خانهاخبار
با Nexus 5X بیشتر آشنا شوید

با Nexus 5X بیشتر آشنا شوید

گوگل محصول جدید سری نکسوس 5 خود را با نام Nexus 5X معرفی کرد. در این مطلب با ۱۴ ویژگی شاخص این محصول آشنا خواهید شد.
۱۳۹۴/۷/۱۰

روز سه‌شنبه گوگل طی مراسمی از محصولات جدید خود پرده برداشت که یکی از آنها Nexus 5X بود که با همکاری مجدد ال‌جی تولید و به بازار عرضه کرده. حالا وقت آن است که با دقت بیشتری این محصول را بررسی کنیم تا ببینیم ال‌جی و گوگل چه امکانات خاص و جدیدی به نکسوس تازه‌نفس خود افزوده‌اند.

با نگاهی اجمالی به نکسوس 5ایکس درمی‌یابیم این محصول به‌سادگی می‌تواند جانشین بسیار مناسبی برای نکسوس 5 پیشین باشد؛ همراه با سخت‌افزار قدرتمند در کنار پشتیبانی کامل نرم‌افزاری به مدت حداقل دو سال و عرضه به‌روزرسانی‌های سریع اندروید.

با همه این اوصاف لازم است به برخی ویژگی‌هایی اشاره کنیم که در این تلفن هوشمند جدید دیده نمی‌شود؛ از جمله عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، حذف شارژ بی‌سیم و نبود سنسور لرزشگیر اپتیکال OIS. گوگل ادعا می‌کند امکانات جدیدی که در این دیوایس وجود دارد به‌خوبی کمبودهای ذکرشده را برطرف می‌کند.

بدون صحبت اضافه دیگری قصد داریم تمام ویژگی‌های شاخص و بارز نکسوس 5ایکس را برایتان شرح دهیم.

 

۱- نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰پی و محافظ گوریلا گلس ۳

image

 

نکسوس 5ایکس از نمایشگر ۵.۲ اینچی بهره می‌برد که نسبت به نسل پیشین خود ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر شده، ولی رزولوشن همچنان ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰پی باقی مانده است؛ یعنی با افزایش سایز نمایشگر و عدم تغییر رزولوشن، تراکم پیکسلی اندکی کاهش یافته و به عدد ۴۲۳ پیکسل در هر اینچ رسیده، اما نمایشگر همچنان تصاویر را بسیار واضح نشان می‌دهد. نکته آخر در رابطه با نمایشگر این است که گوگل در نکسوس 5ایکس، مانند گذشته، از شیشه محافظ گوریلا گلس ۳ استفاده کرده، درحالی‌که در نکسوس 6پی شاهد گوریلا گلس ۴ هستیم.

۲- اندروید ۶.۰ مارشمالو، مدیریت باتری بهتر و قابلیت Now On Tap

image

 

محصول جدید ال‌جی و گوگل به‌طور پیش‌فرض اندروید جدید، یعنی 6.0 مارشمالو، دارد. دو ویژگی شاخص این نسخه اندروید که تا امروز به آنها اشاره شده راهنمایی‌های هوشمند Now On Tap و بهبود بسیار خوب و مدیریت باتری به‌لطف قابلیت Doze است. به‌گفته گوگل، قابلیت Doze باعث بهبود ۳۰درصدی مصرف انرژی نکسوس ۵ (تولید سال ۲۰۱۳) نیز می‌شود.

۳- انتخاب بین سه رنگ

image

 

نکسوس 5ایکس در سه رنگ کربنی، سفید و یخی عرضه می‌شود. یخی، رنگ مایل به نعنایی، مورد جدیدی است که به مجموعه رنگ‌های گوگل اضافه شده و ترکیب جالبی با رنگ مشکی جلو دیوایس ایجاد کرده است.

۴- اسنپدراگون ۸۰۸، ۲ گیگابایت رم و حداقل ۱۶ گیگابایت فضای داخلی

image

 

اسنپدراگون ۸۰۸، که یک چیپ شش‌هسته‌ای با دو پردازنده Cortex A57s و چهار پردازنده Cortex A53s است، قلب تپنده این محصول را تشکیل می‌دهد. ۲ گیگابایت رم از نوع LPDRR3 نیز این مجموعه را تکمیل می‌کند تا شما از کند اجرا شدن اپلیکیشن‌های خود نگرانی نداشته باشید.

 

۵- سنسور اثر انگشت جدید نکسوس با سرعت اسکن بسیار بالا

image

 

گوگل نام اسکنر اثر انگشت موجود در نکسوس 5ایکس را Nexus Imprint گذاشته و ادعا می‌کند اثر انگشت را تنها با یک ضربه کوتاه و با سرعتی بسیار بالا درک می‌کند. اگر این ادعا در عمل هم واقعیت داشته باشد، برای باز کردن قفل تلفن هوشمند خود به وارد کردن پترن یا کلمه عبور نیازی ندارید، بلکه با یک تپ کوتاه روی اسکنر اثر انگشت قفل دستگاه باز می‌شود. طبیعتا این اسکنر اثر انگشت با سیستم پرداخت Android Pay نیز سازگاری کامل دارد.

 

۶- یک اسپیکر در جلو با سه میکروفون در جلو، بالا و پایین به همراه حذف‌کننده نویز

image

 

برخلاف شایعات، نکسوس 5ایکس از اسپیکرهای دوگانه جلو دستگاه برخوردار نیست. درواقع این محصول از یک اسپیکر در جلو خود بهره می‌برد که قدرت پخش صدای بسیار خوبی هم دارد. همچنین نکسوس 5ایکس از حذف‌کننده نویز به‌مراتب بهتری استفاده می‌کند که تاثیر آن را در مکالمات تلفنی خواهید دید.

