خانهاخبار
پرونده امنیت - بخش سوم - چالش‌های امنیتی ویندوزفون

پرونده امنیت - بخش سوم - چالش‌های امنیتی ویندوزفون

سیستم عامل ویندوزفون اگرچه فعلا توانسته ایمنی کاربران را بیشتر از رقبای نامدارش، اندروید و iOS، حفظ کند، با چالش‌های امنیتی جدی‌ای روبروست که در این نوشته می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم.
۱۳۹۴/۵/۱۳

مایکروسافت به‌واسطه ویندوز و کاربران بسیار زیاد این پلتفرم، که همیشه در معرض حملات امنیتی قرار می‌گرفتند، مدت نسبتا زیادی در صدر شرکت‌های ضعیف در زمینه رعایت اصول امنیتی قرار داشت. حملات بسیاری همیشه روانه سیستم عامل ویندوز می‌شد که در بسیاری موارد حتی استفاده از آنتی‌ویروس هم جوابگو نبود، طوری که برخی کاربران ترجیح می‌دادند سیستم عامل خود را مجددا نصب کنند، و همیشه دردسرهای بسیاری برای کاربران پیش می‌آمد.

این موارد در ویندوز XP، که هنوز هم سهم قابل توجهی از کاربران کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص داده، به اوج خود رسید. پس از ویندوز XP، مایکروسافت ویندوز ویستا را منتشر کرد که نه‌تنها ضعف‌های امنیتی بسیاری داشت، بلکه چندان با استقبال کاربران مواجه نشد. اما در ویندوز 7 و 8 اوضاع کاملا تغییر کرد و غول بزرگ نرم‌افزاری دنیا بالاخره قدم‌هایی جدی برای امنیت برداشت تا دیگر در صدر جدول حمله‌های امنیتی قرار نگیرد.

image

در مورد سیستم عامل ویندوزفون نیز اوضاع بر وفق مراد مایکروسافت است و، به‌گفته مدیرعامل شرکت کسپراسکی، ویندوزفون اکنون امنیت بیشتری نسبت به iOS اپل و اندروید گوگل دارد. شاید گمان کنید این آماروارقام به‌دلیل کمتر بودن کاربران ویندوزفون است، اما این آمار درواقع به حفره‌های امنیتی سیستم عامل‌های موبایل مربوط می‌شود و نه به تعداد کاربران آنها. در مطالب قبلی چالش‌های امنیتی اندروید و همین‌طور باور‌های غلط امنیتی iOS را باهم مرور کردیم. در این نوشته می‌خواهیم سراغ ویندوزفون برویم و ببینیم سیستم عاملی که اکنون از رقبایش در امنیت پیشی گرفته با چه چالش‌های امنیتی‌ای روبروست.

 

Internet Explorer

مرورگر پیش‌فرض و قدیمی مایکروسافت از زمان ویندوز ایکس‌پی، به‌علت داشتن باگ‌های نرم‌افزاری فراوان، همیشه دست هکرها را برای حمله به این سیستم‌ عامل پرطرفدار باز می‌گذاشت. البته نسخه‌های جدید این مرورگر بسیاری از این مشکلات را حل کرده است، اما بازهم هکرها حتی در ویندوزفون برای نفوذ به پلتفرم موبایل مایکروسافت از این مرورگر استفاده می‌کنند و از این طریق حملاتی روانه گوشی‌های ویندوزفونی می‌کنند. به نظر می‌رسد مایکروسافت هم به ضعف‌های این مرورگر آگاه است و به همین دلیل تصمیم گرفته Microsoft Edge را جایگزین مرورگر قدیمی خود در آخرین نسخه ویندوز کند.

image

 

برنامه‌های اندروید و iOS

یکی از وعده‌های بسیار جذاب مایکروسافت فراهم کردن امکانی برای انتقال آسان اپلیکیشن‌های اندروید و iOS به ویندوزفون است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بسیاری از مشکلات امنیتی به‌خصوص در اندروید از اپلیکیشن‌های آن ناشی می‌شود؛ پس حالا که قرار است این اپلیکیشن‌ها به ویندوزفون راه یابند، مایکروسافت چطور می‌خواهد اپلیکیشن‌ها را بدون مشکلاتشان به سیستم‌ عامل خود بیاورد؟ آیا بدافزارهای اپ استور و گوگل پلی نیز به استور مایکروسافت راه خواهند یافت؟ از طرف دیگر اگر مایکروسافت بخواهد محدودیت‌های بسیاری برای اپلیکیشن‌های این پلتفرم قرار دهد، آیا باز هم می‌تواند توسعه‌دهندگان را به پورت کردن برنامه‌هایشان برای ویندوز 10 موبایل تشویق کند؟

image

 

یکپارچگی ویندوز

در ویندوز 10 قرار است شاهد استور یکپارچه باشیم و اپلیکیشن‌های این سیستم‌ عامل روی نسخه موبایل ویندوز 10 نیز اجرا شوند. حال این پرسش طرح می‌شود که آیا حملات ویندوز به ویندوزفون نیز راه می‌یابند یا نه. سیستم‌ عامل ویندوز، با داشتن بزرگ‌ترین جامعه کاربری کامپیوترهای شخصی، بسیار مستعد حمله هکرهاست و اگر یکپارچگی ویندوز این حملات را به سوی ویندوزفون نیز بکشاند، مایکروسافت با افت امنیتی در پلتفرم موبایل خود، که به‌تازگی جان گرفته، مواجه خواهد شد.

image

 

افزایش جامعه کاربری

مایکروسافت با انتشار نسخه 8 ویندوزفون و پس از آن نیز با وعده‌هایی که در مورد ویندوز 10 این سیستم‌ عامل داده، روندی روبه‌رشد آغاز کرده است؛ سیستم‌ عاملی که قرار است نسخه کامپیوترهای شخصی و موبایل آن سازگاری و وجه اشتراک بسیاری با یکدیگر داشته باشند و روند روبه‌رشد سومین پلتفرم محبوب موبایل را سرعت ببخشد. با افزایش تعداد کاربران ویندوزفون خطرات بیشتری نیز سراغ این سیستم عامل می‌آید و این سیستم‌ عامل نیز همچون iOS و اندروید خوراک بهتری برای هکرها و بدافزارها می‌شود. اگرچه ویندوزفون حفره‌های امنیتی کمتری از دو سیستم عامل رقیب دارد، نمی‌توان به همین نکته دلخوش بود و باید دید مایکروسافت برای از دست ندادن این جایگاه چه چاره‌ای می‌اندیشد.

image

 

به‌هرحال اگرچه مایکروسافت اکنون در شرایط خوبی قرار دارد و در رعایت اصول امنیتی بسیار موفق عمل کرده، مهم این است که در آینده نیز این موفقیت را در کنار روند روبه‌رشد خود حفظ کند.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید مایکروسافت بتواند ویندوزفون را به سوی آینده‌ای موفق سوق دهد، بدون اینکه چالش‌های امنیتی اندروید و iOS را پیش روی خود ببیند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۵/۲۷
برای اولین بار مطلبی که راجع به مایکروسافت تو این سایت اومد واقعا جامع و کامل و صحیح بود. امیدوارم از لین مطالب بیشتر باشه

sina

۱۳۹۴/۵/۱۳
بسیار مطلب جامع و خوبی بود.