خانهاخبار
مقایسه دوربین 12 مگاپیکسلی iPhone 6s با دوربین 16 مگاپیکسلی Galaxy S6

مقایسه دوربین 12 مگاپیکسلی iPhone 6s با دوربین 16 مگاپیکسلی Galaxy S6

فکر می‌کنید آیفون 6اس می‌تواند با دوربین 12 مگاپیکسلی‌اش، دوربین 16 مگاپیکسلی ایزوسل گلکسی اس6 را شکست دهد؟
۱۳۹۴/۸/۱۷

معیارها و متغیرهای فراوانی بر خروجی تصاویر ثبت‌شده با دوربین دیجیتال تاثیرگذارند، مانند فاصله کانونی، دیافراگم، پیکسل و اندازه حسگر، فوکوس خودکار، لرزشگیر نوری و دیجیتالی و ...
با توجه به این نکات، یک عکاس باید برای خرید دوربین دیجیتالی یا اسمارتفونی برای عکاسی موارد بسیاری را در نظر بگیرد و در نظر گرفتن مگاپیکسل به‌تنهایی برای انتخاب دستگاه یک اشتباه محض است! 

عدد مگاپیکسل می تواند حقایق را از جلوی چشمان ما پنهان کند!
در این مطلب قصد نداریم به شما بگوییم مگاپیکسل اهمیتی ندارد! چراکه این نیز یکی از متغیرهای تاثیرگذار مهم در عکس‌برداری است؛ اما می‌خواهیم بگوییم که مقایسه دو دوربین فقط و فقط بر اساس عدد مگاپیکسل آنها ممکن است گمراه‌کننده باشد.
به‌طور مثال، در این مطلب می‌خواهیم دوربین Apple iPhone 6s را با Samsung Galaxy S6 مقایسه کنیم و ببینیم که از رقابت یک دوربین 12 مگاپیکسلی با یک دوربین 16 مگاپیکسلی چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.
اگر بخواهیم مگاپیکسل را به‌تنهایی عامل تعیین‌کننده کیفیت در نظر بگیریم، S6 باید با داشتن 33 درصد پیکسل بیشتر، جزئیات بیشتری در عکس‌های ثبت‌شده نمایش دهد، اما نتیجه کمی متفاوت است!
یکی از مواردی که در مقایسه دوربین‌های پرچم‌داران نادیده گرفته می‌شود نسبت تصویر بومی سنسور است. این متغیر رابطه مستقیمی با طول و عرض تصویر ثبت‌شده دارد. به طور مثال، دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون با رزولوشن 4032 در 3024 نسبت تصویر 4:3 دارد و دوربین گلکسی 16 مگاپیکسلی با رزولوشن 5312 در 2988 نسبت تصویر 16:9. تفاوت نسبت تصاویر این دو گوشی را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

image

 

همان‌طور که می‌بینید، تنها چیزی که در مقایسه بین این دو دوربین مطرح است جزئیات و رزولوشن نیست. درست است که دوربین محصول سامسونگ 4 مگاپیکسل رزولوشن بالاتری نسبت به محصول اپل دارد، اما این دو عکس از نظر عرض و نسبت با یکدیگر متفاوت‌اند. عرض هر دو عکس با حدود 3000 پیکسل ثبت شده و، به معنای دیگر، هر دو گوشی در جزئیات تقریبا برابرند؛ چراکه در هر کدام از عکس‌ها که زوم می کنیم، جزئیات را کاملا شبیه هم می‌بینیم و تفاوت چندانی به چشم نمی‌آید. اما به‌هرحال پوشش زاویه بیشتر یک مزیت برای دوربین S6 سامسونگ است.

تفاوت در نور قابل جذب
در این قسمت تفاوت فاصله کانونی این دو گوشی را در نظر نگرفتیم تا مقایسه ساده‌تر باشد، چراکه فاصله کانونی آیفون 6s برابر 29 و در گلکسی S6 برابر 28 میلی‌متر است. هرچند فاصله کانونی تاثیر زیادی در زاویه دید دارد، به‌دلیل کم بودن اختلاف فاصله کانونی این دو محصول می‌توان آن را در نظر نگرفت.
نکته دیگری که در نظر نگرفتیم تفاوت این دو سنسور در جذب نور است. برای بهتر فهمیدن این موضوع به عکس زیر دقت کنید. همان‌طور که در عکس می‌بینید، هرچند لنز هر دو دوربین مدور است و نور را در یک دایره جذب می‌کند، تصاویر ثبت‌شده به‌صورت مستطیل نمایش داده می‌شود. تصویری که با S6 ثبت شده طول افقی بیشتری نسبت به عکس‌های ثبت شده با آیفون 6s را پوشش می‌دهد و، برخلاف آن، آیفون طول عمودی بیشتری دارد. این اختلاف‌ها به‌دلیل تفاوت نسبت تصویر است. پس با این تفاسیر می‌توان گفت که نور قابل جذب توسط هر دو دوربین تقریبا برابر است.

image

 


