خانهاخبار
آینده اپلیکیشن‌های حوزه سلامتی با قابلیت شناسایی نوع حرکات بدن عجین شده است

آینده اپلیکیشن‌های حوزه سلامتی با قابلیت شناسایی نوع حرکات بدن عجین شده است

در دنیای فعلی همه چیز با فناوری گره خورده است؛ گرهی که روزبه‌روز سفت‌تر می‌شود. این فناوری آینده حوزه سلامتی را به چه سمتی می‌برد؟
۱۳۹۴/۷/۲۶

برای برخی کاربران اپل واچ این سوال وجود دارد که اپلیکیشن Workout ساعت مچی هوشمندشان قادر است چه فعالیت‌هایی ثبت کند. درصد بزرگی از کاربران از این اپلیکیشن برای ثبت و پیگیری فعالیت‌هایشان در باشگاه بدنسازی و برخی دیگر نیز برای پیگیری ورزش‌های کششی‌شان استفاده می‌کنند. اما آیا این اپلیکیشن برای چنین فعالیت‌هایی مناسب است؟ اپل خود می‌گوید این اپلیکیشن برای ثبت ورزش‌های هوازی مناسب است. پیش از watchOS 2 این گفته اپل محدودیتی اساسی بود، اما با از راه رسیدن watchOS 2 رده جدیدی از اپلیکیشن‌های سلامتی برای اپل واچ نیز از راه رسیده‌اند؛ اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند از شتاب‌سنج اپل واچ استفاده کنند و ورزش‌های مختلفتان را، فارغ از این که کششی است یا قدرتی، ثبت و آنالیز کنند.

 

محدودیت‌های اپلیکیشن Workout

در اپلیکیشن ورزشی پیش‌فرض اپل واچ با نام Workout می‌توانید دسته وسیعی از فعالیت‌های ورزشی هوازی نظیر دویدن، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری را ثبت کنید. این گزینه‌ها در لیست پیش‌فرض قرار دارند و همه زمینه‌ها برای گرفتن اطلاعات از شما فراهم است. انتهای لیست گزینه‌های اصلی گزینه‌ای تحت عنوان Other نیز به چشم می‌خورد. وقتی نام فعالیت ورزشی خود را بین گزینه‌های اصلی پیدا نمی‌کنید، ناچار می‌شوید به گزینه Other روی بیاورید. اما این گزینه دقیقا به چه منظور تعبیه شده است؟ آیا استفاده از آن برای ثبت هر فعالیت ورزشی‌ای مناسب است؟

اپلیکیشن Workout می‌تواند ضربان قلب و میزان فعالیت‌های شما را زیر نظر بگیرد تا بر این اساس مقدار کالری‌ای را محاسبه کند که بدنتان می‌سوزاند. با همین توضیح مختصر نیز می‌توان حدس زد که چرا اپلیکیشن Workout مناسب ورزش‌های هوازی است: ورزش‌های هوازی فعالیت‌هایی‌اند که در آنها تحرک، افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری حرف اول را می‌زند. بنابراین وقتی از گزینه Other حرف می‌زنیم، منظور هر فعالیت ورزشی دیگر نیست، بلکه فعالیت‌هایی است که مبتنی بر فعالیت جسمی باشند.

مشکل همینجاست! متاسفانه، طبق بررسی‌های شرکت Wristly، مشخص شده بسیاری از کاربران از گزینه Other برای ثبت فعالیت‌های کششی و قدرتی استفاده می‌کنند. در بررسی این شرکت وقتی از دارندگان اپل واچ سوال می‌شد که از گزینه Other به چه منظور استفاده می‌کنند، دو جواب پررونق «ورزش‌های بدنسازی» و «حرکات نرمشی» بود، یا به عبارت بهتر همان فعالیت‌های قدرتی و کششی.

هدف از ورزش‌های قدرتی ساخت و حجم‌دهی به ماهیچه‌هاست، نه سوزاندن مستقیم کالری. شیوه درست ثبت فعالیت‌های قدرتی این است که بدانید چه حرکت‌هایی را در چند دور و در هر دور چند بار انجام داده‌اید.

