موارد قابل تشخیص از بقیه نیستند و خرید محصول بدون گارانتی ریسک بزرگی است.

گوشی بدون گارانتی چگونه وارد ایران می‌شود؟

این محصولات به‌دلیل عدم عرضه رسمی توسط یک شرکت معتبر، به‌صورت غیررسمی از مرز وارد کشور می‌شوند و به همین دلیل هیچ‌کدام جعبه ندارد. پس تمام این دستگاه‌ها فله‌ای وارد کشور می‌شوند و در فروشگاه‌ها به فروش می رسند. جعبه کپی این گوشی‌ها هم کیلیویی فروخته می‌شود و برای کسانی که در این حوزه کار نمی‌کنند تشخیص جعبه اصلی از فرعی کار مشکلی است.

دلیل اصرار برخی فروشندگان به فروش محصولات بدون گارانتی

این محصولات حاشیه سود بالایی دارند و از طرفی بسیاری از رسانه‌ها، مانند شرکت‌های رسمی خدمات‌دهنده، خرید این محصولات را به‌هیچ‌وجه تایید نمی‌کنند. به همین دلیل فروشنده سعی می‌کند این قبیل محصولات را هرچه سریع‌تر به فروش برساند.
اما موضوع به همین سود ختم نمی‌شود. فروشندگان این نوع محصولات یاد گرفته‌اند هزینه‌های سرباری روی فاکتور این محصولات اعمال کنند که این هزینه‌ها گاه تا 100 هزار تومان هم می‌رسد و به عناوینی مانند رجیستر کردن گوشی از مشتری دریافت می‌شود. رجیستر کردن گوشی ترفندی است که به‌بهانه رفع مشکل آنتن‌دهی گوشی برای آن در نظر گرفته می‌شود.
همچنین باز بودن جعبه این گوشی‌ها کمک خوبی برای عوض کردن شارژر و هندزفری با نسخه‌های کپی است.

 

image

 

گارانتی های متفرقه چه فرقی با گارانتی های اصلی دارند؟

گارانتی های متفرقه، برای همان محصولات قاچاقی است که برخی فروشندگان برای فروش راحت تر این محصولات، نام فروشگاه خود را به عنوان یک شرکت گارانتی معرفی کرده و با چاپ کارتهای گارانتی تقلبی به نام همین شرکت سوری، این محصولات را به عنوان گوشی با گارانتی می فروشند. پس در واقع خرید این نوع محصولات هم ریسک بزرگی است.

جمع‌بندی

با توجه به این شرایط، خرید گوشی بدون گارانتی چهار پیامد منفی دارد: نداشتن خدمات پس از فروش و عدم دسترسی به قطعات اصلی برای تعمیر، نداشتن اعتبار و فقدان پکیج معتبر برند، عدم اطمینان از اصل بودن قطعات و لوازم داخل جعبه این محصولات، امکان خراب شدن بسیار بالا به‌دلیل رعایت نشدن استانداردهای مونتاژ.
پس با این حساب تفاوت فاحش در قیمت محصولات بدون گارانتی و با گارانتی کاملا منطقی است و خرید محصولات بدون گارانتی به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (51 نظر)

وحید

۱۴۰۲/۶/۱۹
سلام من یک گوشی ساده نوکیا مانند ۳۳۱۰ یا ۵۳۱۰ بخرم اختلاف قیمت یک میلیونی بین گوشی های گارانتی دار و غیر گارانتی دار هست مخصوصا فروشگاه‌های اهواز آیا این اختلاف فقط مربوط به کرامتی می باشد یا کیفیت اینها هم فرق می کند

رضا

۱۳۹۹/۱۰/۲۶
سلام من یه گوشی دو سیم میخوام خریداری کنم ک از امارات وارد شده
و فروشنده میگه رجیستر کردم منتهی یه سیمش کار میکنه و ادعا داره که برای رجیستر هر دو سیم کارت گمرک هزینه ی بیشتری رو خواسته و ایشون قبول نکردن این واقعا درسته؟

اسدی

۱۳۹۹/۷/۱۶
گوشی بدون گارانتی خریدم و راضیم.
۴ ساله استفاده میکنم.
۲۰ درصد که پول اضافه میگیرن با اون وضع خدمات تازه اگر دچار مشکل بشه نه منطقیه ونه درست.
اگر خدمات گارانتی درست بود شاید ارزش داشت.

شهرام

۱۳۹۸/۱۱/۱۵
گوشی بدون گارانتی خریدنش اشتباه محض است.چرا که هیچ تضمینی نیست که پس از خریداری و گذشت چند روز خودبه‌خود خاموش نشود.من یک ماه پیش سامسونگa70خریدم و دچار این مسئله شدم شرکت گارانتی خیلی اذیتم کرد و سعی داشت ایراد را گردن خودم و سیستم برق رسانی خانه بیندازد ولی با سماجت و پرداخت مبلغی جزئی پس از یکماه گوشی را تعمیر کرده و تحویلم دادند

شهرام

۱۳۹۸/۱۱/۱۵
گوشی بدون گارانتی خریدنش اشتباه محض است.چرا که هیچ تضمینی نیست که پس از خریداری و گذشت چند روز خودبه‌خود خاموش نشود.من یک ماه پیش سامسونگa70خریدم و دچار این مسئله شدم شرکت گارانتی خیلی اذیتم کرد و سعی داشت ایراد را گردن خودم و سیستم برق رسانی خانه بیندازد ولی با سماجت و پرداخت مبلغی جزئی پس از یکماه گوشی را تعمیر کرده و تحویلم دادند