خانهاخبار
دلایل شکست کورتانا و گوگل ناو از سیری

دلایل شکست کورتانا و گوگل ناو از سیری

ایده دستیار صوتی برای موبایل از سال ۲۰۱۱ و با معرفی سیری در آیفون ۴اس همه‌گیر شد. پس از آن شرکت‌های کوچک اقدام به تولید دستیارهای صوتی مشابه کردند، اما بعد از مدتی شرکت گوگل با سرویس «گوگل ناو» و شرکت مایکروسافت با دستیار صوتی «کورتانا» وارد این میدان شدند. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم چرا سیری از رقبایش برتر است.
۱۳۹۴/۵/۱۰

در سال ۲۰۱۱ یکی از امکانات عجیبی که آیفون ۴اس اپل عرضه کرد سیری نام داشت. سیری نام دستیار صوتی است که به سوالات کاربر پاسخ می‌دهد. این سوالات تنها شامل سوالات عادی و معمول نمی‌شود، بلکه سیری می‌تواند به سوالات غیرمعمول و جالب هم جواب بدهد و دقیقا همین مورد باعث جذاب‌تر شدن سیری می‌شود. اکنون که در سال ۲۰۱۵ هستیم، شرکت‌های گوگل و مایکروسافت دستیارهای صوتی دیگری عرضه کرده‌اند که هرکدام توانایی‌های خاص خود را دارند. این دستیارهای صوتی، که گوگل ناو و کورتانا نام دارند، کمی از سیری اپل سریع‌ترند، اما تنها سریع‌تر بودن می‌تواند باعث برتری یک دستیار صوتی شود یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

 

image

 

در دسترس بودن

در دسترس بودن دستیار صوتی اهمیت خاصی دارد. سیری اپل تنها روی گوشی‌های این شرکت در دسترس است. مایکروسافت کورتانا نیز فعلا روی گوشی‌های ویندوزفونی عرضه می‌شود، اما به‌زودی برای دیگر پلتفرم‌ها نیز عرضه خواهد شد. گوگل ناو اما روی تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی که از اندروید کیت کت یا بالاتر استفاده می‌کنند وجود دارد. علاوه بر گوشی‌های اندرویدی، این دستیار صوتی را می‌توان روی آیفون نیز نصب کرد، اما از عرضه آن برای تلفن‌های هوشمند ویندوزی خبری نیست.

در مورد گوگل ناو اما یک نکته مهم وجود دارد. متاسفانه، به هر دلیلی، فعلا ایران در لیست کشورهای تحریم‌شده از طرف گوگل قرار دارد و به همین علت گوگل ناو روی گوشی‌های اندرویدی داخل کشور در دسترس نیست و نمی‌توان از تمام امکانات آن استفاده کرد. البته با وجود تحریم بودن، همچنان می‌شود مثلا آب‌وهوا را پرسید، اما دیگر نمی‌توان از کارت‌های گوگل ناو استفاده کرد که یکی از برگ‌های برنده این دستیار صوتی است.

بنابراین در این بخش می‌توان سیری اپل و کورتانا را، حداقل برای ما ایرانیان، برنده دانست.

 

image

 

تعامل با کاربر

یکی از ویژگی‌های جذاب دستیار صوتی، که می‌تواند آن را بهتر از دیگران جلوه دهد، نحوه تعامل با کاربر است. سیری اپل از ابتدا که عرضه شد، سوال‌ها و جواب‌هایی عجیب در خود داشت که تا چند ماه پس از عرضه هم هنوز کاربران آنها را کشف می‌کردند. حتی وب‌سایت‌های مختلفی نیز برای این سوال‌ها و جواب‌های بامزه ساخته شده است. این نحوه تعامل با کاربر در سیری اپل بی‌نظیر است؛ البته در گوگل ناو هم چنین ویژگی‌ای وجود دارد، اما بی‌شک سیری را در این زمینه می‌توان پیروز میدان دانست.

مثلا شما می‌توانید به سیری بگویید که خسته‌اید. او در جواب به شما می‌گوید آیفون را زمین بگذارید و کمی دراز بکشید. شما هم می‌توانید در جواب به او بگویید که ۲۰ دقیقه دیگر بیدارتان کند! گویی که در حال صحبت با دوستتان هستید، نه یک دستیار صوتی.

