خانهاخبار
اپل بیش از هر زمان دیگری عرصه را برای معرفی آیپد پرو آماده کرده است

اپل بیش از هر زمان دیگری عرصه را برای معرفی آیپد پرو آماده کرده است

اگرچه اپل در کنفرانس WWDC امسال هیچ محصول سخت افزاری جدیدی معرفی نکرد، هنگام نمایش امکانات آی او اس ۹ شاهد مواردی بودیم که وجودشان و استفاده از آنها روی آیپدی بزرگ‌ تر از مدل‌ های کنونی منطقی‌ تر به نظر می‌ آید.
۱۳۹۴/۳/۲۰

اگرچه اپل در کنفرانس WWDC امسال هیچ محصول سخت افزاری جدیدی معرفی نکرد، هنگام نمایش امکانات آی او اس ۹ شاهد مواردی بودیم که وجودشان و استفاده از آنها روی آیپدی بزرگ‌ تر از مدل‌ های کنونی منطقی‌ تر به نظر می‌ آید.

از جمله قابلیت های جدیدی که می توان آن را کاملا مناسب آیپد پرو دانست مالتی تسکینگ همزمان است. مدتی طولانی خبر تعبیه این ویژگی در آی او اس بر سر زبان ها جاری بود و حتی انتظار معرفی آن در کنفرانس WWDC سال گذشته نیز می رفت، اما بالاخره در کنفرانس امسال بود که اپل از امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن روی صفحه نمایش تبلت خود پرده برداری کرد. طی این کنفرانس کریگ فدریگی، نائب رییس ارشد بخش مهندسی نرم افزار شرکت اپل، نشان داد چگونه در آی او اس ۹ می توان دو اپلیکیشن را به طور همزمان روی آیپد اجرا کرد و حتی به جابجایی سریع اطلاعات بین آنها پرداخت.

قابلیت فوق در کنار مواردی دیگر، نظیر پشتیبانی بهتر از کیبورد های اکسترنال و همچنین کیبورد نرم افزاری Quick Type بهبودیافته، همگی احتمال عرضه آیپد پرو را در ذهن قوی تر می کنند. این موضوع را دقیق تر بررسی می کنیم.

 

image

 

کار با پنجره ها در محیطی غیرویندوزی

مالتی تسکینگ را، به شیوه ای که در آی او اس ۹ تعبیه شده، نخستین بار مایکروسافت در ویندوز ۷ با عنوان Aero Snap معرفی کرد. کاربران می توانستند پنجره ها را به هر کدام از دو لبه صفحه نمایش بکشند تا آن پنجره نصف صفحه نمایش را پر کند، سپس این کار را با لبه دیگر انجام دهند و بدین ترتیب از دو پنجره مستقل دوشادوش یکدیگر استفاده کنند. پس از معرفی این قابلیت در ویندوز ۷، ردپای آن را در گوشی های شرکت هایی نظیر سامسونگ و ال جی نیز با عناوینی نظیر Multi Window View و Floating Windows دیدیم.

مالتی تسکینگ همزمان آی او اس ۹ نیز شبیه حالت فوق عمل می کند. فدریگی نشان داد که می توان اپلیکیشن Photos را باز کرد و سپس اپلیکیشن Messages را در فضای کوچک تری کنار آن به اجرا درآورد. با سوایپ کردن از بالای قسمتی که اپلیکیشن Messages در آن به نمایش درآمده، لیست سایر اپلیکیشن های اپ سوئیچر نشان داده می شود و از این طریق می توان سراغ اجرای اپلیکیشن های دیگر نیز رفت.

با اجرای همزمان اپلیکیشن ها صرفه جویی بسیاری در وقت صورت می گیرد. کاربران آیپد دیگر مجبور نیستند برای سر زدن به اپلیکیشنی دیگر حین استفاده از اپلیکیشن پیش رویشان مدام سراغ دکمه هوم یا جسچرهای سوئیچ اپلیکیشن بروند. به لطف قابلیت جدید، می توانید به مرور صفحات وب بپردازید و هر مطلبی را که بخواهید ثبتش کنید، از سافاری به اپلیکیشن Notes بکشید و رها کنید. به این ترتیب اطلاعات سریعا منتقل می شوند و نیازی به باز کردن Notes و درج مطلب در آن نیست.

