خانهاخبار
2+5 دلیل برای بازگشت به کیبوردهای فیزیکی در تلفن‌های هوشمند

2+5 دلیل برای بازگشت به کیبوردهای فیزیکی در تلفن‌های هوشمند

سال‌هاست که دیگر در بازار از گوشی‌های هوشمند اندرویدی با کیبورد فیزیکی خبری نیست؛ اما امسال سامسونگ و سپس بلک بری در جهت بازگرداندن این کیبوردها به گوشی‌های تلفن همراه اقداماتی کردند. در ادامه شما را با 7 مزیت آشنا می‌کنیم که کیبوردهای فیزیکی می‌توانند با خود به همراه داشته باشند.
۱۳۹۴/۸/۱۷

دیرزمانی بود که کیبوردهای فیزیکی در گوشی‌های تلفن همراه جایی ثابت و همیشگی برای خود داشتند و کمتر موبایلی پیدا می‌کردید که فاقد این‌گونه کیبورد باشد. با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و صفحات لمسی، کیبوردهای فیزیکی رفته‌رفته جای خود را به کیبوردهای لمسی دادند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که استفاده از کیبورد فیزیکی در طراحی گوشی‌ها به فراموشی سپرده شد. در این میان تنها شرکت بلک‌بری است که همچنان بر استفاده از کیبورد QWERTY پافشاری می‌کند و آن را مثل گذشته در دستور کار خود قرار داده؛ کیبوردی که عملا به امضا و نمادی برای این شرکت تبدیل شده است.

image

 

استفاده از کیبورد لمسی مزایای خاص خود را دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این نوع کیبوردها به راحتی‌ کاربران کمکی نکرده است. کار تا آنجا پیش رفت که حتی اپل راضی شد سیاست بسته خود را در قبال استفاده از کیبوردهای نرم‌افزاری متفرقه تغییر دهد و این امکان به کاربران اپل داده شد تا، همچون کاربران اندروید، قادر باشند از کیبوردهای مختلف استفاده کنند.
با تمام این حرف‌ها و پیشرفت سریع کیبوردهای لمسی در تلفن‌های هوشمند، به نظر می‌رسد استفاده از کیبورد فیزیکی قرار است دوباره مد شود! دیدیم که سامسونگ همراه با معرفی گلکسی نوت5 و گلکسی اس6 اج پلاس از یک کیبورد فیزیکی هم به‌عنوان لوازم جانبی این گوشی‌ها پرده برداشت و در ادامه شاهد معرفی بلک‌بری پریو اندرویدی با کیبورد QWERTY کشویی بودیم؛ تصمیمی که شاید از دید خیلی‌ها نامعقول و عجیب به نظر بیاید.

image

 

برخلاف نظر من و شما، رویکرد شرکت‌های تولیدکننده به استفاده دوباره از کیبورد فیزیکی ممکن است نشان‌دهنده فرصتی دوباره و البته درخواست و تمایل کاربران به این نوع‌ کیبوردها باشد. علاوه بر این، مزایای کیبورد فیزیکی به قدری است که می‌توان دوباره آنها را به بازار موبایل وارد کرد و مطمئن بود که کاربران دوباره به آن عادت می‌کنند.
در ادامه این مطلب شما را با 5+2 دلیل برای استفاده دوباره از کیبورد فیزیکی و مزایایی که این‌گونه کیبوردها با خود به همراه دارند آشنا خواهیم کرد.

1- دقت و سرعت بیشتر هنگام حرکت

زمانی که یک جای ثابت ایستاده یا نشسته‌اید، قطعا تایپ کردن با کیبورد لمسی سرعت بیشتری از کیبورد فیزیکی دارد، اما این وضعیت هنگام راه رفتن یا رانندگی کاملا برعکس است و کیبورد فیزیکی می‌تواند دقت و سرعت بیشتری برای تایپ کردن به شما بدهد. فشار دادن دکمه‌ می‌تواند شما را از نوشتن حرف موردنظر مطمئن سازد، بدون آنکه بخواهید به گوشی نگاهی بیندازید. در طرف مقابل، تایپ کردن یا سوایپ کردن با کیبورد لمسی هنگامی که بدنتان در حال حرکت است بسیار سخت‌ است و ممکن است اشتباهات تایپی شما را بالا ببرد.

2- به یاد سپردن جای دکمه‌ها

اگر مدت زیادی از کیبورد فیزیکی استفاده کنید، دست شما جای دکمه‌ها را یاد می‌گیرد و آنها را به خاطر می‌سپرد؛ به همین دلیل بسیاری اوقات حتی بدون نگاه کردن به دستگاه نیز می‌توانید نوشته‌تان را تایپ کنید. کار با کیبورد لمسی به این شکل نیست و به دلیل آنکه انگشت شما بازخورد فیزیکی از دکمه‌ها نمی‌گیرد، جای آنها هیچ‌گاه به یاد نمی‌ماند و شما برای تایپ کردن مجبورید به صفحه گوشی نگاه کنید.

image

 

3- تایپ راحت‌تر با ناخن بلند

برای استفاده از صفحات لمسی حتما لازم است پوست انگشت شما با صفحه تماس داشته باشد. اگرچه ممکن است آقایان مشکلی با این مورد نداشته باشند، خانم‌هایی که به داشتن ناخن بلند عادت دارند برای لمس صفحه کمی به زحمت می‌افتند. در صفحه کلید فیزیکی چنین مشکلی وجود ندارد و مادامی که بتوانید با هر بخش از انگشت خود دکمه کیبورد را فشار دهید، همه‌چیز خوب عمل می‌کند و مشکل تایپ اشتباه نیز کمتر پیش می‌آید.

