خانهاخبار
سرزمین افسانه‌ها: ده دستگاه محبوب که در تاریخ صنعت موبایل جاودانه شده‌اند

سرزمین افسانه‌ها: ده دستگاه محبوب که در تاریخ صنعت موبایل جاودانه شده‌اند

سال‌هاست که شرکت‌های مختلف موبایل‌هایی با کیفیت و فرم‌های متفاوت برای مشتریان سراسر جهان تولید می‌کنند. بسیاری از این محصولات شکست خورده‌اند و گروهی دیگر فروشی حیرت‌انگیز رقم زده‌اند؛ ولی دستگاه‌های بسیار کمی توانسته‌اند در تمام تاریخ این صنعت تاثیرگذار باشند.
۱۳۹۴/۷/۱۱

گاهی برای یک سوال مشخص جواب‌های متعدد وجود دارد؛ مثلا از مشتریان بپرسید در استفاده از کدام موبایل تجربه خوشایندتری داشته‌اند و خودتان را برای دریافت پاسخ‌های مختلف و حتی متضاد آماده کنید! اما در بازار متلاطم تلفن همراه نمونه‌های موفق و محبوب هم یافت می‌شوند؛ دستگاه‌هایی که نظر اکثر کاربران را در زمانه خود جلب کرده‌اند و در روندهای بعدی صنعت موبایل هم تاثیر گذاشته‌اند. در این مطلب با 10 موبایل محبوب و ماندگار آشنا می‌شویم؛ موبایل‌هایی که حتی برای کارشناسان اهمیت تاریخی دارند و بر جهت‌گیری شرکت‌های تولیدکننده‌ هم تاثیری به‌سزا گذاشته‌اند.

شماره 10: Nokia 7610

image

 

این موبایل در میانه‌های سال 2004 به بازار عرضه شد؛ زمانی که برند نوکیا در ذهن اغلب افراد با کلیت صنعت موبایل یکسان پنداشته می‌شد، درست مانند رابطه‌ای که مرورگر IE با اینترنت برقرار کرده بود. حالا هر دو محصول یادشده از صحنه اول فناوری کنار زده‌ شده‌اند، اما نوکیا 7610 یکی از کلاسیک‌ترین محصولات نوکیاست: نخستین تلاش این شرکت برای عرضه دستگاهی که بتوان آن را به‌راستی اسمارت‌فون نامید. 7610 اولین موبایل نوکیا بود که از دوربین 1 مگاپیکسلی بهره می‌برد. اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده‌اش هم به‌خوبی کار می‌کردند؛ اما در ذهن کاربران بیشتر چینش جالب صفحه‌کلید این موبایل به یاد مانده است. 7610 در دو رنگ روشن و تیره در اختیار مشتریان قرار گرفته بود و طراحی جذابش هنوز، بعد از یک دهه، زیبا به نظر می‌رسد.

شماره 9: Nokia 6600

image

 

در اکتبر سال 2003 کاربران با محصول متفاوتی از نوکیا مواجه شدند؛ موبایل محبوبی که تا چهار سال بعد از عرضه هم همچنان تولید می‌شد. شاید فقط تولد نسل اول آیفون‌ها بود که سرانجام توانست این دستگاه پرفروش را متوقف کند. نوکیا 6600 در زمان عرضه‌‌اش از حافظه 6 مگابایتی، بلوتوث، پخش‌کننده چند رسانه‌ای، سیستم‌عامل سیمبین 7 و دوربین VGA با زوم 2X بهره می‌برد؛ امکاناتی که در آن زمان باعث می‌شد انتخابی بی‌نظیر و کامل برای مشتریان باشد. این موبایل در ایران هم به‌شدت محبوب شده بود و شاید بتوان در دوره‌‌ای آن را پرفروش‌ترین تلفن همراه در بازارهای کشورمان دانست؛ مدل خاطره‌انگیزی که دیگر از آن فقط نقشی در خاطرات تاریخی صنعت موبایل به یادگار مانده است.