در سوی دیگر نیز ورزش‌های کششی قرار دارند که هدف از آنها افزایش انعطاف بدن است. اینجا نیز از سوزاندن کالری خبری نیست. برای ثبت فعالیت‌های کششی باید بدانید کدام مفاصل را حرکت می‌دهید و در گذر زمان میزان انعطاف در آن ناحیه به چه شکل تغییر می‌کند.

این کارکردها چیزی نیست که بتوان از اپلیکیشن Workout انتظار داشت. پس چاره چیست؟ دو شرکت FocusMotion و VimoFit مشکل فوق را چاره کرده‌اند. نتیجه این چاره‌جویی تولد فناوری‌هایی است که می‌توانند به آینده اپلیکیشن‌های حوزه سلامتی سمت‌وسو دهند.

 

FocusMotion و درک حرکات انسان

افرادی که از مشکلات ثبت فعالیت‌های ورزشی آگاه بودند و از وجود استارت‌آپ FocusMotion نیز خبر داشتند، حدس می‌زدند که دیر یا زود راه چاره ثبت خودکار فعالیت‌های ورزشی از راه می‌رسد و همین‌طور هم شد. تیم FocusMotion با عرضه SDK مخصوصشان برای توسعه‌دهندگان دنیای آی‌اواس راه را برای توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند در این زمینه باز کرده‌اند. مدیرعامل FocusMotion، آقای Cavan Canavan، طی صحبتی که هفته گذشته با Graham Bower از سرویس Cult of Mac داشت، از برنامه‌های شرکتش برای اپل واچ و دورنمایی سخن گفت که تحت عنوان «درک فعالیت‌های انسان» در ذهن دارند.

در سال ۲۰۱۳ شرکت FocusMotion اپلیکیشنی ورزشی برای سامسونگ گلکسی گیر تحت عنوان Focus Trainer منتشر کرد. اما پس از گذشت دو سال از آن به نظر می‌رسد این شرکت رویکردش را تغییر داده و، به‌جای ساخت اپلیکیشن، ترجیح می‌دهد روی هسته اصلی FocusMotion کار کند؛ هسته‌ای که برای درک حرکات انسان و تعداد دفعاتی که یک حرکت تکرار می‌شود از هوشمندی کافی برخوردار باشد.

در مقطع فعلی FocusMotion این امکان را برای توسعه‌دهندگان سوم‌شخص فراهم کرده که به‌کمک هسته اصلی این فناوری اپلیکیشن‌های خود را در رده سلامتی توسعه دهند. Canavan امیدوار است برندهای بزرگ نیز فناوری این شرکت را به کار بگیرند و از این طریق نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های ورزشی روی کار بیاید.

آن دسته از اپلیکیشن‌های اپل واچ که بر پایه FocusMotion ساخته شوند می‌توانند به‌طور خودکار نوع فعالیت در حال انجام و تعداد دفعات تکرار آن را شناسایی کنند. تنها کاری که شما باید بکنید به مچ بستن اپل واچ و انجام دادن فعالیت ورزشی است. با این کار هسته FocusMotion وارد عمل می‌شود و در ارتباط با سنسورهای حرکتی ساعت مچی‌تان اطلاعات لازم را بیرون می‌کشد و پردازش می‌کند. سیستم فعلی می‌تواند ۲۴ نوع ورزش را شناسایی کند که در ادامه قرار است بر تعداد آنها افزوده شود. همچنین تکرارهای ۵۰ نوع فعالیت ورزشی مختلف نیز قابل پردازش و تشخیص است.

 

image

 

پس از توصیف و سپس تمجید، باید از عیب‌ها نیز سخن گفت. Canavan در صحبت‌های خود اشاره کرده که این سیستم فعلا بی‌نقص نیست و میانگین دقت اطلاعات ۹۵ درصد است. از آنجا که شما ساعت هوشمند را روی مچتان می‌بندید، شتاب‌سنج دستگاه نمی‌تواند تمریناتی را رصد کند که در آنها مچتان نقش ندارد (نظیر تمرینات پا). طبعا کمتر کسی را می‌توان یافت که حاضر باشد اپل واچ را به مچ پایش ببندد تا از این طریق بتواند تمرینات پا را تحت نظر بگیرد! بنابراین می‌توان گفت در این زمینه فعلا نمی‌توان کار چندانی کرد. سنسورهای دستگاه همچنین از پیش‌بینی سنگینی وزنه‌هایی که جابجا می‌کنید نیز عاجزند. نباید هم انتظار داشته باشید تمریناتی ثبت شوند که در آنها فقط مچ دستی نقش دارد که اپل واچ به آن بسته نشده است.

