خانهاخبار
شروع یک انقلاب؛ آیفون از ابتدا تاکنون

شروع یک انقلاب؛ آیفون از ابتدا تاکنون

در نهم ژوئیه 2007 مدیرعامل اسبق اپل، استیو جابز، محصولی تاریخی معرفی کرد. دستگاهی که او به دنیا معرفی کرد گوشی انقلابی جدیدی بود که صنعت موبایل را دگرگون کرد. و امروز نهم سپتامبر 2015 منتظر معرفی نهمین نسل آیفون هستیم.
۱۳۹۴/۶/۱۸

آیپادی عریض با کنترل‌‌های لمسی و اتصال قوی اینترنتی شرح حالی مختصر برای اولین نسل آیفون است؛ گوشی جذابی که زرهی تمام‌فلزی بر تن داشت و تنها یک گوشی موبایل نبود، بلکه سرمشقی برای سایر کمپانی‌ها محسوب می‌شد و ایده‌ای کلی بود از اینکه گوشی هوشمند مدرن باید چگونه باشد. بی‌شک آیفون خواستنی‌ترین گوشی‌هوشمند دنیاست و معرفی هر مدل آن چشم‌ میلیون‌ها طرفدار را معطوف خود می‌کند.

 

image
تنها چند ساعت تا شروع مراسم معرفی آیفون‌های جدید باقی مانده است و اگر از طرفدارن آیفون هستید، پوشش لحظه به لحظه این مراسم در جی‌اس‌ام را از دست ندهید. ما برای شما هدیه‌ویژه‌ای آماده کرده‌ایم که امیدواریم از آن لذت ببرید. فراموش نکنید! ساعت 21:30 با جی‌اس‌ام‌همراه شوید.


پیش از مراسم معرفی آیفون‌ 6s و 6s Plus با هم به دنیای این محصول قدم می‌گذاریم و می‌بینیم این هوشمند دوست‌داشتنی در طول سال‌های حضورش چگونه تکامل پیدا کرده است.

 

با معرفی آیفون دومینوها افتادند

ژوئن 2007 اپل گوشی جدیدش را روی AT&T عرضه کرد و بلدوزرش را روی زمین‌های صنعت موبایل به کار انداخت. برخلاف سایر گوشی‌ها در آن زمان، اولین آیفون رابط لمسی داشت. صفحه نمایش 3.5 اینچی‌اش در آن زمان بزرگ محسوب می‌شد و تنها دکمه‌ای که روی پنل جلو آن وجود داشت دکمه هوم بود. گوشی‌های آن زمان به استایلوس نیاز داشتند، درحالی‌که اپل صفحه نمایش لمسی خازنی داشت که احتیاجی به استایلوس نداشت. رابط کاربری طوری طراحی شده بود که کاربر بتواند با انگشت به آیفون فرمان دهد. در آن زمان رقبای اپل برچسب «بی‌استفاده» به این محصول زدند، چون آیفون صفحه کلید فیزیکی نداشت، اما بازار خلاف نظر رقبای اپل را ثابت کرد. آیفون در زمان عرضه با استقبال زیادی روبرو شد و فروش بسیار خوبی داشت. به این ترتیب می‌توان گفت راه را برای انقلاب در صنعت موبایل هموار کرد.

 

آیفون 3G: اپل اعلان‌ها، اپ‌استور و GPS را وارد بازی کرد

اولین آیفون بازار گوشی هوشمند را تکان داد، اما فضاهای خالی زیادی برای پر کردن باقی گذاشت. این فضاهای خالی را اپل خیلی سریع پر کرد. آیفون 3G در سال 2008 وارد بازار شد. طراحی آیفون تغییراتی داشت و بدنه فلزی آیفون نسل اول به بدنه پلاستیکی تبدیل شد تا آنتن‌دهی بهتر شود. اما تغییر اساسی آیفون در سخت‌افزار و نرم‌افزار داخلی‌اش بود. همان‌طور که از نام آیفون 3G مشخص است، این محصول اتصال داده 3G را با خود به همراه داشت و اینترنت موبایلی بهتر و سریع‌تری عرضه کرد.
نسل دوم آیفون GPS نیز داشت و در بخش نرم‌افزاری هم اپ استور معرفی شد؛ جایی که کاربران می‌توانستند اپلیکیشن‌های فراوانی دانلود کنند. شایان ذکر است علاوه بر این تغییرات عمده، اعلان‌ها و پشتیبانی از اکسچنج نیز به سیستم عامل افزوده شد. در اولین هفته عرضه آیفون 3G تعداد یک میلیون نسخه از این دستگاه به فروش رفت.