شماره 8: Samsung Galaxy S II

image

 

امروزه سامسونگ پرفروشترین برند در ساخت موبایل‌های اندرویدی است؛ قدرتی که از پیروزی‌های شوالیه‌ای به نام Galaxy S II به دست آمده. موبایل‌های اندرویدی در مقابل آیفون تا مدت‌ها حرفی برای گفتن نداشتند، اما با موفقیت‌های Galaxy S II این روند تغییر پیدا کرد و سهم بازار سامسونگ از اپل هم پیشی گرفت. در کنگره جهانی موبایل سال 2012 این دستگاه عنوان بهترین اسمارت‌فون سال را به دست آورد. اغلب سایت‌های فناوری هم بیشترین امتیازاتشان را به این مدل دادند. سامسونگ اعلام کرد در پنج ماه نخست عرضه این اسمارت‌فون 10 میلیون دستگاه از آن به فروش رسانده است. موفقیت‌های کم‌نظیر Galaxy S II سبب شد سری گلکسی پرچم‌دار دنیای اندروید در مقابله با آیفون شود. هرچند امروز برندهای مختلفی برای اکوسیستم اندرویدی مشغول تولید تلفن همراه‌اند، بدون موفقیت‌های Galaxy S II شاید روند اتفاقات در بازار اسمارت‌فون‌ها سمت‌وسوی دیگری به خود می‌گرفت.

شماره 7: Motorola RAZR V3

image

 

اکنون مشتریان در بازار موبایل به دنبال دستگاه‌هایی سبک‌ و باریک می‌گردند؛ اما ده سال پیش کمتر شرکتی این نیاز را بین کاربران پیش‌بینی کرده بود. تا اینکه موتورولا با معرفی RAZR V3 همه‌چیز را تغییر داد. غول خفته امریکایی تا مدت‌ها نتوانسته بود در رقابت با نوکیا و سایرین سهم قابل قبولی در بازار موبایل‌ها دست‌وپا کند، ولی این شرکت موفق شد بین سال‌های 2004-2006 پنجاه میلیون موبایل RAZR V3 به فروش برساند! این دستگاه وسواس ساخت تلفن باریک‌تر و سبک‌تر را به جان دیگر تولید‌کنندگان هم انداخت؛ و همچنین نشان داد بخش بزرگی از بازار موبایل به این نوع محصولات روی خوش نشان می‌دهد. موتورولا بعدها به ساخت نمونه‌های دیگری در این سری ادامه داد، هرچند هیچ‌کدام دیگر نتوانست به موفقیت نمونه اولیه نزدیک شود.

شماره 6: LG Chocolate

image

 

شاید ال‌جی حالا یکی از تولیدکنندگان نسبتا موفق اسمارت‌فون‌های اندرویدی باشد، اما به‌کمک مدل Chocolate بود که کمپانی کره‌ای توانست در این بازار برای خودش نامی دست‌وپا کند. ال‌جی این موبایل را با چهار رنگ مختلف در دسترس مشتریان قرار داده بود. کره‌ای‌ها با انتخاب رنگ صورتی نشان دادند که مشتریان زن هم برایشان اهمیت دارد؛ استراتژی متفاوتی که اواسط دهه 2000 نتیجه موفقی به بار آورد. شاید بتوان گفت تا قبل از عرضه نکسوس 4 این مدل پرفروش‌ترین محصول کمپانی کره‌ای بود. هرچند پرچم‌داران فعلی ال‌جی را باید در سری G جستجو کرد، موفقیت‌ اولیه آنها با شکلات خوش‌آب‌ورنگشان آغاز شد!

شماره 5: BlackBerry Pearl

image

 

بلک‌بری اوضاع چندان خوشی ندارد؛ انگار شاه‌توت‌های سیاه این شرکت برای مشتریانش دیگر به خوشمزگی سابق نیست! اما در سپتامبر 2006 شرایط برای کمپانی کانادایی کاملا متفاوت بود. آنها با معرفی سری Pearl یکی از موفق‌ترین محصولاتشان را به بازار فرستادند. این سری تا چهار سال بعد با دستگاه‌های دیگری به‌روزرسانی شد و جزو پرفروش‌ترین محصولات بلک‌بری به شمار می‌رفت؛ درست تا قبل از اینکه آیفون بتواند با حرکتی خزنده رقیب کانادایی‌اش را به گوشه رینگ ببرد و او را از صحنه اول بازار موبایل حذف کند. طراحی جذاب بلک‌بری برای اولین سری این دستگاه‌ها هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد، ولی اکنون فقط زیبایی و جذابیت تنها اولویت مشتریان نیست. و افسوس که بلک‌بری بسیار دیر متوجه این واقعیت شد.

