خانهمقاله‌ها
چگونه دسترسی اپلیکیشن‌های اندروید را ببندیم؟

چگونه دسترسی اپلیکیشن‌های اندروید را ببندیم؟

دسترسی غیرمعقول اپلیکیشن‌های اندروید به بخش‌های مختلف دستگاه هنگام نصب، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های کاربران این سیستم عامل بود. خوشبختانه از نسخه 6 اندروید این مشکل برطرف شده است و کاربران می‌توانند بر دسترسی اپ‌ها کنترل کاملی داشته باشند.
۱۳۹۵/۱۰/۱۰

یکی از اصلی‌ترین مشکلات امنیتی که کاربران اندروید طی سال‌ها با آن روبرو بوده‌اند دسترسی‌های زیاد و غیرمعقول بعضی اپلیکیشن‌ها به منابع دستگاه است. تا پیش از نسخه 6 اندروید، هرگاه کاربری اقدام به نصب اپلیکیشن می‌کرد، اپلیکیشن مربوطه مجوز دسترسی به بخش‌های مختلفی از گوشی را که به آن نیاز داشت (یا نداشت) از کاربر می‌گرفت و کاربر دیگر کنترلی بر آن نداشت.

image

این وضعیت از این جهت ممکن بود برای کاربران ایجاد خطر کند، چون معمولا اپلیکیشن‌ها مجوزهایی را از کاربران درخواست می‌کنند که فراتر از نیاز آنهاست. اما این مشکل در نسخه 6 اندروید برطرف شد و اپلیکیشن‌ها هنگام نصب دیگر مجوزهای دسترسی رااز کاربر اخذ نمی‌کنند، بلکه زمانی که یک اپلیکیشن به دسترسی خاص نیاز داشته باشد، همان لحظه درخواست آن را به کاربر می‌دهد. در نتیجه کاربر می‌تواند تصمیم به تایید یا رد آن بگیرد.

در ادامه به شما خواهیم گفت که در نسخه 6 اندروید به چه شکلی می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف را به بخش‌های مختلف گوشی بررسی کنید و آن را بسته به نظر خودتان تغییر دهید.

image

برای این کار به منوی تنظیمات و سپس Apps وارد شوید و در گوشه صفحه آیکون چرخ‌دنده را لمس کنید.

image

در قدم بعد وارد App Permissions شوید. در این بخش می‌توانید ببیند که به هر قسمت (مثل دوربین، تقویم، سنسور و...) چه اپلیکیشن‌هایی دسترسی آزاد دارند و آنها را بنا به صلاحدید خود تغییر دهید.

image

به جز این مورد، بعضی اپ‌ها می‌توانند تنظیمات سیستم دستگاه شما را نیز تغییر دهند که در اندروید 6 باید یک مرحله به عقب برگردید و از قسمت Modify System Settings نسبت به تغییر موارد لازم اقدام نمایید. اگر گوشی شما از اندروید 7 استفاده می‌کند وارد Special Access شوید تا در این قسمت Modify System Settings را پیدا کنید.

توجه داشته باشید اپ‌ها برای عملکرد درست نیاز دارند به بعضی از قسمت‌های دستگاه دسترسی داشته باشند بنابراین اگر اجازه دسترسی به آنها را ندید ممکن است آن اپ به درستی کار نکند پس با دقت وضعیت دسترسی اپلیکیشن‌های اندروید را تغییر دهید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

Neda

۱۴۰۲/۷/۳
سلام وقت بخیر
برنامه شربت من وقتی میخوام روشنش کنم یک قسمتش باز نمیشه و می‌نویسه اصلاح تنظیمات سیستم کسی می دونه مشکلش چیه و باید چیکار کرد

حسین

۱۳۹۶/۲/۲۷
سلام خسته نباشی
متاسفانه من هم همین مشکل رو دارم نمیدونم چکار بکنم!!

محمد

۱۳۹۵/۱۰/۱۰
ممنون آقای سیدی
همین ویژگی در اندروید 6 منو کلافه کرده
گوشی خود به خود اکثر مجوزها رو لغو کرده
مثلا برا اینستا مجوز دسترسی به حافظه رو نداره
میرم که این مجوز رو بهش بدم ارور میده تحت این عنوان
you first have to turn off the screen overly frrom setting>app
و به فارسی هم اینه
هم پوشانی صفحه شناسایی شد
برای تغییر این تنظیم مجوز. ابتدا باید همپوشانی صفحه را از تنظیمات > برنامه ها خاموش کنید
نمیدونم چه کنم حسابی کلافه شدم
آقای سیدی و باقی دوستان لطفا راهنماییم کنید

رضا

۱۳۹۴/۸/۱۱
5 سال دیگه نه داداشم الانم داریم استفاده میکنیم , یعنی چند سال داریم استفاده میکنیم.
سخت است فهاندن چیزی به کسی که نمیخواهد بفهمد.

سیامک راد

۱۳۹۴/۸/۱۰
برادر گلم سامسونگ بابت اندروید باید واسه هر گوشیش یه پولی بده به گوگل..اینه که میخواد سیستم عامل ساخته خودش یعنی تایزن رو کم کم داره تو محصولاتش بومی میکنه..قبلا هم سیستم عامل بادا رو ساخت که واقعا عالی بود ولی بنا به دلایلی اون پروژه رو کنار گذاشت و حالا همونو فقظ با اسم مستعار تایزن داره میده بیرون هرچند این بار با شرکت اینتل در این زمینه همکاری داشته..بخود بی جهت به و بدون منبع حرف نزینم.. سایتهایی که فروشنده که امیال شخصیشونو دنبال میکنن نه حقایق رو منبع قرار ندین.م