 

آیفون 3GS؛ اس (S) اولین حرف کلمه سرعت (Speed) است

ژوئن 2009 تاریخی است که اپل آیفون 3GS را معرفی کرد، با قدرت پردازشی بالاتر از مدل قبلی‌اش. پردازنده 412 مگاهرتزی آیفون قبلی با تراشه 600 مگاهرتزی تعویض شد و در کنارش پردازنده گرافیکی سریع‌تری قرار گرفت و رم آن 256 مگابایت شد؛ یعنی دو برابر رم آیفون قبلی.
این تغییرات سبب شد آیفون جدید در نظر کاربر بسیار بهتر جلوه کند. برنامه‌ها سریع‌تر اجرا می‌شدند، بازی‌ها بهتر پردازش می‌شدند و رابط کاربری به فرامین کاربر سریع واکنش نشان می‌داد. آیفون جدید، دوربین جدید: رزولوشن دوربین برای بهتر شدن کیفیت عکس‌ها به 3 مگاپیکسل ارتقا یافت. همچنین دوربین از قابلیت اتوفوکوس برخوردار شد و اپلیکیشن دوربین به کاربر اجازه داد محیط فوکوس را با ضربه انگشت انتخاب کند. این محصول با نسخه جدید سیستم عامل آیفون عرضه شد؛ سیستم عاملی که با صدا نیز کنترل می‌شد و کاربر می‌توانست اینترنتش را به اشتراک بگذارد.

 

آیفون 4: نمایشگر باکیفیت و طراحی منحصربه‌فرد

آیفون 4 تغییرات بسیاری نسبت به آیفون 3GS پیداکرد. به عنوان اولین ویژگی، این محصول نمایشگر بسیار باکیفیتی داشت که تراکم پیکسلی‌اش خارق‌العاده بود. با اینکه در صفحه نمایش 3.5 اینچی‌اش چیز زیادی حس نمی‌شد، این نمایشگر در هر اینچش 326 پیکسل داشت و مدتی نسبتا زیاد طول کشید تا سایر رقبا بتوانند تراکم پیکسلی بهتری نسبت به اپل ارائه دهند. آیفون 4 زیر کلاهخودش تراشه A4 داشت که ساخت خود اپل بود و سرعتش 800 مگاهرتز بود. در کنار این تراشه رم 512 مگابایتی قرار داشت. اما تفاوت‌های آیفون 4 با نسل قبلش به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه آیفون 4 از نظر طراحی هم تغییرات بسیار داشت. پشت و روی این محصول از شیشه ساخته شده بود، درحالی‌که قاب دورش فلزی بود. فریم فلزی درواقع جزئی از سیستم آنتن‌دهی بود که راه‌حلی هوشمندانه به نظر می‌رسید، اما اگر به یاد داشته باشید، این راه‌حل رسوایی «Antennagate» را به بار آورد. برای کسانی که به خاطر نمی‌آورند باید گفت آیفون 4 اگر در حالت خاصی در دست گرفته می‌شد، آنتن نمی‌داد! با همه این تفاسیر آیفون 4 موفقیت دیگری در پرونده اپل بود.

 

آیفون 4s: شبیه برادرش، آیفون 4، اما قوی‌تر

در یک نگاه، آیفون 4s تغییر چندانی نکرده بود. مشکل آنتن‌دهی در این آیفون حل شده بود و مشکل برادرش را نداشت، با این حال این آیفون با تغییرات سخت‌افزاری کمی معرفی شد. تراشه به‌کاررفته در آیفون 4s بهتر از قبلی بود و A5 نام داشت، در داخلش پردازنده دوهسته‌ای قرار داشت و دوربین 8 مگاپیکسلی‌اش از بهترین‌های زمان خودش بود. درحقیقت این دوربین سبب شد آیفون 4s بهترین گوشی دوربین‌دار در فلیکر شناخته شود. مردم این گوشی را به‌دلیل سرعت بالا و عکس‌های باکیفیتی که می‌گرفت دوست داشتند. همچنین این محصول می‌توانست با کیفیت 1080 پیکسل فیلم‌برداری کند.

 

آیفون 5 صفحه نمایش بزرگ‌تر، بدنه باریک‌تر و اتصال LTE را با خود به همراه داشت


آیفون 5 در سپتامبر 2012 معرفی شد. برخلاف مدل‌های قبلی، که همگی 3.5 اینچ بودند، این گوشی با صفحه نمایش 4 اینچی روانه بازار شد. با این حال سنت را حفظ کرد و همان تراکم پیکسلی 326 آیفون قبلی را داشت. طراحی آیفون دستخوش تغییرات بسیار شد. درواقع آیفون 5 باریک‌ترین و سبک‌ترین آیفونی است که تاکنون ساخته شده. پردازنده این گوشی سریع‌تر بود، اما رزولوشن دوربینش همچنان 8 مگاپیکسلی باقی ماند. البته اپل برای راضی نگهداشتن کاربران قابلیت تولید عکس‌های پانوراما را به اپلیکیشن دوربین اضافه کرد. همچنین آیفون 5 اولین آیفونی بود که از اتصال 4G LTE پشتیبانی می‌کرد.

