خانهاخبار
مقایسه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا

مقایسه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا

اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا اپراتورهای کشورمان هستند که خدمات متنوعی به کاربران ارائه می‌دهند. در این مطلب به بررسی خدمات این اپراتورها می‌پردازیم.
۱۳۹۴/۹/۸

همراه اول، ایرانسل و رایتل نام سه اپراتوری است که این روزها به‌لطف تبلیغات تلویزیونی نامشان سر زبان‌ها افتاده. اما اینکه این سه اپراتور چه خدماتی ارائه می‌دهند و در زمینه مشتری‌مداری چقدر توانسته‌اند موفق باشند سوالی است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز برای کاربران این اپراتورها بی‌پاسخ مانده. البته اپراتور تالیا نیز در کشورمان فعالیت می‌کند که به بررسی آن نیز می‌پردازیم.

 

همراه اول

بهره‌برداری از اولین فاز شبكه تلفن همراه كشور در مردادماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به‌دنبال استقبال غیرمنتظره و بی‌نظیر مشتركان از این پدیده، شركت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل كشور برآمد، طوری كه در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن‌های دایر به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و افزون بر تهران شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفت.

همراه اول بزرگ‌ترین اپراتور همراه ایران است و سابقه حدود ۲۰ ساله در کشور دارد. هم‌اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۵۶ میلیون مشترک دارد و ۱۱۷۳ شهر و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. ضریب نفوذ این اپراتور حدود ۷۴ درصد و ارتباط رومینگ بین‌الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. تا همین یکی-دو سال پیش انتظار کاربران از اپراتورها تنها به پوشش آنتن ختم می‌شد و کسی انتظار دیگری از اپراتور همراه خود نداشت. با افزایش تعداد اپراتورهای همراه در ایران و ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها، این شرکت نیز برای از دست ندادن مشتریان خود خدمات موبایلی‌اش را بهبود بخشید. از جمله این خدمات می‌توان به ارائه نسل سوم و چهارم اینترنت و خدمات ارزش افزوده اشاره کرد.

 

image

 

ایرانسل

ایرانسل عرضه‌کننده سیم‌کارت‌های تلفن همراه در ایران است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه ام‌تی‌ان افریقای جنوبی (۴۹ درصد) و شرکت گسترش الکترونیک ایران (۵۱ درصد) است. شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در ۶ آذر ۱۳۸۴ موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (جی‌اس‌ام) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گردید.

واگذاری و توزیع سیم‌کارت‌های شرکت ایرانسل در سه شهر تهران، تبریز و مشهد از روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ آغاز شد. هم‌اکنون ایرانسل حدود ۲۸ میلیون کاربر فعال دارد. ایرانسل طی سال‌های گذشته با تبلیغات فراوان و عرضه سیم‌کارت‌های هدیه توانسته است جایگاه دوم را در بین اپراتورهای کشور کسب کند. در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ایرانسل به‌عنوان نخستین اپراتور ارائه‌دهنده خدمات نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) در ایران معرفی شد.

 

image

 

خدمات و محصولات ایرانسل:

  • آهنگ پیشواز
  • MMS
  • اینترنت همراه(GPRS)
  • خدمات نسل سوم تلفن همراه (3G)
  • خدمات نسل چهارم تلفن همراه (LTE - 4G)
  • ویترین
  • ایمیل
  • پیام صوتی

 

رایتل

شرکت ارتباطات تامین شمس نوین تامین تلکام (وابسته به سازمان تامین اجتماعی) سیم‌کارت‌های نسل سوم را با نام تجاری رایتل (RighTel) ارائه می‌کند. تا دی ماه ۹۲ این اپراتور حدود یک میلیون مشترک داشته است.

رایتل اپراتوری است که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در سال ۸۶ به‌منظور ارائه سرویس 3G به بازار آمد. این شرکت با تبلیغات فراوان اقدام به جذب مشتری می‌کند و اگر طرح رومینگ ملی اجرایی نمی‌شد، وضعیت پوشش آنتن‌دهی این اپراتور بسیار بد بود. با وجود اجرایی شدن این طرح باز هم در بسیاری از مناطق امکان استفاده از اینترنت نسل سوم برای کاربران این اپراتور وجود ندارد، زیرا در این طرح مشترکین رایتل تنها می‌توانند از خدمات پایه شامل تماس صوتی، پیامک و اینترنت همراه سایر اپراتورها (نسل دوم) در مناطق خارج از پوشش‌دهی رایتل استفاده کنند. در ضمن نمی‌توان از بسته‌های تخفیفی در حالت رومینگ استفاده کرد. سیستم مکالمه تصویری این اپراتور هم که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خدمات این شرکت معرفی شده بود از خردادماه سال ۹۲ قطع شد.

