خانهاخبار
کدام تلفن هوشمند سریع‌تر شارژ می‌شود؟

کدام تلفن هوشمند سریع‌تر شارژ می‌شود؟

تا امروز تلفن‌های هوشمند بسیار زیادی از شرکت‌های مختلف معرفی شده‌اند. در کنار امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مصرف انرژی نیز یکی از فاکتورهای مهمی بوده که کمپانی‌ها به آن توجه داشته‌اند. اما سرعت شارژ دستگاه هم کم‌اهمیت نیست و باید به آن توجه داشت. در این مطلب قصد داریم پرسرعت‌ترین تلفن همراه هوشمند در شارژ مجدد را به شما معرفی کنیم.
۱۳۹۴/۶/۳

اگرچه عمر باتری طولانی در تلفن‌های هوشمند برای بسیاری از افراد مهم است، اینکه دستگاه با چه سرعتی و در چه مدت زمانی به‌طور کامل شارژ می‌شود هم چندان کم‌اهمیت نیست. به‌طور مثال، اهمیت این موضوع زمانی پررنگ می‌شود که شما برای شارژ شدن تلفن هوشمند خود تنها ۱۵ دقیقه زمان در اختیار دارید.

مقایسه محصولات از این نظر می‌تواند در انتخاب تلفن هوشمند بعدی شما تاثیر بسزایی بگذارد. به همین دلیل ما در این مطلب ۷ تلفن هوشمند محبوب را در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک برنده مسابقه سرعت شارژ مجدد می‌شود.

براساس نتایج آزمایشات ما، Asus Zenfone 2 بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت که البته Samsung Galaxy S6 در تست‌های شارژ ۳۰ دقیقه، شارژ ۸۰ درصد و تمام شارژ توانست بهتر عمل کند. اما وقتی به ظرفیت باتری هم دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که نهایتا Zenfone 2 رتبه اول را کسب کرده است. برای علاقه‌مندان به آیفون ۶ نیز باید گفت که این محصول تقریبا در هیچ‌کدام از تست‌ها عملکرد خوبی از خود نشان نداد.

 

تلفن‌های همراه هوشمند و تکنولوژی شارژ سریع

اکثر سازندگان تلفن همراه هوشمند که قول سرعت شارژ بالا می‌‌دهند درواقع از فناوری Quick Charge 2.0 محصول کمپانی کوالکام استفاده می‌کنند. این تکنولوژی رایگان می‌تواند روی تمام دستگاه‌هایی قرار بگیرد که یکی از پردازنده‌های کوالکام را دارند. Quick Charge 2.0 می‌تواند انرژی اضافه‌تری به محصول وارد کند و نهایتا دستگاه با قدرت ۹ ولت / ۱.۶۷ آمپر شارژ شود. یک تلفن هوشمند معمولی با قدرت کمتر از ۵ ولت / ۱.۵ آمپر شارژ می‌شود که از جمله آنها می‌توان به آیفون ۶ و ۶ پلاس اشاره کرد.

تکنولوژی ساخت کوالکام درواقع این قول را می‌دهد که باتری تلفن هوشمند شما را در کمتر از ۲ ساعت کاملا شارژ کند که البته در برخی محصولات، همانند LG G4، این قابلیت دیده نمی‌شود. برخی کمپانی‌ها نیز نام این فناوری را تغییر داده‌اند. موتورولا آن را Turbo Charge می‌نامد و در محصولاتی مثل Droid Turbo و Google Nexus 6 قرار می‌دهد. ZenFone 2 محصول ایسوس نیز از Boostmaster Technology استفاده می‌کند که البته به شارژر مخصوص ۲۹۹ دلاری متکی است و حدود ۱۷ درصد بهتر از Quick Charge 2.0 عمل می‌کند.

 

image

 

در این بین Samsung Galaxy S6 از میانگین وات بالاتری در شارژر بهره می‌برد که عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. نکته جالب توجه این است که سامسونگ، به‌جای استفاده از این‌گونه فناوری‌ها، به بهبود مصرف انرژی در چیپ‌های خودساخته اگزینوس روی آورده.

 

نحوه انجام آزمایشات سرعت شارژ

سریع‌ترین انسان روی زمین تنها با یک بار مسابقه مشخص نشده و این موضوع برای تلفن‌های هوشمند در حوزه سرعت شارژ نیز صادق است! برای تست هر محصول ما باتری‌اش را کاملا تخلیه کردیم تا دستگاه خاموش شود. سپس آنها را مجددا تا ۵ درصد شارژ کردیم تا نقطه آغاز آزمایش ما باشد، چرا که برخی محصولات حتی زمانی که خاموش می‌شوند هم حدود ۳ درصد باتری دارند.

