خانهاخبار
ابرهایی با احتمال بارش اطلاعات؛ وقتی کارت‌های حافظه به سمت درب خروج راهنمایی می‌شوند

ابرهایی با احتمال بارش اطلاعات؛ وقتی کارت‌های حافظه به سمت درب خروج راهنمایی می‌شوند

گسترش استفاده از اینترنت و رواج دستگاه‌های هوشمند نیاز به حافظه‌های بیشتر برای ذخیره اطلاعات را بیش‌ازپیش نمایان کرد. با ورود شبکه‌های اینترنت تلفن همراه می‌توان تصور کرد کارت‌های حافظه به پایان عمرشان نزدیک می‌شوند.
۱۳۹۴/۴/۲۶

تلفن‌های همراه، که زمانی تنها کارایی‌شان برقرای تماس بین اشخاص بود، امروزه با رشد چشمگیر تکنولوژی چنان با زندگی بشر عجین شده‌اند که نمی‌توان ادامه زندگی را بدون آنها متصور شد.

 

image


دستگاه‌هایی که با حافظه‌هایی چند کیلوبایتی برای ذخیره اطلاعات پا به عرصه وجود گذاشتند، امروزه از مرز گیگابایت گذر کرده‌اند و سعی می‌کنند محیطی برای ذخیره اطلاعات روزانه کاربران شوند. اما این سوال پیش می‌آید: آیا این حافظه‌های چند ده گیگابایتی پاسخگوی نیازهای بشر امروزند؟
کارشناسان و سردمداران صنعت دستگاه‌های هوشمند با ارائه سرویس‌های ابری پاسخ منفی به این سوال دادند؛ پاسخی که نکات زیر را به همراه دارد:
استفاده از حافظه دستگاه‌های هوشمند مطمئن نیست. احتمال مفقود شدن دستگاه و نداشتن نسخه پشتیبان از اطلاعات خطری بزرگ محسوب می‌شود. محدود بودن اطلاعات به دستگاهی که از کار افتادنش دور از ذهن نیست خطر از دست دادن اطلاعات را به همراه دارد.

 


سرویس‌های ابری، مزایا و معایب
پیش‌تر ذکر شد که سردمداران صنایع، در تلاش برای حذف خطرات مفقود شدن اطلاعات، سرویس‌های ابری را ایجاد و معرفی کردند.
سرویس ابری چیست؟
این سرویس شیوه‌ای برای حفظ اطلاعات است که در آن اطلاعات در استخرهای منطقی ذخیره می‌شود و توسط میزبانی با سرورهای بسیار قوی این امکان فراهم می‌شود که اطلاعات همه‌جا و همه‌وقت در دسترس باشد.
دسترسی به اینترنت مساوی با دسترسی به اطلاعات است.
ذخیره اطلاعات در سرویس ابری این‌گونه میزبان‌ها احتمال مفقود شدن اطلاعات را تا حد صفر کاهش می‌دهد.
عدم وابستگی این سرویس‌ها به پلتفرم و دستگاه خاص باعث افزایش بهره‌وری این سرویس‌ها می‌شود.

اما این سرویس‌ها معایبی نیز دارند؛ به‌خصوص در کشور ما، که پهنای باند اینترنت نسبت به سطح جهانی بسیار پایین‌تر است، دسترسی به اطلاعات محدود می‌شود.
سرویس‌های ابری در ازای دریافت مبالغی، بسته به نوع درخواست کاربر، حافظه بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این امر نیز ممکن است جزو معایب این‌گونه سرویس‌ها قلمداد شود، چرا که پرداخت این مبالغ در ایران سختی‌های مخصوص خود را دارد.

احتمالا تا کنون با سرویس‌های ابری برخورد کرده‌اید. شاید بتوان محبوب‌ترین آنها را در چهار نام خلاصه کرد:
Google Drive ،One Drive ،iCloud Drive و Dropbox.
در این مطلب سعی می‌کنیم به بررسی این سرویس‌های ابری روی دستگاه‌های هوشمند بپردازیم.