 

image

خدمات و محصولات رایتل:

  • تماس صوتی
  • تماس تصویری
  • اینترنت تا سرعت HSPA+) 1024 kb/s)
  • پیامک (SMS)
  • آوا و نما (MMS)
  • آوای انتظار

 

تالیا

تالیا به‌طور رسمی از خرداد ماه ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در آن زمان اولین ارائه‌کننده سیم‌کارت‌های پیش‌پرداخته یا اعتباری بود.

در حال حاضر تالیا اپراتوری است که کمتر نامی از آن شنیده می‌شود. این شرکت نیز هر از چند گاهی در مجلات و بیلبوردهای خیابان اقدام به تبلیغ می‌کند، اما به‌یک‌باره از بازار محو می‌شود. خدمات این اپراتور هم اصلا رضایت‌بخش نیست و شاید نبود آن بهتر از بودنش باشد.

 

و درنهایت

به نظر می‌رسد اپراتورهای کشور تبدیل به شرکت سیم‌کارت‌فروش شده‌اند و فقط دوست دارند آمار تعداد مشترکان خود را بالا ببرند و به فکر خدمات‌دهی بهتر نیستند. با وجود ضعف‌هایی که در اپراتورهای کشور دیده می‌شود، باز هم از ارائه مجوز نسل سوم به سایر اپراتور و حتی راه‌اندازی نسل چهارم در کشور صحبت می‌شود. بد نیست مدیران اپراتورهای کشور و در کنار آنها مسئولان وزارت ارتباطات تدبیری اتخاذ کنند که اپراتورها قبل از راه‌اندازی تجهیزات خود و بهینه‌سازی آنها اقدام به فروش خط نکنند تا بیش از این موجب نارضایتی کاربران نشوند.

طبق آماری که حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از بررسی و تحلیل وضعیت سطح پوشش شبكه اپراتورهای اول و دوم در مناطق ۲۲ گانه تهران از دید مشتركین در تاریخ دوم اردیبهشت ماه ۹۳ ارائه کرد، اپراتور اول (شركت ارتباطات سیار) در ۱۴ منطقه و اپراتور دوم (شركت خدمات ارتباطی ایرانسل) در ۳ منطقه از شهر تهران بیش از ۱۰ درصد پوشش‌دهی نامناسب دارند. او با اشاره به اینكه اپراتورهای اول و دوم در شاخص‌های سطح سیگنال دریافتی مشتركین از شبكه در شش‌ماهه دوم سال ۹۲ ارزیابی شده‌اند، افزود: با توجه به اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، میانگین درصد عدم پوشش‌دهی مناسب شبكه همراه اول ۱۸/۱۵ و این میانگین در شبكه ایرانسل ۳/۶ درصد بوده است.

 

منبع: جیبی 83

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

سعیدی کیا

۱۳۹۵/۱۱/۱۴
به زودی شرکت تالیا از سیم کارت 4G و همچنین شبکه نسل جدید خود رونمایی خواهد کرد.همچنین این اپراتور از رومینگ 2G,3G,4G با همراه اول برخوردار هست و همه ی بسته ها در شبکه Iran Taliya و هم در قالب رومینگ ملی (همراه اول) قابل استفاده خواهد بود.

hamed6747

۱۳۹۵/۵/۲
همراه اول فقط آنتن دهیش خوبه اونم فقط نسبت ب اپراتورهای دیگه
ایرانسلم ک فقط فکر خط بیرون دادنه چندین میلیون شماره داره نصفش خاموشه
خدمات شم ک گرونه
فقط رایتل خوبه اونم نتش خوبه هم بسته هاش بصرفه تره
وگرنه آنتنش زیاد تعریفی نیست
ولی نتش ی خط سیگنال داشته باشه از سرعتش کم نمیشه

سورنا

۱۳۹۵/۵/۱
یعنی اگه برای این دیدگاهتون هزار تا منفی بخوری بازم کمه.اگه محله شما 912 باکلاسه خوش به حالتون باشه.

مجید

۱۳۹۵/۵/۱
من هزار جا شماره تالیا 0932 دادم نه از اعتبارم کم شده نه آبروم رفته و نه هیچ چیز دیگه.شماره هم مگه الان دیگه کلاس داره.تو باد توهم 15 سال پیش هنوز خوابیدید.?

معصومه

۱۳۹۵/۴/۲۱
خدایی یه چیزا باید قبول کنیم همراه اول شاید تو بعضی مناطق یه خورده اینترنتش سرعتش کم باشه ولی در کل یه سر و گردن از بقیه اپراتورها سرتره تو کشور خودمون ایران!!!!مهمترین چیز کلاسیه که همراه اول 091 داره.یعنی هرجا میخوای شمارهه ات را اعلام کنی تا میگی 0912 یا 0913 یا....طرف سریع شما را بعنوان یه ادم معتبر حساب میکنه ولی تا میگی935 یا935 901 طرف سریع یه نگاه به ما میاندازه و میپرسه همراه یا دایم نداری