خانهاخبار
چرا مردم رابط کاربری تیره دوست دارند؟

چرا مردم رابط کاربری تیره دوست دارند؟

بسیاری از کاربران، خصوصا کاربران حرفه‌ای، به استفاده از رابط کاربری تیره در گوشی خود علاقه زیادی دارند. اما این علاقه چندان از روی تعصب نیست، بلکه به دلایل و مزایایی اشاره می‌کند که استفاده از تم‌های تاریک را بر هر کسی واجب می‌کند!
۱۳۹۴/۸/۲۵

کاربران در همه جای جهان سلیقه‌ها و انتظارات مختلفی دارند و واکنش آنها به محیط و پیرامون خود قطعا با یکدیگر متفاوت است؛ درنتیجه وقتی همه این فاکتورها را در نظر بگیریم، می‌بینیم که طراحی یک محصول چقدر سخت و پیچیده می‌شود.
رابط کاربری یک محصول خصوصا اپلیکیشن موبایل از جمله چیزهایی است که افراد زیادی در طول روز و به دفعات زیاد و شرایط مختلف با آن سروکار دارند، به همین دلیل طراح باید برایش حساسیت بسیاری به خرج دهد. اصولا طراحی تم و رابط کاربری بر اساس رنگ به دو دسته تیره و روشن تقسیم می‌شود که در این بین خیلی‌ها، مخصوصا کاربران حرفه‌ای، طرفدار استفاده از تم‌های تاریک و تیره‌اند. اما چرا این‌طور است و چه دلایلی برای استفاده از تم تیره در طراحی رابط کاربری وجود دارد؟

 

کنتراست

image

 

رابط کاربری تیره اغلب شامل متنی سفید و آیکون‌هایی با پس‌زمینه سیاه و خاکستری است که نسبت کنتراست راحتی بیشتری برای چشم به ارمغان می‌آورد، مخصوصا در صفحات AMOLED که در نمایش رنگ‌ سیاه عملکرد بهتری نسبت به سایر فناوری‌ها دارند. نتیجه کار نیز خوانایی بهتر و آسان‌تر رابط کاربری و وارد شدن فشار کمتر در شب و محیط‌های تاریک است. همچنین به دلیل باز و بسته شدن کمتر مردمک چشم احتمالا دیگر مشکل بی‌خوابی به‌دلیل نگاه کردن به صفحه نمایشگر سراغ شما نمی‌آید.

 

زیبایی‌شناسی

image

 

وقتی از کاربران در مورد دلیل حمایت از رابط کاربری تیره پرسیده می‌شود، بسیاری از آنها زیبایی‌شناسی را یکی از دلایل انتخاب خود می‌دانند. از میان صفاتی مثل نرم، باحال، جدی و خوشایند، که کاربران برای رابط کابری تیره به کار می‌برند، می‌شود نتیجه گرفت که این نوع رابط کاربری از نظر زیبایی‌شناسی در ذهن کاربران (حداقل کاربران حرفه‌ای) بسیار جلوتر از انوع دیگر است. وقتی بیشتر وارد این موضوع شویم، دلایلی مثل نزدیکی به فضاها و محیط‌های علمی-تخیلی و تداعی کردن آنها در ذهن کاربر نیز ممکن است عامل استفاده از تم‌های تیره باشد.

 

انرژی

image

 

در دنیای امروزی، که صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری بسیار بااهمیت است، تعجبی ندارد کاربرانی که از نمایشگر AMOLED استفاده می‌کنند به رابط کاربری تیره، مخصوصا از نوع سیاه‌رنگ آن، تمایل بیشتری داشته باشند. یکی از ویژگی‌های نمایشگرهای AMOLED این است که برای نمایش دقیق رنگ سیاه می‌توانند پیکسل‌های خود را خاموش کنند، درنتیجه هرچه رنگ سیاه بیشتری در رابط کابری استفاده شود، پیکسل‌های بیشتری خاموش می‌شوند و به این شکل مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند.

 

سوی دیگر تاریکی

image

 

درحالی‌که رابط کاربری تیره، خصوصا میان کاربران حرفه‌ای، طرفداران وفاداری دارد، روزبه‌روز بر تعداد افرادی هم افزوده می‌شود که به استفاده از تم روشن روی می‌آورند. این دسته کاربران بر این باورند که استفاده از متن روشن روی پس‌زمینه تیره ممکن است موجب پس‌دید و color banding شود که اغلب مانع خوانایی و نیز تداخل در دید کاربر می‌شود. همچنین عده‌ای دیگر عنوان می‌کنند که رابط کاربری روشن روحی طبیعی‌تر دارد و بیشتر شبیه کاغذ است.

شما طرفدار کدام نوع از رابط‌های کاربری هستید؟ بیشتر دوس دارید از تم‌های تیره و تاریک استفاده کنید یا استفاده از تم روشن و رنگی را ترجیح می‌دهید؟

 

منبع: XDA Developers

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

علی

۱۳۹۴/۱۰/۱۳
عزیزم حالا شما غصه نخور برو یه موبایل سامسونگ بخر که بعد از چند وقت پیکسلاش بسوزه برو

محمدرضا

۱۳۹۴/۹/۷
رابط کاربری سنس اچ تی سی بی شک بهترین رابط کاربری گوشیهاست هم هنگش کمه و هم شیکه و هم گزینه های قابلیت دسترسی زیادی داره من که خیلی دوسش دارم

Abbas

۱۳۹۴/۹/۶
بنظر من جفتش خیلی خوبه. هر کدوم برای یه شرایط خاص مورد نیاز و استفاده هست. اگه تمام شرکتا تصمیم بگیرن که هردوشو توی گوشیاشون استفاده کنن تا کاربر بتونه بسته به علاقه و نیازش انتخاب کنه خیلی عالی میشه.

امير

۱۳۹۴/۸/۲۹
جمع كن بابا تو هم از همه مقاله ها يه سرى نظريات بچگانه و دروغاى مسخره و توهين آميز مينويسى كشتى خودتو. شما هم از اون عكس مسخرت هم از طرز نگارشت معلومه يا سنت پايينه يا سواد درست حسابى ندارى كه اين نظرات جانب دارانه و بى اساس و بچگانه رو مينويسى كه فقط ميتونى به يه سرى مثل خودت غالب كنى . يكم مطالعه كن بعد بيا توهين كن

alirezayasred

۱۳۹۴/۸/۲۹
بیشتر به بحث روانشناسی برمیگرده برای مثال آرامشی که در شب وجود داره باعث میشه تم تیره یا سیاه انتخاب کنیم