خانهاخبار
ده ویژگی iOS 9 که هم اکنون در اندروید وجود دارد

ده ویژگی iOS 9 که هم اکنون در اندروید وجود دارد

اپل روز دوشنبه هشتم ژوئن در کنفرانس WWDC خود از سیستم عامل iOS 9 پرده برداشت و این فرصت در حال حاضر وجود دارد تا بتوانیم از نسخه آزمایشی آن استفاده کنیم. در طول کنفرانس خیلی ها متوجه شدند بسیاری از ویژگی هایی که اپل از آنها به عنوان ویژگی های جدید iOS 9 نام برده هم اکنون در سیستم عامل های دیگر مخصوصا اندروید در حال استفاده است. به هر حال امروزه الهام گرفتن از رقبا استانداردی در صنعت موبایل محسوب می شود و شرکت ها امکانات و ویژگی ها بسیاری از هم قرض می گیرند.
۱۳۹۴/۳/۲۳

این عمل را می توان نوعی بده بستان دانست. به طور مثال، اندروید ویژگی مدیریت دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید ام را از iOS تقلید کرده و از طرفی iOS نیز چیزهایی از اندروید به عاریه گرفته است. البته این تنها مختص این دو سیستم عامل نیست و حتی سیستم عامل های کوچک تری مثل بلک بری و ویندوزفون نیز چنین کاری انجام می دهند. اما در این مطلب قصد داریم تنها بر اندروید تمرکز کنیم، سیستم عاملی که بسیاری از ویژگی های آخرین نسخه معرفی شده آن (Android M) در iOS 9 دیده شد و از آنجا که تاریخ معرفی این دو بسیار به هم نزدیک بود، قطعا اپل نمی توانسته از آن کپی برداری ساده ای کرده باشد، مگر اینکه کسی از شرکت گوگل این اطلاعات را به دست اپل رسانده تا فرصت کافی برای کار روی آن داشته باشد.

در ادامه به مقایسه و معرفی ویژگی های جدید iOS 9 می پردازیم که آنها را پیش از این در اندروید دیده بودیم.

 

1- Maps

با نقشه های اپل شروع می کنیم؛ بخشی که بیش از همه متهم به کپی برداری است و سه ویژگی جدید آن، که قرار است در iOS 9 عرضه شود، نیز ویژگی هایی اند که سیستم عامل اندروید هم اکنون از آنها برخوردار است.

اولین مورد گزارش زنده ترافیک است. با اینکه اپل قرار است  این ویژگی را در نسخه جدید iOS اضافه کند، سال هاست که نقشه های گوگل از این ویژگی برخوردارند.

 

image

 

2- نمایش مسیر حمل و نقل عمومی در Maps

دومین ویژگی مهم، که قرار است به نقشه های اپل اضافه شود، نمایش مسیرهای حمل و نقل عمومی است. اگرچه این ویژگی بسیار عالی است، نقشه های نوکیا و گوگل مپس از چند سال پیش چنین قابلتی داشتند. به علاوه این ویژگی تنها برای چند شهر در نقشه های اپل در دسترس است، اما تعداد این شهرها در گوگل مپس به صدها مورد می رسد.

 

image

 

3- نقاط نزدیک در Maps

از آنجا که اپل تلاش کرده است در iOS 9 آگاهی متنی بهتری به سیری بیاورد، نقشه های اپل اکنون اجازه می دهد علاقه مندی هایتان را در اطرافتان نیز جستجو کنید. چه باور کنید و چه نکنید، اندروید M این ویژگی را در اپلیکیشن نقشه های خود دارد و به شما اجازه می دهد به جستجوی مکان هایی بپردازید که در اطراف همان جایی اند که در نقشه در حال مشاهده آن هستید.

 

image

 

4 – سیری

در نسخه جدید iOS اپل برای بهبود کارایی و قابلیت های سیری تلاش بسیاری کرده است. به طور مثال، سیری می تواند همانند گوگل ناو به سوالات شما در محیط خودش یا در محیط جستجوی اینترنتی پاسخ دهد، در صورتی که پیش از این اگر نیاز بود، خود کاربر بایست جواب ها را در اینترنت جستجو می کرد.

