خانهاخبار
نبرد تاج‌وتخت - بخش دوم - چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟

نبرد تاج‌وتخت - بخش دوم - چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟

همان‌ طور که پیش‌ بینی می‌ شد، اپل در کنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۵، در کنار معرفی امکانات جدید در سیستم‌ عامل‌ های موبایل، دسکتاپ و ساعت هوشمند خود، قدیمی‌ ترین سرویس تجاری اش، یعنی فروش موسیقی، را نیز متحول کرد. طبق پیش بینی‌ ها، بدین ترتیب نشانه‌ های تفاوت در استراتژی‌ های تجاری دو شرکت اپل و گوگل بیش از پیش برجسته شد.
۱۳۹۴/۳/۲۲

همان‌ طور که پیش‌ بینی می‌ شد، اپل در کنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۵، در کنار معرفی امکانات جدید در سیستم‌ عامل‌ های موبایل، دسکتاپ و ساعت هوشمند خود، قدیمی‌ ترین سرویس تجاری اش، یعنی فروش موسیقی، را نیز متحول کرد. طبق پیش بینی‌ ها، بدین ترتیب نشانه‌ های تفاوت در استراتژی‌ های تجاری دو شرکت اپل و گوگل بیش از پیش برجسته شد.

در قسمت قبلی این پرونده به تشریح فضای رقابت میان اپل و گوگل به عنوان دو غول دنیای تکنولوژی امروز پرداختیم و در ادامه قصد داریم، به بهانه برگزاری کنفرانس WWDC 2015، کمی بیشتر شکاف میان این دو کمپانی را بررسی کنیم.

image

 

چرا در حالی که هیچ‌کس باور نمی‌کرد، اپل توانست پیروز انقلاب دوران بعد از PC ها شود؟

مدل کسب و کار اپل متکی بر سود حاشیه‌ای ارزشمند‌ترین بخش در دوران بعد از PC ها، یعنی دستگاه‌های تلفن هوشمند، است. اپلیکیشن‌های موبایل ممکن است خیلی ارزشمند باشند، خدمات اطلاعات می‌توانند به‌شدت هزینه تمام‌شده گوشی را کاهش دهند و تبلیغات و خدمات ابری هر دو مسیرهای درامدی جدیدی برای کمپانی ایجاد می‌کننداما، بر اساس حقایقی که در دست داریم، اپل بیشترین سودش را از فروش دستگاه‌های باکیفیت به دست می‌آورد.

۹ سال پیش هیچ کس تصور نمی‌کرد عبور از دنیای PC ها به حقیقت بپیوندد. مهم‌ترین دلیل نیز این بود که کمپانی مایکروسافت در اواسط دهه ۱۳۷۰ با معرفی سیستم عامل ویندوز توانسته بود کامپیوتر‌های اپل را با قدرت از بازار اصلی خارج کند.

پیش از معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷، شش سال فروش موفق آی‌‌پاد قواعد درگیری مخاطبان با محصولات تکنولوژیک را به‌کلی تغییر داده بود؛ به نحوی که مایکروسافت دیگر قادر نبود با محصولات نرم‌افزاری خود سخت‌افزارهای محبوب اپل را تحت تاثیر بگذارد، اما در آن دوران کمتر کسی به این واقعیت‌ها توجه می‌کرد.

دلیل دیگر این امر این بود که بخش عمده‌ای از صنعت کامپیوترها در آن دوران حول محور یکه‌تازی یک غول نرم‌افزاری بزرگ می‌چرخید. در کنار این شرکت، که از فروش مجوز استفاده یا Software License درآمد کسب می‌کرد، شرکت‌های کوچک تولیدکننده سخت‌افزار سود اندکی به دست می‌آوردند و مجبور بودند به سیستم عامل ویندوز وفادار بمانند.

 

image

 

در طول سه سال اول عرضه آیفون، سایت‌های تکنولوژی، که اغلب از نتایج تحقیقات شرکت مایکروسافت تغذیه می‌شدند، دائما بر این موضوع پافشاری می‌کردند که تحت فشار قوانین تجاری ایالات متحده، به‌زودی آیفون نیز به همان سرنوشتی دچار می‌شود که کامپیوترهای مکینتاش شدند.

با وجود این، در سال ۲۰۱۰ آیفون به‌طور شگفت‌انگیزی نه‌تنها سیستم عامل ویندوزفون مایکروسافت را پشت سر گذاشت، که دیگر محصولات مبتنی بر فروش مجوز استفاده (مانند Palm و Symbian و BlackBerry) را نیز از بازی خارج کرد. به عبارت دیگر، اپل با آیفون نه‌تنها مایکروسافت را در زمینه سیستم عامل موبایل شکست داد، بلکه هر شرکتی را که روش مشابهی برای کسب درآمد از سیستم عامل بنا کرده بود نیز مجبور به عقب‌نشینی کرد.

در ادامه و در قسمت‌های بعدی  بررسی خواهیم کرد که:

  • چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
  • چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
  • چگونه اندروید باعث شد رقبای iOS یکی بعد از دیگری از بازی خارج شوند؟
  • آیا تلاش اندروید برای ارزان‌تر بودن به شکست گوگل منجر می‌شود؟
  • چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
  • نقص‌های اندروید در حریم شخصی کاربران چه نقشی در احتمال شکست گوگل دارد؟
  • تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و Google I/O گذاشته است؟

 

منبع: appleinsider

 

پرونده جی‌اس‌ام: نبرد تاج‌وتخت
قسمت اول: رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS
قسمت دوم: چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟
قسمت سوم: چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
قسمت چهارم: چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
قسمت پنجم:  وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج می‌کند
قسمت ششم: چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
قسمت هفتم: شکست گوگل در حفظ حریم شخصی کاربران اندروید
قسمت پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)