خانهمقاله‌ها
۶ ترفند برای بهبود عکاسی با موبایل

۶ ترفند برای بهبود عکاسی با موبایل

امروزه به‌لطف پیشرفت دوربین تلفن‌های هوشمند افراد بیشتری به عکاسی روی آورده‌اند. اما در عین حال عدم شناخت این هنر و روش‌های ثبت عکس باعث شده در عمل، آن‌طور که باید، تصاویر خوبی گرفته نشود. در این مطلب با ۶ ترفند ساده در بهبود عکاسی با موبایل آشنا خواهیم شد.
۱۳۹۴/۶/۲۴

در سال‌های اخیر، به‌دلیل بهبود کیفیت دوربین‌های موبایل، انقلابی در صنعت عکاسی شکل گرفته است. دوربین‌های عکاسی قدیمی جای خود را به تلفن‌های همراه هوشمند داده‌اند؛ اتفاقی که تا چند سال پیش نمی‌توانستیم حتی تصورش کنیم. این اتفاق در‌های جدیدی به دنیای ثبت خاطرات باز کرده و البته میلیون‌ها نفر را به عکاسی سوق داده است.

عکاسی هم، مانند هر هنر دیگری، نیازمند یادگیری و تمرین است و طبیعتا یک شخص حرفه‌ای بیشتر از افراد معمولی قادر است عکس‌های تاثیرگذار ثبت کند.

آموزش خصوصی عکاسی، علاوه بر هزینه بالا، زمان زیادی می‌گیرد. به همین دلیل کمپانی LG در مطلبی ۶ ترفند برای بهبود عکاسی با موبایل منتشر کرده است. واضح است که این آموزش در تبلیغ محصولات ال‌جی منتشر شده، ولی می‌توان نکات خوبی از دل آن بیرون کشید.

 

۱- عکاسی از جهت بالا

image

آن‌طور که ال‌جی می‌گوید، عکاسی از جهت بالا (دوربین به سمت پایین اشاره کند) باعث می‌شود افراد در تصویر واضح‌تر و بهتر از حالت عادی ظاهر شوند. استفاده از این زاویه طبیعتا خطوط و چروک‌های احتمالی صورت را هم از میان می‌برد و صورت و گردن نرم و صاف‌تر دیده می‌شود.

 

۲- سرعت شاتر را تغییر دهید

image

 

اکثر قریب به اتفاق افراد به این موضوع، یعنی تغییر سرعت شاتر عکاسی، توجهی نمی‌کنند. ولی جالب است بدانید همین کار باعث تفاوت‌های بسیار بزرگی در عکس‌های شما می‌شود. تغییر سرعت شاتر مستقیما به نور محیط و نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. حالا به شما می‌گوییم که تغییر سرعت شاتر چه تاثیری بر تصاویر می‌گذارد.

اول از همه باید توضیح بدهیم که سرعت شاتر به این معنی است که سنسور دوربین شما چقدر باز بماند. هرچه شاتر با سرعت بیشتری عمل کند، تصویر نهایی واضح‌تر و با جزئیات بیشتری ثبت می‌شود و از جهتی این کار باعث می‌شود عکس کمی دانه‌دانه به نظر برسد.

در سمت دیگر، شاتر با سرعت پایین اشیای متحرک را نرم و صاف ثبت می‌کند و شما عکسی با نویز کمتر در اختیار خواهید داشت. اما باید مراقب باشید، چراکه سرعت کم شاتر باعث می‌شود تصاویر دچار تاری حرکت شوند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از عکاسی با سرعت پایین شاتر از ثابت بودن دوربین خود اطمینان حاصل کنید تا درنهایت بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

۳- قانون یک‌سوم

image

 

ترکیب‌بندی، ترکیب‌بندی، ترکیب‌بندی! قطعا همه قواعد برای ثبت عکس فوق‌العاده مهم‌اند، اما اگر از هر عکاسی راهنمایی بخواهید، به شما می‌گوید ترکیب‌بندی از مهم‌ترین اصول عکاسی خوب است. روش‌های ترکیب‌بندی بسیاری وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین آنها استفاده از قانون یک‌سوم است.

