خانهاخبار
معرفی و نحوه کار فناوری شارژ سریع کوالکام

معرفی و نحوه کار فناوری شارژ سریع کوالکام

شارژ سریع یکی از ویژگی‌هایی است که به‌تازگی در گوشی‌های هوشمند شاهدش هستیم. این ویژگی به ما کمک می‌کند تا گوشی هوشمندمان را در مدت زمان کوتاه‌تری شارژ کنیم. در این مطلب فناوری شارژ سریع کوالکام را معرفی می‌کنیم و نحوه کار و عملکرد آن را توضیح می‌دهیم.
۱۳۹۴/۵/۲۹

گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر شاهد بهبود‌ها و پیشرفت‌های فراوانی از نظر سخت‌افزاری بوده‌اند، اما با این حال باتری همواره یکی از قطعاتی بوده که با سرعت کمی پیشرفت کرده است. با قوی‌تر شدن هرچه بیشتر سخت‌افزارهای گوشی‏ و عطش کاربران برای استفاده بیشتر از دستگاه‌های خود، نیاز به دستگاه‌هایی با طول عمر باتری بیشتر شدیدا احساس می‌شود.
ساده‌ترین راه برای حل این مشکل افزایش ظرفیت باتری‌هاست که با تکنولوژی‌های فعلی راهی به‌جز بزرگ‌تر کردن باتری‌ها ندارد. طبیعتا هرچه اندازه باتری بزرگ‌تر شود، ابعاد دستگاه نیز باید بزرگ‌تر شود که با طراحی‌ تخت و باریک مد روز در تضاد است. اگرچه با پایین آوردن مصرف پردازنده و نمایشگر دستگاه‌ها اندکی به افزایش طول عمر باتری کمک شده، وضعیت هنوز رضایت‌بخش نیست.

 

image

 

فعلا که نمی‌توانیم باتری‌هایی با طول عمر خیلی زیاد تولید کنیم، حداقل می‌توانیم کاری کنیم که مدت زمان شارژ آنها کوتاه‌تر شود. در یکی-دو سال اخیر فناوری‌های مختلفی در زمینه شارژ سریع باتری به بازار آمده که در گوشی‌های مختلف استفاده شده است. فناوری شارژ سریع یا Quick Charge شرکت کوالکام یکی از آنهاست. این فناوری به کاربران دستگاه‌های هوشمند کمک می‌کند تا دستگاه خود را در زمان کوتاه‌تری شارژ کنند؛ در نتیجه طول عمر کم باتری‌ها به نحوی جبران می‌شود.

 

فناوری شارژ سریع چیست؟

فناوری شارژ سریع کوالکام به نحوی طراحی شده است که به‌جای سریع‌تر شارژ کردن باتری، به‌شکلی ایمن، هر مقدار برقی که باتری می‌تواند، از منبع تامین‌کننده انرژی بگیرد. برخلاف آنچه تصور می‌شود، شارژ سریع تنها منوط به فراهم کردن برق بیشتر نیست، بلکه شما باید مطمئن باشید که در طی این فرایند به باتری، که مستعد آتش گرفتن است، آسیبی نمی‌رسد.

 

image

 

از آنجا که شارژ شدن و خالی شدن باتری بر اساس فرایندی شیمیایی صورت می‌گیرد، هیچ راه‌کار تجاری (در حال حاضر) نمی‌تواند باتری را به‌طور معجزه‌آسایی در دو ثانیه شارژ کند. اما کوالکام مدعی شده که فناوری اختصاصی این شرکت می‌تواند تا 75 درصد باتری‌ها را سریع‌تر از شارژرهای معمولی (5V 1A) شارژ کند، که البته این ادعا را تست‌های انجام‌شده هم اثبات کرده است.
نسل 2 فناوری شارژ سریع کوالکام، که Quick Charge 2.0 خوانده می‌شود، قادر است از شارژرهای 5 ولت، 9 ولت و 12 ولت تا 13 آمپر و 60 وات پشتیبانی کند، درحالی‌که نسخه 1 این فناوری تنها از شارژرهای 5 ولت با 2 آمپر و 10 وات پشتیبانی می‌کرد. هم‌اکنون بسیاری از شارژرهای موجود در بازار از نوع 5 ولت و 1 آمپر هستند که به‌مراتب از شارژرهای USB، که 5 ولت و 0.5 آمپری‌اند، قوی‌تر عمل می‎کنند. به همین دلیل ممکن است شارژ کردن دستگاه‌ها توسط پورت USB بیشتر طول بکشد.

 

فناوری شارژ سریع چطور عمل می‌کند؟

بسیاری از فناوری‌های شارژ سریع کارکرد یکسان دارند: دریافت برق بیشتر به‌طور ایمن. برای رسیدن به این امر از دو روش استفاده می‌شود:
1- گوشی‌هایی که به شارژ سریع مجهزند همیشه تلاش می‌کنند تا جای ممکن برق بیشتری دریافت کنند، چه به شارژر مناسب متصل باشند و چه نباشند. اما برای رعایت ایمنی هیچ‌گاه بیش از 2 آمپر از منبع تامین‌کننده انرژی برق نمی‌گیرند.
2- وقتی گوشی مجهز به شارژ سریع به شارژر معتبر برای این کار وصل شود، دستگاه شناسایی‌اش می‌کند و پس از آن قادر به شارژ شدن با توان 3 آمپر خواهد بود.
به‌طور مثال، گوشی LG G4 با استفاده از شارژر سریع حدود 23 درصد سریع‌تر از شارژر معمولی 2.1 آمپری شارژ می‌شود که البته این زمان بسته به گوشی و شارژر مورد استفاده شما ممکن است متفاوت باشد. چیز‌هایی مثل جنس و کیفیت کابل، طول کابل و... از جمله عواملی‌اند که در سرعت شارژ دستگاه تاثیرگذارند، درنتیجه باید هنگام خرید به این موارد توجه کنید.

