خانهاخبار
به‌روزرسانی لالیپاپ برای گوشی من چه زمانی اعلام می‌شود؟ (قسمت اول)

به‌روزرسانی لالیپاپ برای گوشی من چه زمانی اعلام می‌شود؟ (قسمت اول)

چندی است در رسانه‌های اجتماعی و همچنین سایت جی‌اس‌ام کاربران کامنت‌ها و سوال‌هایی درباره زمان ارائه رسمی لالیپاپ برای گوشی‌شان طرح می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم و مدل‌های اعلام‌شده برای تمام برندهای معتبر بازار را بازگو کنیم.
۱۳۹۴/۴/۱۷

زمان زیادی از عرضه اندروید لالیپاپ می‌گذرد، ولی بسیاری از کاربران هنوز پیامی برای دریافت این نسخه اندروید روی گوشی‌شان دریافت نکرده‌اند. البته کمی طول می‌کشد تا گوشی بتواند با سیستم عامل‌های جدیدتر همگام شود و به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت کند، اما بعضی کمپانی‌ها در این زمینه نسبت به بقیه پیشگام بوده‌اند. حال بیایید نگاهی بیندازیم به گوشی‌های آماده به‌روزرسانی.

 

گوگل

یکی از بهترین ویژگی‌های گوشی‌های نکسوس گوگل پشتیبانی از اکثر نسخه‌های جدیدتر اندروید است، آن هم قبل از هر برند دیگری. در این نسخه نیز گوگل، غیر از مدل‌هایی مثل Nexus 6 و Nexus9 که به‌طور پیش‌فرض با لالیپاپ ارائه شده‌اند، Nexus7 در دو نسخه 2012 و 2013 Wi-Fi و همچنین Nexus4 ،Nexus5 و Nexus10 را آماده به‌روزرسانی به لالیپاپ کرده است.

 

image

نکته عجیب این است که چرا گوگل Nexus7 نسخه دیتا را به‌روزرسانی نکرده است! چون اصولا باید همزمان با نسخه وای‌فای عرضه می‌شد.

 

HTC

اچ‌تی‌سی مدل One M8 را تا ماه اوت با اندروید 5.1 و رابط کاربری سنس 7 ارائه خواهد داد. به احتمال زیاد این به‌روزرسانی برای One M9 هم در همان تاریخ اتفاق می‌افتد. اچ‌تی‌سی همیشه جزو برندهایی بوده که زودتر از بقیه گوشی‌هایش را به نسخه جدیدتر اندروید به‌روزرسانی می‌کنند. طبق اعلام خود کمپانی، HTC به‌روزرسانی لالیپاپ برای One M8 و One M7 را فقط به فاصله 90 روز از به‌روزرسانی نکسوس‌های گوگل اعلام کرد و در مدتی کوتاه برای بقیه خانواده اچ‌تی‌سی هم این به‌روزرسانی اعلام می‌شود. می‌توان انتظار داشت گوشی‌هایی که اچ‌تی‌سی طی 12 تا 18 ماه آینده ارائه می‌کند همه اندروید لالیپاپ داشته باشند. در حال حاضر برای گوشی‌های  One E8و Desire Eye لالیپاپ به‌طور آزمایشی اعلام شده و مشکلی نداشته است. یکی از منابع اعلام کرده به‌زودی برای گوشی‌های Desire 816 و One Mini 2 هم این به‌روزرسانی ارائه می‌شود.

 

image

 

Samsung

هر دو پرچمدار جدید سامسونگ، یعنی Galaxy S6 و S6 Edge، با اندروید 5.0 به بازار عرضه شد، اما سامسونگ اکنون مشغول کار روی این مدل‌ها برای ارائه آپدیت 5.1.1 است. دارندگان Note 4 نسخه آنلاک هم اکنون می‌توانند آپدیت لالیپاپ را آنلاین و مستقیم دریافت کنند. به‌زودی برای این مدل آپدیت 5.1.1 هم ارائه می‌شود ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست.

سامسونگ اندروید 5.0 را برای S5 در ژانویه رسما عرضه کرد، البته این به‌روزرسانی برای مدل‌هایی بود که هنوز این آپدیت را دریافت نکرده بودند. سامسونگ برای به‌روزرسانی S4 هم به همین منوال عمل می‌کند، چرا که در حال حاضر آپدیت 5.0 را برای S4 نسخه سفارش هند ارائه کرده و این کار سامسونگ به این معنی است که باید منتظر ارائه این به‌روزرسانی برای نسخه‌های دیگر S4 هم باشیم. این به‌روزرسانی 1 گیگابایت حجم دارد و می‌توانید آن را از طریق به‌روزرسانی مستقیم یا از طریق نرم‌افزار دسکتاپ Samsung Kies دریافت کنید.

