خانهاخبار
آیا اپل واچ به الگویی برای دیگر ساعت ها تبدیل شده است؟

آیا اپل واچ به الگویی برای دیگر ساعت ها تبدیل شده است؟

جی اس ام: اپل واچ، اولین ساعت هوشمند ساخته شده نیست. البته آیفون و آیپد هم اولین اسمارت فون و اولین تبلت دنیا نبودند اما می توان آن ها را نسخه دومی از تلفن های هوشمند و تبلت ها دانست. آیا اپل واچ را هم می توان نسخه دومی از ساعت های هوشمند دانست؟
۱۳۹۴/۳/۱۱

جی اس ام: اپل واچ، اولین ساعت هوشمند ساخته شده نیست. البته آیفون و آیپد هم اولین اسمارت فون و اولین تبلت دنیا نبودند اما می توان آن ها را نسخه دومی از تلفن های هوشمند و تبلت ها دانست. آیا اپل واچ را هم می توان نسخه دومی از ساعت های هوشمند دانست؟ راستش را بخواهید در ابتدا ما هم مثل اکثریت شما معتقد بودیم که خیر، اپل واچ را نمی توان گامی رو به جلو در صنعت ساعت های هوشمند دانست. 

چراکه تکنولوژی هایی که عملکردی مانند پیچ دیجیتالی دارند یا مواردی مانند تنوع مدل، مواردی بود که هر کسی می توانست آن را استفاده کند و نمی توان به دلیل حضور آنها، اپل واچ را انقلابی در ساعت های هوشمند دانست. اما آنطور که شرکت های دیگر سازنده ساعت های هوشمند می گویند، گویا اپل در این صنعت انقلابی ایجاد کرده یا حداقل، باعث پیشرفت هایی در زمینه ساعت های هوشمند شده است. 

بیایید نگاهی به ساعت های هوشمند قبل از اپل واچ داشته باشیم. در ابتدا شرکت سونی اسمارت واچ یک را معرفی کرد که در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد. البته این ساعت با استقبال چندانی مواجه نشد. سپس شرکت نوپای پبل که اصلا برای تولید ساعت هوشمند به وجود آمد، یک ساعت هوشمند عرضه کرد که قابلیت های ساده ای داشت و وظیفه آن اطلاع دادن از وضعیت اعلان ها به کاربر بود. در واقع در این برهه یک وظیفه اصلی برای ساعت های هوشمند تعیین شد و آن اطلاع دادن از اعلان های گوشی به کاربر بود.

پس از پبل، شرکت سامسونگ بود که با عرضه Galaxy Gear با جدیت وارد حوزه ساعت های هوشمند شد و باعث شد شرکت هایی مانند گوگل و اپل، برای ساخت ساعت هوشمند بیش از پیش تلاش کنند. تا قبل از عرضه اندروید، سامسونگ توانست یک میلیون ساعت هوشمند بفروشد که برای این شرکت رقم بسیار خوبی بود. رقمی که اندروید ویر در یک سال نتوانست به آن برسد و این پلتفرم با مدل های مختلف ساعت، تنها توانست حدود ۷۵۰ هزار ساعت هوشمند در سال ۲۰۱۴ بفروشد.

 

image

 

شاید بگویید فروش حدود یک میلیونی اندروید ویر در مقایسه با فروش ۳ الی ۴ میلیون اپل واچ، چندان هم بد نیست اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که گوشی های اندرویدی که از اندروید ویر پشتیبانی می کنند، بسیار بیشتر از آیفون هایی که از اپل واچ پشتیبانی می کنند هستند. در واقع اندروید ویر نتوانسته تاکنون کاربران زیادی را به خود جذب کند. پس منطقی به نظر می رسد این شرکت ها ایده های جدیدی را در ساعت های خود به کار ببرند.

حال بازگردیم به سراغ دوران اپل واچ. اپل واچ را نمی توان زیباترین ساعت هوشمند ساخته شده دانست. حتی از نظر امکانات نرم افزاری هم چیز اضافه تری نسبت به ساعت های اندرویدی ندارد. پس چرا ادعا می کنیم اپل واچ تبدیل به الگویی برای دیگر شرکت های شده است؟

پیچ دیجیتالی اپل واچ که پتنت آن مربوط به سال ۲۰۱۰ است، یکی از همین موار ساده ولی جذاب اپل واچ است که دیگر شرکت ها سعی کرده اند ویژگی مشابه آن در ساعت های هوشمند خود داشته باشند. برای مثال می دانیم که ساعت تایزنی بعدی سامسونگ، به شکل دایره ای ساخته شده و حاشیه دور صفحه نمایش گرد آن، چرخنده است. در واقع سامسونگ به جای پیچ دیجیتالی، از این حاشیه چرخنده استفاده کرده تا عملکرد این پیچ را، در ساعت هوشمند خود داشته باشد. ممکن است بگویید این ویژگی کارایی چندانی ندارد و وقتی صفحه نمایش لمسی است، دیگر نیازی به قطعه سخت افزاری جدید نیست.