شماره 4:  Sony Ericsson K750 

image

 

کمپانی‌های سونی و اریکسون به همکاری مشترکشان در سال 2012 خاتمه دادند؛ اما هفت سال قبل از آن پرچم‌دارشان به نام Sony Ericsson K750 پرفروش‌ترین محصول این همکاری شده بود؛ دستگاهی که در آن دوره توانست محصولات نوکیایی را هم به چالش بکشد و طرفداران فراوانی برای خودش پیدا کند. در ایران هم اغلب افراد سونی اریکسون را با همین سری به خاطر می‌آورند. تلفن‌های K750 و K800 انتخاب اول اکثر خریداران ایرانی موبایل در آن سال‌ها بودند؛ دورانی طلایی که مدت‌هاست سپری شده و فقط در صفحات تاریخ این صنعت می‌توان از آن سراغ گرفت.

شماره 3:  Sony Ericsson P910

image

 

فبلت‌ها در بازار فعلی به شدت محبوب شده‌اند. شرکت‌های مختلف، به‌خصوص تازه‌واردانی مانند شیائومی، محصولات خوبی به این بازار فرستاده‌اند؛ اما در سال 2004 سونی اریکسون در حال ارائه نخستین‌ تعریف‌ها برای این رده بازار بود. اسمارت‌فون جذاب این شرکت به‌خصوص به مدیران و تاجران امکانات مهمی عرضه کرده بود. رم 64 مگابایتی، امکان افزایش حافظه تا 2 گیگابایت و صفحه‌نمایشی حساس که می‌توان با قلم در آن اطلاعات وارد کرد از جمله مهم‌ترین امکانات این دستگاه در آن روزها بود. مدل قبلی این رده به نام P900 هم محصول موفقی بود. هرچند این روزها سونی در بازار فروش اسمارت‌فون‌ها سهم چندانی ندارد، خاطرات خوشی در ذهن مشتریان قدیمی این بازار از خود به یادگار گذاشته است؛ خاطراتی از دوران طلایی سری‌های واکمن، K و P9XXX‌ که دیگر به پایان رسیده است.

شماره 2: Nokia 3310

image

 

نمی‌توان فهرستی از محبوب‌ترین موبایل‌ها نوشت، اما نامی از Nokia 3310 نیاورد! پانزده سال پیش این دستگاه در اختیار مشتریان قرار گرفت؛ مدلی که بین آن کاربران بسیار محبوب شد و لقب چاک نوریس دنیای موبایل‌ها را به خود اختصاص داد؛ همان بازیگر رزمی‌کار قدیمی هالیوود که به پایداری و جنگجویی بسیار معروف بود. نوکیا 3310 توانست با فروش 126 میلیون دستگاه یکی از تاریخی‌ترین موفقیت‌های نوکیا را رقم بزند و در تسلط طولانی‌مدت کمپانی فنلاندی در این صنعت نقشی مهم ایفا کند. این موبایل هنوز هم خواهان دارد؛ فقط کافی است در فروشگاه‌های اطرافتان نگاه کنید تا نوستالژی‌بازها یا کسانی را ببینید که فقط به دنبال کاربری ساده از موبایل‌اند و بر سر قیمت با فروشندگان چانه می‌زنند! محبوبیت این مدل حقیقتا تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد.

