خانهاخبار
اورکلاک کردن دستگاه اندرویدی، از نحوه انجام تا خطرات و ریسک‌ها

اورکلاک کردن دستگاه اندرویدی، از نحوه انجام تا خطرات و ریسک‌ها

اورکلاک یعنی تغییر دادن سرعت یک قطعه و افزایش مقدار آن نسبت به آنچه کمپانی تعیین کرده است. در این مطلب به بررسی اورکلاک کردن می‌پردازیم.
۱۳۹۴/۷/۲۸

احتمالا با کلمه اورکلاک آشنایید. این واژه قبلا در مورد پردازنده‌های دسکتاپ به کار می‌رفت، ولی با پیشرفت بشر در حوزه موبایل این واژه وارد دنیای اندروید نیز شد. با کمک اورکلاک می‌توانید سرعت پردازش پردازنده مرکزی و گرافیکی دستگاهتان را افزایش دهید تا عملکرد دستگاه بهتر شود. اما بهتر است نخست نگاهی کلی به باید‌ها و نباید‌ها بیندازیم.

image

اورکلاک چیست؟

اورکلاک کردن یعنی افزایش فرکانس یک قطعه که البته بیشتر در مورد پردازنده صدق می‌کند. هرچه فرکانس (سرعت) پردازنده بالاتر رود، عملکرد سیستم بهتر می‌شود. فرایند اورکلاک کردن دستگاه اندرویدی تقریبا شبیه اورکلاک کردن پردازنده دسکتاپ است، با این تفاوت که در اورکلاک دستگاه اندوریدی احتمال سوختن پردازنده تقریبا صفر است، البته به‌شرطی که این کار با اطلاعات کامل و احتیاط صورت گیرد.

image

اورکلاک برای چه افرادی مناسب است؟

اگر صاحب یکی از پرچم‌داران برندهای معروف هستید و عمر دستگاهتان کمتر از دو سال است، به شما توصیه می‌کنم به‌هیچ‌وجه به اورکلاک کردن گوشی‌تان فکر نکنید، چون دستگاه‌ شما در حال حاضر قدرت زیادی دارد و به اورکلاک کردن برای بهبود عملکردش نیازی نیست. خلاصه بگویم: عملکرد دستگاهتان بسیار خوب است؛ نگران چیزی نباشید!
اما اگر صاحب دستگاهی هستید که بیش از دو سال از عمرش می‌گذرد، اورکلاک کردن می‌تواند عملکردش را بهتر کند؛ البته اگر درست و صحیح این کار را انجام دهید.

image

آیا اورکلاک کردن دستگاه اندرویدی مطمئن است؟

پاسخ این سوال بله است. اگر سرعت دستگاه خود را 10 تا 30 درصد بیشتر کنید، مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر به درصدی بیشتر از این فکر می‌کنید، باید خطر این کار را هم بپذیرید، چون ممکن است آسیب جدی به دستگاه وارد شود. به‌عنوان مثال، ممکن است دستگاهتان در حلقه بوت گیر کند.

image

خطرات اورکلاک

همان‌طور که چند بار اشاره کردیم، اورکلاک کردن پردازنده امری حساس است و به دقت فراوان نیاز دارد. در صورتی که هنگام اورکلاک کردن بی‌‌دقتی چاشنی کار شود، مشکلاتی رخ می‌دهد که بعضا جبران‌ناپذیرند.
اورکلاک کردن دستگاه اندرویدی عملیاتی غیررسمی است و گارانتی را باطل می‌کند. این فرایند به گوگل، اندروید و کارخانه تولیدکننده دستگاهتان هیچ‌گونه ارتباطی ندارد و متاسفانه باید گفت در این راه تنهایید.

