خانهبررسی‌ها
مقایسه دو نسل از جان سخت های چینی: OnePlus 2 در برابر OnePlus One

مقایسه دو نسل از جان سخت های چینی: OnePlus 2 در برابر OnePlus One

وان‌پلاس 2، رقیب سرسخت پرچم‌داران برندهای بزرگ، معرفی شد. حالا این سوال پیش می‌آید: وان‌پلاس 2 چه تغییراتی نسبت به وان‌پلاس وان داشته است؟

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۵/۲۰

پس از حدس‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد قاتل پرچم‌داران، سرانجام وان‌پلاس 2 معرفی شد؛ گوشی‌ای با قیمت مناسب و کارایی بالا که نظر همگان را در دنیای تکنولوژی به خودش جلب کرده است. شرکت چینی تولیدکننده وان‌پلاس می‌‌کوشد با ارائه محصولی منحصربه‌فرد بازار پرچم‌داران را متزلزل کند. در این مطلب به بررسی تفاوت‌های وان‌پلاس 2 و وان‌پلاس One می‌پردازیم.


کمتر از دو سال از عرضه اولین نسخه وان‌پلاس می‌گذرد. وان‌پلاس وان محصولی متفاوت، ارزان و کارا بود که سعی کرد نظر کاربران را جلب کند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که وان‌پلاس 2 چه تغییراتی نسبت به نسخه قبلی داشته، و آیا واقعا نسبت به وان‌پلاس وان دستگاه بهتری است یا خیر.

 

image

 

طراحی

درحالی‌که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل در طراحی پرچم‌داران خود تغییرات زیادی اعمال می‌کنند، وان‌پلاس تغییرات کمی در وان‌پلاس 2 ایجاد کرده است. وان‌پلاس 2 طراحی ماسه‌سنگی و صورت کلی‌ای را حفظ کرده که در وان‌پلاس وان استفاده شده بود. البته برای کاربرانی که طراحی ماسه‌سنگی وان‌پلاس One را دوست نداشتند گزینه‌ای جدید نیز موجود است. این گزینه جدید سرویس StyleSwap نام دارد و کاربر با استفاده از این سرویس قادر است کاورهای دیگری برای وان‌پلاس 2 خودش انتخاب کند.
درست است که طراحی دو محصول شبیه هم است، اما یکسان نیست. جای ماژول دوربین تغییر کرده و نسبت به وان‌پلاس One کمی پایین‌تر قرار گرفته است. لوگوی سیانوژن نیز، با توجه به قطع همکاری دو شرکت وان پلاس و سیانوژن، از پشت این محصول حذف شده است.


image

 


تغییر دیگری که در وان‌پلاس 2 دیده می‌شود اضافه شدن حاشیه فلزی دور آن است. استفاده از پورت USB Type-C نیز یکی دیگر از این تغییرات است؛ درواقع وان‌پلاس 2 جزو اولین محصولاتی است که از این پورت استفاده می‌کند تا انتقال داده سرعت بالاتری داشته باشد. علاوه براین، پورت USB Type-C یک مزیت دیگر دارد و آن دو طرفه بودن آن است.
حاشیه فلزی وان‌پلاس 2 ظاهر شیکی به آن داده است. متاسفانه، برخلاف تصور، محصول جدید ضخامت بیشتری دارد: ضخامت وان‌پلاس وان 8.9 میلی‌متر بود و ضخامت وان‌پلاس 2 حدود 9.85 میلی‌متر است.
وان‌پلاس 2 از اسلایدر جدیدی استفاده می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد اطلاع‌رسانی را کنترل کند. این سوئیچ اسلایدر هشدار نام دارد و سه وضعیت دارد: لغو اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی اولویت‌دار و نمایش تمام اطلاع‌رسانی‌ها. 
در پایان به اسکنر اثر انگشت می‌رسیم که در دکمه هوم قرار گرفته است. این ویژگی سبب می‌شود گزینه امنیتی دیگری برای کاربر وجود داشته باشد. البته بدنیست اشاره کنیم که دکمه هوم وان پلاس 2، همانند دکمه Home آیفون و تلفن‌های گلکسی فیزیکی نیست و تنها با یک بار لمس وارد وارد صفحه خانه می‌شود.