 

موقع حمل جعبه‌های ابری احتیاط لازم نیست

 

image


شاید آرش فردوسی و درو هاوستون، خالقان دراپ باکس، از ابتدا چنین محبوبیتی برای سرویس خود پیش‌بینی نمی‌کردند، اما از سال 2008 و شروع کار این سرویس، تاکنون موفق شده‌اند 400 میلیون کاربر در سراسر دنیا جذب کنند.
به‌نقل از سایت رسمی دراپ باکس، روزانه بالغ بر 1.2 میلیارد فایل در سرورهای آن ذخیره می‌شود. پشتیبانی از 20 زبان و کاربرانی از 200 کشور مهر تاییدی بر محبوبیت این سرویس است.
در درسترس بودن اپلیکیشن دراپ باکس برای تمام پلتفرم‌ها (آیفون، اندروید، آیپد، کیندل فایر، بلک‌بری و ویندوزفون) این سرویس را به یکی از محبوب‌ترین ها تبدیل کرده است.
دراپ باکس سه نوع سرویس به کاربرانش پیشنهاد می‌دهد:

image


1. Basic: میزان 2 گیگابایت فضا به همراه 16 گیگابایت فضای اضافه در صورت معرفی و توصیه دراپ باکس به دوستان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اشتراک آسان فایل‌ها و بک‌آپ مطمئن از دیگر خصایص این سرویس است.
2.Pro: میزان 1 ترابایت (1000 گیگابایت) فضا به همراه 32 گیگابایت فضای اضافه در صورت معرفی و توصیه دراپ باکس به دوستان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قابلیت‌های اشتراک‌گذاری و کنترل بهتر فایل‌ها و دسترسی و پاک کردن فایل از راه دور از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. قیمت این سرویس ماهانه 9.99 دلار است.
Business .3: این سرویس، همان‌طور که از نامش پیداست، برای واحدهای تجاری است. بسته به نیاز، فضا در اختیار واحد قرار می‌گیرد. امکان بازیابی اطلاعات به‌طور نامحدود و اولویت پشتیبانی از دیگر ویژگی‌های این سرویس است.
قیمت این سرویس ماهانه 15 دلار به‌ازای هر کاربر است. همچنین دراپ باکس دو هفته این سرویس را رایگان در اختیار واحد تجاری قرار می‌دهد.

 

وقتی یک ابر جای آسمان را تنگ کرد

 

image


مایکروسافت ابتدا سرویس ابری خود را با نام SkyDrive معرفی و عرضه کرد، اما پس از مدتی تصمیم گرفت سرورهای این سرویس را ری‌استارت کند و نام OneDrive را برایش انتخاب نمود.
قابلیت استفاده از OneDrive در کلیه پلتفرم‌ها از جمله ویژگی‌های مهم آن است. قابلیت آپلود اتوماتیک عکس‌ها و ویدئوها روی سرورها نیز از خصوصیت‌های منحصربه‌فرد این سرویس است.
کاربران ویندوز 8.1 نیازی به نصب برنامه ندارند، One Drive به‌صورت پیش‌فرض در این سیستم عامل وجود دارد.
مهم‌ترین ویژگی OneDrive آپلود هوشمندانه ویدئوها و اشتراک‌گذاری راحت آنهاست؛ بدین ترتیب ویدئوها هنگام ارسال با استفاده از MPEG-DASH تغییر می‌یابند و در مقصد به‌راحتی قابل نمایش می‌شوند و نیازی به دانلود فایل‌های حجیم ویدئویی نیست.
مایکروسافت برای کاربرانی که Office 365 خریداری می‌کنند، یک حساب با فضای یک ترابایت در اختیارشان قرار می‌دهد.
حساب‌های OneDrive به دو دسته شخصی و تجاری تقسیم می‌شوند و هزینه‌شان، براساس حجم، متفاوت است.