image

اورکلاک کردن قطعه دمای آن را افزایش می‌دهد، چون قطعه موردنظر بیش از حد تعیین‌شده فعالیت می‌کند و خروجی این فعالیت هم گرماست. اگر دمای قطعه بیش از حد بالا برود، احتمال سوختنش وجود دارد. البته در تراشه‌های امروزی احتمال روی دادن چنین اتفاقی کم است، اما با وجود این‌ باید از این نکته آگاه باشید و سرعت پردازنده را بیشتر از 30 درصد زیاد نکنید.
در حالت 10 تا 30 درصد نیز گاهی مشکلاتی پیش می‌آید. در بدترین حالت دستگاه شما وارد حلقه بوت می‌شود و به‌طور مداوم ری‌استارت می‌شود.
این موضوع خیلی خطرناک نیست، اما بهتر است بدانید که با اورکلاک کردن پردازنده مصرف باتری افزایش پیدا می‌کند، چون پردازنده ولتاژ بیشتری مصرف می‌کند که درنهایت به مصرف بیشتر انرژی باتری منجر می‌شود.

image

پیش‌نیازهای اورکلاک

اورکلاک کردن به دسترسی‌های خاصی نیاز دارد؛ پس قبل از اقدام به اورکلاک باید این پیش‌نیازها را فراهم کنید تا بتوانید پردازنده دستگاهتان را اورکلاک کنید.
برای اورکلاک کردن باید دستگاه اندرویدی‌تان را روت کنید. می‌توانید مزایا و معایب روت کردن را در جی‌اس‌ام مطالعه کنید تا با چندوچون این عملیات آشنا شوید. بهبود عملکرد پردازنده تنها از طریق فلش کردن کرنل لینوکس (موجود در اندروید) امکان‌پذیر است و برای فلش کردن کرنل لازم است اول زنجیرهای اندروید را باز کرد و سپس سراغ پردازنده رفت.

image

با روت کردن دستگاه می‌توانید به سیستم داخلی دستگاهتان راه پیدا کنید و یک قدم به اورکلاک کردن نزدیک شوید. البته در صورتی که در میانه راه منصرف شوید، می‌توانید با دانگرید کردن به اندروید استاک یا آپدیت به نسخه جدید اندروید دوباره گارانتی را بازگردانید.
هنگام فلش کردن کرنل کاستوم، بازیابی بومی اندروید کار نمی‌کند. برای این منظور باید از برنامه‌هایی نظیر Clockworkmod Recovery یا Team Win Recovery Project استفاده کنید. این برنامه‌ها را می‌توانید از گوگل پلی استور دانلود کنید.
اگر قبل از خواندن این مطلب دستگاهتان را روت کرده‌اید و از کاستوم رام استفاده می‌کنید، باید به این موضوع توجه کنید که امکان دارد رامی که استفاده می‌کنید از کرنل‌ کاستومی استفاده کند که اورکلاک کردن را پشتیبانی می‌کند. اگر چنین سناریویی در مورد شما و دستگا‌هتان صدق می‌کند، احتمالا اورکلاک از پیش فعال است و به فلش کردن کرنل کاستوم نیاز ندارید.

image

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام اورکلاک کردن بک‌آپ گرفتن از محتویات حافظه داخلی دستگاه است، چون معمولا چنین عملیات‌هایی با پاک شدن اطلاعات همراه است.
برای اینکه با خیال راحت مراحل اورکلاک را طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم با نندروید بک‌آپ بگیرید تا کاستوم رام خود را ذخیره کنید. به این‌ترتیب در صورتی که پس از اورکلاک کردن دستگاه از این کار پشیمان شدید، می‌توانید با استفاده از این بک‌آپ دستگاه را به حالت قبل از اورکلاک برگردانید.
برای اورکلاک کردن به کامپیوتر و کابل یواس‌بی نیاز دارید. لازم است روی کامپیوتر درایورهای دستگاه را نصب کنید و نباید هیچ ابزار امنیتی‌ای اجرا کنید.

image

قبل از شروع مراحل اورکلاک از شارژ دستگاه خود مطمئن شوید. همچنین برای انجام دادن این فرایند باید حالت USB Debugging را فعال کنید.