 

آیفون 5s: پرازنده سریع‌تر، تاچ آی‌دی و آی‌اواس 7


در کنار آیفون 5s، اپل هفتمین نسخه آی‌اواس را عرضه کرد. طراحی مسطح و ظاهر رنگارنگ این آی‌اواس را به تافته‌ای جدابافته تبدیل کرد. اوایل کاربران زیادی از این تغییرات ناراضی بودند، اما به‌مرور زمان کاربران به ظاهر جدید این پلتفرم عادت کردند و با آن خو گرفتند.
این نسخه آی‌اواس عالی بود. کنترل سنترش بسیار کاربردی بود و از اپلیکیشن‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کرد. پردازنده A7 تنها تغییر سخت‌افزاری این گوشی نبود، معرفی تاچ‌ آی‌دی (اسکنر اثر انگشتی که در دکمه هوم جای گرفته) برگی جدید در دفتر افتخارات اپل بود. همچنین این گوشی اولین گوشی اپل بود که رنگ جدیدی به خودش می‌گرفت: آیفون 5s در رنگ‌های سفید، سیاه و طلایی عرضه شد. باز هم اپل علاقه‌ای به تغییر رزولوشن دوربین نداشت، اما فلش جدیدی به گوشی‌اش اضافه کرد تا عکس‌برداری در محیط‌های تاریک طبیعی‌تر باشد.

 

آیفون 5c: رنگارنگ

در مراسم معرفی آیفون 5s، اپل آیفون 5c را نیز معرفی کرد؛ آیفونی با بدنه پلاستیکی که در پنج رنگ مختلف عرضه می‌شد. از نظر سخت‌افزاری این گوشی شبیه آیفون 5 بود، با این تفاوت که دوربین دومش بهبود یافته بود. این آیفون با استقبال زیادی روبرو نشد و به محبوبیت سایر برادرانش دست پیدا نکرد.

 

آیفون 6: سریع، خشن و بزرگ

درنهایت اتفاق اجتناب‌ناپذیر افتاد: در سال 2014 اپل آیفون بزرگی معرفی کرد. آیفون 6 با صفحه نمایش 4.7 اینچی و رزولوشن 1334 در 750 روانه بازار شد. تراکم پیکسلی این محصول 326 است. در عین بزرگی، این محصول حتی از آیفون 5s نیز باریک‌تر است و ضخامتش فقط 6.9 میلی‌متر است. جای تعجب ندارد وقتی می‌بینیم آیفون 6 تغییرات سخت‌افزاری داشته است. تراشه A8، دوربین 8 مگاپیکسلی بهتر و اتوفوکوس خیلی سریع از جمله این تغییرات است. آی‌اواس 8 از زمان عرضه آیفون 6 روی صحنه است، اما تا چند ساعت دیگر شامل جایگزین شدن آی‌آواس 9 خواهیم بود.

 

آیفون 6Plus برای کسانی که گوشی بزرگ‌تر دوست دارند

وقتی صحبت از آیفون‌های بزرگ به میان می‌آید، آیفون 6Plus خودنمایی می‌کند؛ محصولی که در کنار آیفون 6 معرفی شد. صفحه نمایش 5.5 اینچی و نمایشگر 1080 آیفون 6 این محصول را به یک + بسیار بزرگ تبدیل کرد. از نظر سخت‌افزاری آیفون 6 پلاس تفاوت چندانی با آیفون 6 ندارد. تفاوت آنها در ثبیت‌کننده اپتیکال دوربین، باتری و رزولوشن صفحه نمایش است.


تا چند ساعت دیگر با اعضای جدید خانواده آیفون آشنا می‌شویم. با جی‌اس‌ام همراه باشید تا در جریان لحظه‌به‌لحظه این مراسم قرار بگیرید.


 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

moeinsa

۱۳۹۴/۶/۲۰
اقای لمسر تبارکی اگه کمپانی های گوشی سازی ایرانی خیلی کارشون درسته پس یچیزی بسازن که پول از کشور خارج نشه اپل ارزش داره که میخریم وگرنه ما هم دوس نداریم پول از کشورمون خارج شه مشکل شما هم بنظر من اینه که تکنولوژیو درک نکردین

amir1975

۱۳۹۴/۶/۱۹
برای اینکه شما یک مصرف کننده ناب هستی. دقیقا اون مشتریی هستی که اپل هنگام بازار یابی هدف قرار میده. بقول خودت مهم نیست چقدر ارز از مملکت بابت خرید این گوشی خارج میشه، ( ارز در ایران = درآمد نفتی = نفت = ذخایر تمام شدنی) خودخواهی ات اجازه نمیده به این مسائل فکر کنی که تمام ثروتی که در دست ما ایرانیها هست فقط و فقط پول نفتمون هست نه صنعت داریم نه کشاورزی. وقتی هم این ثروت از مملکت خارج شد چیزی جای خالی اش رو پر نمیکنه.

majid

۱۳۹۴/۶/۱۸
آیفون همیشه بهترین بوده از همه نظر و این آیفون مطمعا هستم بهترین گوشی دنیا میشه من بی صبرانه منتظر هستم وارد ایران بشه قیمتش برام مهم نیست بدست آوردنش برام مهم هست