خانهاخبار
با والپیپر مشکی باتری بیشتری ذخیره کنید!

با والپیپر مشکی باتری بیشتری ذخیره کنید!

در بازار گوشی‌های هوشمند نمایشگرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: نمایشگرهای آمولد و ال‌سی‌دی. بسیاری از افراد نمی‌دانند رنگ والپیپری که در گوشی قرار می‌دهند می‌تواند عمر باتری را دستخوش تغییرات کند. والپیپر مشکی یا تیره‌رنگ می‌تواند به‌طور قابل توجهی باتری ذخیره کند!
۱۳۹۴/۷/۱۹

برای روشن شدن موضوع عمر باتری و ارتباطش با والپیپر مشکی بهتر است کمی وارد دنیای تکنولوژی نمایشگر‌ها شویم. البته پرداختن به جزئیات لازم نیست و فقط نگاهی سطحی کفایت می‌کند.

 

image

 

ال‌سی‌دی

image

 

ال‌سی‌دی مخفف نمایشگر کریستال مایع است (Liquid Crystal Display). این تکنولوژی همان تکنولوژی‌ای است که در تلویزیون‌، مانیتور و این دست نمایشگرها می‌بینیم. همان‌طور که از نامش برمی‌آید، نمایشگر کریستال مایع واقعا کریستال است. این کریستال‌ها از خودشان نوری منتشر نمی‌کنند، بلکه نور را از منبعی انتقال می‌دهند که پشت سرشان قرار دارد.
این امر به این معنی است که وقتی به رنگ مشکی در نمایشگر گوشی یا تبلت نگاه می‌کنید، درواقع به رنگ مشکی‌ای نگاه می‌کنید که نور از پشت نمایشگر به آن تابیده است. به همین دلیل ال‌سی‌دی‌ها رنگ مشکی واقعی را نمایش نمی‌دهند. نکسوس5، ال‌جی جی3 و اکسپریا زد3 از جمله گوشی‌هایی‌اند که از ال‌سی‌دی استفاده می‌کنند.
از طرف دیگر ال‌سی‌دی‌ها بسیار پرمصرف‌اند: هر پیکسل نمایشگر باید همیشه روشن باشد و این سبب می‌شود باتری بیشتری مصرف کنند.

 

AMOLED و OLED

image

 

آمولد مخفف دیود اکتیو ماتریس ارگانیک تولیدکننده نور (Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode) است. این تکنولوژی در ساخت نمایشگر‌های تلویزیون نیز به‌کار می‌رود، اما استفاده از آن روی گوشی‌های هوشمند بسیار رایج‌تر است. نمایشگر‌های اولد نیز همان ساختار مشابه را دارند، با این تفاوت که از اکتیو ماتریس استفاده نمی‌کنند.
به‌عنوان مثال، نمایشگر دستگاه‌های سامسونگ معمولا از آمولد بهره می‌برد، از جمله گلکسی اس5، اس6، نوت4، نوت5 و... همان‌طور که از نامش پیداست، این نمایشگر از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده که به‌محض عبور جریان، نور تولید می‌کند. به این دلیل که نمایشگرهای آمولد پیکسل به پیکسل روشن می‌شوند، شاهد رنگ واقعی مشکی خواهیم بود، چون نور مشکی تولید نمی‌شود.
این امر سبب می‌شود که نمایشگرهای آمولد باتری کمتری مصرف کنند، چون نیاز نیست تمام پیکسل‌ها همیشه روشن باشند.

 

عمر باتری: آمولد در برابر ال‌سی‌دی

آمولد

اگر گوشی‌ای با نمایشگر آمولد دارید، می‌توانید با استفاده از والپیپرهای مشکی یا تم‌های تیره باتری بیشتری ذخیره کنید. در آزمایشی این نکته ثابت شده است که در صورت استفاده از والپیپر مشکی و روشنایی 20 درصد، در هر ساعت 6 درصد باتری ذخیره می‌شود. این مقدار در حالت روشنایی کامل به 8 درصد در ساعت می‌رسد. و در آزمایش دیگری معلوم شده که این عدد برای یک روز حدود 18 درصد است.

 

ال‌سی‌دی

از آنجا که ال‌سی‌دی به بک‌لایت نیاز دارد، هیچ کاری برای ذخیره باتری نمی‌توان انجام داد. تنها کاری که ‌می‌توان انجام داد استفاده از حالت ذخیره باتری در تنظیمات گوشی است. جالب اینجاست که می‌توان از والپیپرهای رنگی و روشن و تم‌های چشم‌نواز در ال‌سی‌دی استفاده کرد، چون به‌هرحال عمر باتری تغییری نمی‌کند.
از آنجا که نمایشگر‌های ال‌سی‌دی به‌هرحال ساز خود را می‌زنند و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند به ما در ذخیره باتری کمک کنند، ما هم از آنها گذر می‌کنیم و سراغ ترفند‌هایی می‌رویم که به دارندگان گوشی‌هایی با نمایشگرهای آمولد کمک می‌کنند باتری بیشتری ذخیره کنند.

 

image

 

آمولد و ترفندهای ذخیره باتری

image

 

اپلیکیشن‌هایی را که اجازه شخصی‌سازی می‌دهند در اولویت کار خود قرار دهید. این کار سبب می‌شود با تغییر ظاهر اپلیکیشن و تیره‌تر کردن آن بتوانید زمان بیشتری برای خود بخرید.
ظاهر درونی اپلیکیشن‌ها را تغییر دهید؛ به‌عنوان مثال، اگر از اپلیکیشن ایمیل استفاده می‌کنید، به‌جای استفاده از حالت عادی (فونت مشکی در پس‌زمینه سفید) از حالت دیگر استفاده کنید؛ یعنی رنگ فونت را به سفید و رنگ پس‌زمینه را به مشکی تغییر دهید.
با استفاده از این ترفندها می‌توانید مدت زمان بیشتری از گوشی‌تان استفاده کنید، بدون اینکه به شارژ نیاز داشته باشید. اگر از این روش‌ها قبلا استفاده کرده‌اید، ما را هم در جریان تجربیات خود قرار دهید.


منبع: Android Pit

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Mehran-Classic

۱۳۹۴/۷/۲۳
GSM chera nazarato nemizari ?
chon harfe haghe ?!!!!!

Mehran-Classic

۱۳۹۴/۷/۲۰
دوستمون Aj راست میگن دیگه،
دقت کردین جی اس ام کجاها اسم SONY بزرگ رو میاره ؟!!!

Aj

۱۳۹۴/۷/۱۹
همون اول عنوان مطلب رو به "نحوه نگهداری باتری در AMOLED و سامسونگ"تغییر میدادید که ما اینهمه الکی متن رو نخونیم .

gsmer

۱۳۹۴/۷/۱۹
متأسّفم که شما تازه به این امر پی بردید
ویندوز فون به طور دیفالت تمش مشکیه