شماره 1: Apple iPhone 3G

image

 

شعار تبلیغاتی کوپرتینویی‌ها برای این موبایل کاملا هوشمندانه بود: «آیفونی که منتظرش بودید.» اپل با اولین نسل آیفون توانست رقبایش را شوکه کند؛ اما مشخص بود که برای بهبود این سری هنوز کارهای بزرگی پیش رو دارد. نسخه 3G دومین نسل آیفون‌ها بود و نشان داد اپل در مسیر درستی قدم برمی‌دارد. اهمیت این موبایل در تداوم حرکت موفق کمپانی مادرش تعریف می‌شود. اپل با معرفی App Store و قرار دادنش در iOS 2.00، که با این دستگاه عرضه می‌شد، بازار جهانی و بزرگ اپلیکیشن‌ها را هم به وجود آورد. این مدل نخستین آیفونی بود که از شبکه 3G‌ و GPS پشتیبانی می‌کرد. حالا بیش از هفت سال از آن روزها می‌گذرد، اما آیفون هنوز هم موفق‌ترین سری از محصولات اپل است؛ موفقیتی که بیراه نیست اگر بخش مهمی از آن را مدیون نسل دوم این تلفن هوشمند بدانیم.


احتمالا تجربه کار با یکی از این موبایل‌ها را داشته‌اید. آیا این دستگاه‌ها شایستگی حضور در چنین فهرستی را دارند؟ البته شاید فکر کنید دستگاه‌های دیگری هم می‌توانند شانه‌به‌شانه این محصولات حرکت کنند و ادعای تاثیرگذاری بر بازار موبایل داشته باشند. نظرهایتان را با ما در میان بگذارید و فهرست ده تایی از موثرترین موبایل‌ها از دیدگاه خودتان را برایمان بنویسید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

کیام

۱۳۹۵/۵/۲۰
6600 کجایی که یادش بخیر مینداختمش تو گردنم

Mehran-Classic

۱۳۹۴/۷/۱۲
GSM مطمئنی که SONY الآن سهم کمی از بازار داره ؟!!!
دوستان شما قضاوت کنید،
بین آشناهاتون چه تعداد گوشی SONY دارن ؟
یا اینکه توو مکان های عمومی چقدر SONY دست افراد جامعه میبینید ؟
خدا نکنه GSM بخواد یک برندی رو بکوبه... !!!!!!!!!!!!!!!

MasouD

۱۳۹۴/۷/۱۲
واااای منو بردی تو اولین دوران گوشیام
غول زیبا و ظریف N100 سامسونگ،رنگ طلایی-دارای صفحه محافظ کیبورد
گوشی با آنتن دهی بالا و دارای چراغ چشمک زن با قابلیت ذخیره تعداد 250 شماره تلفن N620 سامسونگ،رنگ نقره ای،بسیار محکمتر از N100
گوشی زیبا و خوش دست،دوربین 2مگا پیکسل،حافظه داخلی 32،دارای قاب محافظ دوربین،قابلیت اتصال به کامپیوتر و کلی قابلیت دیگر N70 نوکیا،رنگ کرم
گوشی با دوربین قابل چرخش و کیفیت عالی 2مگا پیکسلی N90 نوکیا،رنگ نقره ای
گوشی یا کیفیت صدا فوق العاده و دوربین 3.2 مگا پیکسلی،N73 نوکیا،رنگ رنگ سفید و طلایی
دیگه بقیشم که خیلی خاص نبود U700-N96-X10-4S-5S-M8--M9-6S
,ولی هیچ گوشی ای N100 نمیشد...

ali

۱۳۹۴/۷/۱۲
پس 1100 کو ?!?!?!?!!!!!
مگه از این گوشی محبوب تر هم هست .... D:

yh

۱۳۹۴/۷/۱۲
گوشی که دنیای اسمارت فونها رو متحول کرد با اون صفحه نمایش بزرگ و اغوا کننده اچ دی و اون سخت افزار قوی htc hd2 بود که هنوزم که هنوزه بعد این همه سال باز محبوبه... مممنون از جی اس ام که خالق اسمارت فون ها و بوجود اورنده اولین گوشی ویندوزس و اندرویدی دنیا رو به همین راحتی نادیده گرفت و گوشی مثل گالکسی اس دو که مال زمان سنسیشون ایکس ال هست و حتی کسی با وجود سنسیشون اسمش رو هم نمیاورد تو لیست قرار میدی ...ما که خیلی وقته تو اینکاریم خوب میدونیم کدوم گوشیا خاطره انگیزند