خانهاخبار
با تمام قابلیت‌های جدید لومیا 950 و لومیا 950XL آشنا شوید

با تمام قابلیت‌های جدید لومیا 950 و لومیا 950XL آشنا شوید

پس از مدت‌ها انتظار، مایکروسافت با پرچم‌داران جدید خود در دنیای ویندوز فون پیش آمده است؛ گوشی‌هایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
۱۳۹۴/۷/۱۶

بیش از یک سال بود که مایکروسافت ضیافت تولید گوشی‌های هوشمند رده‌بالا را ترک کرده بود و با هیچ دستگاهی به این کارزار برنمی‌گشت. اما این انتظار بالاخره با معرفی لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰XL به پایان رسید؛ انتظاری که می‌توان گفت ارزشش را داشت. این دو مدل تا مدت‌ها پس از این گوشی‌های اصلی‌ای خواهند بود که به ویندوز ۱۰ موبایل مجهزند. سخت‌افزار این مدل‌ها به شکلی توسعه یافته که بتواند آنها را با پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند تولیدشده در جهان وارد رقابت کند. صفحه نمایش OLED، پردازنده‌های ۶ و ۸ هسته‌ای، دوربین مجهز به لرزشگیر اپتیکال و فلاش سه‌گانه، پورت اتصال یواس‌بی Type-C و قابلیت شارژ بی‌سیم مشخصاتی‌اند که در هر دستگاهی نمی‌توانید پیدا کنید.

البته به همان میزان که مشخصات فنی قوی‌تر می‌شوند، قیمت نیز بالاتر می‌رود. لومیا ۹۵۰ با قیمت ۵۴۹ دلار و لومیا ۹۵۰XL با قیمت ۶۴۹ دلار در حالت غیرقراردادی از ماه نوامبر وارد بازار می‌شوند. از نظر اقتصادی با گوشی‌های چندان باصرفه‌ای طرف نیستیم؛ اما اگر سوالتان این است که این میزان هزینه ارزشش را دارد یا نه، و ما نیز بخواهیم در یک کلمه جواب دهیم، پاسخمان مثبت است. ولی طبیعی است به دنبال آن بپرسید: چرا؟ در ادامه مطلب به ۱۰ قابلیت کلیدی ۹۵۰ و ۹۵۰XL اشاره می‌کنیم که آنها را سزاوار بهای تعیین‌شده‌شان می‌کند.

 

۱- صفحه‌نمایش‌های ۵.۲ و ۵.۷ اینچی از نوع OLED با رزولوشن Quad HD

 

image

 

مطابق سنت، مایکروسافت همچنان از صفحه نمایش‌های OLED برای ساخت گوشی‌هایش استفاده کرده است. صفحه نمایش ۵.۲ اینچی لومیا ۹۵۰ و صفحه نمایش ۵.۷ اینچی مدل ۹۵۰XL رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل به ارمغان می‌آورد که در اصطلاح فنی با نام Quad HD شناخته می‌شود. برای افزایش مقاومت در برابر خط و خراش، صفحه نمایش لومیا ۹۵۰ به گوریلا گلس ۳ و صفحه نمایش مدل ۹۵۰XL به CG 4 مجهز شده است. با ضرب و تقسیم ارقام فوق به اعداد قابل توجه ۵۶۵ پیکسل در هر اینچ (برای مدل ۹۵۰) و ۵۱۵ پیکسل در هر اینچ (برای مدل ۹۵۰XL) می‌رسیم.

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب که صفحه نمایش لومیاهای جدید از آن پشتیبانی می‌کند فناوری Glance است. به‌کمک این قابلیت می‌توانید زمان، وضعیت آب‌وهوا و نوتیفیکیشن‌هایتان را در یک نگاه ببینید، بدون آنکه نیاز باشد گوشی‌تان را از خواب بیدار کنید. قابلیت Glance هیچ باتری‌ای مصرف نمی‌کند.