اورکلاک کردن

خب! پیش‌نیازها به پایان رسید. حالا می‌رویم سراغ اصل ماجرا تا دریابیم فرایند اورکلاک کردن چگونه انجام می‌پذیرد.
پس از نصب کرنل کاستوم باید اورکلاک را فعال کنید. سپس باید یکی از اپ‌های SetCPU ،No-frills CPU Control یا IncrediControl را دانلود کنید. پس از دانلود یکی از این ا‌پ‌ها آن را نصب و اجرا کنید. پس از اجرا نشانه‌های اپ را، که روی نمایشگر نقش می‌بندد، دنبال کنید تا بتوانید فرکانس پردازنده را افزایش دهید. پس از افزایش فرکانس دستگاه را ری‌بوت کنید و... تمام! پردازنده شما اورکلاک شد.

image

البته این نکته را در ذهن داشته باشید: اگر دستگاهی با پردازنده 1 گیگاهرتزی دارید و فرکانس پردازنده را به 1.5 گیگاهرتز افزایش می‌دهید، بدین معنی نیست که دستگاهتان همیشه با سرعت 1.5 گیگاهرتز اطلاعات را پردازش می‌کند. دستگاه زمانی از سرعت 1.5 گیگاهرتز استفاده می‌کند که احساس کند با فرکانس 1 گیگاهرتز از پس پردازش اطلاعات برنمی‌آید. اگر بازی حجیمی اجرا کنید، پردازنده با سرعت 1.5 گیگاهرتز اقدام به پردازش اطلاعات می‌کند، ولی هنگام پردازش اطلاعات عادی با همان سرعت 1 گیگاهرتز عمل می‌کند.

image

امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید. در مطالب بعدی سعی می‌کنیم بیشتر وارد دنیای اورکلاک شویم و پس از آن با آندرولت ادامه می‌دهیم. با ما در جی‌اس‌ام همراه باشید تا به یک گیک تبدیل شوید!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

آرمین

۱۳۹۹/۸/۶
بعد از اورکلاک می تونم روت رو بردارم؟ یا باید باشه؟

مهران

۱۳۹۹/۱/۲۱
کرنل کاستوم رو از کجا گیر بیاریم؟

بردیا

۱۳۹۷/۱۲/۲۷
با سلام
یه مطلب هست بگم که احتمالا جواب اکثر دوستان رو هم ساپورت میکنه
اینکه اورکلاک یه چیز جزئیه و اکثرا از اورکلاک گوشیتون نتیجه ای مشاهده نمیکنید یا به چش نمیاد چون کرنل رسمی ای که به صورت پیش فرض روی گوشیتون نصب شده اجازه ی تغییر واقعی فرکانس cpu رو به شما نمیده و شما با تغییر فرکانس عملا چیزی مشاهده نمیکنید و اگه رو مانیتور فرکانس کرنل رو مشاهده کنید میبینید که بعد از چند ثانیه باز به همون مقدار اولیه برمیگرده
البته تو یه مورد هست
که اونم دلیلش نصب کاستوم رام هست که خودشون به صورت پیش فرض کرنل با قابلیت اورکلاک رو قرار دادن رو رام
تو این مورد خاص میشه گفت میتونین واقعا از پردازنده کار بکشید و مدیریت کنید
در جواب یکی از دوستان که گفتن اتصال به کامپیوتر این وسط چی شد باید بگم کاربردی نداره
مگر اینکه بخوایم کاستوم ریکاوری رو فلش بزنیم رو گوشی و از طریق اون بخوایم کاستوم کرنل رو روی رام بندازیم
با تشکر

داود

۱۳۹۷/۱/۱۵
هه هه
گویا مطلب مال3سال پیش بوده.و من خوش خيالانه انتظار پاسخ هم دارم

داود

۱۳۹۷/۱/۱۵
پس اتصال به کامپیوتر که اشاره کردید مال کدوم قسمت کار بود?
,
سرعت و فرکانس مينيموم رو هم باید افزایش داد?
,
تو برنامه set cpu که البته تو گوگل استور 2$ پولیه دوتا کادر پایین صفحه هست که گزینه های مختلفی داره کاش اونها رو هم یه مختصر ميگفتيد،یه وقت نزنیم بترکان کنیم گوشی رو
با تشکر و سپاس و امید به پاسخ??