خانهاخبار
فروشگاه اپلیکیشن Windows Phone با آینده‌ای روبه‌رشد

فروشگاه اپلیکیشن Windows Phone با آینده‌ای روبه‌رشد

مایکروسافت، برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، نگاهی تازه به ویندوزفون خود دارد و با برنامه‌هایی بلندپروازانه قصد توسعه هرچه بیشتر فروشگاه اپلیکیشن این پلتفرم را دارد. در این نوشته به بررسی و معرفی استور ویندوزفون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
۱۳۹۴/۵/۲۴

مایکروسافت با ویندوز 10 خود تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخته و از این طریق قصد دارد بازار ویندوزفون خود را نیز تقویت کند. در حال حاضر ویندوزفون اگرچه نسبت به خودش رشد خوبی داشته، با اختلاف بسیار زیادی نسبت به اندروید و iOS سومین پلتفرم محبوب موبایل به شمار می‌رود.

فروشگاه نرم‌افزاری ویندوزفون نیز وضعیتی مشابه دارد. این فروشگاه رشد قابل توجهی از نظر اپلیکیشن داشته، ولی هنوز راه درازی باقی مانده تا به فروشگاه گوگل پلی و اپ استور اپل برسد. در نوشته‌های قبلی به معرفی گوگل پلی، بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند و همین‌طور امپراتوری App Store پرداختیم. حال در این نوشته قصد داریم نگاهی بیندازیم به فروشگاه روبه‌رشد ویندوزفون. با ما همراه باشید.

 

فروشگاه Marketplace مایکروسافت، که روی ویندوز 6.1 و 6.5 مایکروسافت به‌صورت پیش‌فرض نصب شده بود و به کاربران امکان نصب اپلیکیشن‌ها را می‌داد، در سال 2012 به ویندوزفون استور تغییر نام داد و به دو بخش اپلیکیشن و بازی تقسیم شد. ویندوزفون استور (Windows Phone Store)، که پیش‌تر Marketplace نامیده می‌شد، فروشگاه اپلیکیشن مایکروسافت برای پلتفرم موبایل ویندوزفون است. این فروشگاه در اکتبر 2010 با ویندوز 7 در برخی کشورها منتشر شد و در فوریه 2013 توانست بیش از 130 هزار اپلیکیشن داشته باشد.

این فروشگاه، علی‌رغم تعداد محدود گوشی‌های ویندوزفونی، تا امروز رشد خوبی داشته است. در فوریه 2012 با رسیدن به 100 هزار اپلیکیشن توانست فروشگاه اپلیکیشن بلک‌بری را با 70 هزار اپلیکیشن پشت سر بگذارد. استور ویندوزفون با روند روبه‌رشد خوبی که داشته اکنون بیش از 300 هزار اپلیکیشن دارد. هرچند رشد ویندوزفون بسیار قابل توجه است، باید اعتراف کرد که این فروشگاه از نظر تعداد اپلیکیشن‌ها در مقابل اپ استور اپل و گوگل پلی اندروید در حال حاضر حرفی برای گفتن ندارد.

 

image

 

البته روند روبه‌رشد استور ویندوزفون با ادغام شدن با ویندوز 10 بسیار بیشتر نیز خواهد شد. مایکروسافت با انتشار نسخه 10 پلتفرم موبایل خود همه فروشگاه‌هایش را تحت عنوان ویندوز استور درمی‌آورد و اپلیکیشن‌هایی یکپارچه برای همه دیوایس‌های ویندوزی منتشر می‌کند. علاوه بر اپلیکیشن‌های ویندوز که قرار است روی ویندوزفون هم اجرا شود مایکروسافت وعده جذاب دیگری نیز داده و قدم‌های نخستین برای پیاده‌سازی وعده خود را نیز برداشته است.

این شرکت در کنفرانس بیلد خود در سال 2015 از عرضه ابزارهای توسعه برای برنامه‌نویسان اندروید و iOS خبر داد تا توسعه‌دهندگان اندروید و iOS بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به‌راحتی به ویندوز پورت کنند. اکنون نسخه‌های اولیه این ابزارها (Windows Bridge for iOS و Project Astoria) منتشر شده و خبرها از روند انتقال ساده و آسان برنامه‌های اندروید به ویندوزفون حکایت دارد.

ابزار انتقال برنامه‌های اندروید به ویندوزفون هنوز رسما عرضه نشده است، اما به نظر می‌رسد به‌زودی اکثر برنامه‌های اندروید می‌توانند روی ویندوز 10 موبایل اجرا شوند. مایکروسافت نسخه پیش‌نمایش ابزار توسعه برنامه‌های iOS برای ویندوز را عرضه کرده، اما این ابزار هنوز در مراحل ابتدایی است و تنها می‌تواند برنامه‌های iOS را به کامپیوترهای شخصی با پردازنده 32 و 64 بیتی پورت کند و پشتیبانی از پردازنده‌های موبایل در نسخه‌های بعدی به این برنامه اضافه می‌شود.

با این تفاسیر باید منتظر رشد قابل توجه و بسیار سریع استور ویندوزفون در ماه‌های آینده باشیم. اپلیکیشن‌های بیشمار و رایگان اندروید و همین‌طور اپلیکیشن‌های متفاوت و معروف iOS راهی استور ویندوزفون می‌شوند تا رشد اپلیکیشن‌های این فروشگاه را بیش‌ازپیش سرعت بخشند و دیگر کسی نتواند به پلتفرم موبایل مایکروسافت به‌علت کم بودن اپلیکیشن‌هایش خرده بگیرد.

از طرف دیگر نیز روند روبه‌رشد ویندوزفون باعث شده تا شرکت‌ها مشتاق‌تر از گذشته نسخه رسمی اپلیکیشن‌های خود را برای ویندوزفون ارائه دهند و استور این پلتفرم را پر رونق‌تر کنند.

 

نظر شما در مورد استور ویندوزفون چیست؟ آیا روند روبه‌رشد این استور را روندی مداوم می‌دانید یا فکر می‌کنید برنامه‌های بلندپروازانه مایکروسافت برای ویندوزفون محکوم به شکست است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

mohammad

۱۳۹۴/۶/۱۰
اره غیر از ژیان هیچ ماشینی خوب نیست جون تو!
مردم اعصاب زیادی دارن هی برنامه ببندن تو هنگروید!!!

alireza

۱۳۹۴/۶/۶
برو بابا اندروید نه هنگروید

علی

۱۳۹۴/۶/۶
فقط ویندوووووز

علی

۱۳۹۴/۶/۶
هیچ گوشی از لحاض قدرت و سرعت و کیفیت ب ویندوز نمیرسه هم اپل 6 دارم و هم لومیا 930 ال جی جی 3 هم داشتم با تجربه ای که دارم کیفیت و سرعت و قدرت ویندوز بالا تره بعد اپل و بعد اندروید

vir

۱۳۹۴/۶/۴
اگه ماکروسافت بجنبه اندروید رو لوله میکنه و یکی از رقبای اپل میشه