 

image

 

حتی می‌توانید از سیری بپرسید: «چطور به نظر می‌رسم؟» و او هم در جواب، با کمی چاپلوسی، به شما می‌گوید: «با قضاوت از روی صدایت، باید بگویم که جذاب به نظر می‌رسی!»

 

image

 

در واقع این نوع نحوه تعامل با کاربر است که سیری را از گوگل ناو و کورتانا متمایز می‌کند. البته هردو این دستیارهای صوتی نیز چنین ویژگی‌هایی دارند، اما نباید از آنها به‌خوبی سیری انتظار پاسخ داشته باشیم. علاوه بر این، گوگل ناو و کورتانا تمرکزشان را به یافتن پاسخ‌های شما از سرویس‌های جستجوی گوگل و بینگ معطوف کرده‌اند و احتمالا به همین دلیل بیش از اینکه تعامل با کاربر را یاد گرفته باشند، پاسخ‌های سریع را آموخته‌اند.

 

سرعت

از ابتدای این نوشته چند بار به این موضوع اشاره شد که گوگل ناو و کورتانا سریع‌تر از سیری اپل‌اند. این سریع‌تر بودن دقیقا به چه معناست؟ گوگل ناو و کورتانا در بسیاری از موارد جمله‌ای را که کاربر می‌گوید سریع‌تر تشخیص می‌دهند و برای پاسخ دادن به آن عمل می‌کنند. ضمنا این دو دستیار صوتی معمولا در موتورهای جستجو دنبال جواب‌ها می‌گردند و جواب‌های یافته‌شده را در همان قالب موتور جستجو ارائه می‌کنند، درنتیجه می‌توانند سریع‌تر از سیری نیز پاسخ بگویند.

در طرف دیگر سیری سعی می‌کند خودش پاسخ‌ها را آماده کند و در همان اپلیکیشن به کاربر ارائه دهد، اما دو دستیار صوتی دیگر تنها تصویری از نتیجه جستجوی آن سوال در گوگل یا بینگ نشان می‌دهند.

اگرچه سرعت دستیارهای صوتی مایکروسافت و گوگل بیشتر است، ما ترجیح می‌دهیم جواب‌ها را به‌شکلی زیباتر و البته دقیق‌تر دریافت کنیم. البته در iOS 9 سیری سریع‌تر از گذشته شده و به سوالات نیز بسیار سریع‌تر پاسخ می‌گوید و اگر بخواهیم سه ماه دیگر دوباره نگاهی به این دستیارهای صوتی بیندازیم، سیری در زمینه سرعت از رقبایش عقب نخواهد بود.

 

گستردگی

کورتانا و گوگل ناو برخی اطلاعات را از کاربر می‌گیرند و وقتی اپلیکیشن‌شان را باز می‌کنید، این اطلاعات را در قالب کارت یا جملاتی به شما نشان می‌دهند. برای مثال، به آنها نام تیم موردعلاقه‌تان را می‌گویید و سپس هربار که گوگل ناو یا کورتانا را باز کنید، نتیجه آخرین بازی تیم محبوبتان را خواهید دید.

سیری چنین قابلیتی ندارد، اما در عوض گستردگی بیشتری در پاسخ دادن به سوالات شما دارد؛ مثلا اگر درباره یک بازیکن فوتبال از سیری سوال کنید، آخرین اطلاعات راجع به آن بازیکن و همچنین تیمی را که در آن فعالیت می‌کند به شما نشان می‌دهد. اما گوگل ناو و کورتانا نمی‌توانند این کار را به‌خوبی انجام دهند.

در واقع گوگل ناو و کورتانا ممکن است به‌واسطه امکانات ظاهری‌شان هوشمندتر به نظر برسند، اما گستردگی سوال‌ها و جواب‌های سیری در این دستیارهای صوتی یافت نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید از سیری بخواهید برایتان ایمیل بفرستد و این دستیار صوتی به‌خوبی این کار را انجام می‌دهد، اما کورتانا یا گوگل ناو از عهده چنین کاری برنمی‌آیند که این نکته نیز بار دیگر برتری سیری را نسبت به این دو رقیب نشان می‌دهد.