Note Edge هم لالیپاپ را دریافت کرده، نسخه‌ای که اولین بار برای کاربران خوش‌شانس استرالیایی ارائه شد. این به‌روزرسانی بیش از 1 گیگابایت حجم دارد و برای دریافتش گوشی‌های سری نوت باید 3 گیگابایت فضای خالی داشته باشند. اگر هنوز این به‌روزرسانی را روی Note Edge خودتان دریافت نکرده‌اید، نگران نباشید! به‌زودی پیغامش برای شما هم ارسال می‌شود. به‌روزرسانی برای Note 3 هم در حال آماده‌سازی و ارائه است. سامسونگ همچنین در حال ارائه اندروید 5.1.1 برای Alpha است و هم‌اکنون برای بعضی نسخه‌ها از جمله نسخه سفارش اروپا آماده دریافت است.

image

بقیه گوشی‌های میان‌رده سامسونگ نیز به‌زودی این به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند. یکی از محصولاتی که می‌توان انتظار داشت نسخه لالیپاپ را دریافت کند S5 mini است. اما مدل‌هایی هم وجود دارد که مطمئنا لالیپاپ برایشان ارائه نمی‌شود: مدل‌هایی مثل S4 mini و Ace 4 که به‌دلیل پایین بودن حافظه RAM نمی‌توانند با این سیستم عامل همگام شوند.

چیزی که ما به آن شک داریم این است که آیا مدل‌های قدیمی‌تر مثل Galaxy S3 هم این آپدیت را دریافت می‌کنند یا نه؛ محصولی که دو سال از عرضه‌اش می‌گذرد و در حال حاضر همه نسخه‌های آن حتی به اندروید 4.4 هم به‌روزرسانی نشده است.

به نظر می‌رسد سامسونگ به فکر ارائه لالیپاپ برای تبلت‌های گلکسی خود نیز افتاده است. دریافت این سیستم عامل برای مدل‌هایی مثل Note Pro و سری Tab S و همچنین Note 10.1 2014 فرصتی خوب برای بهبود قابلیت‌های این تبلت‌هاست، اما مدل‌های قدیمی‌تر تبلت‌های سامسونگ نیز به نظر می‌رسد همان وضعیت موبایل‌ها را خواهند داشت و به‌روزرسانی نخواهند شد.

 

Sony

کمپانی سونی همان اوایل عرضه لالیپاپ به بازار اعلام کرد برای همه سری‌های Xperia Z  لالیپاپ ارائه می‌شود. همچنین سونی فهرستی از مدل‌های منتشر کرد که در حال آماده‌سازی برای دریافت لالیپاپ هستند تا اطمینان بیشتری به کاربرانش بدهد. سونی نخست این سیستم عامل را برای Xperia Z3 و Xperia Z3 Compact در 16 مارس ارائه کرد. این کمپانی ارائه اندروید لالیپاپ را از مناطق و کشورهای شمالی و حوزه اروپا آغاز کرده و به‌مرور کشورهای دیگر را هم پوشش می‌دهد. سونی مشخصا در مورد سری‌های Xperia Z اعلام کرد تمام آنها  لالیپاپ را دریافت می‌کنند و همچنین، طی بیانیه دیگری در وبلاگش، پس از اعلام به‌روزرسانی رسمی لالیپاپ برای Z3 و  Z3 Compact اعلام کرد بقیه Xperia Z ها هم در چند هفته آینده به‌روزرسانی می‌شوند. اما سوالی که باقی مانده بود در مورد گوشی‌هایی مثل C3 و T2 بود که سونی کاربرانش را بابت این محصولات هم راحت کرد و اعلام کرد تمام دستگاه‌هایی که از سال 2013 تولید شده‌اند در آینده‌ای نزدیک به‌روزرسانی می‌شوند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (42 نظر)

محمد

۱۳۹۴/۶/۲۴
سلام.گوشی من سامسونگ گلکسی گرند2دوسیمکارت هست.و اندروید.4.3داره و رام1.5گیگ. چطور میتونم اندروید5روش نصب
کنم.ممنون میشم.راهنماییم کنید.

محمد

۱۳۹۴/۶/۲۴
سلام.گوشی من سامسونگ گلکسی گرند2دوسیمکارت هست. و اندروید.4.3داره می‌افتم بپرسم چطور اندروید5روش نصب کنم.ممنون میشم.راهنماییم کنید

حسین

۱۳۹۴/۶/۲
باتشکر از سایت جی اس ام.
مثل همیشه بروز و کامل...

محسن

۱۳۹۴/۴/۲۸
گوشی من سامسونگ گلکسی نوت سه هست، اندروید پنج رو دریافت کرده، پنج و یک و یک رو هم خواهد گرفت؟

علی

۱۳۹۴/۴/۲۷
این مقاله احتمالا ترجمه ست و برای همین اصلا به روز نیست. من حداقل بیش از دو ماه قبل گوشی دیزایر ۸۱۶ را به اندروید۵ به روز کردم و قبل از اون هم وان ام ۷ به روز شد. لطفا دقت کنید.