 

سرعت شارژرهای سریع چطور سنجیده می‌شود؟

در حال حاضر معیار سنجش و بهتر بودن شارژرهای سریع مثلا به صورت 60 درصد در 30 دقیقه اعلام می‌شود که راه خوبی برای نشان دادن سرعت شارژ است، اما برای مقایسه باتری‌هایی با ظرفیت‌های مختلف مناسب نیست.
معیار بهتر برای این کار استفاده از واحد میلی‌آمپرساعت در دقیقه است که توصیف بهتری از مقدار شارژ ذخیره‌شده باتری در یک دقیقه به ما می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید که سرعت شارژ باتری‌ها از 0 تا 70 درصد بیشتر و پایدارتر از سرعت شارژ آنها از 90 تا 100 درصد است؛ دقیقا به همین دلیل است که در تبلیغات همیشه سرعت شارژ از 0 تا دوسوم ابتدایی ذکر می‌شود.
مقایسه براساس میلی‌آمپرساعت در دقیقه درک ساده‌تری از موضوع به ما می‌دهد. فرضا اگر گوشی شما باتری‌ای با ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعت داشته باشد و شارژر سریع بتواند آن را در 30 دقیقه 50 درصد شارژ کند، یعنی در این مدت 1500 میلی‌آمپرساعت شارژ گرفته که معادل 50 میلی‌آمپرساعت در دقیقه است.

 

image

 

در تصویر بالا نمونه کوچکی از مقایسه سرعت شارژ در گوشی‌های مختلف با قابلیت شارژ سریع را مشاهده می‌کنید که سریع‌ترین‌ آنها به رکورد 50 میلی‌آمپرساعت در دقیقه رسیده است. نکته جالب توجه در این نمودار نزدیک بودن رکورد گوشی‌ گلکسی اس6 به همین عدد است که البته از فناوری شارژ سریع کوالکام استفاده نمی‌کند.

 

آیا استفاده از شارژ سریع به باتری دستگاه آسیب می‌رساند؟

این سوالی است که پاسخ آن بسیار اهمیت دارد، خصوصا با توجه به اینکه باتری بیشتر دستگاه‌های کنونی قابل تعویض نیستند. می‌دانیم که در حالت عادی شارژ آرام‌تر، باتری را سالم‌تر نگه می‌دارد و هرچه سرعت شارژ بیشتر باشد، گرمای بیشتر تولید می‌شود و گرما هم دشمن دستگاه‌های الکتریکی است. اما هنوز هیچ مدرکی دال بر صدمه زدن شارژ سریع به عمر متوسط باتری (که حدود 2 سال است) به دست نیامده. درواقع تا وقتی که ما از باتری لیتیوم یون در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌‌کنیم هیچ فرقی میان شارژرهای سریع و معمولی از نظر آسیب رساندن به دستگاه وجود ندارد.

 

چه دستگاه‌هایی به فناوری شارژ سریع مجهزند و از چه شارژرهایی می‌توان استفاده کرد؟

برای اینکه بفهمید آیا دستگاه شما از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند یا خیر باید دنبال نشان Quick Charge روی جعبه دستگاه بگردید. البته فهرستی از این دستگاه‌ها را می‌توانید در سایت کوالکام مشاهده کنید.

 

image

 

علاوه بر شارژرهایی که ممکن است در جعبه تلفن هوشمند شما باشد، از هر شارژر سریع دیگری که نشان Quick Charge روی آن حک شده باشد یا علامت تاییده UL داشته باشد می‌توان استفاده کرد.

منبع: Ubergizmo

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

سهیل

۱۳۹۵/۴/۲۸
سلام چجوری ازشارژ سریع استفاده کنم گوشیم اس6ادج هست بلدنیستم چجوری گوشیموباشارژسریع شارژ کنم

علی

۱۳۹۵/۴/۲۸
سلام من الجی جی 5 دارم ولی شارژر سریعش کاملا با سرعت معمولی کار میکنه . باید چیکار کنم؟

الیار

۱۳۹۵/۲/۱۹
سلام من گوشیم نوت 4 هست
شارژر فابریکش خراب شده
این شارژر بازده همون رو داره؟

الیار

۱۳۹۵/۲/۱۹
سلام گوشی من نوت 4 هس شارژر فابریکش خراب شده این شارژر بازده همون رو داره؟

یوسف

۱۳۹۵/۲/۱۱
سلام
من گوشی سامسونگ جی 5 دارم
پاور بانک خریدم ک خروجی اون 5v 2Aهس میخواستم بدونم ک اگر از پاور استفاده بیشتر کنم ب گوشیم اسیب وارد میشد؟
ممنون میشم راهنماییم کنین