خانهاخبار
پانصد برابر زیبا‌تر از اینستاگرام؛ طراحی جدید 500px چه اهدافی دارد؟

پانصد برابر زیبا‌تر از اینستاگرام؛ طراحی جدید 500px چه اهدافی دارد؟

اینستاگرام را می‌توان پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی عکس‌محور در سطح جهان دانست؛ اپلیکیشن محبوبی که گروه‌های متفاوتی از آن استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد رقیب جدیدی برای این برنامه پیدا شده؛ رقیبی که از لحاظ جذابیت، زیبایی و امکانات اتفاقا بسیار حرفه‌ای‌تر و مجهز‌تر از اینستاگرام است. اپلیکیشن موبایلی سایت 500px این روزها بازطراحی شده و چشمان بسیاری را به خود خیره کرده است.
۱۳۹۴/۶/۱۵

تقریبا 6 سال از تولد 500px می‌گذرد؛ وب‌سایتی با طراحی چشم‌نواز و جذاب که تصاویری خیره‌کننده و متنوع می‌توان در آن مشاهده کرد؛ تصاویری که عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای می‌گیرند. در ماه‌های آغازین فعالیتش، 500px فقط هزار کاربر داشت، اما اکنون پس از گذشت 6 سال بیش از 10 میلیون کاربر هر ماه از سایت بازدید می‌کنند. اوایل شاید Flickr تنها رقیب 500px بود، اما با چیرگی اپلیکیشن‌های موبایلی و ظهور برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، میلیون‌ها کاربر به استفاده از این اپلیکیشن‌ها روی آوردند. برنامه‌های موبایلی امکان دسترسی راحت‌تری نسبت به نسخه‌های دسکتاپی داشتند و همچنین بهبود کیفیت دوربین‌ اسمارت‌فون‌ها سبب شد افراد بیشتری به این برنامه‌ها متمایل شوند.

نخستین تلاش‌های 500px‌ در بخش موبایلی چندان موفقیت‌آمیز نبود. برخلاف سادگی و راحتی نسخه وب، اپلیکیشن کاربران را بدجور به دردسر می‌انداخت. گاهی برای جستجوی ساده تصویرها حداقل 5-6 حرکت دست لازم می‌شد. حتی با وجود این مسیر سخت و حرکات متعدد، باز هم این احتمال وجود داشت که اصلا به نتیجه دلخواهتان نرسید. دوران تسلط اسمارت‌فون‌ها زنگ خطر را برای 500px به صدا درآورده بود. بدون اپلیکیشن جذاب، آنها شانس چندانی برای باقی ماندن در این رقابت نداشتند؛ به‌خصوص که فلیکر و اینستاگرام از پشتیبانی یاهو و فیس‌بوک نیز برخوردارند.

با بررسی همین شرایط بود که پروژه بازطراحی برنامه‌های موبایلی 500px آغاز شد. با جذب 13 میلیون دلار سرمایه و ساعت‌ها کار مداوم، نسخه چهارم اپلیکیشن این سایت برای کاربران iOS‌ منتشر شد؛ اپلیکیشنی که از همان روزهای ابتدایی طرفداران پروپاقرصی پیدا کرد. این استقبال نویدبخش آینده‌ای درخشان برای 500px‌ بود.

 

image

 

زرادخانه‌ای از امکانات برای عکاسان

اهداف 500px‌ از این پروژه کاملا مشخص است: از بین بردن تجربه‌های بد نسخه قبلی اپلیکیشن، افزودن ویژگی‌های اجتماعی و جذب کاربران بیشتر. نحوه کاربری این برنامه به اینستاگرام شباهت فراوان دارد. می‌توانید عکاسان دلخواه خود را از قسمت دیسکاوری پیدا کنید و تصاویر ثبت‌شده آنها را دنبال کنید، برایشان لایک بزنید و نظر بدهید. این تصاویر در بخش دیگری به نام Main feed برایتان به نمایش درمی‌آیند. همچنین قسمت‌های دیگری برای مشاهده پروفایلتان و نوتیفیکیشن‌های دریافتی وجود دارد. و البته، درست مانند اینستاگرام، می‌توانید با دوربین موبایلتان عکس‌ها را هر لحظه ثبت کنید و در حساب کاربری‌تان به اشتراک بگذارید.

شاید فکر کنید که اپلیکیشن جدید 500px صرفا کپی دیگری از اینستاگرام است، اما عکاسان حرفه‌ای‌تر به‌خوبی می‌دانند که اینستاگرام هرگز نتوانسته مانند 500px به نیازهای آنان پاسخ دهد. اینستاگرام تا مدت‌ها کاربران را مجبور می‌کرد از تصاویر مربعی‌شکل استفاده کنند؛ اجباری که در 500px هرگز وجود نداشته است. اینستاگرام به‌تازگی محدودیت وضوح تصاویرش را به 1080p افزایش داده، اما 500px در این مورد هم محدودیتی برای کاربرانش ایجاد نکرده است. با وجود این افزایش نسبی کیفیت، تصاویر این برنامه همچنان فشرده‌‌شده به نظر می‌رسد، درحالی‌که 500px درخشان‌ترین و باکیفیت‌ترین تصاویر را برای نسخه‌های موبایلی و دسکتاپی به نمایش درمی‌آورد.