 

۲- توان پردازشی قوی

 

image

 

در بند نخست به‌طور گذرا اشاره کردیم که روی دو مدل مختلف از لومیاهای جدید پردازنده‌های متفاوتی تعبیه شده است. در مدل ۹۵۰ پردازنده شش‌هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۸ و چیپ پردازش گرافیکی Adreno 418 وجود دارد. در ساخت مدل ۹۵۰XL نیز چیپ هشت‌هسته‌ای اسنپدراگون ۸۱۰ و Adreno 430 به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی کمکی به کار رفته است. وقتی نام اسنپدراگون ۸۱۰ به میان می‌آید، گوش‌های عده‌ای تیز می‌شود تا در ادامه خبرهایی نیز از گرم شدن گوشی بشنوند! شرکت‌هایی که از این چیپ برای حیات بخشیدن به گوشی‌های هوشمندشان استفاده می‌کنند با راه‌کارهای مختلفی مشکلات گرم شدن آن را کنترل می‌کنند. مایکروسافت نیز چنین تصمیمی اتخاذ کرده و برای خنک نگهداشتن لومیاهای جدید راه‌حلی جالب پیدا کرده است.

 

۳- فناوری خنک‌کننده مایع

 

image

 

مایکروسافت در مراسم معرفی لومیاهای جدید چندان وارد جزئیات نشد و از چندوچون فناوری خنک‌کننده مایع به‌طور دقیق سخن نگفت. اما منابع مطلع از این موضوع گفته‌اند لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰XL این قابلیت را از تبلت سرفیس پرو به عاریت گرفته‌اند. حالا سوال این است: اگر این سیستم خنک‌کننده نیز نتواند از عهده خنک نگهداشتن اسنپدراگون ۸۱۰ بربیاید، دیگر چه سیستمی حریف آن خواهد شد؟!

 

۴- آنتن دوگانه

 

image

 

مایکروسافت دقایقی نیز به صحبت در مورد سیستم دو آنتنه‌ای اختصاص داد که روی هر دو مدل ۹۵۰ و ۹۵۰XL پیاده کرده است. ایده کلی این است که کیفیت سیگنال‌های دریافتی از دو آنتن سنجیده شود و پردازش روی سیگنال‌های قوی‌تر انجام بگیرد. اگر بنا به هر دلیلی راه دریافت سیگنال برای یک آنتن سد شود، آنتن دیگر به کار خود ادامه می‌دهد و وظیفه حفظ ارتباط شما را با اپراتور تقبل می‌کند. با قابلیت تازه‌وارد و بی‌سابقه‌ای طرف نیستیم، اما جای شک نیست که وجودش کاملا مطلوب و مفید است.

 

۵- دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با فلاش سه‌گانه و قابلیت لرزشگیر اپتیکال

 

image

 

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و فلاش سه‌گانه Natural Flash لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰XL را به یکی از قوی‌ترین دوربین‌ها در صنعت گوشی‌های هوشمند مجهز کرده است. شرکت سازنده سنسور فعلا شناخته‌شده نیست و نمی‌توان در مورد کیفیت آن چندان اظهارنظر کرد، اما مایکروسافت تضمین کرده که، به‌لطف فلاش سه‌گانه، تصاویری که با لومیاهای جدید ثبت می‌کنید شبیه‌ترین جلوه به واقعیت را خواهند داشت. برای آنکه پکیج عکاسی تکمیل شود، قابلیت لرزشگیر اپتیکال نسل پنجم هم در ساخت دوربین این گوشی‌ها به کار رفته است. این قابلیت با کاهش لرزش‌های ناخواسته ناشی از حرکت دست، تصاویر و ویدئوهایتان را در نهایت وضوح ثبت می‌کند. دوربین این گجت‌ها می‌تواند از عهده ضبط ویدئوهایی با کیفیت 4K نیز بربیاید.

 

۶- درگاه اتصال مموری جانبی

 

image

 

برخلاف مدل‌های پیشین، هر دو گوشی لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰XL درگاهی برای مموری کارت دارند که به‌کمک آن می‌توان فضای ذخیره‌سازی داخلی ۳۲ گیگابایتی را افزایش داد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی ۲۵۶ گیگابایت است، اما مایکروسافت اعلام کرده دیر یا زود قادر خواهید بود ۲ ترابایت ظرفیت به لومیاهای جدید بیفزایید و آنها را به حافظه اکسترنال قابل حمل تبدیل کنید.

