خانهاخبار
به بهانه معرفی اپل واچ؛ساعت های هوشمند ارزش خریدن دارند؟

به بهانه معرفی اپل واچ؛ساعت های هوشمند ارزش خریدن دارند؟

جی اس ام: اگر در فکر خرید یک ساعت هوشمند هستید حتما این مقاله را بخوانید.
۱۳۹۳/۱۲/۱۹

جی اس ام: مدتی است بازار ساعت های هوشمند داغ شده و تمام کمپانی ها به دنبال ارائه ساعتی هستند که ظاهری همانند ساعت های مچی معمولی داشته باشد، اما کارهایی انجام دهد که ساعت معمولی از عهده آن برنمی آید. این بازار داغ حتی اپل را هم که روزی به عنوان یک کمپانی نوآور شناخته می شد مجبور کرد تا پا در این راه گذاشته و یک ساعت هوشمند به نام اپل واچ معرفی کند. شاید اگر استیو جابز هنوز زنده و مدیرعامل اپل بود هیچ گاه اجازه تولید چنین محصولی که تمام کمپانی ها مانند آن را دارند را صادر نمی کرد.

 

چه دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید، در حال حاضر این محصولات راه خود را به دنیای تکنولوژی باز کرده اند و همه کمپانی ها به دنبال ارائه یک ساعت هوشمند متفاوت هستند. شاید ذهن شما هم مانند ذهن من دائما درگیر این موضوع باشد ساعت هوشمند بخریم یا نخریم. در این مقاله با هم مزایا و معایب مفهوم ساعت های هوشمند را بررسی خواهیم کرد و به یک نتیجه گیری کلی در مورد این محصولات خواهیم رسید.

 

image

 

تاریخچه ساعت های هوشمند

 

اولین ساعت های هوشمند را می توانیم همان ساعت هایی دیجیتالی که در دوران کودکی به دور دست خود می بستیم بدانیم. این ساعت ها دیجتالی بودند و روی بسیاری از آن ها ماشین حساب وجود داشت. ساعت های دیجیتالی ای بودند که می توانستید با آن بازی کنید. اما شاید بتوانیم اولین ساعت هوشمند به معنای واقعی را ساعت هوشمند سیکو بدانیم. این ساعت که RC-1000 نام داشت در سال 1984 معرفی شد. RC-1000 با بسیاری از رایانه های زمان خود سازگاری داشت و به آن ها متصل می شد. در سال 1985 نسخه بهبود یافته این ساعت با نام RC-20 معرفی شد که یک پردازنده 8 بیتی و رم 2 کیلوبایتی را در خود داشت. این ساعت اپلیکیشن هایی برای تقویم، یادآور، ساعت جهانی و یک ماشین حساب با قدرت حساب تا 4 عدد را داشت.

 

image

 

پس از آن ساعت های هوشمند توسعه داده شدند و هر روز یک کمپانی جدید یک محصول جدید را تولید کرد تا اینکه امروز در این نقطه قرار گرفتیم. نقطه ای که یک جهش در تولید این محصولات است.

 

ساعت هوشمند چه کاری انجام می دهد؟

 

هدف از تولید ساعت های هوشمند این است که شما بتوانید تمام کارهایی که با گوشی موبایل خود انجام می دهید را توسط این محصولات انجام داده و در نهایت از گوشی خود بی نیاز شوید. اما همانطور که گفتیم این یک هدف است و در حال حاضر محقق نشده است. ساعت های هوشمندی که امروز می بینیم کارهای زیادی انجام می دهند. آن ها می توانند تمام نوتیفیکیشن هایی که روی گوشی شما می آیند را به شما نشان دهند. در برخی از این ساعت ها می توانید از طریق ساعت به برخی از این نوتیفیکیشن ها پاسخ دهید. می توانید از این ساعت ها برای مکالمه استفاده کنید. با برخی از آن ها می توانید عکس بگیرید. می توانید خرید کرده و به عنوان کارت اعتباری از آن ها استفاده کنید. این ساعت ها می توانند با دنبال کردن حرکات شما وضعیت سلامتی و میزان کالری دریافتی و مصرف شده شما را تجزیه و تجلیل کنند. این ها تنها نمونه ای از کارکردهای این ساعت ها هستند اما در کنار این کاربردها باید به چند نکته توجه داشته باشید، ساعت های هوشمند به علت مفهومی که دارند و باید روی مچ دست کاربر بسته شوند صفحه نمایش های کوچکی دارند. اندازه این ساعت ها کوچک است و به همین خاطر باتری ای که در آن ها قرار می گیرد نمی تواند پرظرفیت باشد.

 

در مجموع ساعت های هوشمند امروزی به عنوان یک واسطه و دلال بین کاربر و گوشی های هوشمند عمل می کنند و به تنهایی کارآیی ای چشمگیری ندارند.

 

image

 

چرا باید یک ساعت هوشمند بخریم؟

 

راستش را بخواهید هیچ جواب منطقی و قانع کننده ای برای این سوال وجود ندارد. تنها دلیلی که می تواند یک شخص را برای خرید یک ساعت هوشمند قانع کند علاقه آن شخص به داشتن چنین محصولاتی است.