اگر توسعه‌دهنده هستید، می‌توانید SDK تیم FocusMotion را برای اپل واچ از این لینک دریافت کنید. سایر کاربران نیز باید منتظر باشند که توسعه‌دهندگان دست‌به‌کار شوند و اپلیکیشن‌های کاربردی خود را بسازند که از FocusMotion قدرت گرفته‌اند و روانه فروشگاه‌های اپلیکیشن کنند. Canavan تخمین زده است که این کار شاید تا پیش از سال نو میلادی انجام نشود.

 

VimoFit Tracker برای اپل واچ عرضه شده است

اگر نمی‌توانید منتظر اپلیکیشن‌های مبتنی بر FocusMotion بمانید و مشتاقید که همین الان یک اپلیکیشن با قابلیت شناسایی خودکار حرکت داشته باشید و از آن استفاده کنید، VimoFit Tracker همان چیزی است که باید سراغش بروید. جالب اینجاست که این اپلیکیشن کمی بیش از یک هفته پیش پا به اپ استور گذاشته و در حال حاضر می‌توان آن را به‌رایگان دانلود کرد. البته گمان نکنید که در ساخت VimoFit نیز از FocusMotion کمک گرفته شده است. سازندگان VimoFit از تکنولوژی اختصاصی خود برای تشخیص نوع حرکت‌ها و تعداد دفعات تکرارشان استفاده کرده‌اند و برای رساندن این فناوری به دست کاربر اپلیکیشنی مبتنی بر آن توسعه داده‌اند.

نسخه مخصوص اپل واچ این اپلیکیشن نیز به‌خوبی توسعه داده شده است. رابط کاربری‌ای که در برابر کاربران قرار می‌گیرد ساده و تمیز است و به‌راحتی در آن می‌توان فعالیت‌های مختلف را ثبت کرد. طی تست‌های عملی‌ای که کاربران انجام داده‌اند، اپلیکیشن تعداد دفعات تکرار حرکت را با دقت بالایی شناسایی و ثبت می‌کند. اما در خصوص شناسایی نوع فعالیت‌ها بیشتر اوقات لازم است به اپلیکیشن بگویید حرکتی که انجام دادید چه بود. برای این کار باید از میکروفون ساعت هوشمندتان استفاده کنید و نام حرکت را مقابل آن بگویید. انجام دادن این کار در محیط‌های ورزشی پرسروصدا احتمالا بی‌نقص نیست و گاهی موجب دردسر می‌شود.

در زمینه نقص‌ها VimoFit نیز مشکلات FocusMotion را داراست: باید وزن‌ها را به‌طور دستی وارد کنید و از شناسایی تمرینات پا و حرکات یک‌طرفه خبری نیست. البته راهی برای پیش بردن کار در چنین مواقعی در نظر گرفته شده است تا اگر اپلیکیشن نتوانست به‌طور خودکار کار شناسایی را انجام دهد، امکان وارد کردن دستی اطلاعات فراهم باشد.

با کمی کمک گرفتن از حالت وارد کردن دستی اطلاعات می‌توانید تمرینات ورزشی را به‌کل از طریق ساعت هوشمندتان ثبت کنید و برای این کار هیچ نیازی به گوشی هوشمندتان پیدا نکنید.

 

چشم‌انداز فناوری‌های حوزه سلامتی

ایده‌ای که موجب توسعه هر دو عنوان FocusMotion و VimoFit شده جاه‌طلبانه است. اگرچه با محدودیت‌هایی مواجهیم، شکی نیست که به‌مرور زمان شاهد بهبود در این عرصه خواهیم بود. در حال حاضر قابلیت شناسایی حرکات در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و شاید استفاده از آن برای تمام افراد نتیجه ایده‌آلی نداشته باشد. ولی حتی اگر کاربر این اپلیکیشن‌ها و فناوری‌ها نشوید، حداقل چند سال دیگر می‌توانید به یاد بیاورید که جرقه‌های تحول عرصه سلامتی از کجا زده شد.

 

منبع: Cult of Mac

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

رضاامامی

۱۳۹۴/۸/۱۷
نت.قطع ووصل مشود. باتشکر
%