 

۷- پورت اتصال یواس‌بی Type-C

 

image

 

کمتر روزی است که نام یواس‌بی Type-C در خبرها نیاید. مایکروسافت نیز همپای تغییراتی پیش رفته که در دنیای فناوری در حال رخ دادن است و لومیاهای ۹۵۰ و ۹۵۰XL را به پورت اتصال Type-C مجهز کرده است. مایکروسافت می‌گوید پورت اتصال Type-C به‌کاررفته در لومیا قادر است اطلاعات را با سرعت حداکثری ۵ گیگابیت در ثانیه جابجا کند. البته نباید فراموش کرد که این عدد تنها به خود کابل مربوط می‌شود و در عمل محدودیت سرعت جابجایی اطلاعات روی فضاهای ذخیره‌سازی سرعت کار را به‌مراتب کمتر از این عدد می‌کند.

 

۸- باتری‌های کارآمد و مجهز به قابلیت شارژ سریع

 

image

 

خوشبختانه مایکروسافت ظرفیت باتری را فدای قابلیت‌های دیگر نکرده و توانسته است در قالب مدل ۹۵۰ باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و داخل مدل ۹۵۰XL باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی کار بگذارد. هرچند در عمل نحوه مصرف انرژی توسط قطعات مختلف است که عمر باتری را تعیین می‌کند، وقتی از عددهایی با این میزان بزرگی صحبت می‌کنیم شکی نیست که طول عمر زیادی نیز شاهد باشیم.

در ارتباط با باتری می‌توانیم به قابلیت جالب دیگری هم اشاره کنیم. مایکروسافت لومیاهای جدید را به قابلیت شارژ بی‌سیم مجهز کرده است. عملکرد این نوع شارژ قابل قبول است و می‌تواند درواقعیت کمک‌حال کاربران بسیاری باشد. تنها با ۳۰ دقیقه شارژ بی‌سیم ظرفیت باتری تا ۵۰ درصد پر می‌شود.

 

۹- اسکنر عنبیه و Windows Hello

 

image

 

قابلیت‌هایی که بتوان جذاب نامیدشان در لومیاهای جدید کم نیستند. یکی از این قابلیت‌ها امکان اسکن عنبیه چشم است که در ارتباط با Windows Hello کار می‌کند. به‌لطف این قابلیت، برای آنکه قفل گوشی‌تان را باز کنید تنها کاری که باید انجام دهید از خواب بیدار کردن لومیا و نگاه کردن به دوربین جلو آن است. مایکروسافت تضمین کرده که این روش از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و کاربران نباید بابت امنیت اطلاعات نگرانی‌ داشته باشند.

 

۱۰- پشتیبانی از Windows 10 Continuum با Display Dock

 

image

 

از آنجاکه لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰XL به ویندوز ۱۰ موبایل مجهزند، روی آنها قابلیت Continuum نیز فعال است؛ قابلیتی که به شما امکان می‌دهد گوشی‌تان را به کامپیوتر تبدیل کنید. برای انجام دادن این کار لازم است نخست Microsoft Display Dock را خریداری کنید. روی این قطعه پورت‌های مختلفی تعبیه شده است که از جمله آنها می‌توان به پورت USB و HDMI اشاره کرد. به‌کمک پورت‌های موجود می‌توانید گوشی لومیا، کیبورد، ماوس و مانیتورتان را به یکدیگر وصل کنید و نهایتا کامپیوتر کاملی تحویل بگیرید. گوشی‌های لومیا، به‌کمک این روش، می‌توانند تصاویری با رزولوشون ۱۰۸۰p تحویل دهند که برای کامپیوتر رقم بسیار خوبی است.

شاید بگویید تا زمانی که لومیا سیستم عامل موبایلی دارد، داشتن چنین امکانی چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. حق با شماست، و البته مایکروسافت نیز با شما موافق است. به همین دلیل مهندسی کار طوری انجام گرفته است که وقتی به‌کمک Display Dock کامپیوتر مبتنی بر لومیای خود را راه می‌اندازید، محیطی که روی صفحه نمایش برایتان نمایش داده می‌شود شبیه ویندوز ۱۰ باشد و نه ویندوز ۱۰ موبایل. در این محیط وضعیت سیگنال و باتری را می‌توانید ببینید و جالب این است که قادرید از شورت‌کات‌های معمول ویندوز نظیر CTRL+C ،CTRL+V و ALT+TAB نیز استفاده کنید. به‌عبارت دیگر، تنها با خرید یک لومیای جدید، یک کامپیوتر همراه مبتنی بر ویندوز خریداری کرده‌اید که می‌تواند در مواقع نیاز وارد عمل شود. بهترین قسمت ماجرا آنجاست که وقتی گوشی‌تان را به Display Dock وصل می‌کنید، عملکردش مختل نمی‌شود و همچنان می‌توان از آن استفاده کرد.

