خانهاخبار
امپراتوری App Store: داستان پرفروش‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری موبایل

امپراتوری App Store: داستان پرفروش‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری موبایل

فروشگاه‌های نرم‌افزاری قبل از پیدایش آیفون نیز وجود داشتند، اما بدون شک بعد از ظهور آیفون این فروشگاه‌ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شدند و تاکنون پول زیادی به جیب توسعه‌دهندگان واریز کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به اپ استور، پرفروش‌ترین و همچنین امن‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری موبایل. با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۴/۵/۱۸

وقتی اپل اولین نسل آیفون را معرفی کرد، تعدادی اپلیکیشن ساده و معمولی روی آن نصب شده بود و کاربر نمی‌توانست روی اولین نسل آیفون اپلیکیشن دیگری نصب کند. اما اپل به‌سرعت سیاستش را عوض کرد و یک سال بعد، در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۱۳۸۷، فروشگاه نرم‌افزاری App Store رسما آغاز به کار کرد. یک روز پس از افتتاح فروشگاه نرم‌افزاری iOS نیز اپل دومین نسل آیفون را معرفی کرد که با iOS 2.0.1 و اپ استور عرضه می‌شد.

 

image

 

از همان ابتدا این فروشگاه نرم‌افزاری برای اپل بسیار حائز اهمیت بود تا جایی که حتی اکنون هم یکی از دلایل خرید آیفون استفاده از اپلیکیشن‌های آن و فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور است. به همین دلیل اپل از ابتدا نظارتی جدی بر این فروشگاه نرم‌افزاری داشت و همیشه تک‌تک اپلیکیشن‌هایی که درخواست ورود به این فروشگاه می‌دهند از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شوند. علاوه بر این، اپل در این مدت کار توسعه اپلیکیشن برای iOS را ساده‌تر کرده است. نتیجه تلاش‌های اپل این است که امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های iOS از نظر رابط کاربری و نحوه کار کردن به یکدیگر تشابه دارند. علاوه بر اینها، به‌دلیل متن‌باز نبودن iOS و نظارت‌های مستقیم اپل بر اپلیکیشن‌های منتشرشده در اپ استور، این فروشگاه نرم‌افزاری را اگر امن‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری دنیا ندانیم، قطعا یکی از امن‌ترین فروشگاه‌های نرم‌افزاری است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به این فروشگاه نرم‌افزاری که یکی از هیجان‌انگیزترین بازارها برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی است.

همان‌طور که گفتیم، اپ استور از تاریخ ۱۰ تیر سال ۱۳۸۷ فعالیتش را شروع کرد. این فروشگاه نرم‌افزاری به‌سرعت رشد کرد و اپلیکیشن‌های بسیار زیادی در آن قرار گرفت. آمار دانلودها نیز نشان می‌داد کاربران iOS استقبال خوبی از این فروشگاه کرده‌اند، تا جایی که در تاریخ ۲۸ دی سال ۱۳۸۹ اپل در صفحه خانه وب‌سایت خود شمارشگری از تعداد دانلود اپلیکیشن‌های iOS قرار داد. در آن زمان میزان دانلودها از اپ استور روی ۹ میلیارد بود و پس از مدتی کوتاه تعداد دانلودهای اپ استور رسما از مرز ۱۰ میلیارد عدد عبور کرد.

شش ماه بعد، ۲۰۰ میلیون کاربر iOS بیش از ۱۵ میلیارد بار از اپ استور اپلیکیشن دانلود کرده بودند. در این سال اپل توانسته بود میانگین درآمد ۸۷۰۰ دلار به‌ازای هر اپلیکیشن داشته باشد که رقم بسیار خوبی برای این غول ساکن کوپرتینو بود. مدتی بعد در ماه مه سال ۲۰۱۱ اپل ۵۰۰ هزارمین اپلیکیشن را روی اپ استور تایید کرد و از این طریق برای رقبای خود، که کم‌کم در حال رشد بودند، خط‌ و نشان کشید. بد نیست اشاره کنیم در این زمان گوگل پلی تنها ۲۰۰ هزار اپلیکیشن داشت و میزان دانلودهای گوگل پلی در آن زمان ۴.۵ میلیارد عدد بود که از اپ استور بسیار کمتر بود.

از سال ۲۰۱۱ که خارج شویم، به سال ۲۰۱۵ می‌رسیم که اپل در فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور بیش از 1 میلیارد و 400 هزار اپلیکیشن تایید کرده است. این تعداد اپلیکیشن بیش از 100 میلیارد بار از اپ استور دانلود شده‌اند که ارقام فوق‌العاده‌ای برای یک فروشگاه نرم‌افزاری به حساب می‌آید. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی این تعداد اپلیکیشن ساخته، عرضه و دانلود شود. از این تعداد اپلیکیشن، بیش از ۷۵۰ هزار اپلیکیشن نسخه مخصوص آیپد نیز دارند که طبعا رابط کاربری مخصوص تبلت دارند. البته اکنون از نظر تعداد اپلیکیشن و تعداد دانلودها گوگل پلی وضعیت بهتری دارد.