 

image


Personal:
1. حساب رایگان با 15 گیگابایت فضای حافظه، که در صورت آپلود عکس‌های تلفن همراه می‌توان 15 گیگابایت دیگر به آن اضافه نمود و به‌ازای معرفی 10 دوست می‌توان 5 گیگابایت دیگر به آن اضافه کرد. شرایط دریاف فضای حافظه اضافی برای تمام سرویس‌ها یکسان است.
2. حسابی با فضای 100 گیگابایت حافظه با هزینه ماهانه 1.99 دلار برای کاربرانی که به فضای حافظه بیشتری نیاز دارند.
3. حسابی با فضای 200 گیگابایت حافظه با هزینه ماهانه 3.99 دلار برای کاربرانی که علاقه دارند از فضای ابری بیشتری در فعالیت‌هایشان استفاده کنند.
4. حسابی با فضای 1 ترابایت با هزینه ماهانه 6.99 دلار برای کاربرانی که علاقه دارند بیشتر اطلاعاتشان را روی سرورهای ابری نگهداری کنند.
Business:
با استفاده از این حساب به‌راحتی می‌توان فایل‌ها را ذخیره کرد و با همکاران به اشتراک گذاشت. هر کارمند 1 ترابایت فضا در اختیار دارد. دسترسی به فایل‌ها به‌صورت آنلاین و آفلاین میسر است. ابزارهای کنترلی و مدیریتی این امکان را در اختیار مدیر قرار می‌دهد که به‌راحتی به نحوه فعالیت کارمندان نظارت داشته باشد.
مایکروسافت این امکان را در اختیار مدیران قرار می‌دهد که، در صورت تمایل، از این سرویس به‌طور آزمایشی استفاده کنند.

 

یک آسمان و صد ابر

 

image


نام گوگل همواره با دنیای اینترنت گره خورده است. هیچ‌گاه دور از ذهن نبوده است که گوگل در بحث سرویس‌های ابری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.
حساب Google Drive سرویسی است که گوگل برای ورود به دنیای سرویس‌های ابری معرفی و عرضه کرده.
قابل استفاده بودن روی تمام پلتفرم‌ها شامل حال این سرویس نیز می‌شود.
Google Drive به‌راحتی با تمام سرویس‌های دیگر گوگل در تعامل است و می‌تواند فایل‌های موجود در آنها را در خود ذخیره نماید. فایل‌ها به‌راحتی ویرایش و به اشتراگ گذاشته می‌شوند. یکی از نقاط برتری Google Drive نسبت به سایر رقبا استفاده از الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل در آن است که باعث می‌شود جستجوی فایل‌ها بسیار سریع و آسان شود. در صورت خرید کروم بوکس گوگل، حسابی با ظرفیت 100 گیگابایت برای مدت دو سال در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
همچنین اسکن اطلاعات برای کاربران اندرویدی این قابلیت را به آنها می‌دهد که با عکس گرفتن از داده موردنظر، آن را در Google Drive با فرمت PDF ذخیره کنند. قابلیت بازگشت به فایل‌ها تا یک ماه اجازه دسترسی به نحوه و نوع ویرایش افراد مختلف روی فایل‌ها را می‌دهد.
حساب‌های گوگل بر اساس میزان حجم درخواست کاربر متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

image


1. حساب رایگان با حجم 15 گیگابایت که برای تمام کاربرانی که حساب گوگل دارند در دسترس است.
2. حسابی با حجم 100 گیگابایت با هزینه ماهانه 1.99 دلار
3. حسابی با حجم 1 ترابایت با هزینه ماهانه 9.99 دلار
4. حسابی با حجم 10 ترابایت با هزینه ماهانه 99.99 دلار
5. حسابی با حجم 20 ترابایت با هزینه ماهانه 199.99 دلار
6. حسابی با حجم 30 ترابایت با هزینه ماهانه 299.99 دلار
مزیت اصلی Google Drive امکان استفاده از حساب به‌عنوان شخصی و تجاری است. حتی حساب رایگان Google Drive هم قابلیت انجام دادن کارهای تیمی را برای افراد فراهم می‌کند.

