خانهاخبار
چرا امسال شاهد دو نکسوس هستیم؟

چرا امسال شاهد دو نکسوس هستیم؟

امروز، سه‌شنبه مورخ هفتم مهرماه 1394، گوگل در مراسمی از نکسوس‌های جدید خود پرده برمی‌دارد. طبق مهم‌ترین شایعاتی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به گوش رسیده است به نظر می‌رسد امسال شاهد دو نکسوس خواهیم بود؛ اما چرا دو نکسوس؟
۱۳۹۴/۷/۷

چرا دو نکسوس؟

image

 

شاید ذهن شما هم، مانند من، درگیر این سوال شده باشد ‌که چرا گوگل بعد از شش نکسوس تصمیم گرفته نکسوس را در دو مدل عرضه کند. و اینکه چرا اکنون تصمیم گرفته چنین کاری انجام دهد سوال دیگری است که احتمالا طرح می‌شود.

در این مطلب سعی می‌کنیم پاسخی برای این سوالات پیدا کنیم. با من، آرش سلیمانی از جی‌اس‌ام، همراه باشید.

نمایشگر 6 اینچی طرفداران کمی دارد

image

 

یکی از ایرادهایی که به نکسوس 6 گرفته می‌شد صفحه نمایشش بود. 6 اینچ به حدی بزرگ است که دست گرفتن دستگاه را اندکی سخت می‌کند. همه صفحه نمایش 6 اینچی دوست ندارند و به‌نوعی گوگل سلیقه خودش را به کاربران تحمیل کرده است. دوستداران اندروید و به‌خصوص طرفداران نسخه خالص آن با معرفی نکسوس 6 سر دوراهی قرار گرفتند: نکسوس 6 اینچی بخریم یا اندروید خالص را فراموش کنیم؟ کاربران بسیاری نکسوس 6 اینچی را انتخاب کردند و بسیاری دیگر قید این محصول را زدند. گوگل با درک این موضوع، امسال هدیه ویژه‌ای برای آن دسته از طرفداران نکسوس آماده کرده است که به صفحه نمایش کوچک علاقه‌ دارند.

رقابت هرروز سخت‌تر می‌شود

image

 

وقتی به صنعت موبایل نگاه می‌کنیم، نکته‌ای جلب توجه می‌کند: هرروز تولیدکننده جدیدی وارد این صنعت پرسود می‌شود. بازار دیگر به یک کشور یا قاره خاص محدود نیست؛ مرزها در این صنعت به چشم نمی‌آیند و با یک گوشی نمی‌توان همه اقشار را راضی کرد.

وقتی به رقیبان نکسوس نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم برای جذب کاربران بیشتر مدل‌های متفاوتی از یک گوشی ارئه می‌دهند. بعضی با دو مدل و بعضی دیگر با سه مدل سعی می‌کنند کاربران را اغوا کنند. حتی کوپرتینویی‌های مغرور هم مجبور شدند خودشان را با این سبک‌وسیاق تطبیق دهند. گوگل نیز خطر را حس کرده است. در صنعتی که آیفون، گلکسی اج، پی8، جی4، زد5 و... در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند تا سلیقه کاربران مختلف را پوشش دهند، چرا گوگل چنین کاری نکند؟

غول اینترنت این موضوع را درک کرده که اکنون با یک گوشی نمی‌توان بازار را فتح کرد و دو گوشی بهتر از یک گوشی می‌توانند در بازار بدرخشند، پس تصمیم گرفته دو گوشی بسازد: 6P و 5X نام‌هایی است که احتمالا نکسوس‌های جدید یدک می‌کشند.

همان‌طور که در شایعات آمده، احتمالا امشب با دو نکسوس از دو کارخانه متفاوت مواجه می‌شویم: نکسوس 6P محصول هوآوی و 5X محصول ال‌جی است. نکسوس 6P برای آن‌دسته از کاربران در نظر گرفته شده که به نکسوس 6 علاقه داشتند و نکسوس 5X سلیقه کاربرانی را هدف قرار داده است که به گوشی‌های بزرگ علاقه ندارند.