4- دقت بیشتر برای افراد سالخورده

هرچه سن انسان بالاتر رود، لرزش دست بیشتر و قدرت چشم کمتر می‌شود، درنتیجه تمرکز برای فشار دادن و تایپ کردن با صفحه کلید لمسی سخت می‌شود. اما در کیبورد فیزیکی انگشت نخست روی دکمه قرار می‌گیرد و سپس با اطمینان فشار داده می‌شود. از طرفی به دلیل اینکه کیبورد QWERTY سال‌هاست در ماشین تحریر و کامپیوتر استفاده می‌شود، کاربرانی با سن بالاتر آشنایی بیشتری با آن دارند.

5- راحتی بیشتر در نوشتن اعداد و کاراکترها

اگر در طول روز با نوشتن اعداد و ارقام، ایمیل، آدرس اینترنتی و... خیلی سروکار دارید، کیبورد فیزیکی راحتی و سرعت بیشتری در قیاس با کیبورد لمسی برای تایپ کاراکترها به شما می‌دهد. از طرفی روی بعضی کیبوردها میان‌بری برای باز کردن اپ‌ها، کانتکت‌ها و قسمت‌های پرکاربرد وجود دارد که می‌تواند بسیار سودمند باشد.

image

 

6- صفحه نمایش بیشتر در بلک‌بری پریو

در کنار همه مزایای کیبوردهای لمسی، یک اشکال وجود دارد و آن این است که هنگام تایپ کردن، کیبورد بخش زیادی از صفحه نمایشگر را اشغال می‌کند و هنگام چت، ایمیل نوشتن، پیام فرستادن و... نمی‌توانید تمام صفحه را در اختیار داشته باشید. بلک‌بری پریو با داشتن کیبورد کشویی با چنین مشکلی روبرو نیست و صفحه 5.4 اینچی دستگاه هنگام تایپ کردن اشغال نمی‌شود.

7- ژست‌های کنترلی در بلک‌بری پریو

یکی از خصوصیات خوب بلک‌بری پریو، که از مدل پاسپورت به ارث برده، داشتن کیبورد حساس به لمس است! به این معنی که شما می‌توانید با کشیدن انگشتتان روی دکمه‌های فیزیکی آن، صفحه را اسکرول کنید یا نشانگر موس را روی صفحه جابه‌جا نمایید. قطعا داشتن چنین امکانی به شما در کنترل بهتر گوشی و راحتی عملکرد آن کمک می‌کند.

نظر شما در مورد گوشی هوشمند با کیبورد فیزیکی چیست؟ فکر می‌کنید بازگشت دوباره آنها به گوشی‌های تلفن همراه چقدر ممکن است موفقیت‌آمیز باشید و شما به‌عنوان کاربر چقدر به استفاده از گوشی‌هایی با صفحه کلید QWERTY تمایل دارید؟


منبع: Android Central

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

sa

۱۳۹۴/۸/۱۸
بنظرم فقط شاید مورد 2 صحیح باشه و بقیه اصلا درست نیست
من خودم از 4 ساله از اکسپریا پرو استفاده میکنم...نه انگشتام درد گرفته نه رنگ دکمه ها رفته و نه مقاومت گوشیم کم بوده... تا دلت بخاد هم گوشیم ضربه خورده
در مورد کیبوردهای جدا هم حرفتون درسته ولی نه برا گوشیهایی ک به صورت پیش فرض کیبورد دارن
برا اندازه گوشی چه محدودیتی میتونه باشه؟بنظرم بهتر هم هست چون کمی دکمه ها بزرگتر میشن

محمد

۱۳۹۴/۸/۱۸
و سنگین شدن گوشی و افزایش ضخامتش

Ali

۱۳۹۴/۸/۱۷
چند ساله دارم از بلك برى استفاده ميكنم. به نظرم بهترين برند گوشى ساز دنياست. اميدوارم با پرايو قدرت سابق پيدا كنه

yvesv

۱۳۹۴/۸/۱۷
البته باید ضرر های کیبورد QWERTY رو هم بگی جی اس ام جان!!!
1-به مرور درد انگشتان.
2-کاهش سرعت تایپ کردن.
3-به مرور رفتن رنگ دکمه های کیبورد.
4-احتمال بالای خطا در ارتباط کیبورد های جدا با پردازنده اصلی گوشی به خصوص در گوشی های اندرویدی مثل گلکسی اس 6 اج پلاس.
5-محدودیت در اندازه صفحه نمایش گوشی.
6-مقاومت کم در برابر برخورد احتمالی با زمین.

iland

۱۳۹۴/۸/۱۷
یعنی کیبورد لمسی هم یه ایییی تووووو چیزایی تو خودش داره؟؟؟؟؟؟!!!!!!