خانهاخبار
پرچمداران دیروزی یا میان‌رده‌های امروزی؛ کدام را باید خرید؟

پرچمداران دیروزی یا میان‌رده‌های امروزی؛ کدام را باید خرید؟

بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا امروز رونق بسیار خوبی داشته است. در این فاصله گوشی‌هایی نظیر Alcatel OneTouch Idol 3 و Asus Zenfone 2 استاندارهای بالاتری نسبت به قبل در صنعت گوشی‌های ارزان‌قیمت تعریف کرده‌اند و حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و وارد رقابت با برخی از بهترین گوشی‌های بازار نیز شده اند. اما نکته اینجاست که هرچند مثلا با ۳۰۰ دلار می‌توان یکی از گوشی‌های خوب این رده را خرید، با همین مبلغ می‌توان سراغ بهترین گوشی‌های روزهای نه چندان دور گذشته نظیر HTC One M8 و LG G3 نیز رفت.
۱۳۹۴/۳/۲۷

این سوال شما را هنگام انتخاب بر سر دو راهی قرار می‌دهد: بهتر است سراغ خرید یکی از گوشی‌های به‌صرفه و جدید رفت یا سراغ پرچمداران گذشته که اخیرا قیمتشان افت کرده؟

هنگام تصمیم‌گیری درباره چنین موضوعی باید جوانب مختلفی در نظر بگیرید. اصلی‌ترین مورد در این بین بحث پشتیبانی است. آپدیت‌های نرم‌افزاری نقشی بسیار مهم در سریع، امن و به‌روز نگهداشتن قابلیت‌های مختلف گوشی هوشمند دارند. یکی از قواعدی که در صنعت گوشی‌های هوشمند رعایت می‌شود عرضه آپدیت‌های مستمر و بیشتر برای گوشی‌هایی است که رویشان برچسب پرچمدار شرکت می‌خورد. دلیل عمده‌اش هم این است که این گوشی‌ها با هدف دوام بیشتر در میدان رقابت با شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند. از این رو، در قیاس با گوشی‌های ارزان‌قیمت، کاربران بیشتری را مجذوب و همراه خود می‌کنند. بنابراین منطقی است که توسعه‌دهندگان نیز عمده وقتشان را صرف به‌روز کردن مدل‌های رده‌بالا کنند. پس اگر مثلا به استفاده از سیستم عامل اندروید M مشتاق و علاقه‌مندید، باید بدانید که این آپدیت برای گلکسی اس ۵ بسیار زودتر از Zenfon 2 عرضه می‌شود.

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید افت قیمتی است که مدل کارکرده گوشی نسبت به مدل نو آن پیدا می‌کند. روزی می‌رسد که قصد داشته باشید گوشی جدیدتری بخرید و احتمالا گوشی قدیمی‌تان را به‌قصد کمک به هزینه‌تان بفروشید. قیمت گوشی‌های هوشمند در گذر زمان بسیار افت پیدا می‌کند و به همین دلیل است که می‌توانید بهترین گوشی‌های سال گذشته را امسال با قیمت پایین‌تری بخرید. هرچند در چنین وضعیتی نمی‌توان چندان مطمئن سخن گفت، قاعده‌ای نیز وجود دارد که شکی در صحتش نیست: گوشی‌ای که مثلا به قیمت ۶۵۰ دلاری خریداری می‌شود، هنگام فروش قیمت بیشتری دارد نسبت به دستگاهی که نو آن ۳۰۰ دلار است.

 

image

 

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد عملکرد گوشی‌هاست. بسیاری از کاربران هنگام مقایسه دو گوشی سریعا سراغ مشخصات فنی آنها می‌روند و با مقایسه آمار و ارقام در مورد بهتر یا بدتر بودن هر مدل نظر می‌دهند. شاید تصور کنید در این زمینه پرچمداران بدون شک از بقیه سر خواهند بود، اما بهتر است قبل از ارائه چنین نظری به وضعیت گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز نگاهی بیندازید. برای مثال، گوشی Idol 3 به پردازنده ۸ هسته‌ای و Zenfone 2 به رم ۴ گیگابایتی مجهز است؛ اعدادی که حتی برخی گوشی‌های بسیار قدرتمند نیز در برابرشان حرفی برای گفتن ندارند. البته ما نیز قبول داریم که مشخصات فنی و آمار و ارقام کافی نیست و سیستم عامل اصلی‌ترین نقش را در نشان دادن عملکرد قابل قبول بر عهده دارد، اما با وجود این که سیستم عامل پرچمداران با وقفه‌های کوتاه‌تری آپدیت می‌شود، اکثر گوشی‌های ارزان‌قیمت فعلی نیز از همان ابتدای تولید تا حد بسیاری برای عملکرد صحیح بهینه شده‌اند.

وقتی می‌خواهید بین خرید گوشی پرچمدار قدیمی و گوشی ارزان‌قیمت جدید تصمیم بگیرید، دلایل مختلفی ممکن است شما را به سمت هر یک از این گزینه‌ها بکشاند. در کل نمی‌توان گفت در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی قطعا باید سراغ کدام گروه بروید، چون مدل‌های مختلف ممکن است معادله را به نفع خود تغییر دهند؛ با این حال اگر سر چنین دوراهی‌ای همین مواردی را از خودتان بپرسید که اینجا ذکر کردیم و آنها را با دقت بررسی کنید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

منبع: Pocketnow

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

محمد

۱۳۹۴/۳/۳۰
بسیار آموزنده
بچه های جی اس ام کسی میدونه آپدیت 5.1 واسه گلکسی a5 میاد یا نه
ممنون میشم جواب بدید

سجاد

۱۳۹۴/۳/۲۸
آقا الآن گلکسی آلفا بهتره یا گلکسی اس5؟؟؟

سجاد

۱۳۹۴/۳/۲۸
آقا مثلا الان گلکسی آلفا بهتره یا گلکسی اس5 ؟؟

محمد

۱۳۹۴/۳/۲۷
اصلا خوب توضیح ندادید!!

.......

۱۳۹۴/۳/۲۷
چه گوشی مزخرفی