 

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (48 نظر)

faridlumia

۱۳۹۵/۳/۳۱
سلام من قبلا لومیا 520 داشتم الان 950 گرفتم همیشه از ویندوز فون راضی بودم و توصیه میکنم کاربران اندرویدی به این سیستم عامل هم سری بزنند
واقعا مشکلی در 950 نمیبینم عالیه و متاسفانه اگخه شرکت ماکروسافت بهای بیشتری و توجه بیشتری به این سیستم عامل بکنه مطمنا تو بازار سهم بیشتری از فروش بدست میاره
من فقط یه سوال دارم اگه کسی راهنمایی کنه ممنون میشم چطور میتونم اسکنر عنبیه چشمشو فعال کنم؟؟؟ کسی راهنمایی میکنه؟؟

sajad

۱۳۹۴/۸/۴
دوستان به این لینک برین و به دستیار صوتی کورتانا به زبان فارسی رای بدین
https://windows.uservoice.com/forums/265757-windows-feature-suggestions/suggestions/6577197-cortana-with-persian-language-support?page=3&per_page=20

Ali

۱۳۹۴/۷/۲۷
Mohammad جان
کدوم گوشی سامسونگ سیستم خنک کننده مایع داره؟؟
کدوم گوشی سامسونگ قابلیتی شبیه کانتینیوم داره؟
کدوم گوشی سامسونگ فلاش سگانه داره؟؟
کدوم گوشی سامسونگ از usb type-c استفاده میکنه؟؟

علیا

۱۳۹۴/۷/۱۹
نه آرش جان.
همونجور که تا چند سال بعد از افت نوکیا خیلی از طرفدارای این برند هنوز نویا میخریدند.
همونجور که خیلیا هنوز فکر میکنند هوآوی گوشی های مزخرف و ارزونی میسازه در صورتی که الان کیفیت گوشی های هوآوی خیلی بالا رفته و عامه هنوز قبول نکردند.
همونجور که روی حساب تبلیغات خیلیا فکر میکنند فقط سامسونگ بهترین تولید کننده بین اندرویدی ها هست (البته پرچمداراش رو تا حدودی قبول دارم اما مدل های زیر یک میلیون رو اصلن قبول ندارم)
این ها نشون میده طول میکشه تا تولیدات مایکروسافت جا بیفته. برای اپل هم شاید بیشتر از 2 یا 3 سال طول کشید.
این موضوع مربو به مردم ایران و کره و آمریکا و آلمان نیست. همه جا همین هستند.
اما این محصولات و این سیستم عامل آینده ای پر فروغ رو نوید میده. دقیقن کاری که اولین آیفون انجام داد. اولین آیفون از نظر روش وق العاده نبود. اما چیزهای جدیدی ارائه داد ه همه به آینده ی این برند امیدوار بودند.

علیا

۱۳۹۴/۷/۱۸
دوست خوب درسته که الان خیلی از گوشی ها اسنپدراگون 810 دارن و رم 3 و صفحه کیو اچ دی و ...
اما همه میدونیم اونایی که با اسنپ810 و رم 3 کار میکننند اندرویدی هستن و این ویندوزه. برای درک بهتر بهتره نگاه کنی آی او اس با رم 2 روون تر از اندروید با رم 4 و هشت هسته و ... دلیلش هم نرم افزاره.
دوربین هم جای صحبت درباره ی دوربین لومیا ها نیست. فکر نکنم کسی درباره قدرتش حرفی واسه گفتن داره.
اما تنها چیزی که لومیاها نسبت به پرچمداران اندروید کم داره سنسور اثر انگشته که البته جایگزینی براش ارائه کرده.
اما خیلی چیزها هست که لومیا و ویندوز دارند که اندروید نداره.
درضمن سخت افزار و صفحه نمایش و ... این گوشی رو توی اندرویدی ها فقط سامسون داره که البته اونهم خیلی از امکانات نرم افزاری این گوشی رو نداره.