خانهاخبار
سونی رسما اعلام کرد گوشی‌های ضد آب اکسپریا را در آب غوطه‌ور نکنید

سونی رسما اعلام کرد گوشی‌های ضد آب اکسپریا را در آب غوطه‌ور نکنید

ضدآب بودن از خصیصه‌های اصلی خانواده اکسپریاست، یکی از نقاط قوت این خانواده که فروشش را تضمین می‌کرد. اکسپریاهای جدید همچنان ضدآب هستند اما ...
۱۳۹۴/۶/۲۲

امروزه در بازار شاهد حضور گوشی‌های مختلفی با ویژگی مقاومت در برابر نفوذ آب هستیم؛ قابلیتی که باید آن را مدیون سونی باشیم. این شرکت نامدار ژاپنی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که تاییدیه IP68 (مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار) را به گوشی‌های خود آورد و همیشه در تبلیغات خودش هم به ضدآب بودن دستگاه‌های سری اکسپریا اشاره می‌کرد. اما حالا به نظر می‌رسد دستگاه‌های این شرکت، آن‌طور که قول داده شده بود، در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند.

سونی تغییراتی در راهنمای گوشی‌های Z5 اعمال کرده است و در آن به این نکته اشاره کرده که نباید دستگاه را زیر آب ببرید، اگر چنین کاری را انجام دهید ضمانت‌نامه باطل می‌شود. Z5 بالاترین امتیاز IP68 را برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار دارد. این بدین معنی است که این محصول برای مدت سی دقیقه تا عمق یک و نیم متری در آب غوطه‌ور بوده است.  اگرچه این امتیاز نشان از ضدآب بودن این گوشی می‌دهد اما موضع سونی در مورد ضدآب بودن اکسپریا تغییر کرده است و در وبسایتش این چنین نوشته: «امتیاز IP دستگاه شما در محیط آزمایشگاهی و در حالت استندبای به‌دست آمده است، شما نباید از این دستگاه در زیر آب استفاده کنید.»

 

image

 

به عبارت دیگر، سونی نمی‌تواند تضمین کند که Z5 در زیرآب به خوبی کار می‌کند و آب، آسیبی به سخت‌افزارش نمی‌زند. به این دلیل که این گوشی در سناریو‌های مختلف احتمالی آزمایش نشده‌ است و سونی اطمینان کافی از ضدآب بودن آن ندارد. اگرچه با تمام این تفاسیر این گوشی همچنان در صدر جدول گوشی‌های ضدآب قرار می‌گیرد. 
« فاکتورهایی محیطی بسیاری هستند که در محیط آزمایشگاهی به آن‌ها دسترسی نداریم، بنابراین از شما تقاضا می‌کنیم که اکسپریا Z5 را در آب غوطه‌ور نکنید.» 
راهنمای بروزشده اکسپریا Z5 برای هر سه مدل این محصول در سایت سونی موجود است و می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. 
«اکسپریا Z5 نباید به‌طورکامل در داخل آب فرو رود، همچنین این محصول را در مجاورت آب دریا، اّب شور، محلول‌های کلر دار و سایر مایعاتی مانند نوشابه قرار ندهید.» 
این پاراگراف قسمتی از راهنمای سونی برای اکسپریاهای جدید است. هنوز دقیقا مشخص نیست چرا سونی از حرف خود برگشته است. ولی شاید به این دلیل باشد که تاییدیه IP68 نمی‌تواند کامل و تمام‌مدت از دستگاه کاربر در برابر آب محافظت کند و حالا سونی برای اینکه از دست شکایت مشتریانش رهایی یابد، سیاست خود را در این مورد تغییر داده است.

منبع: Tech Radar

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (59 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۵/۲۸
سلام گوشی اکسپریا زد رو اگه داده باشی درگاه شارژشو تعمیر کنن صفحه پشتشو باز کرده باشه دیگه ضد آبیش میپره؟(البته در حدی که بخوای با دستمال خیس تمیزش کنی نه بیشتر)

Saeid

۱۳۹۷/۲/۲
سلام به دوستان،من z5 primeum دارم.در صورت ابخوردگی گوشیتون سریع خاموشش کنین جارو برقی رو به پورت هاش نزدیک کنین و چند دقیقه بزارین تا اب داخلش تخلیه شه بعد بزارید تو برنج و اگه به خودتون اطمینان دارید درب پشت گوشی رو باز کنین و سیم باتری رو به ارومی جدا کنین و بزارید کامل خشک شه.
من با این روش گوشیمو برگردوندم ایشالله برای شما هم جواب بده

پژمان

۱۳۹۶/۷/۴
ضد ۵ پریموم ضد اب نیس

پژمان

۱۳۹۶/۷/۴
سلام خسته نباشید من یک ماه پش سونی زد۵پریموم گرفتم انداختم داخل آب گوشیم خاموش شد بخدا قسم راست میگم من خودم یکی ازاطرفدارای سونی هسم با این که یک ملیونو خرده ضرر کردم اما بازم قصدم اینه سونی بخرم ولی تو آب نندازمش..سری ها دیگه سونی شاید ضد اب باشه اما زد۵ پریموم ضد اب نیس

حسین

۱۳۹۶/۶/۱۷
Z5 man ab rafte toosh hobab zade dorbinesh