مفهوم کلی این روش بسیار ساده است: ابتدا تصور کنید فریم شما در دو جهت افقی و عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم شده؛ خواهید دید که چندین مستطیل در فریم شما قرار دارد. روی مستطیل وسط تمرکز کنید و سعی کنید سوژه‌تان را در یکی از گوشه‌های آن (محل قطع خطوط) قرار دهید. این کار تاثیر بسیار جالبی روی عکس شما می‌گذارد، اما مراقب فضاهای مرده اطراف سوژه هم باشید.

 

۴- سعی کنید درکی اولیه از ISO کسب کنید

image

 

اگر نمی‌دانید ISO چیست، ناراحت نشوید، چراکه خیلی‌ها نمی‌دانند! شاید به نظر برسد که ISO یک اصل پیچیده عکاسی است، اما درواقع مفهومی بسیار ساده دارد. به سطح حساسیت سنسور یا فیلم دوربین شما ISO گفته می‌شود. هرچه ISO پایین‌تر باشد، دوربین نور کمتری جذب می‌کند.

در ابتدا که شروع به افزایش ISO می‌کنید، می‌بینید که تصاویر شما کمی دانه‌دانه می‌شود، اما می‌توانید این مشکل را با افزایش سرعت شاتر رفع کنید.

بسیاری از تلفن‌های هوشمند قابلیت تنظیم دستی ISO و سرعت شاتر دوربین را دارند. در غیر این صورت می‌توانید از اپلیکیشن‌های فراوانی استفاده کنید که در فروشگاه اپلیکیشن تلفن هوشمندتان هستند و از این قابلیت برخوردارند.

 

۵- پانوراما را فراموش نکنید!

image

 

آیا تا به حال شده که بخواهید از محیطی بسیار وسیع عکاسی کنید؟ الزاما نباید کیلومترها عقب بروید تا سوژه یا منظره موردنظرتان را در فریم جای دهید. خوشبختانه امروزه اکثر تلفن‌های هوشمند از قابلیت ثبت تصاویر پانوراما پشتیبانی می‌کنند تا در این مواقع به یاری شما بشتابد.

به‌طور کلی باید بگوییم عکس پانوراما درواقع از به هم چسبیدن چندین عکس متوالی و ترکیب آنها ساخته می‌شود و نتیجه نهایی تصویری است با طول یا عرض بیشتر.

 

۶- عکاسی HDR

image

 

اوایل که عکاسی HDR به وجود آمد، باید از سوژه موردنظر چندین عکس با سرعت شاتر متفاوت گرفته می‌شد و نهایتا با نرم‌افزاری خاص آنها را ترکیب می‌کردیم و نور را به‌صورت دستی تغییر می‌دادیم. اما امروز دیگر با وجود تلفن‌های هوشمند این کار در کمترین زمان ممکن و به‌صورت خودکار توسط آنها انجام می‌شود. فقط کافی است گزینه HDR را فعال کنید.

عکاسی HDR معمولا در مکان‌هایی توصیه می‌شود که نور به قدر کافی وجود دارد. بهترین نتیجه در مکان‌های سرباز و با نور زیاد حاصل می‌شود. کافی است خودتان امتحان کنید: از خودتان در هر دو فضای باز و بسته عکاسی کنید. با مقایسه این دو تصویر متوجه گزینه برتر می‌شوید.


مسلما در دنیای عکاسی تنها این ۶ ترفند کافی نیست و فوت‌وفن بسیاری در بهبود عکاسی با موبایل وجود دارد. اگر شما هم ترفندی در این حوزه می‌شناسید، ما و خوانندگان را از آن بی‌بهره نگذارید.

برچسب‌ها:

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

saman

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
برنامه ای هم برای HDR وجود داره ؟

saman

۱۳۹۵/۱۰/۱۱
سلام
ببخشید میشه چند تا برنامه رو برای تنظیم سرعت شاتر معرفی کنید ؟

erfi80

۱۳۹۵/۴/۸
عالی بود
با تشکر از جی اس ام

amir

۱۳۹۵/۱/۱
wow

amir7439

۱۳۹۴/۶/۳۱
ترفندای خوبی ولی تغییراتی جزئی تو عکسبرداری میده ترفند هایی هست که میشه با دوربین 5 عکسی با رزولوشن دوربین8 یا 10 گرفت