طبق اعلام اپل از این قابلیت تنها روی تبلت آیپد ایر ۲ می توان استفاده کرد. همین محدودسازی، احتمال از راه رسیدن تبلتی بزرگ تر با نام آیپد پرو را قوی تر می کند. این کمپانی وجود چنین قابلیتی روی آیپد مینی ۷.۹ اینچی را بیهوده دانسته و فضای ۹.۷ اینچی آیپد ایر را به عنوان میزبان آن پذیرفته است. طبق همین استدلال می توان تصور کرد چه فضای مناسبی روی آیپد پروی ۱۲.۹ اینچی برای مالتی تسکینگ همزمان ممکن است وجود داشته باشد. صفحه نمایش بزرگ تر استفاده از اپلیکیشن ها را راحت تر می کند، خوانایی نوشته ها را افزایش می دهد و امکان مشاهده اطلاعات بیشتری را بدون نیاز به اسکرول فراهم می کند.

برای کاربران حرفه ای این قابلیت ممکن است کاربردهای عملی متعددی داشته باشد. برای مثال، حین مرور یک اسلاید می توان ایمیل چک کرد، یا هنگام چت یک فایل پی دی اف نیز باز کرد، یا تصاویر گالری را مرور کرد و هر کدام را که مناسب بود به داخل اپلیکیشن Notes یا Pages انداخت.

فدریگی نشان داد که اندازه پنجره ها در نمای مالتی تسکینگ قابل تغییر است. می توان صفحه نمایش را دو نیم کرد و هر یک را به یکی از اپلیکیشن ها اختصاص داد، یا، با توجه به محتوای هر اپلیکیشن، اندازه پنجره مناسب برای آن را معین کرد.

 

آیپد پرو دستگاهی هیبریدی خواهد بود؟

قابلیت دیگری که اپل اشاره کوتاهی به وجودش در آی او اس ۹ کرد پشتیبانی بهتر از کیبوردهای اکسترنال است. برای مدل های فعلی آیپد ایر و آیپد مینی شرکت های متعددی نظیر Belkin ،Logitech و Zagg کیبوردهای مناسبی طراحی و تولید کرده اند؛ اما سازگاری بیشتری که آی او اس ۹ با کیبوردهای اکسترنال دارد پتانسیل بالایی در اختیار دستگاه آیپد پرو می گذارد تا تبلتی سبک وزن و کارا شود.

اصلی ترین شاخص سازگاری بهتر را می توان در تعبیه شورتکات هایی شبیه شورتکات های کامپیوترهای مک دانست. برای مثال، فشار دادن کلیدهای ترکیبی Command + C روی کیبوردهای اکسترنال نیز از این پس متن را کپی می کند یا فشار دادن کلیدهای Command + B باعث بولد شدن متن می شود.

اگر اپل قصد تولید داک یا کیبوردی اختصاصی برای آیپد پرو داشته باشد، می تواند این گجت را در رده دستگاه های هیبریدی نظیر لنوو ThinkPad ۱۰، مایکروسافت سرفیس ۳، سامسونگ گلکسی نوت پرو ۱۲.۲ و ایسوس ترنسفورمر بوک T100HA وارد گود رقابت کند. وجود چنین کیبوردی وجهه آیپد را، به عنوان ابزاری برای تولید محتوا، پررنگ تر از قبل می کند. حتی سامسونگ نیز قصد تولید کیبورد برای تبلت هایش را نداشت تا این که پای دستگاه گلکسی نوت پرو ۱۲.۲ با صفحه نمایش ۱۲.۲ اینچی به میان آمد.

