خانهاخبار
چرا Qualcomm به سامسونگ نیاز دارد؟

چرا Qualcomm به سامسونگ نیاز دارد؟

– جی اس ام: چندی پیش در مطلبی به این نکته اشاره کردیم که این دنیای کوالکام است و همه ما در آن زندگی می کنیم. اما به نظر می رسد این دنیا، اخیرا با مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می کند و اگر دیر بجنبد، سهمش از بازار کمتر می شود.
۱۳۹۴/۲/۲

– جی اس ام: چندی پیش در مطلبی به این نکته اشاره کردیم که این دنیای کوالکام است و همه ما در آن زندگی می کنیم. اما به نظر می رسد این دنیا، اخیرا با مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می کند و اگر دیر بجنبد، سهمش از بازار کمتر می شود. درواقع بیشتر مشکلاتی که برای این شرکت به وجود آمده نیز مربوط به پردازنده Snapdragon 810 است. این پردازنده مشکل داغ شدن دارد. به نحوی که نسخه های اولیه HTC One M9 را تا 55 درجه داغ می کرد. البته اکنون One M9 چنین مشکلی ندارد و اچ تی سی توانست این مشکل را با یک بروزرسانی نرم افزاری، رفع کند. ولی سامسونگ از همان ابتدا گفت که این پردازنده مشکل داغ شدن دارد و به همین دلیل، پرچمداران جدید خود را با این پردازنده عرضه نکرد.

 

image

 

علاوه بر سامسونگ، در اخبار داشتیم که ال جی نیز بجای استفاده از پردازنده Snapdragon 810در پرچمدار آینده خود، به سراغ پردازنده Snapdragon 808 خواهد رفت. البته اخیرا سونی اکسپریا زد 4 را در ژاپن معرفی کرد که مجهز به اسنپ دراگن 810 است. تبلت سونی اکسپریا زد 4 هم همین پردازنده را دارد. ولی در مجموع می توان گفت جو خبری منفی راجع به Snapdragon 810 وجود دارد و حتی این موضوع ممکن است به فروش One M9 و دستگاه های سونی نیز ضربه بزند.

از مشکل داغ شدن که بگذریم، یکی دیگر از دلایلی که این جو منفی راجع به Snapdragon 810 را ایجاد کرده، عملکرد ضعیف تر در بنچمارک ها نسبت به 7420Exynos است. از آنجایی که نیاز بازار به سمت پردازنده های 64 بیتی، بیش از پیش شده است، کوالکام مجبور به استفاده از معماری استاندارد ARM شد. این شرکت اگرچه در حال توسعه هسته های پردازشی بر مبنای ARMv8 است، اما به دلیل آماده نبودن این تکنولوژی، به سراغ هسته های پردازشی با معماری ARM رفت. اما پردازنده Exynos 7240 سامسونگ هم، از همین تکنولوژی استفاده می کند ولی عملکرد قوی تری در بنچمارک ها دارد.

بخشی از این موضوع را می توان به تکنولوژی ساخت 14 نانومتری پردازنده سامسونگ نسبت داد. چراکه پردازنده اسنپ دراگن 810 بیست نانومتری است و این موضوع باعث می شود پردازنده اسنپ دارگن، مصرف باتری بیشتری داشته باشد و همچنین بیشتر از پردازنده سامسونگ، داغ شود.

 

image

 

اما چطور کوالکام می تواند از زیر سایه این مشکلات بیرون آید؟ راه حل سامسونگ است! شرکت کوالکام اگرچه به شرکت سازنده پردازنده های موبایلی مشهور است اما این پردازنده ها توسط خود شرکت ساخته نمی شوند. TSMC شرکتی است که در سالهای اخیر وظیفه تولید پردازنده های اسنپ دراگن را بر عهده داشته است. همچنین پردازنده های آیفون 6 و آیفون 6 پلاس هم توسط این شرکت ساخته شده است. اما از آنجایی که این شرکت توانایی ساخت Snapdragon 810 به صورت 20 نانومتری در سال جاری را نداشت، خبرهایی به گوش می رسد که کوالکام می خواهد ساخت پردازنده جدید خود را به سامسونگ بسپارد.

با این کار مهندسین کوالکام می توانند پردازنده ای با معماری ساخت کوچکتر از 20 نانومتر طراحی کنند. همچنین در سال 2016، تکنولوژی هسته های پردازشی ARMv8 که 64 بیتی هستند نیز کامل می شود و کوالکام می تواند با همکاری با سامسونگ هم از ARMv8 استفاده کند و هم پردازنده 14 نانومتری داشته باشد.

 

image

 

علاوه بر اینها، کوالکام اگر می خواد روند موفقیت سالهای گذشته خود را ادامه دهد، باید دوباره راهی به پرچمداران گلکسی سامسونگ بیابد. چراکه این پرچمداران محبوبیت و فروش خیلی خوبی دارند و می توانند سودآوری زیادی برای کوالکام داشته باشند. پس با همکاری با سامسونگ باز هم این شرکت می تواند موفقیت های گذشته خود را تکرار کند. البته خبر همکاری این دو شرکت فعلا در حد شایعه است، اما به حقیقت پیوستن آن به نفع کوالکام است.

همچنین شرکت اپل هم ساخت پردازنده های جدید خود را به سامسونگ خواهد سپرد و بنظر می رسد سال 2016 برای شرکت TSMC، سال دشواری از نظر مالی باشد. شما درباره این خبر چه فکر می کنید ؟ آیا موافق همکاری کوالکام هستید یا خیر ؟

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (33 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۷
Akhe in alan che rabti be bahse cpu dare???!

مهمان

۱۳۹۴/۲/۷
بله اگزینوس هشت هسته ای بهتر از کوالکام چهار هسته ایه

مهمان

۱۳۹۴/۲/۷
فعلا که در عمل خلافش ثابت شده!

مهمان

۱۳۹۴/۲/۶
اگزینوس پیش کوالکوم جوک محسوب میشه.

مهمان

۱۳۹۴/۲/۶
اگه نمیدونستی بدون که صفحه ی آیفون بعدی رو سامسونگ تولید میکنه. نه تنها صفحه نمایش بلکه قراره وای فای شارژر و چیپست های آیفون بعدی دست اپل باشه. پس اگه شما اطلاع نداری حرف نزن پیلییییییییییییییز:'-)))))))))))