خانهاخبار
از جی‌اس‌ام بپرسید! موضوع هفته گذشته: پردازنده ها

از جی‌اس‌ام بپرسید! موضوع هفته گذشته: پردازنده ها

اگر از مخاطبان صفحه فیس‌بوک ما باشید، حتما می‌دانید که هر چهارشنبه کارشناسان ما به سوال‌های شما در خصوص محصولات یکی از تولیدکنندگان یا توسعه‌دهندگان بزرگ و یا قطعه خاصی گوشی پاسخ می‌دهند. هفته پیش نوبت پردازنده ها بود. در ادامه مجموعه‌ای از مهم‌ترین سوال‌های طرح‌شده در خصوص این قطعه به همراه پاسخ‌های کارشناسان ما را می‌بینید.
۱۳۹۴/۷/۴

«از جی‌اس‌ام بپرسید» نام سرویس جدید ما در شبکه‌های اجتماعی است. هر هفته یک برند یا سیستم عامل یا محصول از طریق صفحه رسمی جی‌اس‌ام در فیس‌بوک معرفی می‌شود و شما می‌توانید سوالات خود را درباره محصولات و خدمات آن برند یا سیستم عامل طرح کنید. هفته گذشته کارشناسان جی‌اس‌ام به پرسش‌هایی پاسخ دادند که درباره پردازنده ها طرح شده بود. در ادامه آنچه از جی‌اس‌ام پرسیده شده و نیز پاسخ‌های ما جمع‌بندی شده است.

image

پرسش: منظور از لیتوگرافی در پردازنده‌ها چیست؟ به طور مثال، چیپست اگزینوس 7420 با لیتوگرافی 14 نانومتری یعنی چه؟
پاسخ جی‌اس‌ام: لغت لیتوگرافی به معنای چاپ سنگی است. در پردازنده‌ها مثلا لیتوگرافی 14 نانومتری یعنی ساختار این پردازنده 14 نانومتری است. هرچه این مقدار پایین‌تر باشد، پردازنده کوچک‌تر، خنک‌تر و سریع‌تر است.

 

image

 


پرسش: در بعضی بازی‌ها زمان اجرا نام پردازنده گرافیکی خاصی نوشته می‌شود، مثل Adreno. این به چه معناست؟ آیا اگر پردازنده گرافیکی دیگری روی موبایل ما نصب باشد، این بازی اجرا نمی‌شود؟
پاسخ جی‌اس‌ام: خیر، این به‌معنای هماهنگی بیشتر این بازی با پردازنده‌های گرافیکی Adreno است و صرفا یک روش بازاریابی در پردازنده‌هاست؛ نه به‌معنای عدم اجرای آن توسط دیگر پردازنده‌های گرافیکی.

پرسش: آیا پردازنده‌های شرکت اینتل یا اگزینوس‌ها در اجرای اپلیکیشن‌ها مشکل دارند؟
پاسخ جی‌اس‌ام: این پردازنده‌ها به‌هیچ‌وجه مشکلی در اجرای اپلیکیشن‌ها ندارند. همان‌طور که می‌دانید، اگزینوس 7420 در حال حاضر بهترین پردازنده موبایلی موجود در بازار است. اما در بعضی موارد دیده می‌شود که بعضی پردازنده‌ها نسبت به پردازنده‌های دیگر برخی اپلیکیشن‌ها را روان‌تر اجرا می‌کنند. این موضوع تمام پردازنده‌ها را شامل می‌شود.
اما شایان ذکر است پردازنده‌هایی مثل TI OMAP یا محصول سایر شرکت‌های تولیدکننده پردازنده که خیلی معروف نیستند احتمالا سرعت پایین‌تری دارند و ممکن است اپلیکیشن‌ها را روان اجرا نکنند.


پرسش: چرا سامسونگ برای اپل پردازنده تولید کرد، اما خودش در پردازنده‌هایش به مشکل خورد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: اپل قرار بود تولید پردازنده آیفون جدیدش را به سامسونگ بسپارد، ولی این کار میسر نشد و اپل با شرکتی چینی قرارداد بست. در ضمن درست است که سامسونگ در زمینه پردازنده‌ها دچار مشکلاتی شده بود، اما به‌سرعت این مشکل برطرف شد و هم‌اکنون قوی‌ترین پردازنده از نظر بسیاری از منابع همین اگزینوس 7420 است که روی S6 Edge Plus و Note 5 می‌بینیم.