از سوی دیگر نباید از یاد برد که تولید گوشی های بزرگ تر، نظیر آیفون ۶ و ۶ پلاس، میزان فروش و بازار تبلت های اپل را تحت تاثیر قرار داده است. در چنین شرایطی معرفی و عرضه آیپدی بزرگ تر، که به کمک قابلیت های آی او اس ۹ تمرکز بسیاری بر بهره وری و تولید محتوا داشته باشد، ممکن است کاربران حرفه ای و تجاری فراوانی را جذب خود کند. حتی این کار به طور غیرمستقیم پای اپل را به صنعت تولید دستگاه های هیبریدی ای باز می کند که کاربردی شبیه آیپد و لپتاپ را به طور همزمان داشته باشند.

در کاربری های تجاری استفاده از دستگاه های هیبریدی بیش از سایر شاخه ها اهمیت پیدا می کند. مدیران می توانند به جای حمل یک تبلت و یک لپتاپ، تنها یک دستگاه با خود حمل کنند که کاربری ای شبیه هر دو دارد. این موضوع باعث کاهش هزینه ها، از بین رفتن دردسر انتقال اطلاعات بین دو وسیله و همچنین کاهش وزن وسایل سفر می شود.

 

همه چیز تحت فرمان های لمسی شماست

از آنجا که اپل خبری از پشتیبانی ماوس و ترک پد در آی او اس ۹ نداد، می توان گفت در صورت عرضه آیپد پرو بزرگ ترین تفاوت این وسیله با رقیبانی نظیر سرفیس پرو ۳ در نبود پشتیبانی از ماوس و ترک پد خواهد بود. البته جای شکی نیست که می توان با کیبورد اکسترنال به تایپ کردن پرداخت و با استفاده از صفحه نمایش لمسی نیز به کاربری ای رسید که ماوس یا تاچ پد دارد.

البته این بدان معنا نیست که اپل اصلا به پشتیبانی از قابلیت های تاچ پد فکر نکرده است. فدریگی نشان داد برخی کارکردهای تاچ پد را می توان با جسچرهای چند انگشتی اجرا کرد. در صورتی که با استفاده از دو انگشت روی کیبورد Quick Type تپ کنید، کیبوردتان وسیله ای نظیر ترک پد می شود. در این حالت می توان با حرکت دادن انگشتان روی کیبورد، نشانگر تایپ را بین کاراکترها جابجا کرد یا قسمتی از متن را انتخاب کرد.

 

قابلیت های دیگر

علاوه بر مالتی تسکینگ، پشتیبانی بهتر از کیبوردهای شخص ثالث و همچنین کیبورد پرقابلیت Quick Type، فدریگی از قابلیت های قابل تامل دیگری نیز برای آی او اس ۹ سخن گفت؛ مواردی نظیر افزوده شدن لاگین دو مرحله ای به سرویس آی کلاود و افزایش عمر باتری، که هر دو از موراد دلخواه کاربران است.

اگرچه افزایش امنیت فضای آی کلاود موجب کاهش دغدغه کاربران هنگام استفاده از محصولات این شرکت می شود، نباید فراموش کرد کاربران تجاری به دنبال تمهیدات امنیتی بیشتر، حتی به صورت سخت افزاری، هستند. تاچ آی دی به کار رفته در تبلت های اپل را می توان با حسگرهای شناسایی اثر انگشت به کار رفته در تبلت های تجاری مقایسه کرد؛ اما مشخص نیست که اپل می تواند از عهده فراهم کردن بستری برای پشیبانی از کارت خوان های دیگر نیز بربیاید یا نه.

قابلیت های اشاره شده آی او اس ۹ عرصه نرم افزاری را برای عرضه دستگاهی به اسم آیپد پرو بسیار هموارتر از قبل کرده است. ترکیب طیف وسیع اپلیکیشن های اپ استور، راحتی استفاده از محصولات اپل و همچنین همکاری شکل گرفته این شرکت با IBM موجب شده اپل بیش از هر زمان دیگری به فکر سوق دادن تبلت های خود به سمت کاربری های تجاری بیفتد. این که در نتیجه چنین سیاستی تبلت آیپد پرو جای کامپیوترهای مک بوک اپل را در سال های آینده می گیرد یا نه، سوال بی جوابی است که در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است.

منبع: Techradar

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)