 

۷- دوربین جدید قدرتمند

image

 

سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۵۵ میکرومتر و دیافراگم f/2.0 مشخصات دوربین اصلی نکسوس 5ایکس را تشکیل می‌دهد. این دوربین قادر است فیلم‌برداری 4K با حداقل و حداکثر سرعت ۳۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه (اسلوموشن) انجام دهد. همچنین، با استفاده از لنز دوگانه CRI-90، نور طبیعی برای عکاسی در نور کم را مهیا می‌کند.

 

۸- تمرکز سریع به‌لطف لیزر IR

image

 

یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین استفاده از لیزر IR برای تمرکز سریع بر اشیای نزدیک در نور کم است. پیش‌تر این ویژگی را در LG G4 دیده بودیم و هم‌اکنون انتظار همان عملکرد بسیار خوب را در نکسوس 5ایکس داریم.

 

۹- ساخت خودکار انیمیشن‌های GIF با عکاسی حالت Burst Shot

image

 

قابلیت جدید Burst Shot در اپلیکیشن اصلی دوربین نکسوس 5ایکس به کاربر این امکان را می‌دهد که، علاوه بر عکاسی سریع و پر تعداد، یک انیمیشن با فرمت GIF هم بسازد. این موضوع از جهاتی مشابه ویژگی Live Photos در اپل است که می‌تواند لحظات مفرحی برایتان فراهم کند.

 

۱۰- بازگشت به عقب: جای خالی شارژ وایرلس، microSD و OIS

image

 

غایبین قابل توجهی در نکسوس 5ایکس وجود دارند که پیش‌تر هم به آنها اشاره کردیم: شارژ وایرلس که اولین بار آن را در نکسوس ۴ و سپس در نکسوس ۵ دیدیم، کارت حافظه جانبی MicroSD که البته نبودش چندان دور از انتظار نبود و درنهایت لرزشگیر اپتیکال OIS در دوربین. گوگل در رابطه با مورد آخر می‌گوید دوربین نکسوس 5ایکس یکی از بزرگ‌ترین سنسورها را در اختیار دارد و به‌دلیل پیکسل‌های ۱.۵۵ میکرومتری نیازی به استفاده از OIS در آن حس نمی‌شود. البته این موضوع را بعد از آزمایش‌ از نزدیک باید تایید یا رد کرد.

 

۱۱- باز شدن اپ دوربین با دو بار فشردن دکمه پاور

image

 

سامسونگ اولین شرکتی بود که از دکمه سخت‌افزاری (و نه دکمه شاتر) برای اجرای سریع اپلیکیشن دوربین استفاده کرد و حالا نکسوس 5ایکس نیز همان راه را دنبال کرده است. با ۲ بار فشردن دکمه پاور قادرید به‌سرعت اپلیکیشن دوربین را در هر زمان و مکانی باز کنید و به عکاسی بپردازید.

۱۲- Android Sensor Hub

image

 

این قطعه جدید سخت‌افزاری، که گوگل نامش را Android Sensor Hub نهاده، به نکسوس 5ایکس این امکان را می‌دهد که از حداقل انرژی و در عین حال بیشترین بازدهی از سنسورهای چندگانه استفاده کند. این موضوع بر کاهش مصرف و بهبود عمر باتری در نکسوس 5ایکس و اندروید ۶.۰ مارشمالو تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

۱۳- پورت USB نوع C

image

 

این موضوع هم پیش‌تر فاش شده بود که نکسوس 5ایکس از پورت USB-C به‌جای microUSB استفاده می‌کند. خبر خوب در رابطه با این نوع جدید از درگاه این است که USB-C دو جهته است و به قرار دادن شارژر در جهت مناسب هیچ نیازی نیست. از طرفی این پورت به‌صورت استاندارد از شارژ پرسرعت (که ارتباطی هم به QuickCharge کوالکام ندارد) بهره می‌برد.

 

۱۴- قیمت ۳۸۰ دلاری برای نسخه ۱۶ گیگابایتی و ۴۲۰ دلاری برای ۳۲ گیگابایتی

image

 

نکسوس 5ایکس، برخلاف دو نسل پیشین خود یعنی نکسوس‌های ۴ و ۵، چندان مقرون‌به‌صرفه نیست، ولی باید اعتراف کرد هنوز جزو تلفن‌های هوشمند نسبتا اقتصادی محسوب می‌شود. اگر این دستگاه را با محصولی مثل آیفون 6اس مقایسه کنیم، می‌بینیم که قیمتش نزدیک به نصف محصول اپل است که البته باید این نکته را هم بگوییم که از نظر مشخصات سخت‌افزاری چندان به هم نزدیک نیستند. اما نکسوس 5ایکس هم محصول قدرتمندی شناخته می‌شود که، طبق قول شرکت گوگل، حداقل تا ۲ سال پشتیبانی نرم‌افزاری نیز از آن به عمل می‌آید.

 

الان پیش‌خرید کنید و اواخر اکتبر دریافت کنید

image

درنهایت باید بگوییم که با مراجعه به آدرس google.com/nexus اطلاعات کاملی درباره این محصول پیدا می‌کنید و همچنین از همان صفحه به فروشگاه گوگل منتقل می‌شوید. در حال حاضر این محصول در مرحله پیش‌فروش است و طبق اعلام گوگل از اواخر اکتبر و پس از ۳ تا ۴ هفته برای خریداران ارسال می‌شود.

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

آرمان

۱۳۹۴/۷/۱۰
به کوری چشم دشمنای ال جی باید گفت عالیه