 

ابرهایی بر بلندای درخت سیب

 

image


iCloud سعی می‌کند کاربر و دستگاهش را به هم متصل کند تا همیشه مهم‌ترین اطلاعات وی مانند عکس، فایل، برنامه، نوشته و مخاطبان در دسترس و محفوظ باشند.
iCloud به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌ها، تقویم، مکان‌ها و... را با دوستان به اشتراک بگذارد و همچنین در صورت مفقود شدن دستگاه، بتواند آن را پیدا کند. تمام این کارها را iCloud به‌طور اتوماتیک انجام می‌دهد.
قابلیت استفاده از iCloud روی دستگاه‌های اپل و همچنین ویندوز تا حد زیادی نیازهای کاربر را برطرف می‌کند، اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن نبودن برنامه‌ای برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی است.
اشتراک‌گذاری خانوادگی امکان اشتراک آیتونز، آیبوک و خریدهای اپ استور را میان شش نفر از اعضای خانواده فراهم می‌کند. هر خریدی که در آیتونز، آیبوک و اپ استور انجام گیرد، به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان در تمام دستگاه‌ها در دسترس قرار می‌گیرند و مطابقت آیتونز امکان ذخیره تمام موزیک‌ها را به کاربر می‌دهد.
حساب‌های iCloud بر اساس میزان حجم در دسترس‌اند:

image


1. حساب رایگان که با استفاده از Apple ID در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، با فضایی بالغ بر 5 گیگابایت
2. حسابی با فضای 20 گیگابایت و هزینه ماهانه 0.99 دلار
3. حسابی با فضای 200 گیگابایت و هزینه ماهانه 3.99 دلار
4. حسابی با فضای 500 گیگابایت و هزینه ماهانه 9.99 دلار
5. حسابی با فضای 1 ترابایت و هزینه ماهانه 19.99 دلار.
مهم‌ترین وظیفه هر یک از سرویس‌های ذکرشده ذخیره اطلاعات کاربران و در دسترس قرار دادن آنها هنگام نیاز وی بدون وابستگی به پلتفرمی خاص است.

 

عمده تفاوت این سرویس‌های ابری میزان فضای اولیه‌ای است که در اختیار کاربر قرار می‌دهند. Google Drive و OneDrive، با اختصاص فضای اولیه 15 گیگابایت، در رتبه اول قرار می‌گیرند و iCloud، با در اختیار گذاشتن 5 گیگابایت فضا، در رتبه سوم و DropBox در مکان آخر قرار می‌گیرد.
متفاوت بودن حساب‌ها و هزینه آنها از دیگر تفاوت‌های این‌گونه سرویس‌هاست.

شما کدام‌یک از این سرویس‌های ابری را انتخاب می‌کنید؟
به نظر شما سرویس‌های ابری در ایران ممکن است جایگزین روش‌های معمول ذخیره و بک‌آپ اطلاعات شوند؟
تجربه استفاده از سرویس‌های ابری را در صفحات اجتماعی‌مان در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

رهگذر

۱۳۹۴/۴/۲۶
من تقریبا از اولین روز هایی كه sky drive شروع به فعالیت كرد، استفاده كردم و همكنون هم از one drive استفاده میكنم. یكی از مزیت های one drive نسبت به بقیه، امكان نمایش و ویرایش. فایل های آفیس به صورت آنلاین و از روی مرورگر هست. Google drive هم قابلیتی تقریبا شبیه به این رو داره. حساب دراپ باكس هم دارم اما نسبت به بقیه چیز خاصی نداره.

Sina

۱۳۹۴/۴/۲۶
همون طور که خودتون گفتین فضای اولیه مربوط به وان درایو 15 گیگابایت می باشد که درصورت آپلود عکس‌های تلفن همراه می‌توان 15 گیگابایت دیگر به آن اضافه نمود یعنی میشه مجموعا 30 گیگابایت فضای رایگان برای کاربران عضو. پس بالاترین فضای رایگان رو در اختیار کاربران قرار میده که معادل 2 برابر گوگل درایو هست.

hosein

۱۳۹۴/۴/۲۶
این موضوع خوبی هست چرا مکزیک انقد گرونه hosein