خانهاخبار
داستان ​نکسوس‌های گوگل، از ابتدا تاکنون

داستان ​نکسوس‌های گوگل، از ابتدا تاکنون

هفتمین نسل نکسوس چند روز‌ دیگر معرفی می‌شود. در این مطلب خط تولید این محصول را از نظر می‌گذارنیم تا ببنیم این محصول در طی سال‌های اخیر چگونه در مسیر تکامل پیش رفته است.
۱۳۹۴/۷/۳

مهم‌ترین خصیصه خانواده نکسوس قدرت گرفتن از اندروید خالص است. در سال‌های گذشته گوگل فرایند ساخت نکسوس را به یک کمپانی محول می‌کرد، اما امسال سنت‌شکنی کرده و این وظیفه را به دو کمپانی محول کرده است. بهتر است صحبت در مورد نکسوس‌های جدید را کنار بگذاریم و این بار به خط تولید نکسوس نگاهی بیندازیم.

 

ژانویه 2010: Nexus One by HTC

چرا گوگل اچ‌تی‌سی را انتخاب کرد؟ چون این کمپانی اولین گوشی اندرویدی را تولید کرد و به نظر می‌رسد این قضیه برای گوگل بسیار جالب بوده و ترجیح داده است اولین نکسوس به نام اچ‌تی‌سی ثبت شود. اولین نکسوس، با توجه به زمان، مشخصات بسیار خوبی داشت، از جمله صفحه نمایش 3.7 اینچی که با تکنولوژی آمولد ساخته و در بدنه‌ای پوشیده از تفلون قرار داده شده بود. البته زیر بدنه پردازنده 1 گیگاهرتزی در تپش بود و با دوربین 5 مگاپیکسلی‌اش به دنیای اطراف نگاه می‌کرد.

 

image

 

اندروید 2.1 (اکلیر) به نکسوس وان قدرت می‌بخشید. گوگل برای نمایش نحوه کارکرد 3D API با کولیریس (Cooliris) همکاری کرد و گالری تصاویر سه‌بعدی تولید کرد که در نسخه 2.1 قابل مشاهده بود. البته پرچم‌دار اپلیکیشن‌های سه‌بعدی گوگل ارث (Google Earth) است که با آن می‌توانید تمام دنیا را در جیبتان بگذارید!
به‌هرحال برت نوردبرگ، مدیرعامل اسبق سونی اریکسون، مدعی است گوگل ابتدا از این کمپانی درخواست کرده بود تا نکسوس وان را تولید کند و سازندگان اکسپریا این درخواست را رد کرده بودند. اگر زمان به عقب برگردد، احتمالا سونی در مورد این درخواست تجدید نظر می‌کند!

 

دسامبر 2010: Nexus S by Samsung

نکسوس وان اولین قطعه دومینو بود. گوگل در همان سال شروع به کار کرد و ساخت دومین نکسوس را در دستور کار خود قرار داد. این‌بار قرعه به‌ نام سامسونگ افتاد. این محصول نکسوس اس نامیده شد، به‌این دلیل که خط تولید پرچم‌داران سامسونگ نیز گلکسی اس نام داشت. مشخصات این نکسوس شبیه نکسوس وان بود، البته با اندکی تفاوت. صفحه نمایش یکی از وجوه تمایز بود: 3.7 اینچ نکسوس وان به 4 اینچ در نکسوس اس ارتقا یافت، با همان تکنولوژی آمولد. پردازنده و دوربین تغییری نکردند و همان یک گیگاهرتز و 5 مگاپیکسل به قوت خود باقی ماندند. 

 

image

 

 

تفاوت دیگر این دو محصول در سیستم عامل بود. نکسوس اس اندروید 2.3 را به خود دید؛ نسخه‌ای که عمری بسیار طولانی داشت و امیدواریم نسخه دیگری به این سرنوشت دچار نشود و همیشه اندروید را در حال پیشرفت ببنیم. اوایل قیمت این محصول سر به فلک می‌کشید و حدود 650 یورو بود، اما پس از گذشت 4 ماه قیمت آن متعادل‌تر شد.

