تست همراه اول

سرویس خبر
26 خرداد 1394 ساعت 13:01
23 نظر

 

علت فعال نشدن iMessage روی شماره تلفن های ایران چیست؟

اگر از کاربران سرویس پیام رسان اپل، یعنی iMessage، بوده باشید، حتما می‌ دانید از حدود یک سال پیش (یا بیشتر) عملیات فعال سازی روی شماره تلفن با خطا مواجه می‌ شود. حالا دو راه حل در اختیار شماست.

در این مطلب ابتدا کمی درباره روش فعال‌سازی شماره تلفن در سرویس‌های پیام‌رسان موبایلی صحبت می‌کنیم و در نهایت یک راه‌حل برای بازگشت خدمات iMessage از طریق شماره تلفن را بررسی می‌کنیم.

فعال‌سازی از طریق پیام کوتاه

از آنجا که در اکثر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ملاک تشخیص کاربران شماره تلفن آنهاست، این سرویس‌ها برای فعال‌سازی به تایید شماره تلفن کاربر نیاز دارند. در اغلب موارد این امر از طریق ارسال پیام کوتاهی حاوی رشته رمزی به سرور‌های مرکزی اپلیکیشن انجام می‌شود. در پاسخ، سرور پیام کوتاهی حاوی کد فعال‌سازی ارسال می‌کند که فقط برای شماره فرستنده پیام کوتاه اولیه قابل استفاده است. این روش احراز هویت به Challenge Response مشهور است.
در سیستم عامل اندروید، از آنجا که اپلیکیشن‌ها دسترسی کاملی به پیام‌های کوتاه گوشی دارند، اغلب این فرایند به‌طور کاملا خودکار انجام می‌شود و صرفا کافی‌ است اندکی منتظر بمانید. اما در سیستم عامل iOS، به‌دلیل محدودیت اپلیکیشن‌های کاربردی برای استفاده از اس‌ام‌اس، کاربر باید شخصا کد فعال‌سازی را وارد کند.

مشکل فعال نشدن شماره تلفن‌ها در iMessage از کجاست؟

از مدتی قبل، اپراتورهای تلفن همراه به‌منظور کاهش هزینه‌های ارتباطات خارجی از تکنولوژی‌ای استفاده کرده‌اند که در مبادی ورودی و خروجی کشور مکالمه صوتی یا پیام کوتاه را بهجای بستر تلفن، از بستر اینترنت و دیتا انتقال می‌دهند. بگذارید کمی دقیق‌تر بررسی کنیم.
زمانی که شما پیام کوتاهی به مقصد شماره‌ای خارج از کشور ارسال می‌کنید، اپراتور تلفن همراه این پیام کوتاه را به مرکزی در داخل کشور تحویل می‌دهد. این مرکز از طریق اینترنت پیام کوتاه را به مرکز مشابهی در کشور مقصد منتقل می‌کند. مرکز خارجی پیام دریافتی را از یکی از صدها شماره تلفنی که در اختیار دارد به مقصد ارسال می‌کند.
مسئله اصلی زمانی پیش می‌آید که سرورهای iMessage، به‌جای دریافت پیام کوتاه از شما، از شماره‌ای ناشناس پیام دریافت می‌کند. از آنجا که این سرورها کد فعال‌سازی را به شماره ارسال‌کننده پیام می‌فرستد، این پیام کوتاه به دست شما نمی‌رسد. به همین دلیل نمی‌توانید iMessage را روی شماره تلفن خود فعال کنید.

راه‌حل مشکل

درحال حاضر دو راه‌حل برای این مشکل وجود دارد. اول اینکه اپل در روش احراز هویت کاربران تغییری ایجاد کند و مانند رقبایش، از جمله Whatsapp یا Telegram، شماره مشتری را در متن پیام کوتاه وارد کند و بعدا به همان شماره پاسخ دهد. این موضوع مستلزم تغییر در سیستم عامل iOS است. می‌توان امیدوار بود در آپدیت‌های iOS 9 این مشکل رفع شده باشد، ولی خبر قطعی در دست نداریم.
روش دیگر استفاده از اپراتور تلفن همراهی است که برای پیام‌های کوتاه خارجی از واسط استفاده نکند. آزمایش‌های ما نشان می‌دهد در حال حاضر امکان فعال کردن iMessage روی شماره تلفن فقط در اپراتور رایتل امکان‌پذیر است.

آیا شما هم از مشتریان این سرویس هستید؟ فکر می‌کنید برتری یا ضعف اصلی آن نسبت به رقبای بزرگش چیست؟



  26 خرداد 1394
23 نظر
3.86
  14 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری