خانهاخبار
نگاه نزدیک‌تر به لومیا 950 و 950XL و قابلیت خنک‌کنندگی پردازنده با مایع

نگاه نزدیک‌تر به لومیا 950 و 950XL و قابلیت خنک‌کنندگی پردازنده با مایع

مایکروسافت پرچم‌داران سری لومیا را به‌تازگی معرفی کرده است. در معرفی این دو مدل می‌توان مشخصات بسیاری نام برد، اما یک قابلیت بیش از بقیه خودنمایی می‌کند: سیستم خنک‌کننده پردازنده با مایع.
۱۳۹۴/۷/۱۹

هر چند روز یک بار گوشی اندرویدی جدیدی وارد بازار می‌شود که با مشخصات فنی چشمگیرش می‌تواند تا چند ماه بهترین گوشی اندرویدی بازار باشد. اما در دنیای ویندوز فون وضعیت این‌گونه نیست؛ به‌دلیل استقبال کمتر از این گوشی‌ها، به‌روزرسانی آنها در بازه‌های طولانی‌تری انجام می‌شود. با وجود این که چنین حقیقتی غیرقابل کتمان است، به میمنت ورود ویندوز ۱۰، مایکروسافت دو پرچم‌دار جدید معرفی کرده که امیدوار است به‌کمک آنها سهم بیشتری از بازار مصرفی را از آن خود کند. دو گوشی لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ایکس‌ال قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوزند که تا امروز ساخته شده‌اند.

با مبنا قراردادن وضعیت گوشی‌های فعلی، لومیا ۹۵۰ گوشی به‌مراتب کوچک‌تر و خوش‌دست‌تری است. صفحه نمایش ۵.۲ اینچی این مدل رزولوشنی برابر ۲۵۶۰ در ۱۴۰۰ پیکسل دارد و از فناوری OLED بهره برده است. اگر ذهنیتی از این ابعاد ندارید، در نظر بگیرید که صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس۶ برابر ۵.۱ اینچ اندازه دارد. مشخص نیست که مایکروسافت از چه پنل OLED برای ساخت این مدل استفاده کرده، اما هرچه باشد، بعید است که بتواند به‌عنوان رقیب در برابر فناوری نسل کنونی صفحه نمایش‌های سامسونگ قد علم کند. مایکروسافت سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی به همراه قابلیت لرزشگیر اپتیکال در دوربین قرار داده و فلاش سه‌گانه LED را برای ثبت بهترین تصاویر در شرایط کم‌نور با دوربین همراه کرده است. مدل ۹۵۰ایکس‌ال نیز از همان لنز ۲۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد، اما صفحه نمایش آن ۵.۷ اینچ (با همان رزولوشن مدل ۹۵۰) است. هر دو این مدل‌ها از درگاه یواس‌بی Type-C برای اتصال به منبع تغذیه یا کامپیوتر استفاده می‌کنند.

لومیاهای جدید از نظر ظاهر همچنان رنگ‌ولعاب لومیاهای سابق را دارند، اما در خصوص مشخصات فنی وضعیت بسیار متفاوت شده است. هر دو گوشی رم ۳ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی دارند، اما از نظر پردازنده متفاوت‌اند. لومیای ۹۵۰ به پردازنده ۶ هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۸ مجهز است. این چیپ از ۴ هسته کوچک Cortex-A53 و دو هسته بزرگ Cortex-A57 شکل گرفته است. هسته‌های بزرگ‌تر سریع‌تر و البته تشنه باتری‌اند، اما هسته‌های کوچک‌تر مصرف بهینه دارند و برای پردازش در پس‌زمینه بهترین گزینه‌اند. در مدل ۹۵۰ایکس‌ال نیز اسنپدراگون ۸۱۰ با چهار هسته Cortex-A53 و چهار هسته Cortex-A57 به کار رفته است.

 

image

 

در دنیای فناوری، چیپ اسنپدراگون ۸۱۰، بیش از توان پردازشی بالا، به استعداد گرم شدن بالا شهره  است. شرکت‌های مختلف، از جمله سونی، برای فائق آمدن بر این مشکل تکنیک‌های مختلفی آزمایش کرده‌اند. مایکروسافت نیز برای غلبه بر این مشکل پای فناوری خنک‌کننده مایع را از تبلت‌های سرفیس به گوشی‌های لومیا کشانده است. براساس آنچه در سرفیس دیده‌ایم، می‌توانیم حدس بزنیم این عملکرد روی گوشی‌های لومیا چگونه است. در این دستگاه‌ها سیستم خنک‌کننده مایع از یک لوله حرارتی باریک مسی متصل به پردازنده تشکیل شده است. درون این لوله مقدار مشخصی آب وجود دارد که وقتی دمای پردازنده بالا می‌رود، به بخار تبدیل می‌شود. بخار تولیدشده از طریق لوله به سمت فن خنک‌کننده می‌رود و آنجا، با سرد شدن، دوباره به آب تبدیل می‌شود. البته گوشی‌های لومیا واحد فن را ندارند و مشخص نیست مایکروسافت چگونه بخار آب تولیدشده را کنترل و دوباره سرد می‌کند.

اگر مایکروسافت با این شیوه بتواند اسنپدراگون ۸۱۰ را خنک نگه دارد، انتخاب این مدل به‌جای مدل ۸۰۸ منطقی است. در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی عملکرد مدل ۸۱۰ با گرم شدن چیپ به‌شدت افت می‌کند و در عمل قدرت پردازشش تا قدرت مدل ۸۰۸ پایین می‌آید. تجربه استفاده از ویندوز فون روی گوشی‌هایی با مشخصات فنی میان‌رده نیز چندان مشکل‌زا نیست؛ بنابراین شکی نیست که سپردن وظیفه اجرای ویندوز به چیپ اسنپدراگون ۸۱۰ می‌تواند به تجربه‌ای عاری از لگ و کندی منجر شود.

هر دو مدل ۹۵۰ و ۹۵۰ایکس‌ال از ویندوز ۱۰ بهره می‌برند و از ماه آینده برای فروش در دسترس قرار می‌گیرند. قیمت مدل کوچک‌تر، یعنی لومیا ۹۵۰، از ۵۴۹ دلار و قیمت مدل ۹۵۰ایکس‌ال از ۶۴۹ دلار آغاز می‌شود.

منبع: ExtremeTech

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

FIVhN

۱۳۹۴/۱۰/۱۶
به گفته ی منتقد GSM Arena این گوشی ها بهترین صفحه نمایش ها رو بین اسمارت فون ها دارن و بعد شما میگین که...!؟؟

hmg88

۱۳۹۴/۷/۱۹
میشه توضیح بدید که از کجا این جمله رو آوردین؟؟؟؟ ((در نظر بگیرید که صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس۶ برابر ۵.۱ اینچ اندازه دارد. مشخص نیست که مایکروسافت از چه پنل OLED برای ساخت این مدل استفاده کرده، اما هرچه باشد، بعید است که بتواند به‌عنوان رقیب در برابر فناوری نسل کنونی صفحه نمایش‌های سامسونگ قد علم کند.))
چرا همش این سامسونگو نخود هر آشی می کنید؟؟؟
اگه واقعا دلیل قانع کننده ای برای این جمله خودتون دارید توضیح بدید وإلا این جمله بدونه دلیل شما، میگن مزخرف.
(هرچند بعید میدونم این نظرمو برای نمایش عموم بزارید)

ا

۱۳۹۴/۷/۱۹
کلا با مایکروسافت مشکل دارین کجای صفحه نمایشای سامسونگ تا حالا از لومیاها بهتر بوده لومیا 930 رو با اس5 که هم نسلش بود مقایسه کنید هر دو آمولدن اما 930 نه سفید مثل اس5 درب و داغون نشون میده رنگ هاشم اشباع خیلی بهتر و واقعی تری داره زاویه دید که اس5 ابدن در حدش نیست زیر نور آفتابم به خاطر کلیر بلک نه تنها از اس5 بلکه از اس6و نت5هم عملکرد بهتری داره حالا هم با توجه به افزایش رزلوشن توی این نسل که به کیواچ دی آپ شده باید با اس6 و نت5 مقایسه بشه که مطمئنن بازم عملکرد بهتری ارائه میده حداقلش ایرادات اونا رو بخاطر پتنت های اختصاصیش نداره اس6و نت 5 که رنگ هاشون جز سیاه و آبی بقیه داغونن 930 رو همین الان کنار اس6 بزارید از 930 بیشتر خوشتون میاد حداقل من که اینجوریم الان نیاین لینک دیسپلی میت بدین که همه میدونن چکارس. اینجا هم که کلا طرفداری سامسونگ توش موج میزنه این همه از اعضا اعتراض میکنن بازم گوش نمیکنین واقعا متاسفم

علیا

۱۳۹۴/۷/۱۹
فلاش سه گانه خیلی چیز جالبیه.
البته یه موضوع به ذهنم رسید که شاید بتونه فلاش سه گانه رو جذاب تر هم بکنه.
اینکه در زمانی که نور محیط خیلی هم کم نیست فقط یکی از فلاش ها روشن بشه و وقتی نور کمتر هست قط دو فلش و زمانی که نور خیلی کم هست هر سه فلش روشن بشند.
چون استفاده از فلش مشکلی داره که حتی در برخی دوربین های حره ای هم دیده میشه اونهم سایه ی زیاد و اختلاف رشنایی بین اجسام نزدیک و دور. با این کار زمانی که نور هست اما نه به اندازه کافی استفاده از قط یک فلاش میتونه موضوع اصلی رو کمی روشن تر کنه اما اختلاف روشنایی بین موضوع اصلی و پس ضمینه خیلی نخواهد شد.