چرا دو کمپانی متفاوت؟

image

 

کمتر کسی پیدا می‌شود که حاضر باشد هم آیفون 6اس و هم 6اس پلاس بخرد؛ این قضیه در مورد گلکسی اج‌ها و سایر محصولات نامبرده نیز صدق می‌کند. اما چند نفر می‌توانند در مقابل وسوسه خرید دو نکسوس متفاوت مقاومت کنند؟ نکسوس‌های جدید مثل آیفون یا گلکسی اج نیستند که با بزرگ کردن صفحه نمایش (با کمترین تغییر در ساختار) تبدیل به دو محصول شده باشند. نکسوس‌های جدید واقعا دو محصول‌اند؛ دو محصول متفاوت. هر نکسوس به‌دست یک کمپانی ساخته می‌شود و مطمئنا از لحاظ ساختار تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر دارند. این جالب‌ترین ویژگی نکسوس است؛ برادرانی که شبیه یکدیگر نیستند. شاید این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که چرا گوگل چنین کاری کرده است؛ چرا دو نکسوس از دو کمپانی متفاوت؟ گوگل می‌توانست ساخت دو نکسوس را به یک کمپانی بسپارد و محصولی شبیه رقیبانش عرضه کند. این فرضیه کاملا درست است، اما چون سایر رقبا چنین کاری انجام می‌دهند، دلیل درست بودنش نیست. نکسوس پیش از اینکه گوشی باشد الگوست؛ راهنمای اینکه گوشی اندرویدی باید چگونه باشد. به‌شخصه فکر می‌کنم گوگل از روشی که شرکت‌های اندرویدی پیش گرفته‌اند ناراضی است و دو نکسوس ایده کلی‌تری درباره چگونه بودن دستگاه اندرویدی می‌دهند. اما خب قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ درکنار الگو بودن، پروژه نکسوس برای ادامه حیات به پول نیاز دارد و پول از طریق کاربران به حساب‌های گوگل سرازیر می‌شود. مطمئنا دو نکسوس بهتر از یک نکسوس فروش می‌کنند.

چرا هوآوی و چرا ال‌جی؟

سلام به چین با طعم هوآوی و چاشنی گوگل پلی استور

image

 

در حال حاضر حدود یک‌ونیم میلیارد نفر در سرزمین‌ پاندا و اژدها زندگی می‌کنند. این رقم چین را پرجمعیت‌ترین کشور دنیا می‌کند؛ کشوری با جمعیت زیاد و شوق فراوان به تکنولوژی. در سال 2013 برآورد شد بیش از 700 میلیون اسمارت‌فون در چین وجود دارد. اغراق نیست اگر بگوییم این رقم اکنون به حدود یک میلیارد دستگاه رسیده است. محققان تخمین زده‌اند که حدود 3 میلیارد اسمارت‌فون در دنیا وجود دارد. با حسابی سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که حدود یک‌سوم اسمارت‌فون‌های کل دنیا در دست مردم چین است. این ارقام پتانسیل بالای بازار چین را نشان می‌دهد؛ بازاری که گوگل هم برایش دندان تیز کرده است. این پیشرفت چشمگیر و بازار نسبتا بکر چین گوگل را وسوسه کرد تا ساخت یکی از نکسوس‌های جدیدش را به هوآوی بسپارد. پیشرفت هوآوی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده: این کمپانی نه‌تنها در چین بلکه در سایر بازارهای دنیا نیز نامی برای خودش دست‌وپا کرده است. در حال حاضر به‌نوعی بازار آسیای جنوب شرقی در دست این کمپانی است. مدیران این شرکت تنها به این بازارها بسنده نکرده‌اند و دارند جایشان را در سایر بازارهای دنیا هم باز می‌کنند. البته موضوع فقط فروش نکسوس‌ها در چین نیست. هوآوی می‌تواند به گوگل کمک کند در بازارهای دوم و سوم جهان نیز استفاده از اندروید خالص رواج پیدا کند؛ کاری که گوگل با پروژ‌ه‌های مختلف سعی می‌کند انجامش دهد و تاکنون موفق نشده و همین ممکن است دلیل دیگری برای ساخت نکسوس هوآوی باشد. البته دلیل دیگری نیز وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم: کاربران چینی اجازه ندارند از گوگل پلی استور استفاده کنند و این مسئله باعث نگرانی گوگل شده، تا جایی که دست‌به‌دامن هوآوی شده است تا شاید گوگل پلی استور کمتر مورد غضب مسئولان چینی قرار بگیرد. آیا نقشه گوگل می‌تواند بازی را تغییر دهد؟