شرایط یکسان مقایسه
حالا زمان آن رسیده که این‌گونه تحلیل‌ها را کنار بگذاریم و ببینیم عکس‌های ثبت‌شده با هر دوربین تا چه حد طبیعی‌اند. در ادامه سه عکس ثبت‌شده در شرایط یکسان برای هر دو گوشی وجود دارد که با دو دستگاه زیر ذره‌بین ما، یعنی iPhone 6s و Galaxy S6، گرفته شده‌اند. این تصاویر با بالاترین رزولوشن ممکن گرفته شده‌اند و ما آنها را به زوم 100درصد برده‌ایم تا به مقایسه جزئیات آنها بپردازیم. بدین ترتیب جزئیات بدون در نظر گرفتن عدد مگاپیکسل آنها دیده می‌شود و فقط الگوریتم پردازش تصاویر در این دو گوشی مقایسه شده است. در این مقایسه، به‌دلیل تفاوت در نسبت تصاویر در دو گوشی، حاشیه عکس‌ها بریده شده تا این تفاوت نیز باعث از بین رفتن کیفیت مقایسه نشود.

image

 

image

image

 

image

 

image

 

image

 

برای دیدن سایز واقعی عکس‌ها روی آنها کلیک کنید.

Apple iPhone 6s

image

Samsung Galaxy S6

image

 

Apple iPhone 6s

image

 

Samsung Galaxy S6

image

 

Apple iPhone 6s

image

 

Samsung Galaxy S6

image

 

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی
مگاپیکسل به‌تنهایی نمی‌تواند بر کیفیت عکس تاثیرگذار باشد. درواقع چیزی که در این مقایسه مشخص شد این است که دوربین Galaxy S6 با داشتن 33 درصد مگاپیکسل بیشتر نسبت به iPhone 6s نتیجه 33 درصد کیفیت بهتر عکس نداشت. در این عکس‌ها تفاوت چندانی در این دو دوربین دیده نشد و اگر هم تفاوتی دیدیم، متغیرهای دیگری به‌غیر از مگاپیکسل در آن تاثیرگذار بودند. پس با این حساب می‌توان گفت که ساختمان دوربین پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و برای مقایسه دو دوربین اگر بخواهیم فقط مگاپیکسل را در نظر بگیریم، به نتایج اشتباهی می‌رسیم. اما عموم مردم همین متغیر را شاخص اصلی مقایسه در نظر می‌گیرند و از آنجا که کمپانی‌ها هم از این امر باخبرند، عدد مگاپیکسل بالاتری برای دوربین محصولاتشان در نظر می‌گیرند تا مشتریان بیشتری به سمت خود جلب کنند. 
اما درنهایت این را هم باید در نظر بگیریم که از این مقایسه دو نتیجه اصلی حاصل می‌شود:
1. کیفیت جزئیات در این دو دوربین، با وجود تفاوت 33 درصدی در تعداد مگاپیکسل، تقریبا برابر است. 
2. درست است که کیفیت در هر دو دوربین تقریبا برابر است، اما به‌هرحال دوربین S6 زاویه بیشتری را پوشش می‌دهد و این خود یک مزیت به شمار می‌رود.


نظر شما درباره این مقایسه چیست؟ فکر می‌کنید نکته‌ای در این مقایسه وجود دارد که آن را در نظر نگرفته‌ایم؟

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (58 نظر)

محمد

۱۳۹۹/۵/۱۹
چرا میگین تفاوت کیفیت وجود نداره یکم بیشتر دقت کنین قشنگ به چشم میزنه شما اسمون رو تو هردو عکس ببینین تو عکس 6s طبیعی تره و رنگ خودشو داره من خودم عکاسم تو عکاسی تنها چیزی که اهمیت داره طبیعی بودن عکسی که گرفته میشه و این تو دوربین آیفون کاملا واضحه پس اینجاست که ایفون تفاوت هارو رقم میزنه لنزی که ایفون به کار برده تراشه همون لنز دوبین فیلمبرداریه

بی نام....

۱۳۹۸/۹/۴
آیفونو_____❤?❤______بس

عرفان

۱۳۹۸/۲/۱۳
دوستان چرا کل کل و توهین میکنید.ن ما صاحب برند اپل و ن سامسونگ هستیم.هرکسی تجربش فرق میکنه.خیلیا هستن با ی دوربین معمولی با توجه ب نور و زاویه عکس باکیفیت و مناسب میگیرن ک بعضیا بادوربین حرفه ای نمیگیرن.باهم بحث کنید نظربدید توهین چرا ؟؟؟من خودم ایفون ۶اس دارم و راضیم ینفر دگ ک حرفه ای تره میگه ن بی کیفیته.شما کلا حرفه عکس گرفتنو فراموش کردین فقط با تعصب کورکورانه ب هم وطن هم توهین میکنید.بحث سرتکنولوژی باتوهین خیلی فرق داره.یاعلی

محمد رضا

۱۳۹۷/۹/۱۰
حالا یکی بگه از چی میخواید عکس بگیرید اینقدر رو تفاوت کیفیتش حساسید خوب

سلمان

۱۳۹۶/۱/۱۹
فرقش اونجاس که باتری گوشی تو 2 سال کار میده ولی باتری گوشی پسرخالت 6 سال :))))))