 

اکتبر 2011: Galaxy Nexus by Samsung

یک سال پس از عرضه نکسوس اس، سامسونگ پروژه جدیدی برای گوگل کلید زد: گلکسی نکسوس. صفحه نمایش 4.65 اینچی با رزولوشن 720 پیش روی کاربر قرار گرفت. این‌بار تکنولوژی ساخت صفحه نمایش بهبود یافته و سوپر آمولد جایگزین تکنولوژی آمولد شده بود. پردازنده گلکسی نکسوس دوهسته‌ای بود و خانواده 4.x اندروید را با آیس‌کریم ساندویچ (Ice Cream Sandwich) معرفی کرد. در نسخه چهار اندروید طراحی هولو به سمت طراحی تخت (flat) حرکت کرد و در گلکسی نکسوس به نمایش گذاشته شد. البته در این طراحی رنگ‌ مشکی بسیار استفاده شده بود تا صفحه نمایش سوپر آمولد بیش‌ازپیش خودنمایی کند.

 

image

 

گلکسی نکسوس خمیده بود (صفحه نمایش تخت بود، اما شیشه بالای آن و شکل ظاهری گوشی منحنی بود)؛ یعنی خیلی قبل از اینکه این سبک طراحی یک ترفند تبلیغاتی شود.
این محصول اولین گوشی گوگل بود که از ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کرد. کیفیت دوربین این محصول، مانند دو محصول قبل، تغییری نکرد و همان 5 مگاپیکسل باقی ماند، با این تفاوت که با کیفیت 1080 پیکسل فیلم‌برداری می‌کرد.
پس از گذشت مدتی کوتاه، قیمت گلکسی نکسوس به 350 دلار کاهش یافت که برای محصولی با صفحه نمایش بزرگ (4.65 در آن زمان بزرگ محسوب می‌شد) و کارایی فوق‌العاده، بسیار مناسب بود. 

 

اکتبر 2012: Nexus 4 by LG

در بحبوحه اتفاقات هوریکان سندی (Hurricane Sandy)، گوگل نکسوس 4 را معرفی کرد. زحمت تولید این محصول به‌دوش ال‌جی بود و نکسوس 4 برپایه آپتیموس جی (Optimus G)، پرچم‌دار ال‌جی، ساخته شد. صفحه نمایشش تقریبا هم‌اندازه نکسوس قبلی بود: 4.7 اینچ که با تکنولوژی آی‌پی‌اس ساخته شده بود.
نکسوس 4 را می‌توان اولین نکسوس بسیار قدرتمند دانست. اسنپدراگون S4 پرو (شبیه اسنپدراگون 600) به آن قدرت می‌بخشید؛ تراشه‌ای که سایر پرچم‌داران اندرویدی نیز از آن استفاده می‌کردند، با این تفاوت که نکسوس 4 ارزان‌تر از سایرین بود.

 

image

 

قیمت مدل پایه (8 گیگابایتی) 300 دلار بود و مدل 16 گیگابایتی آن 50 دلار گران‌تر بود. نکته عجیب در مورد نکسوس 4 عدم پشتیبانی از ال‌تی‌ای بود؛ یک قدم به عقب! اما هکر‌ها به این نکته پی‌ بردند که از ‌ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کند و حتی موفق شدند این قابلیت را در نکسوس 4 روشن کنند. ال‌جی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که قسمت‌هایی از سخت‌افزار نظیر آمپلی‌فایر سیگنال و فیلترها مشکل داشتند و سبب می‌شدند ال‌تی‌ای به‌درستی کار نکند. این حفره با به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف شد. نکسوس 4 از اندروید 4.2 استفاده می‌کرد که نسبت به نسخه قبلی‌اش تغییرات زیادی نداشت.

 

اکتبر 2013: Nexus 5 by LG

موفقیت نکسوس 4 زمینه‌ساز قرارداد جدیدی شد و ساخت نکسوس جدید نیز به ال‌جی سپرده شد. نکسوس 5 از اسنپدراگون 800 قدرت می‌گرفت که تراشه کلاس پرچم‌داران بود. دوربین این محصول 8 مگاپیکسلی بود و به او‌آی‌اس مجهز بود.
ال‌جی این‌بار درست عمل کرد و اشتباهی را تصحیح کرد که در نکسوس 4 مرتکب شده بود. نکسوس 5 از ال‌تی‌ای پشتیبانی می‌کرد. استقبال از نکسوس 5 به قدری زیاد بود که گوگل سفارش دستگاه‌های بیشتری به ‌ال‌جی داد. تمام نسخه‌های 16 گیگابایتی این محصول در چند ساعت فروخته شده بود! قیمت نکسوس 5 برای مدل پایه (16 گیگابایتی) 350 دلار و برای مدل 32 گیگابایتی 400 دلار بود. نکسوس 5 نسخه 8 گیگابایتی نداشت.
دوربین نکسوس 5 آهنربا داشت و می‌توانست لنز‌های اضافی را نگه دارد. هرچند از ویژگی شارژ وایرلس نکسوس 5 استقبال نشد، اکنون می‌بینیم این تکنولوژی رواج یافته است.