اما از آماروارقام تعداد اپلیکیشن‌ها که بگذریم، میزان فروش اپلیکیشن‌ها چگونه است؟ این بخش از مقاله درواقع بیشتر به درد توسعه‌دهندگانی می‌خورد که قصد دارند برنامه‌نویسی برای یکی از پلتفرم‌های اندروید یا iOS را شروع کنند. تقریبا سال گذشته بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کاربران آیفون نسبت به کاربران اندروید تمایل بیشتری برای خرید اپلیکیشن‌های خود دارند. هنوز هم این موضوع صحت دارد و اگر اپلیکیشن پولی با امکانات جذاب برای iOS طراحی کنید، فروش بیشتری خواهید داشت و درنتیجه پولدارتر خواهید شد!

 

image

 

اما اوضاع در فروشگاه نرم‌افزاری گوگل چگونه است؟ در گذشته عادت داشتیم میزان دانلودها و تعداد اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی کمتر از اپ استور باشد، اما دیگر این‌گونه نیست. کاربران اندرویدی بیشتر از آیفونی‌ها اپلیکیشن دانلود می‌کنند و البته برنده بودن گوگل تنها به تعداد اپلیکیشن‌ها و میزان دانلود محدود می‌شود. ولی از نظر میزان فروش، اپ استور از گوگل پلی جلوتر است. به‌نقل از وب‌سایت Business Insider، اپ استور در یک سال ۷۰ درصد بیشتر از گوگل پلی اپلیکیشن به فروش می‌رساند که این خبر هم برای اپل و هم برای توسعه‌دهندگان iOS هیجان‌انگیز است. همچنین به‌نقل از BGR اپل تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخت کرده است که رقمی فوق‌العاده به حساب می‌آید.

در کنار مزایای این فروشگاه نرم‌افزاری، یک مشکل هم برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS وجود دارد: برای توسعه اپلیکیشن برای آیفون و آیپد و آیپاد باید حتما کامپیوتری با سیستم عامل OS X داشته باشید. همچنین برای انتشار اپلیکیشن‌هایتان روی اپ استور باید سالانه مبلغ ۹۹ دلار به اپل پرداخت کنید تا بتوانید حساب کاربری Developer بگیرید و اپلیکیشن‌هایی را که طراحی کرده‌اید منتشر کنید. علاوه بر این، یکی دیگر از معایب برنامه‌نویسی برای iOS زبان برنامه‌نویسی این پلتفرم است. پیش‌تر برای ساخت اپلیکیشن برای iOS باید به زبان Objective C مسلط می‌بودید. اکنون البته زبان اصلی برنامه‌نویسی iOS تغییر کرده است، اما زبان جدید نیز رایج نیست و به‌نوعی ساخت خود اپل به حساب می‌آید که Swift نام دارد. در سوی دیگر، برای برنامه‌نویسی برای اندروید تنها باید بر زبان جاوا مسلط باشید که یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است.

درمجموع در این پست قصد داشتیم شما کاربران را با فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور کمی بیشتر آشنا کنیم. نظر شما درباره اپ استور چیست؟ آیا به نظر شما این فروشگاه نرم‌افزاری از گوگل پلی و فروشگاه نرم‌افزاری ویندوزفون بهتر است یا خیر؟

به‌زودی و در هفته جاری مطالبی راجع به گوگل پلی و ویندوزفون استور نیز منتشر خواهیم کرد که پیشنهاد می‌کنم آنها را از دست ندهید!

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

نيكان

۱۳۹۴/۵/۲۶
چى ميگى واسه خودت ميبرى يو مى دوزى

محمد

۱۳۹۴/۵/۱۸
مرسی آقای رجبی مقاله خوب و کاملی بود
تا ببینیم در مورد گوگل پلی و ویندوزفون استور چی منتشر میکنیدد

shayan

۱۳۹۴/۵/۱۸
سلام .مرسی بابات اطلاعات مفیدتون
خواهشمندم درباره فروشگاه بلک بری به همین صورت دقیق مطلب برای کاربران این پلتفرم جذاب فراهم نمایید
یا به صورت مقایسه استور ویندوزفون با فروشگاه بلک بری
باتشکر

حسین

۱۳۹۴/۵/۱۸
اگر قصد داشتید مارا کمی بیشتر با اپ استور آشنا کنید، باید حداقل یک اسکرین شات از محیط آن می گذاشتید و شیوه های جستجو،دانلود،خرید و بروزرسانی برنامه ها را شرح میدادید. نه اینکه آمار های فروش و روز به روز پولدارتر شدن این کمپانی جاه طلب را به رخمان بکشید...