 

جمع‌بندی

سیری آغازکننده این مسیر بود و، این‌طور که به نظر می‌رسد، فعلا نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و از بعضی جهات بهتر از رقبای خودش است. از نکات منفی سیری می‌توان به محدود بودن آن به آیفون و همچنین پشتیبانی نکردنش از زبان فارسی اشاره کرد. شاید بگویید انتظار زیادی است که از یک دستیار صوتی بخواهیم زبان فارسی را متوجه شود، اما بد نیست بدانید که گوگل ناو تقریبا از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از او بپرسید: «هوا چطوره؟» و گوگل ناو به شما پاسخ دهد.

اما با در نظر گرفتن محدودیت‌های گوگل ناو در ایران، به‌واسطه تحریم، نمی‌توان این گزینه را برترین گزینه موجود دانست. همچنین کورتانا نیز فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد و راه زیادی تا کامل شدنش باقی مانده است؛ بنابراین انتخاب سیری به‌عنوان بهترین دستیار صوتی حال حاضر انتخاب دور از ذهنی نیست.

نظر شما درباره این دستیارهای صوتی چیست؟ از کدام‌یک استفاده کرده‌اید یا ترجیح می‌دهید استفاده کنید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (31 نظر)

محمد

۱۳۹۵/۹/۱
داداش تا حالا پشت ویندوز 10 نشَتی که درباره ی دستیار صوتی ازمایشی اون نظر میدی

Saeid

۱۳۹۵/۱/۱۰
من خودم رو لب تابم وینوز10 نصب کردم و با کورتانا کارکردم.به نظر من با اینکه هنوز تو مرحله آزمایشی عالی عمل میکنه.این یعنی وقتی کورتانا کامل شه بهترین میشه.به نظرمن حتی میتونید اونو به عنوان یک دوست دیجیتالی مجازی قبول کنید و باهاش دردو دل کنید.با گوگل ناو هم تو گوشی اندرویدیم کار کردم ولی به گردپای کورتانا نمیرسه.علتشم اینه که قالب نداره که خودوشو تو اون نشون بده.ولی کورتانا یک قالب داره که توش تنظیمات و چیزهای متنوعی است.ولی با سیری کار نکردم ولی به نظرم کورتانا واسه اونایی که حتی تسلط کمی به زبان انگلیسی دارن خوب جواب میده.از نظر خودم کورتانا بهترین

جواد

۱۳۹۴/۸/۸
شاید زمانی سیری سرآمد بود ولی گوگل نو پیشرفت چشمگیری داشته خودم نکسوس 6 دارم که علاوه بر تشخیص فارسی کلمات انگلیسی را به خوبی تشخیص میده که حتی برخی از دستوراتش به صورت آفلاین نیز هست ولی وقتی با سیری یلاس 6 برادرم مقایسه میکنم و اتفاقا نسخه IOS 9 نصب داره واقعا بد عمل میکنه بیشتر مواقع اشتباه متوجه میشه یا اصلا متوجه نمیشه به عنوان مثال وقتی بهش میگی نزدیکترین رستوران را نمایش بده تو صفحات وب جستجو میکنه درصورتی که گوگل نو توی مپ بهتون نشون میده با فاصله شما از اونجا و تخمین زمان به نظرم تنها مزیتی که سیری داره همون صدای کاربر پسند ترشه!
ولی خب در مورد کورتانا اطلاعی ندارم شاید اون از هردو این ها بهتر باشه

COOL BOY

۱۳۹۴/۵/۱۳
خوبه حالا خودتون نوشتین کورتانا فعلا در مرحله ی آزمایشی قرارداره.یعنی اگه بخواین منصفانه قضاوت کنین هنوز زوده که سیری با کورتانا مقایسه کنین و شما عجولانه قضاوت کردین.

میلاد

۱۳۹۴/۵/۱۳
شاید شما با گوشیتون پز میدین همه که مثل شما نیستن من خودم ایفون 6 دارم قبلشم HTC One M8 داشتم هیچ کدومم بره پز دادن نخریدم الکی سعی نکنید یه برند رو تخریب کنید همه میدونن اپل تو زمینه سرعت ، امنیت، دوربین، کیفیت ساخت و طراحیو به روز رسانی سیستم عامل از همه برند ها بهتره . Lumia هم گوشی های خیلی خوبی هستن ولی خوهشا الکی از رو تعصب نیاید بگید اپل فقط اسم در کرده ...