سلام به رفیق قدیمی، ال‌جی، و تجربه نکسوس‌های 4 و 5

image

 

گوگل برای ساخت نکسوس‌های 4 و 5 با ال‌جی قرارداد امضا کرد؛ نکسوس‌هایی که در عرض چند هفته به فروش رسیدند و محبوبیت بسیار یافتند. ال‌جی نشان داده که سلیقه‌ مخاطبان نکسوس را به‌خوبی می‌شناسد. نکسوس‌های این غول کره‌ای بسیار خوش درخشیدند و همین موضوع سبب شد گوگل سومین قرارداد را با ال‌جی منعقد کند. در شایعات آمده است که نکسوس هوآوی صفحه نمایشی 5.5 یا 5.7 اینچی دارد و غول کره‌ای وظیفه دارد نکسوسی مطابق سلیقه کاربرانی تولید کند که گوشی‌های کوچک‌تر دوست دارند. به نظر می‌رسد نکسوس ال‌جی 5.2 اینچی است و، با توجه به سابقه نکسوس‌های ال‌جی، پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای خرید نکسوس 5X بسیار بیشتر از عرضه آن شود و گوگل مجبور شود تعداد نکسوس بیشتری سفارش دهد. یک سوال: چه کسی از پول بیشتر بیزار است؟ «هیچ‌کس» مناسب‌ترین پاسخ این سوال است! گوگل نیز مستثنی نیست و پول زیاد را دوست دارد. ال‌جی و نکسوس جدیدش ممکن است ماشین تولید پول گوگل شود. از طرفی می‌توان به نکسوس 5X به چشم نقشه دوم نگاه کرد؛ یعنی در صورت عدم استقبال از نکسوس 6P نکسوس دیگری نیز وجود دارد که، با توجه به سابقه قبلی، می‌تواند به‌خوبی کاربران را شیفته خودش کند.

الفبا  وارد بازی شده است

image

 

لری پیج روند را تغییر داد و چتر بزرگ‌تری روی محصولات خود گرفت. در حال حاضر سرپرستی گوگل و سایر محصولات برعهده شرکت مادری است که نام آلفابت را برایش برگزیده‌اند. اکنون مدیریت گوگل به ساندار پیچای واگذار شده و به‌نظر می‌رسد این مدیر برای اثبات شایستگی‌هایش پروژه نکسوس را با کمی تغییر اجرا کرده است تا به‌نوعی امضای خود را پای خط تولید نکسوس بگذارد. سنت‌شکنی گوگل و تولید دو نکسوس اولین تغییری است که با حضور آلفابت رخ داده است و به نظر می‌رسد در آینده نیز این سنت‌شکنی‌ها ادامه داشته باشد. اما این سوال پیش می‌آید: آیا نوآوری‌ها و جاه‌طلبی‌های ساندار پیچای ادامه پیدا می‌کند؟ 

نظر شما در مورد نکسوس‌های جدید چیست؟ تصور شما از دو نکسوس چیست؟ نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

LH G2

۱۳۹۴/۷/۹
جی اس ام لطفا نظرات بنده را نیز منتشر کن. ممنون

LH G2

۱۳۹۴/۷/۹
نکسوس6 بهترین و مناسبترین بود. آخرین امکانات سخت افزاری به همراه بروزترین نرم افزار...با مشارکت دو غول آمریکا و البته جهان
دلیل عدم محبوبیت:"قیمت بالای محصول بود" نه صفحه نمایش آن . دلیل این ادعا نیز رویکرد روز افزون تولید فبلت ها توسط کمپانی های مطرح و فروش های موفق این دسته از اسمارت فون ها در بازار های جهانی است.
ایده ای که آینده را هدف گرفته بود ولی عموم با آینده خیلی فاصله دارند!
به همین علت نیز نکسوس های جدید با وجود آن همه فاصله زمانی بعد از نکسوس 6 شایستگی گرفتن گرید(شماره) بالاتر مثل نکسوس 7 را پیدا نکردند.

m

۱۳۹۴/۷/۷
من موندم فقط چرا رم نکسوس ال جی 2 گیگه؟
شاید نمایانگر این باشه که نسخه خام اندروید مثل گوشیهای اپل به سخت افزار فوق العاده نیاز نداره!