خانهاخبار
​چهارمین دندان آبی؛ همه چیز درباره Bluetooth 4.2

​چهارمین دندان آبی؛ همه چیز درباره Bluetooth 4.2

بلوتوث یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های ارتباط بی‌سیم برای فاصله کوتاه است. این تکنولوژی در گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند بسیاری استفاده می‌شود.
۱۳۹۴/۵/۲۶

«بلوتوثت رو روشن کن!» معروف‌ترین جمله ایرانی‌ها برای ارتباط از راه دور در سال‌های اخیر است. این تکنولوژی یکی از مشخصات و ویژگی‌های مهم گوشی‌های قدیمی‌تر بود. اولین سوالی که افراد هنگام خرید گوشی از فروشنده می‌کردند این بود: «بلوتوث داره؟!» با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، این تکنولوژی در فرایند انتقال اطلاعات جایش را به تکنولوژی‌های ارتباطی جدیدتری داد، اما همچنان حضوری ثابت در گوشی‌های هوشمند دارد، چراکه ارتباط میان دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند عمدتا از طریق بلوتوث شکل می‌گیرد.

 

image

 

اما بلوتوث فقط به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود. امروزه اکثر دستگاه‌های هوشمند، گیت‌های فروشگاهی، سیستم‌های صوتی و... از بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.
نام بلوتوث برگرفته از نام پادشاه وایکینگ‌ها در قرن دهم میلادی است. هارالد بلوتاند ملقب به دندان‌آبی (بلوتوث) فرمانروای دانمارک بود که موفق شد دانمارک و نروژ را با یکدیگر پیوند دهد و متحد کند. تکنولوژی بلوتوث مشابه همین کار را انجام داد و در دنیای فناوری دستگاه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کرد. به همین دلیل نام این تکنولوژی را، به‌افتخار هارالد بلوتاند، بلوتوث نامیدند.

 

image

 

گروه حافظ منافع بلوتوث (SIG) نسخه 4.2 این تکنولوژی را رسما معرفی کرده است. بلوتوث 4.2 بهبود امنیت و حریم خصوصی و نیز افزایش سرعت و اتصال از طریق پروتکل اینترنت (IP) را با خود به همراه آورده است.
گروه SIG قصد دارد همچنان بلوتوث را بهترین گزینه برای اتصال دستگاه‌های هوشمند نشان دهد. برای این منظور SIG نسخه 4.2 را عرضه کرده است. پشتیبانی از IPv6 (نسخه ششم پروتکل اینترنت) دروازه جدیدی به روی دستگاه‌های هوشمند برای برقراری ارتباط می‌گشاید.
سرعت بلوتوث 4.2 افزایش چشمگیری یافته است. هنگام انتقال اطلاعات، داده‌ها در بسته‌هایی قرار می‌گیرند و از مستر به اسلیو منتقل می‌شوند. طول این بسته‌ها در نسخه‌های قبلی 27 بایت بود و در بلوتوث 4.2 طول بسته‌ها به 251 بایت تغییر پیدا کرده است. این تغییر سبب افزایش نرخ انتقال به 800 کیلو بیت در ثانیه می‌شود. افزایش نرخ انتقال به افزایش سرعت دانلود منجر می‌شود و حالا در نسخه 4.2 سرعت حدود 2.6 برابر نسخه‌های قبلی است. افزایش نرخ انتقال و سایز بسته همچنین میزان بروز خطا را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی کمتری هم دارد.

 

image


امنیت و حریم خصوصی در نسخه 4.2 بسیار بهتر شده است. پیگیری دستگاه از طریق اتصال بلوتوث بدون اجازه دسترسی امکان‌پذیر نیست. برای امنیت بیشتر، آدرس‌دهی دستگاه بلوتوثی باید در پردازنده میزبان صورت بگیرد. اکنون در این نسخه جدید وظیفه آدرس‌دهی از پردازنده میزبان گرفته شده و به کنترل‌کننده محول شده است. این امر سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود. تراشه‌های دستگاه‌های هوشمند بلوتوثی که از نسخه 4.2 استفاده می‌کنند فقط زمانی فعال می‌شوند که کاربر مورداعتمادی که به دستگاه دسترسی دارد درخواست ورود به سیستم بدهد.
در نسخه 4.1 رمزگذاری AES جدیدی معرفی شد که ارتباط BR/EDR مطمئن‌تری ایجاد می‌کرد. نسخه 4.2 این فرایند امنیتی را تکمیل کرده است. استفاده از کلید عمومی رمزگذاری برای شناسایی LE و استفاده از الگوریتم FIPS برای به‌روزرسانی مکانیزم شناسایی این مفهوم را می‌رساند که نسخه 4.2 مطمئن‌ترین و امن‌ترین نسخه تکنولوژی بلوتوث است.

 

image

 

قابلیت پشتیبانی از پروتکل اینترنت (IPSP) ویژگی جدید نسخه 4.2 است که سبب می‌شود دستگاه‌ها بدون نیاز به دستگاه سوم و مستقیما به اینترنت دسترسی پیدا کنند. دستگاه‌ها می‌توانند از نسخه ششم پروتکل اینترنت (IPv6) برای اتصال به اینترنت استفاده کنند. اتصال IP این امکان را می‌دهد که با استفاده از زیرساخت‌های IP موجود، دستگاه‌های هوشمند بلوتوثی را بتوان مدیریت کرد.
بلوتوث 4.2 در بیشتر دستگاه‌های قدیمی قابل استفاده نیست و شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌ها باید نسخه جدیدی طراحی کنند. در حال حاضر حدود 22 میلیارد دستگاه از تکنولوژی بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. به نظر شما آیا بلوتوث 4.2 قادر است تعداد این دستگاه‌ها را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

رضا

۱۳۹۴/۱۰/۲۰
من میخوام یه هدست جدید بخرم که نسخه بلوتوثش 4.۱ هستش اما نسخه بلوتوث گوشم 4 هستش میخواستم بدونم میتونم اون هدست رو به گوشیم متصل کنم یا نه؟؟؟؟!

احمد

۱۳۹۴/۸/۲۳
ممنون بابت مقاله خوبتون. یه سوال برای من پیش اومده. من قصد خرید یه هدفون بیسیم رو دارم که بلوتوثش نسخه 4 هست اما خود بلوتوثایی که توی بازار هست اکثرا 2 و3 هستن و به سختی میشه بلوتوث نسخه4 رو تهیه کرد. حالا میشه دستگاهی مثل همون هدفون با نسخه 4 رو بلوتوث نسخه 3یا پایینتر وصل کرد به هم ؟ منظورم اینه بلوتوث نسخه 3و پایینتر امکالن اینو داره با دستگاه هایی که ورژن هایی بالاتر از خودشون رو دارن ارتباط برقرار کنند؟ ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید.
سپاس

mh6586

۱۳۹۴/۵/۲۸
بله