خانهاخبار
ایده‌ای جدید در گجت‌های هوشمند برای رفع مشکلات خواب

ایده‌ای جدید در گجت‌های هوشمند برای رفع مشکلات خواب

نور آبی صفحه نمایش گجت‌های دیجیتال به معضل بزرگی تبدیل شده است. کاربران بدون آن که از عوارض این نور آگاه باشند، وسایل دیجیتال خود را تا بستر خواب همراه خودشان می‌برند و از این طریق سلامت بدنشان را به خطر می‌اندازند. برای بهبود وضعیت، متخصصان از ایده‌ای سخن می‌گویند که ممکن است مفید واقع شود.
۱۳۹۴/۸/۲۶

برای همگی ما این موقعیت پیش آمده: زود به رخت‌خواب می‌رویم تا کمبود خواب چند روز اخیر را جبران کنیم، اما تا به خودمان می‌آییم، می‌بینیم که ساعت‌هاست گوشی هوشمندمان را در دستمان گرفته‌ایم و به صفحه نمایشش خیره شده‌ایم؛ تا جایی که کم‌کم احساس می‌کنیم دیگر حتی خبری از خواب‌آلودگی و خستگی نیست! نتیجه برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند تنها مقصران چنین وضعیتی نیستند. اما این یافته‌ها نیز تاثیرات منفی صفحه پرزرق‌وبرق گوشی هوشمند را کتمان نمی‌کنند و اتهامشان را رد نمی‌کنند. شاید مفیدترین راه در وضعیت فعلی این باشد که گوشی‌مان را پیش از رفتن به رخت‌خواب خاموش کنیم، اما شاید ایده‌های بهتری نیز وجود داشته باشد: متخصصان خواب اخیرا ایده تعبیه قابلیتی تحت عنوان Bedtime Mode را طرح کرده‌اند که ممکن است به افراد کمک کند راحت‌تر به خواب شبانه بروند.

Paul Gringras، پروفسور و متخصص حوزه خواب، به همراه تیم خود برای بررسی تاثیرات نور صفحه نمایش گوشی هوشمند و تبلت و نور پس‌زمینه کتاب‌خوان دیجیتال (نظیر کیندل پیپروایت) مطالعه‌ای شکل داده است. در این بررسی مشخص شده بدن بسیاری از افراد از تاریکی شب و روشنایی روز به‌عنوان معیاری در جهت تنظیم ساعت خواب استفاده می‌کند. اما گوشی‌های هوشمند به این روند آسیب می‌رسانند و موجب اختلال در آن می‌شوند. صفحه نمایش گجت‌های دیجیتال نور آبی‌رنگی از خود بروز می‌دهند که سبب ترشح هورمون‌های هوشیاری در بدن می‌شود. درنتیجه با تاریک‌تر شدن هوا، به‌جای آنکه تاریکی باعث به خواب رفتن شود، نور آبی‌رنگ گوشی هوشمند ما را هوشیارتر می‌کند و خواب را از سرمان می‌پراند. نور این صفحات در عین حال که در حال زیادتر شدن است، به سمت طیف رنگ‌های آبی نیز حرکت می‌کند. این عارضه ممکن است در طولانی‌مدت بر اثر کمبود استراحت کافی به سلامت بدن صدمه بزند.

 

image

 

در بررسی نخست، به شرکت‌کنندگان آزمایش عینک‌هایی نارنجی‌رنگ داده شده بود که مانع رسیدن نور آبی به چشم می‌شود. در تست دوم نیز از اپلیکیشنی استفاده شد که برای کار کردن در طول شب ساخته شده و به‌تدریج طیف رنگی صفحه نمایش را تغییر می‌دهد. هر دو این تست‌ها صحت یافته‌ها را تصدیق کردند. طبیعتا استفاده از عینک برای عموم مردم و برای محافظت در برابر نور صفحه نمایش ایده چندان منطقی و عملی‌ای نیست! اما متخصصان معتقدند استفاده از اپلیکیشن‌هایی هم می‌تواند مفید باشد که با ایجاد لایه‌ای روی سیستم عامل به‌صورت نرم‌افزاری نور آبی صفحه نمایش را کاهش می‌دهند. آن دسته از کاربران آی‌دیوایس‌های اپل که دستگاه خود را جیلبریک کرده‌اند به احتمال زیاد با f.lux آشنایی دارند. کار این توییک گرم‌تر کردن رنگ‌های صفحه نمایش برای جلوگیری از ایجاد اختلال در خواب شبانه است. متاسفانه اپل اجازه انتشار چنین اپلیکیشن‌هایی را در اپ استور نمی‌دهد و حتی در مواردی که توسعه‌دهندگان اقدام به انتشار سورس‌کد اپلیکیشنشان برای سایدلود می‌کنند، این کمپانی بابت تعدی از حقوق توسعه‌دهندگان به آنها اخطار می‌دهد.

حال که صاحبان پلتفرم‌ها عرصه را برای سایر توسعه‌دهندگان تنگ کرده‌اند، توصیه متخصصان خواب این است که شرکت‌ها روی سیستم عامل خود قابلیتی تحت عنوان Bedtime Mode تعبیه کنند؛ قابلیتی که در صورت فعال بودن، هرچه به تاریکی شب نزدیک‌تر می‌شویم، رنگ‌های سبز و آبی را به سمت رنگ‌های زرد و قرمز سوق دهد و به‌موازات این کار از شدت نور صفحه نمایش نیز بکاهد.

 

image

 

محققان قبول دارند این خواسته بزرگی است که کاربران گوشی هوشمند و تبلتشان را با خود به رخت‌خواب نبرند؛ درنتیجه آن درخواست از سازندگان گوشی هوشمند شاید راه‌حل منطقی‌تری باشد. با عملی شدن آن خواسته و ایده، کاربران بدون آنکه نیاز باشد عادت‌های استفاده از گوشی هوشمند را تغییر دهند، از آسیب‌های ناشی از نور صفحه نمایش گوشی و تبلتشان در امان می‌مانند.

منبع: Engadget

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

خشایار

۱۳۹۴/۸/۲۶
یعنی به نظر من کسایی که میرن گوشی اپل رو میگیرن با کسایی که میرن پراید میگیرن با وام25 میلیونی هیچ فرقی ندارن
من موندم با این همه مسخره بازی هایی که اپل داره سر شماها در میاره و حتی به فکر سلامتیتون نیست چرا انطوری دارین دنبالش میزین

محمدجواد

۱۳۹۴/۸/۲۶
تو کشوری که هزینه اینترنت بسیار بالاست و کسانی هم که اینترنت رایگان میخوان داشته باشن باید شبها بیدار باشن و کارشون رو بکنن و دانلود کنن
البته با دانلود منیجر نیازی به بیدار بودن نیست
اما واسه بعضی از کارها باید بیدار بود
مثلا بنده برای اپدیت برنامه های آیفونم مجبورم وقتی اپدیت میاد بیدار باشم و هی کلیک کنم روشون تا اپدیت بشن
و این برنامه های مسنجر هم که تماما شده وقت بیکاری مملکت ما و شبها مثل جغد تو این برنامه ها سرک میکشیم