 

image

 


پرسش: قوی‌ترین پردازنده‌های موبایل در حال حاضر کدام‌اند؟
پاسخ جی‌اس‌ام: اولین پردازنده از نظر قدرت اگزینوس 7420 است و Apple A9، با اختلاف کم، جایگاه دومین پردازنده را بین پردازنده‌های فعلی دارد. البته این بالاتر بودن قدرت سخت‌افزار دلیل کافی برای سریع‌تر بودن محصول اندرویدی از آیفون نیست.


پرسش: سامسونگ در S6 Edge Plus نسبت به S6 Edge چه تغییری در پردازنده داد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: سامسونگ هیچ تغییری در پردازنده این محصول نداد. هر دو این دستگاه‌ها از Exynoss 7420 استفاده می‌کنند.

 

image

 

پرسش: چرا اپل از A9x در آیفون 6S استفاده نکرد؟
پاسخ جی‌اس‌ام: این از سیاست‌های اپل است که همیشه ویژگی‌های زیادی به پرچم‌دار بعدی‌اش موکول می‌کند تا دلیلی برای کاربر وجود داشته باشد که آیفون جدید را خریداری کند. پردازنده A9x در پردازش محاسباتی تفاوتی با A9 ندارد، اما از نظر گرافیکی قدرتمندتر است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

مهدی

۱۳۹۴/۸/۲۷
با سلام، من گوشیم huawei honor 4C هست و هشت هسته ای هست وقتی میرم برنامه هایی مثل cpu-z فقط 4 هسته ی اول رو فعال میبینم و 4 هسته ی دیگر متوقف هستن. چرا هشت ها با هم فعال نمیشند و چرا اگه 4 تا میخواد فعال باشه پس میگن 8 هسته. و سوال دیگرم اینه که الان اندرویدم آپدیته به 5.1.1 ، الان 64 بیت هست یعنی سریع تر و مصرفش پایین تر باید باشه و باید چطور این نسخه اندروید رو روت کنم بدون نیاز به باز کردن بوت لودر باشه چون من نسخه 4.4.2 ش رو راحت روت کردم.

جی اس ام

۱۳۹۴/۷/۱۱
این لینک می تواند به شما کمک به سزایی داشته باشد. البته به زودی در سایت جی اس ام نیز کار خواهد شد.

محمد

۱۳۹۴/۷/۶
فرق ریزپردازنده 64 بیت با 32 بیت و اینکه در عمل با پردازنده 64 بیت موبایل ها واقعا چه تغییری کرده اند

MohammadTSR

۱۳۹۴/۷/۵
ویکی پدیا

ا

۱۳۹۴/۷/۵
رابط کاربری نامناسب اصلیترین دلیله اون هست
ولی این که گفتید کاهش سرعت منظورتونو نفهمیدم کاهش سرعت حین انجام چند کار (مولتی تسکینگ)منظورتونه؟؟ طبیعیه ایرادی نداره افت سرعت توی همه گوشیها تو این حالت وجود داره که تو سامسونگ متاسفانه شدیدتره با این که مولتی تسکینگ درست حسابی هم نداره اما اگه منظورتون افت سرعت کلی هست بله طبق بررسی هایی که رو پردازنده های مطرح انجام دادند اکزینوس7420- 42% کاهش راندمان داره بعد مدتی استفاده اسنپ دراگون 810 از اونم ضعیفتر میشه(البته منظور این هستش که در هنگام داغ شدن پردازنده چنین اتفاقی میفته نه نقص فنی به صورت کلی رخ بده) ولی در هر حال خیلی ایراد بزرگیه اگه میخواد از شر این اتفاق خلاص شید بدونید که پردازنهa9اپل واینتل اتمze 551و560 که توی زنفون2 استفاده شدن بیشترین پایداری دارن چیزی حدود 4 برابر از اونا حفظ راندمانشون بهتره