 

image

 

اما وقتی می خواهید در صفحه نمایش زوم کنید یا حتی اسکرول کنید، به شکلی تصادفی بخش زیادی از محتوای صحفه نمایش کوچک را با انگشتان خود می پوشانید. بنابراین استفاده از آن منطقی به نظر می رسد. 

یکی دیگر از ویژگی های اپل واچ که گوگل از آن الگو گرفته، ویژگی نقاشی کردن روی صفحه نمایش کوچک ساعت است. اپل در سیستم عامل اپل واچ، ویژگی قرار داده که به کاربر امکان می دهد نقاشی بکشد و برای دوستان خود که iMassege دارند، بفرستد. گوگل به شیوه ای دیگر از این ویژگی الگو برداری کرد و در نسخه جدید ساعت هوشمند خود، قابلیت نقاشی کردن اسمایلی های ایموجی را گنجانده است. 

مورد دیگری که امروز هم شاهد آن بودیم، الگوبرداری از مدل های مختلف اپل واچ و حتی الگو برداری از ترکیب رنگ های این ساعت است. ایسوس از تنوع مدل های اپل واچ درس گرفته است و ساعت خود را در ۱۸ مدل با بند و رنگ های مختلف بدنه عرضه کرده است. همچنین زن واچ ۲، دارای دو سایز ۴۵ و ۴۹ میلی متری است که این مورد راهم می توان به نوعی، الگوبرداری از ساعت هوشمند کوپرتینویی ها دانست. البته الگوبرداری های ایسوس به همینجا ختم نشده و این شرکت حتی در تولید فیلم تبلیغاتی مربوط به ساعتش هم از اپل الگو برداری کرده است که در زیر می توانید اسکرین شات هایی از این دو ویدیو را ببینید.

 

image

 

image

 

image

 

درواقع به این دلایل است که می گوییم اپل به شرکت های دیگر سازنده ساعت های هوشمند، الهام بخشیده است. در عکس زیر هم نمونه از این الگوبرداری ها دیده می شود که توسط پبل و ایسوس، انجام شده است. البته پیش از اپل واچ هم حتما ساعت هایی با بدنه طلایی رنگ و بند چرمی قرمز رنگ وجود داشته است اما مسئله این است که در ساعت های هوشمند چنین چیزی وجود نداشت و اکنون هم بعد از عرضه اپل واچ شاهد این ترکیب هستیم!

 

image

 

البته بی انصافی است اگر بگوییم اپل واچ از هیچ شرکتی برای ساخت ساعت هوشمند خود الگو نگرفته است. برای مثال وجود سنسور ضربان قلب در ساعت های هوشمند، ابتدا با گلکسی گیر سامسونگ شروع شد و پس از آن می توان گفت در تمام ساعت های هوشمند از جمله اپل واچ، شاهد آن هستیم. یا حتی برخی بر این عقیده اند که طراحی اپل واچ، تا حدودی از نسل اول زن واچ های ایسوس الگو برداری شده است. در مجموع نمی توان گفت اپل واچ محصولی انقلابی و فوق العاده است اما قطعا نکات مثبتی دارد که برای اولین بار در حوزه ساعت های هوشمند شاهدشان هستیم و دیگر شرکت ها نیز با محصولاتشان این ادعا را تایید می کنند. 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۳/۱۲
ملتم ايرادا ي بني اسراييلي ميگيرنا... هر چي طرف بگه تو يه دليل بيار خيلي شيك از اساس اين همه طرف نوشته رو ببر زير سوال

مهمان

۱۳۹۴/۳/۱۲
شما یه کم قبل از کامنت گذاشتن دقت کن. قبل از آیپد هم تبلت های ویندوزی بودن که روشون ویندوز XP نصب بود. حتی خود اپل هم یه سری پروتوتایپ برای ساخت تبلت داشت. در واقع آیپد اومد و تبلت ها را به شکل جدیدی معرفی کرد.

مهمان

۱۳۹۴/۳/۱۱
ايفون حالا هيچى. ولى خدايى ايپد ديگه اولين تبلت دنيا بود ديگه جى اس ام. يكم تو انتخاب مطالب دقت كنين حداقل. حيف سايت به اين خوبى نيست؟

news

۱۳۹۴/۳/۱۱
فقط سامسونگ و اپل غیر اینا LG G Watch R هم هست که طرفدارهای فراوانی داره

مهمان

۱۳۹۴/۳/۱۱
اگر دیگران از اپل الگو برداری میکنن بخاطر فروش خوب اپل هست که اونا هم میخوان به اون فروش برسن وگرن چیز خاصی ساعتای اپل نداره که کسی بخواد الهام بگیره