به‌محض اینکه شارژ دستگاه‌ها روی ۵ درصد ثابت شد، ما آنها را جداگانه به شارژر متصل کردیم و کرنومتر را روشن کردیم. سپس میزان شارژ باتری در زمان‌های ۵ دقیقه، ۱۵ دقیقه و ۳۰ دقیقه ثبت شد و نهایتا مدت زمانی را که دستگاه‌ها به شارژ ۸۰ درصد و سپس ۱۰۰ درصد می‌رسند نیز ذخیره کردیم. در این آزمایش تمام دستگاه‌ها با یک شارژر به برق متصل شدند تا شرایط برای تمام آنها یکسان باشد.

 

پس از گذشت ۵ دقیقه

image

 

در تست ۵ دقیقه‌ای ما Asus Zenfone 2 عملکرد بسیار چشمگیری از خود نشان داد. میانگین شارژ کلی تمام دستگاه‌ها ۱۱.۴۳ درصد بود و محصول ایسوس در این مدت زمان توانست به شارژ ۱۷ درصد برسد که ۵ درصد بیشتر از نکسوس ۶ و OnePlus 2 و ۱۱ درصد بالاتر از آیفون ۶ است. درواقع محصول اپل در این مدت تنها حدود ۱ درصد در دقیقه شارژ شده بود. 

برنده: Asus Zenfone 2

پس از گذشت ۱۵ دقیقه

image

 

مجددا این تلفن هوشمند ایسوس بود که توانست در تست ۱۵ دقیقه‌ای نسبت به دیگر محصولات بهتر عمل کند. در این مدت Zenfone 2 توانست تا ۳۲ درصد شارژ شود که ۸ درصد بالاتر از میانگین ۲۴ درصدی دیگر محصولات است. اما Galaxy S6، که در آزمایش ۵ دقیقه‌ای در میانه جدول قرار داشت، این بار با ۲۷ درصد شارژ به رتبه دوم رسید که نشان می‌دهد تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ فعال شده است. آیفون ۶ و وان‌پلاس ۲ هم با ۲۰ درصد شارژ در انتهای جدول ما قرار گرفتند.

برنده: Asus Zenfone 2

پس از گذشت ۳۰ دقیقه

image

 

همه‌چیز در آزمایش ۳۰ دقیقه‌ای جالب شد و Asus Zenfone 2 و Samsung Galaxy S6 در یک جایگاه قرار گرفتند. هر دو تلفن هوشمند با ۵۳ درصد شارژ بیش از نیمی از باتری خود را شارژ کرده بودند. این رقم بالاتر از میانگین ۴۲.۸۶ درصدی کل و حتی بالاتر از رقیب بعدی یعنی نکسوس ۶ (با ۴۴ درصد شارژ باتری) است. کاربران اپل می‌توانند در این مرحله خوشحال باشند که دیگر آیفون ۶ در انتهای جدول قرار ندارد و، با ۲ درصد اختلاف، بالاتر از وان‌پلاس ۲ (با شارژ ۳۴ درصدی) قرار گرفته است.

برنده: Asus Zenfone 2 و Samsung Galaxy S6

رسیدن به شارژ ۸۰ درصد

image

 

گلکسی اس۶ در نزدیکی شارژ کامل به‌خوبی شروع به درخشش کرد. در این مرحله سایر تلفن‌های هوشمند کمی عجیب عمل کردند. اکثر دستگاه‌ها در مدت زمان طولانی‌تر به‌سختی از ۷۵ درصد عبور کردند، درحالی‌که S6 توانست تنها در ۴۸ دقیقه به این رقم دست یابد. رکورد سامسونگ به‌طور میانگین ۲۰ دقیقه سریع‌تر از میانگین کلی و ۴۰ دقیقه زودتر از کم‌سرعت‌ترین تلفن هوشمند، یعنی وان‌پلاس ۲، است. این بار Asus Zenfone 2 در رتبه دوم قرار گرفت و در ۵۶ دقیقه توانست به شارژ ۸۰ درصد برسد. مابقی شرکت‌کنندگان این مسابقه در مدت ۱ ساعت و بیشتر توانستند به این مقدار از شارژ باتری دست یابند.

برنده: Samsung Galaxy S6

رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد

image

 

همیشه تصور می‌شد که مدت زمان شارژ ۸۰ تا ۱۰۰ درصد نباید چندان زیاد باشد، اما گویا چنین نیست. سرعت شارژ تمام دستگاه‌ها به‌طرز محسوسی در این فاصله ۲۰ درصدی کاهش یافت. با وجود این اس۶ توانست دیگر رقبا را با ثبت عدد ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه شکست دهد که ۳۰ دقیقه سریع‌تر از میانگین و ۱۴ دقیقه زودتر از رتبه دوم، یعنی LG G4، است.