 

صفحه نمایش

نقطه مشترک بعدی بین وان‌پلاس 2 و وان‌پلاس One صفحه نمایش آنهاست. البته این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که دلیل محبوبیت وان‌پلاس وان مشخصات سخت‌افزاری و قیمت آن بود، نه زیبایی و ظاهرش. صفحه نمایش وان‌پلاس 2 چندان هم بد نیست: رزولوشن 1080×1920 با چگالی 401 پیسکل در هر اینچ تقریبا خوب است و می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند.

صفحه نمایش LCD و 5.5 اینچی این فبلت با شیشه گوریلی کورنینگ (Corning Gorilla Glass) محافظت می‌شود؛ این شیشه از صفحه نمایش گوشی در برابر ضربات تصادفی محافظت می‌کند.

 

پردازنده و رم

همان‌طور که گفتیم، دلیل اصلی محبوبیت وان‌پلاس مشخصات سخت‌افزاری آن است. وان‌پلاس برای ساخت محصولاتش از تراشه اسنپدراگون استفاده می‌کند. وان‌پلاس وان تراشه اسنپدراگون 801 داشت و این بار وان‌پلاس 2 با تراشه اسنپدراگون 810 روانه بازار می‌شود. یکی از مشکلات تراشه اسنپدراگون 810 داغ شدن بیش از حد آن بود، اما کوالکام این مسئله را حل کرده و اسنپدراگون 810 دیگر مشکل افزایش دما ندارد.
پردازنده وان‌پلاس وان یک پردازنده Krait چهارهسته‌ای با سرعت 2.5 گیگاهرتز بود و وان‌پلاس 2 از پردازنده کورتکس به‌جای Krait استفاده کرده است: یک پردازنده چهارهسته‌ای Cortex-A53 و یک پردازنده چهارهسته‌ایCortex-A57 که هردو با سرعت 1.8 گیگاهرتز اطلاعات را پردازش می‌کنند. به این ترتیب در ساخت وان‌پلاس 2 از پردازنده هشت‌هسته‌ای استفاده شده است که این امر سبب تفاوتی فاحش میان وان‌پلاس 2 و وان‌پلاس One می‌شود. پردازنده گرافیکی وان‌پلاس 2 آدرنو 430 است و پردازنده گرافیکی وان‌پلاس One آدرنو 330. قطعا آدرنو 430 تجربه دوبعدی و سه‌بعدی متفاوتی برای کاربر رقم می‌زند.

 

image

 


تفاوت دیگر این دو محصول در رم آنهاست. وان‌پلاس One از 3 گیگابایت رم استفاده می‌کند، اما وان‌پلاس 2 دو گزینه متفاوت پیش روی کاربر قرار می‌دهد: اگر کاربر وان‌پلاس 2 را با حافظه داخلی 16 گیگابایتی خریداری کند، رم آن 3 گیگابایت خواهد بود و اگر وان‌پلاس 2 را با حافظه داخلی 64 گیگابایتی خریداری کند، رم آن 4 گیگابایت.
درنتیجه قطعا تراشه و پردازنده وان‌پلاس 2 بسیار بهتر از وان‌پلاس One است و تجربه‌ای متفاوت در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

دوربین 

مانند وان‌پلاس One، گوشی وان‌پلاس 2 نیز دوربین 13 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 4K و دو فلش LED دارد. البته تثبیت تصویر در وان‌پلاس 2 به ویژگی‌های دوربین اضافه شده است تا لرزش دست کیفیت عکس را تحت تاثیر قرار ندهد. کاربران قادرند با 120 فریم در ثانیه به‌طور آهسته (اسلو موشن) فیلم‌برداری کنند و رزولوشن این فیلم 720 پیکسل خواهد بود.

 

image

 


وان‌پلاس 2 همچنین به فوکوس لیزری مجهز شده است و قسمت مشکی رنگی که در زیر دوربین مشاهده می‌کنید، مربوط به همین مورد است. پیش از این هم در گوشی های ال‌جی شاهد سنسورهای مربوط به فوکوس لیزری بوده‌ایم. در آخر کاربرانی که عاشق سلفی گرفتن هستند حتما از دوربین دوم 5 مگاپیکسلی وان‌پلاس 2 استقبال می‌کنند؛ البته دوربین دوم وان‌پلاس One نیز 5 مگاپیکسلی بود. درمجموع وان‌پلاس تغییرات زیادی در دوربین‌های محصول جدیدش ایجاد نکرده است.

