خانهاخبار
معرفی ۵ اپلیکیشن عکاسی با قابلیت ثبت تصاویر RAW

معرفی ۵ اپلیکیشن عکاسی با قابلیت ثبت تصاویر RAW

دوربین تلفن‌های هوشمند روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند. در جدیدترین اقدام، اندروید به وسیله Camera2 API قابلیتی در دسترس کاربر قرار داده که وی را قادر می‌کند تصاویر RAW ثبت کند. برای آشنایی با این نوع تصاویر و ۵ اپلیکیشن برتر عکاسی که از RAW پشتیبانی می‌کنند این مطلب را از دست ندهید!
۱۳۹۴/۸/۴

تقریبا تمام افرادی که با دوربین‌های عکاسی سروکار دارند با تصاویر RAW آشنایی دارند. به زبان ساده، عکس‌های این فرمت اطلاعات تصویر گرفته‌شده را بدون دست‌کاری و فشرده‌سازی حفظ می‌کنند. درواقع فرمت JPEG نتیجه فشرده شدن اطلاعات موجود در عکس‌های RAW هستند که ما در اینترنت می‌بینیم. عکاسان حرفه‌ای تصاویر خود را نخست با این فرمت ذخیره می‌کنند تا بتوانند با دست باز به ویرایش آنها بپردازند.

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده: با همه این احوال چرا فرمت پیش‌فرض دوربین تلفن‌های هوشمند ما JPEG انتخاب شده و نه RAW؟ در جواب باید گفت فایل‌های RAW حجم زیادی دارند و از طرفی بسیاری از اپلیکیشن‌ها از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند و درنهایت، به عقیده بسیاری از افراد، JPEG به اندازه کافی پاسخگوی نیازهاست.

با این وجود، اندروید در نسخه‌های اخیرش پشتیبانی فنی از ذخیره تصاویر RAW را اضافه کرده و در حال حاضر شما می‌توانید عکس‌هایتان را با فرمت DNG -محبوب‌ترین فرمت عکس‌های RAW- در تلفن هوشمندتان ثبت کنید. اما این کار با اپلیکیشن‌های سوم‌شخص مقدور است که در این مطلب به معرفی ۵ نمونه از بهترین آنها می‌پردازیم.

Manual Camera

image


با توجه به سلیقه توسعه‌دهنده این اپلیکیشن در انتخاب نام، حدس زدن کارایی اپ اصلا سخت نیست. تمام آنچه اپلیکیشن Manual Camera در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار مشابه یک دوربین عکاسی حرفه‌ای است که تمام تنظیمات آن را می‌توان به‌صورت دستی تغییر داد. در دیوایس‌های سازگار با این اپلیکیشن شما امکان کنترل تمرکز، بالانس نور سفید، سرعت شاتر، ISO، اکسپوژر و غیره را دارید.

در عین حال اپلیکیشن تمام پارامتر‌های فوق را به‌صورت خودکار برای شما تنظیم می‌کند. کنترل‌کننده‌ها در طرفین اپلیکیشن قرار دارند و به‌سادگی می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. تنظیمات دیگری همچون تایمر عکاسی، پشتیبانی از دوربین دوم، خطوط شبکه‌ای، پشتیبانی از عکاسی RAW همه‌وهمه یک اپلیکیشن حرفه‌ای عکاسی تشکیل داده‌اند. 

اما برای در اختیار داشتن این اپلیکیشن باید مبلغ ۲.۹۹ دلار بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید اپلیکیشن Manual Camera اول اپلیکیشن Manual Camera Compatibiliy را دریافت کنید تا از سازگاری کامل آن با تلفن هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.

Camera FV-5

image

 

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که بر امکانات دستی دوربین مشابه نمونه‌های DSLR تمرکز بسیار زیادی دارد و البته از RAW پشتیبانی می‌کند اپلیکیشن Camera FV-5 است. اینجا هم به‌سادگی می‌توانید مواردی همچون تمرکز، بالانس نور سفید، سرعت شاتر، ISO و اکسپوژر را تحت کنترل خود داشته باشید. همچنین این اپلیکیشن حالت‌هایی برای تنظیم دقیق‌تر ISO و سرعت شاتر برای کاربران مبتدی‌تر در نظر گرفته که مزیت خوبی نسبت به اپلیکیشن قبلی محسوب می‌شود.

در قسمت تنظیمات می‌توانید دکمه‌های کنترل صدا را به‌عنوان دکمه شاتر تعریف کنید تا لذت عکاسی با موبایل برایتان دو چندان شود. 

این اپلیکیشن هم دو نسخه پولی و Lite (رایگان) دارد که البته در نسخه مجانی امکان ثبت تصاویر RAW را ندارید.

AZ Camera

image

 

در یک نگاه، اپلیکیشن AZ Camera بسیار مشابه دو اپلیکیشن پیشین است. شما دوربین تلفن هوشمند خود را به‌طور کامل تحت کنترل دارید، اما آنچه AZ Camera را متمایز می‌کند رایگان بودن آن است. البته برخی قابلیت‌های آن با پرداخت مبلغ اضافه در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما نکته جالب توجه این است که گزینه تصاویر RAW در این اپلیکیشن کاملا رایگان است. با پرداخت هزینه اضافه، علاوه بر پشتیبانی از توسعه‌دهنده اپلیکیشن، برخی قابلیت‌ها همچون ثبت نامحدود ویدئو و برخی امکانات عکاسی نیز برایتان فعال می‌شود.

  • دانلود AZ Camera (با امکان پرداخت درون‌برنامه‌ای)

A Better Camera

image

 

خبر خوب این است که اپلیکیشن A Better Camera امکانات و تنظیمات بسیار خوبی برای ثبت تصاویر بهتر در اختیار شما می‌گذارد و خبر نه‌چندان خوب هم این که تصاویر RAW در تعداد محدودی از دیوایس‌ها پشتیبانی می‌شود. بنابراین تنها در صورت اطمینان از توانایی دیوایس خود اقدام به خرید این اپلیکیشن نمایید.

A Better Camera امکانات بسیار خوبی مانند حالت‌های عکاسی +HDR، عکاسی در شب، Pre-Shot، پانوراما و غیره برایتان فراهم ساخته است.

Mi2raw Camera

image

 

و مورد آخر، اپلیکیشن رایگان Mi2raw Camera است که می‌تواند عکاسی RAW انجام دهد، اما متاسفانه در تعداد محدودی از دیوایس‌ها پشتیبانی می‌شود. در حال حاضر تلفن‌های هوشمند شیائومی می۲، می۳، ال‌جی جی۲ و وان‌پلاس وان قادرند این اپلیکیشن را اجرا کنند. اگر دستگاهی غیر از موارد ذکرشده دارید، باید بدانید که اپلیکیشن به‌هیچ‌عنوان در دستگاهتان اجرا نمی‌شود و باید تا به‌روزرسانی‌های بعدی Mi2raw Camera صبر کنید.


واضح است که اپلیکیشن‌های بسیاری در این رابطه وجود دارند، ولی ما سعی کردیم بهترین‌های آنها را برایتان معرفی کنیم. در صورتی که از اپلیکیشن خاصی بهره می‌برید که از امکان ثبت تصاویر RAW برخوردار است، با معرفی آن در بخش نظرات، ما و دیگر کاربران را بی‌نصیب نگذارید.

منبع: PhoneArena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

میلاد

۱۳۹۴/۸/۴
s6 پشتیبانی میکنه؟