Zenfone 2 نیز به میانه جدول سقوط کرد و با ثبت زمان ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه کار خود را به پایان رساند. آیفون ۶ نیز پس از ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه (که ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه پایانی تنها برای ۲۰ درصد نهایی بود) مجددا در انتهای جدول قرار گرفت.

برنده: Samsung Galaxy S6

ظرفیت باتری در مقابل زمان شارژ

اینکه تلفن هوشمند در یک بازه زمانی مشخص چند درصد شارژ می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نمی‌تواند از میزان ظرفیت باتری تصویر کاملی نشان دهد، چراکه یک محصول ممکن است از باتری‌ای با ظرفیت بالاتر یا پایین‌تر برخوردار باشد که طبیعتا همین موضوع در نتیجه تست‌های ما نیز تاثیر بسزایی گذاشته. میزان ظرفیت باتری براساس میلی‌آمپر بر ساعت یا mAh محاسبه می‌شود و ما قصد داریم نگاهی ریزبینانه‌تر بیندازیم به میزان شارژ دستگاه‌ها براساس میلی‌آمپر در دقیقه. 

Zenfone 2، که توانسته بود در تست ۱۵ دقیقه بهترین عملکرد را نشان دهد، به امتیاز ۶۴ میلی‌آمپر در دقیقه دست یافت و در این قسمت نیز رتبه اول را کسب کرد. جایگاه‌های بعدی نیز به Droid Turbo با رقم ۵۷.۲ و نکسوس ۶ با رکورد ۵۳.۷ رسید.

محصول ایسوس توانست در تست ۳۰ دقیقه نیز ۵۳ میلی‌آمپر در دقیقه شارژ شود که مجددا آن را در مقام اول قرار داد. Droid Turbo بار دیگر در رتبه دوم با ثبت ۴۹.۳ قرار گرفت و نکسوس ۶ (۴۷.۲) و گلکسی اس۶ (۴۵.۱) به‌ترتیب بهترین نتایج بعدی را از خود نشان دادند.

اما مقام اول در بخش پایانی و شارژ کامل به Droid Turbo محصول شرکت موتورولا می‌رسد. تلفن هوشمند مذکور رقم ۳۶.۴۵ میلی‌آمپر در دقیقه را ثبت کرد، درحالی‌که LG G4 با ۳۱.۲۵ و گلکسی اس۶ با رقم ۳۱.۱ میلی‌آمپر در دقیقه به‌ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

برنده: Asus Zenfone 2

نتیجه‌گیری

image

 

با یک شارژر مناسب هر تلفن هوشمندی که به فناوری Quick Charge مجهز باشد می‌تواند در کمتر از ۲ ساعت به طور کامل یا حداقل در ۱۵ دقیقه حدود ۲۰ درصد شارژ شود. اما Zenfone 2 بهترین عملکرد را در شارژ ۱۵ دقیقه‌ای از خود نشان داد و در تست ۳۰ دقیقه‌ای گلکسی اس۶ نیز همپای محصول ایسوس شد. پرچم‌دار جدید سامسونگ توانست در آزمایش‌های بعدی به‌خوبی بدرخشد و نتایج جالبی در آزمایش مدت زمان شارژ ۸۰ و ۱۰۰ درصدی از خود به نمایش گذاشت.

البته شایان ذکر است که اس۶ باتری‌ای با ظرفیت ۲۵۵۰ میلی‌آمپرساعت دارد و باتری سایر تلفن‌های هوشمند این آزمایش بالای ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارند. به همین دلیل است که ما Zenfone 2 را برتر از دیگر محصولات در سرعت شارژ می‌دانیم. با وجود اینکه اس۶ تا شارژ ۱۰۰ درصدی در جذب میلی‌آمپر به دقیقه بهتر عمل کرد، Zenfone 2 در مدت زمان ۱۵ و ۳۰ دقیقه (که مهم‌ترین مدت زمان شارژند) بسیار خوش درخشید. 

منبع: Tom's Guide

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

Mobile

۱۳۹۴/۹/۲۸
گوشیای اپل سریع شارژ میشن زود هم خالی میکنن .داداشم داره با استفاده معمولی دوبار شارژ میکنه .و مرتب ازش میناله .و داره به زودی عوض میکنه ...

محمد

۱۳۹۴/۶/۱۱
...ولی هممون می دونم که اپل انقدر سطح بالاست که اصلا قابل مقایسه با دیگر برند ها نیست.حتی iphone 5s هم میتونه گوشی های جدید همه برند ها رو شکست بده.

ali

۱۳۹۴/۶/۸
محمد:
تو اصلا اسم سونی رو تا حالا شنیدی؟؟؟؟ :|

محمد

۱۳۹۴/۶/۷
سونی در برابر اینا حرفی نداره
اینجا جای بزرگاست

حامد پورحسینی

۱۳۹۴/۶/۴
با ۲ آمپر سریع‌تر شارژ میشه.