 

image

 

5- سیری در اپلیکیشن ها

یکی دیگر از ویژگی های جدید سیری که برای ما آشناست، قابلیت جستجوی درون برنامه ای است. به طور مثال، وقتی در حال دیدن صفحه ای در اینترنت هستید یا دارید ایمیل هایتان را می خوانید و کار دیگری برایتان پیش می آید، می توانید از سیری بخواهید به شما یادآوری کند کار قبلی تان را تمام کنید. سیری می فهمد که در حال مطالعه چه چیزی روی صفحه نمایش هستید و آن را بعد به شما یادآوری می کند، اما ویژگی Now on Tap اندروید ام بسیار هیجان انگیزتر از این قابلیت سیری است.

 

6- جستجوی صدا

یکی دیگر از قابلیت هایی که مدت هاست در اندروید وجود دارد اما به تازگی وارد iOS شده، قابلیت جستجوی صوتی با Spotlight است که اکنون به Search تغییر نام داده. در گذشته تنها روشی که می شد به صورت صوتی جستجو کرد استفاده از سیری بود. در اندروید با استفاده از نوار Google Search می توان در همه جا و هر اپلیکیشنی، حتی درون کروم و یوتوب هم، به صورت صوتی جستجو کرد.

 

image

 

7- موسیقی

اپل موزیک سرویس جدیدی است که قرار است در انتهای ماه جاری، ژوئن، عرضه شود. این سرویس به شما اجازه دسترسی به میلیون ها آهنگ را می دهد. مشابه این سرویس را در اندروید با نام پلی موزیک می شناسیم، که البته به جز آن سرویس های شخص ثالث دیگری مثل اسپاتیفای و Deezer نیز وجود دارند.

 

image

 

8- کیبورد جدید iOS

اپلیکیشن کیبورد در iOS 9 شاهد بهبودهایی بوده که مهم ترین آنها قابلیت استفاده به عنوان ترک پد است. با این ویژگی قادرید با کشیدن انگشت خود روی کیبورد، قسمتی از متن را انتخاب کنید. اگرچه این ویژگی در اندروید وجود ندارد، گوشی پاسپورت بلک بری، که صفحه کلید QWERTY حساس به لمس دارد، دقیقا از چنین قابلیتی برخوردار است.

 

9- مولتی تسک

قابلیت هایی نظیر تقسیم کردن صفحه نمایش و ایجاد تصویر در تصویر، که اپل به عنوان ویژگی جدید مولتی تسکینگ iOS 9 از آنها نام برده، مدت هاست که در محصولات اندرویدی سامسونگ آنها را شاهدیم. البته تفاوت این ویژگی های اپل در این است که تنها مختص آیپد است، ولی تبلت ها و گوشی های سامسونگ، هر دو، این ویژگی را دارند.

 

image

 

10- حالت ذخیره انرژی

ویژگی جدید دیگر iOS 9 حالت مصرف کم باتری است که بسیاری از دستگاه های اندروید هم اکنون به آن مجهزند و با کم کردن نور صفحه، آهسته کردن سرعت دستگاه، بستن اپلیکیشن های اضافی، محدود کردن اتصال به شبکه و... موجب می شوند دستگاه شارژ کمتری مصرف کند.

 

image

 

منبع: Phonearena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

Mahdi

۱۳۹۴/۶/۲۸
بیشتریاش از سامسونگ کپی شده خخخخ

MIR

۱۳۹۴/۵/۲۷
دوست عزيزكه اين متن رو نوشتين چرا اين همه از ios متنفرين ios بهترين سيستم عامله

MIR

۱۳۹۴/۵/۲۷
Ios برترين سيستم عامله سرعت اندرويد كجا و سرعت ios كجا..

soheil

۱۳۹۴/۳/۳۱
اره بدجور متنفره

amir3602

۱۳۹۴/۳/۳۰
سلام کاربرای عزیز امید وارم نماز روزه ها تون قبول حق باشه
این کیبوردش چطوری میشه؟؟؟؟