 

چرا نباید یک ساعت هوشمند بخریم؟

 

بر خلاف اینکه هیچ دلیل منطقی ای برای خرید ساعت هوشمند وجود ندارد، صدها دلیل منطقی وجود دارد که ساعت هوشمند نخریم. اولین و مهمترین دلیل کوچک بودن صفحه نمایش این محصولات است. امکان تماشای فیلم و عکس روی این صفحه نمایش کوچک وجود ندارد. نمی توانید به راحتی روی صفحه نمایشی به این اندازه بازی کنید. حتی خواندن نوتیفیکیشن ها روی صفحه این محصولات نیز مشکل است.

 

دومین دلیل، عمر کم باتری این محصولات است. ساعت هوشمند همانطور که از نام آن پیداست برای بستن به دور مچ دست شما است. با برنامه های مانیتور کردن تندرستی این ساعت ها باید همیشه و در همه حال حرکات شما را دنبال کنند تا در آخر بتوانند یک آمار درست و دقیق از وضعیت تندرستی شما ارائه بدهند. اما اگر قرار باشد شب ها این ساعت را از دست خود باز کنید تا شارژ شوند و حتی در طول روز نیز به شارژ کردن آن نیاز پیدا کنید چه سودی می توانند داشته باشند؟ دستبندهای سلامتی با عمر باتری بالا اینکار را به خوبی هر چه تمام برای شما انجام می دهند، در عین حال وزن کمتری داشته و کمتر آن را روی مچ خود احساس می کنید.

 

اما یک دلیل مهم و کشنده برای این ساعت های هوشمند وجود دارد، گوشی موبایل شما می تواند تمام کاری که این ساعت های هوشمند انجام می دهند را در صفحه نمایشی بزرگتر و سخت افزاری قوی تر انجام دهند. بنابراین نیازی نیست که هم گوشی موبایل خود را حمل کنید و هم یک وسیله ضعیف و اضافی را روی مچ دست خود به این طرف و آن طرف بکشید. به عبارت دیگر وقتی گوشی موبایل شما کار خود را به خوبی انجام می دهد، چه علتی دارد که به سمت ساعت هوشمند با سخت افزاری ضعیف تر بروید؟

 

image

 

توصیه جی اس ام

 

اگر دوست دارید تجربه استفاده از یک ساعت هوشمند را داشته باشید و کارآیی آن برایتان هیچ اهمیتی ندارد خرید یک ساعت هوشمند می تواند جذاب باشد. اما اگر همیشه برای خریدهای خود به دنبال دلایل قانع کننده هستید و به دنبال محصولی هستید که کارآمد بوده و بتواند در برداشتن باری از دوش شما موثر بوده و کارهای شما را آسان تر کند، ساعت هوشمند آن چیزی نیست که به دنبال آن هستید. حداقل در حال حاضر این محصولات هیچ کارآیی ای ندارند که بتوانید به آن ها تکیه کرد و بدون آن ها با مشکل مواجه شوید. شاید در آینده ای حتی نه چندان دور ساعت های هوشمندی ارائه شوند که مانند گوشی موبایل های امروزی استفاده از آن ها یک ضرورت باشد و بدون بستن آن ها روی مچ دست خود نتوانید زندگی روزمره خود را پیش ببرید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

reza nari

۱۳۹۵/۱۱/۸
با سلام و خسته نباشيد از اينكه اطلاعات و تجربيات خود را براي ديگران به رايگان نشر مي دهيد سپاسگزارم.

ali

۱۳۹۴/۶/۹
عزیزم ساعت اپل ۲‌میلیونه ولی رولکس حد اقل ۳۰ میلیون قیمتشه

سیاوش

۱۳۹۴/۵/۹
مطلب جالب بود ولی چند مورد
منی که تبلت دارم استفاده از اون توی همه زمان ها مشکل میشه پس اینجوری میتونم پیام ها و نوتیفیکیشن هایی که برام میاد رو هر جایی که باشم بخونم از طرفی قیمت این محصولات شدیدا منطقی شده و خریدش اصلا بد نیست وقتی فکر میکنم اگر قرار باشه ساعت مستقیما کار گوشی رو انجام بده خندم میگیره شما برای مثلا بازی حداقل به یک صفحه 4.5 اینچی احتیاج دارید که امکان نداره یک روز این صفحه روی یک ساعت و روی مچ بسته بشه از طرفی اگر ساعت سیم کارت بخوره و بخواهید باهاش صحبت کنید واقعا خنده دار میشه اونم توی یک محل عمومی
ولی از نظر پیشرفت باتری و سیستم عاملش باهاتون موافقم ( یک ساعت خوب در بازار امروز حداقل 600-700 تومن آب میخوره این که بریم یک ساعت بخریم جای این ساعت ها یک گذینه بی منطقه چون قابل مقایسه نیست اون ساعت ها رو نمیخریم برای کرایی خاصی کار ساعتهای معمولی نشون دادن زمان هست و حالا تقویم و کورنومتر و زیبایی خاصی که بسته به پولی که میدی دارن ولی انتظار از این ساعت ها فرق میکنه )

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۲۲
والا ما بدون گوشی هوشمند هم زندگی میکنیم هیچیمون نشده تا حالا ...چه برسه به ساعت هوشمندش

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۲۱
به نظرمیرسه بر خلاف ایده ی استیو جابزاپلبه دنبالدرامد زایی بیشتره تا ارائه یه محصول کاربردی