 

image

 

عکاسان حرفه‌ای بی‌دلیل به 500px‌ عشق نمی‌ورزند! برخلاف اینستاگرام، اپلیکیشن 500px به آنها اجازه دسترسی به EXIF DATA‌ را می‌دهد. EXIF مخفف عبارت Exchangable Image File و نشان‌دهنده اطلاعاتی است که دوربین شما به عکس اضافه می‌کند؛ اطلاعاتی مثل سرعت شاتر، مقدار ISO، اندازه دیافراگم، حالت نورسنجی دوربین، حالت فلاش و حتی کپی‌رایت تصاویر. اپلیکیشن جدید 500px حتی به شما اجازه می‌دهد فیلترهایی را ببینید که عکاس استفاده کرده است. و شاید از همه جالب‌تر این باشد که می‌توانید تصاویر را زوم کنید و جزئیات بخش‌های مختلف آن را ببینید. طبعا هیچ‌کدام از این امکانات در اینستاگرام وجود ندارد.

قابلیت‌های اپلیکیشن جدید 500px همین‌جا پایان نمی‌یابد. کاربران این برنامه امکان دسترسی به Adobe Creative Cloud دارند و از ادیتورها و فیلترهای متنوع و مختلفی بهره‌مند می‌شوند. همچنین Adobe Lightroom با این اپلیکیشن یکپارچه شده است. می‌توان گفت طراحان نسخه جدید این برنامه برای عاشقان عکاسی زرادخانه‌ای از امکانات خیره‌کننده فراهم کرده‌اند؛ عکاسانی که حضورشان در 500px‌ ممکن است درآمدزا هم باشد. این سایت به کاربران اجازه خریدوفروش تصاویر را هم می‌‌دهد؛ البته این امکان هنوز در نسخه موبایلی فراهم نشده، اما در آپدیت‌های بعدی اضافه می‌شود.

 

امپراتوری لرزان اینستاگرام

اینستاگرام یکی از جذاب‌ترین استارت‌آپ‌های موبایلی چند سال اخیر است. مارک زاکربرگ به سرعت دست‌به‌جیب شد و یک میلیارد دلار برای خرید این برنامه به مالکانش پرداخت؛ معامله‌ای که شاید در آن زمان بسیار عجیب به نظر می‌رسید، چراکه اینستاگرام برنامه مشخصی برای درآمدزایی نداشت و هنوز هم در این زمینه با مشکلاتی مواجه است. اما پتانسیل‌های بالای این برنامه و استقبال شگفت‌انگیز کاربرانش نشان داد که زاکربرگ پولش را جای درستی سرمایه‌گذاری کرده است.

 

image

 

ولی حالا 500px‌ با طراحی مجدد اپلیکیشنش برای به چالش کشیدن سلطه اینستاگرام گام بلندی برداشته است. امکانات بیشتر 500px‌ نسبت به اینستاگرام و امکان درآمدزایی عکاسانش ممکن است کفه ترازو را به سمت کانادایی‌ها سنگین کند. نسخه وبی 500px نیز کیفیتی غیرقابل مقایسه با اینستاگرام دارد و همچنان در حال بهتر شدن است. نهایتا شاید مهم‌ترین تفاوت در نوع کاربران دو برنامه باشد: اینستاگرام بین قشرهای مختلف جامعه رواج دارد و انبوهی از تصاویر مختلف و حتی متضاد را میزبانی می‌کند، از سلفی‌های دوستانه گرفته تا ویدئوهای کوتاه مربوط به حیوانات؛ اما از 500px بیشتر مخاطبان و عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌کنند و دسته‌بندی‌های کاملا متفاوتی نسبت به اینستاگرام دارد.

در کل می‌توان به‌راحتی گفت که دوران امپراتوری مطلق اینستاگرام رو به پایان است. اپلیکیشن 500px قدم‌های محکمی برداشته و پایه‌های حکومت رقیبش را به‌شدت به لرزه درآورده است. توسعه‌دهندگان اینستاگرام رقابت دشواری با ابداعات همتایانشان در 500px‌ دارند، و البته شاید لازم باشد مارک زاکربرگ و مدیران رده‌بالا در رویکردها و نحوه کاربری این برنامه تغییراتی ایجاد کنند. ممکن است رقابت بین این دو برنامه کمی ناعادلانه به نظر برسد، چون اینستاگرام از پشتیبانی فیس‌بوک برخوردار است و گروه کاربران بسیار بیشتری دارد. ولی 500px نشان داد کمپانی‌های کوچک‌تر هم می‌توانند بازی بزرگان را بر هم بزنند. نبرد میان این دو اپلیکیشن تازه آغاز شده؛ نبردی که نتیجه‌اش ممکن است حتی بر صنعت عکاسی تاثیر شگرفی بگذارد. حالا برای دیدن نتیجه نهایی فقط به کمی صبر و زمان نیاز داریم.

 

لینک دانلود 500px از اپ استور

لینک دانلود 500px از گوگل پلی

لینک دانلود 500px از کافه بازار

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ایمان

۱۳۹۶/۹/۱۳
برای استفاده توی ios چیکار کنم این نرم افزار فیلتره !!!!!

AGHA ALI AGHA

۱۳۹۴/۶/۱۶
خسته نباشید
مطلب فوق‍ العاده بود

علی

۱۳۹۴/۶/۱۶
سلام میخواستم بدونم که میشه تصاویرو توی گوشی ذخیره کرد و چطوری باید این کارو انجام داد،ممنون

sh.nobahar

۱۳۹۴/۶/۱۶
سلام
فکر کنم این افزونه کروم مناسب باشه.
https://chrome.google.com/webstore/detail/500px-photos-download/aikomciccjgegdeeclihpbcheknicebn?hl=en

عارف

۱۳۹۴/۶/۱۵
سلام من این نرم افزارشو دارم نمیشه عکساشو دانلود کرد. میشه بهم بگید چجوریه لطفا؟