 

image

 

سیستم عامل این گوشی اندروید 4.4 (کیت‌کت) بود که پس از سه جلی‌بین به‌روزرسانی بزرگی محسوب می‌شد. هولو در این نسخه بسیار تغییر کرد و برای دستگاه‌هایی بهینه شد که سخت‌افزار سطح پایین داشتند.

 

اکتبر 2014: Nexus 6 by Motorola

گوگل در سال 2011 موتورولا را خرید، اما از آن برای ساخت نکسوس استفاده نکرد. گوشی‌های نکسوس همیشه راهنمایی برای سایر کمپانی‌ها بودند و نشان می‌دادند گوشی اندرویدی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. گوگل علاقه‌ای نداشت با استفاده از موتورولا در آن زمان سایر کمپانی‌ها را عصبانی کند.

image

 

سال 2014 موتورولا به لنوو واگذار شد و گوگل به این نتیجه رسید که ساخت نسل جدید نکسوس را به موتورولا واگذار کند. این نسخه هم رنگ‌ولعاب یک پرچم‌دار را داشت و هم قیمت آن را. پس از چند سال، نکسوس 6 اولین نسخه این محصول بود که برچسب قیمتش 650 دلاری بود، اما به همراه خود صفحه نمایش 6 اینچ کواد اچ‌دی هم داشت. تراشه اسنپدراگون 805، بلندگو‌های جلو و دوربین 13 مگاپیکسلی با فلش ال‌ای‌دی نشان می‌دهد چرا نکسوس 5 چنین قیمتی داشت. مدل پایه این محصول 32 گیگابایتی بود و مدل دیگرش 64 گیگابایتی. این‌بار فروش گوشی‌ها چند هفته طول کشید.
نکسوس با اندروید 5.0 (لالیپاپ) معرفی شد. برای اولین بار پس از چند سال، طراحی رابط کاربری به‌کل تغییر کرد. بک‌گراند‌های مشکی با سفید عوض شدند، علی‌رغم اینکه صفحه نمایش نکسوس آمولد بود و رنگ مشکی در آمولد جلوه بسیار خوبی دارد، و طراحی فلت با کمی عمق همراه شد. این تغییرات به‌قدری موفق بود که بر طراحی وب‌سایت‌ها نیز تاثیر بسیار گذاشت.

 

29 سپتامبر 2015: آیا شاهد دو نکسوس خواهیم بود؟

گوگل هنوز رسما خبری را تایید نکرده است، اما به نظر می‌رسد امسال دو نکسوس می‌بینیم: یکی از ال‌جی و دیگری از هوآوی. می‌توانید شایعات مربوط به این نکسوس‌ها را در جی‌اس‌ام دنبال کنید.


نکسوس هوآوی اولین نکسوس 128 گیگابایتی خواهد بود
اسم نکسوس‌های جدید مشخص شد: 5X برای ال‌جی و 6P برای هوآوی
تاریخ رونمایی از نکسوس‌های جدید گوگل تایید شد
پیش فروش نکسوس های جدید 13 اکتبر شروع می‌شود
رندر جدید از طراحی نهایی نکسوس 5 جدید ال‌جی پرده برداشت
تصویری از بوت لودر نکسوس هوآوی پردازنده این گوشی را مشخص کرد
جدیدترین اطلاعات از مشخصات فنی نکسوس 5 (2015) لو رفت
عکس‌های جدیدی از نکسوس هوآوی به بیرون درز کرد
نکسوس ۵ (۲۰۱۵) به دوربین سلفی قدرتمند مجهز است
شایعات درباره نکسوس جدید: زمان عرضه و مشخصات سخت‌افزاری
 

منبع: GSM Arena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

hamed

۱۳۹۴/۷/۳
جی اس ام؛
با این مقاله های بسیار خوبت به سوی قدرت و معروفیت حرکت میکنی.... ادامه بده.