خانهاخبار
گوگل و اپل در حال به چالش کشیدن سیستم سرگرمی خودروها

گوگل و اپل در حال به چالش کشیدن سیستم سرگرمی خودروها

جی اس ام: در حال حاضر اکثر خودروسازان، سیستم سرگرمی مخصوص خود را روی خودروهایشان نصب می کنند. در واقع بیشتر این سیستم های سرگرمی خودرو، اختصاصی برای آن خودروسازان هستند. اما امروزه خودروسازان تنها سازنده این سیستم های سرگرمی نیستند.
۱۳۹۴/۲/۲۰

جی اس ام: در حال حاضر اکثر خودروسازان، سیستم سرگرمی مخصوص خود را روی خودروهایشان نصب می کنند. در واقع بیشتر این سیستم های سرگرمی خودرو، اختصاصی برای آن خودروسازان هستند. اما امروزه خودروسازان تنها سازنده این سیستم های سرگرمی نیستند. سال گذشته اپل و گوگل، سیستم های سرگرمی خود با نام های Apple CarPlay و Android Auto را معرفی کردند که این سیستم ها با تلفن هوشمند کاربر کار می کنند. 

 

image

 

کارپلی و اندروید آتو ثابت کرده اند که می توانند جایگزین سیستم های سرگرمی خودرو ها شوند. در حال حاضر هم شرکت های بسیاری اندروید آتو و کارپلی را در خودرو های خود قرار داده اند اما معمولا این سیستم ها به صورت پیش فرض اجرا نمی شوند. برای مثال نسل جدید هیوندای سوناتا، از اندروید آتو پشتیبانی می کند اما تا زمانی که گوشی خود را با ماشین وصل نکنید، سیستم عامل پیش فرض هیوندای به شما نشان داده می شود اما به محضی که تلفن اندرویدی خود را وصل کنید، خودرو به شما پیشنهاد می دهد که وارد اندروید آتو شوید. این روند دقیقا در سیستم های سرگرمی خودرو شرکت پایونیر هم وجود دارد.

تا اینجا همه چیز خوب است اما گوگل و اپل چیز دیگری می خواهند. ساکنان دره سیلیکون می خواهند تنها سیستم سرگرمی درون خودرو ها باشند نه اینکه به عنوان یک گزینه در سیستم عامل خودروها وجود داشته باشند. طبق یک گزارش از وب سایت Business Insider، تا سال 2020 شاهد چهل میلیون خودرو با سیستم سرگرمی Android Auto و حدود 37 میلیون خودرو با سیستم سرگرمی Apple CarPlay خواهیم بود. 2020 زمان چندان دوری نیست و 5 سال با آن فاصله داریم اما در صنعت خودرو این مقدار زمان لازم است تا تکنولوژی جدیدی وارد شود. دلیل این امر هم موانع بسیاری است که در این حوزه وجود دارد. از جمله این موانع می توان به مقررات ایمنی اشاره کرد. همچنین مورد دیگری که باعث تاخیر حضور تکنولوژی در خودروها می شود این است که تولید یک خودرو گاهی ممکن است تا چهار الی 5 سال زمان ببرد و مشابه صنعت تلفن های همراه نیست که هر سال یک گوشی جدید معرفی شود. 

 

image

 

در حال حاضر تنها برخی گزینه های محدود در بازار از سیستم های سرگرمی اندروید آتو و اپل کارپلی استفاده می کنند که اکثرا هم مربوط به خودرو های ساخت هیوندای هستند. برخی دیگر از کاربران نیز اقدام به خرید این سیستم ها به صورت جداگانه برای خودرو های خود کرده اند. پایونیر از شرکت های به نامی است که سیستم های سرگرمی خودرو با سیستم عامل های اندروید آتو و کارپلی را عرضه می کند. یک نکته قابل توجه وجود دارد، اندروید آتو و یا کارپلی، تجربه کاربری بسیار بهتری نسبت به سیستم عامل خودروها دارند. در واقع این تجربه کاربری مشابه استفاده از یک تلفن هوشمند یا ساعت هوشمند است. 

خودروی متصل شده به گوشی شما، دقیقا مثل لوازم خانگی متصل شده به گوشی شما، بازار بسیار هیجان انگیزی برای شرکت هایی مانند گوگل و اپل است. همچنین این بازار نیز در حال رشد است و روز به روز شاهد پیشرفت در این حوزه هستیم. اکنون شرکت های خودروسازی زیادی به لیست شرکت های پشتیبانی کننده اندروید آتو و کارپلی پیوسته اند و قصد دارند خودروهای آینده خود را با پشتیبانی از این سیستم های سرگرمی ارائه کنند. خبر خوش این است که در آینده نزدیک به این لیست ها شرکت های بیشتری هم افزوده خواهد شد. امیدوار هستیم روزی در ایران نیز چنین سرویس هایی را در خودروهای تولید داخل کشور ببینیم.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۰
ما تا چند سال دیگه شاهد تولید سمند با موتور کم مصرف تک سیلندر ۱۲۵ سی سی خواهیم بود این سیستم ها که پیش پا افتادن

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۰
اپل تو هر شاخه ای که کار کنه واقعا با کیفیت ترین و بی نقص ترین محصول رو میده بیرون چون مثل شرکت های دیگه کمیت واسشون مهم نیس کیفیت و بی نقص بودن واسشون مهمه .