 

image

عکس سمت راست با دوربین OnePlus 2 گرفته شده و عکس سمت چپ با دوربین OnePlus One


 

باتری

وان‌پلاس باتری محصول جدید خود را تقویت کرده و از باتری جدید و قوی‌تری استفاده کرده است. این تغییر باتری، با توجه به عدم تغییر صفحه نمایش، این نکته را می‌رساند که وان‌پلاس قصد داشته دوام و عمر باتری را بیشتر کند.

 

image

 


وان‌پلاس One از باتری لیتیوم پلیمری 3100 میلی‌آمپری استفاده می‌کرد، درحالی‌که وان‌پلاس 2 از باتری 3300 میلی‌آمپری استفاده می‌کند. حالا با این باتری جدید کاربر اطمینان دارد که می‌تواند کل روز بدون نیاز به شارژ از گوشی‌اش استفاده کند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از دلایل شهرت وان‌پلاس ارائه نسخه‌ای متفاوت از CyanogenMod بود. سیانوژن‌مد یک سیستم عامل متن‌باز بر پایه اندروید است. این بار وان‌پلاس برای تولید سیستم عامل گوشی جدیدش مسیری متفاوت پیموده است و سیستم عامل مخصوص خودش را توسعه داده است. این سیستم عامل OxygenOS نام دارد.

 

image

 


مانند سیانوژن‌مد، سیستم عامل اکسیژن بر پایه اندروید است و نسخه اولیه آن بر پایه اندروید 5.1 است. سیستم عامل اکسیژن بیشتر به اندروید نزدیک است تا سیانوژن‌مد. شایان ذکر است این سیستم عامل اجازه شخصی‌سازی کمتری به کاربر می‌دهد.

 

قیمت

محبوبیت وان‌پلاس وان فقط به‌دلیل مشخصات سخت‌افزاری‌اش نبود، بلکه قیمت این محصول نیز در افزایش محبوبیتش دخیل بوده است. وان‌پلاس 2 از نسل قبلی‌اش گران‌تر است، اما مشخصات سخت‌افزاری بهتری هم نسبت به وان‌پلاس وان دارد. با وجود این، قیمت بالای وان‌پلاس 2 در مقایسه با سایر پرچم‌داران اندرویدی بسیار پایین است. مدل 64 گیگابایتی وان‌پلاس 2 با 4 گیگابایت رم قیمتی حدود 389 دلار دارد و از یازدهم اوت در دسترس قرار می‌گیرد. قیمت مدل 16 گیگابایتی آن نیز، با 3 گیگابایت رم، حدود 329 دلار است، ولی هنوز مشخص نیست در چه تاریخی در دسترس قرار می گیرد.البته شایان ذکر است زمان عرضه جهانی این گوشی مشخص نیست و مدل 64 گیگابایتی آن نیز فقط از طریق دعوت‌نامه فروش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در مورد دعوت‌نامه می‌توانید به وب‌سایت وان‌پلاس مراجعه کنید. تاکنون بیش از دو میلیون نفر در لیست دعوت وان‌پلاس ثبت‌نام کرده‌اند.

 

image

 


به نظر شما آیا وان‌پلاس 2 می‌تواند بازار پرچم‌داران را متزلزل کند؟ آیا کمپانی‌هایی مانند سامسونگ و اپل باید از وجود وان‌پلاس 2 نگران باشند؟

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

yousefshakibaye

۱۳۹۵/۸/۱۳
باسلام خدمت تیم خوب وزحمت کش جی اس ام لطفا بررسی تخصصی گوشی one plus3درسایتون برای ماقراردهید باتشکرفراوان

alireza

۱۳۹۵/۱/۱۴
در وانپلاس ۲ سی پی یو downclock شده

حسن

۱۳۹۴/۱۱/۱۳
آقا فرزاد سلام:لطف می کنید بگید کدوم فروشگاه داره

enasiri725

۱۳۹۴/۷/۶
بله حاشیه گوشی از منیزیم هستش

فرزاد

۱۳۹۴/۶/۶
قیمتش با این که تازه اومده مناسبه الان قیمتش توی یکی از فروشگاه های اینترنتی 1890 تومنه
ولی تنها عیبش اینه که لوازم جانبی براش گیر نمیاد
باید مثل بلک بری و گوشی های خاص دیگه خودتون دست به کار بشید و لوازم جانبی که لازم دارید رو درست کنید