خانهاخبار
عبارت "123456" پرکاربردترین کلمه عبور در سال ۲۰۱۴ شناخته شد

عبارت "123456" پرکاربردترین کلمه عبور در سال ۲۰۱۴ شناخته شد

جی اس ام: مسئله امنیت در دنیای مجازی این روزها به یکی از مباحث مهم تبدیل شده است. با وجود هشدارهای زیاد هنوز افرادی یافت می شوند که در این مورد سهل‌انگاری به خرج می دهند و گاها متضرر نیز می شوند.
۱۳۹۳/۱۱/۱
جی اس ام: مسئله امنیت در دنیای مجازی این روزها به یکی از مباحث مهم تبدیل شده است. با وجود هشدارهای زیاد هنوز افرادی یافت می شوند که در این مورد سهل‌انگاری به خرج می دهند و گاها متضرر نیز می شوند. 
 
image
 
براساس اطلاعاتی که موسسه امنیتی  SplashData بدست آورده بیشترین کلمه عبوری که در سال ۲۰۱۴ استفاده شد برخلاف سال قبل عبارت “password” نبود و عبارت “123456” جای آن را گرفت. این موسسه لیستی از ۱۰ کلمه عبور پرکاربرد را در سال گذشته منتشر کرد که ۹ مورد بقیه نیز به همان بدی رتبه اول است. 
  • 123456
  • password
  • 12345
  • 12345678
  • qwerty
  • 123456789
  • 1234
  • baseball
  • dragon
  • football
این عبارت ها به ترتیب پرکاربرد ترین کلمه های عبور در سال ۲۰۱۴ بودند. کاربران بر حسب عادت و گمان اینکه "کسی فکرش را نمی کند پسورد من اینقدر ساده باشد" از عبارت های ساده به عنوان کلمه عبور استفاده می کنند. عبارت هایی که به سادگی حفظ می شوند و کاربر را در حفظ کردن پسورد کمتر دچار زحمت می کنند. اما دریغ از اینکه این پسوردها علاوه بر ساده بودن در حفظ شدن، به سادگی و در کمترین زمان توسط انسان و ربات های مخصوص حدس زده می شوند.
 
حتما رسوایی مربوط استخراج عکس های خصوصی شخصیت های مشهور هالیوودی را از سرویس آی کلاد اپل بخاطر دارید. اپل درخصوص این اتفاق اعلام کرد که این اتفاق مربوط به ضعف امنیتی آی کلاد نبود و مشکل از جایی شروع شد که آن شخصیت ها از کلمه های عبور بسیار ساده ای برای حساب کاربری خود استفاده می کردند. 
شاید جالب باشد که بدانید وب سایت هایی وجود دارد که می تواند امنیت پسورد شما را محاسبه کند. برای مثال می توانید در وب سایت howsecureismypassword.net عبارتی که به عنوان پسورد استفاده می کنید را وارد کنید تا محاسبه کند این عبارت در چند ثانیه قابل حدس زدن است. پیشنهاد می کنم حتما این آزمایش ساده را انجام دهید. از بابت وارد کردن پسورد انتخابی خود در این سایت نگرانی نداشته باشید چراکه این وب سایت هیچ شناختی از شما ندارد و نمی داند این کلمه عبور را برای چه سرویسی استفاده می کنید.
 
برای هک کردن کلمه عبور برنامه هایی وجود دارد که با کنار هم قرار دادن تمام کاراکترها و امتحان کردن آنها می تواند کلمه عبور قربانی را کشف کند. این وب سایت نیز کلمه عبور شما را با این الگوریتم مورد استفاده در این برنامه ها مطابقت می دهد تا محاسبه کند چه مدت زمانی طول می کشد تا پسوورد شما توسط این برنامه ها کشف شود. به عنوان مثال من یکی از پسوردهای خودم را وارد کردم که نتیجه آن جالب بود. وب سایت به من نشان داد این برنامه ها برای کشف کلمه عبور من لازم است ۶ سال بطور مداوم به انجام محاسبات مختلف مشغول باشند. 
 
image
 
توصیه می کنیم امنیت کلمه عبورهای خود را با انتخاب عبارت های دشوار و نگهداری امن آنها جدی بگیرید. بخصوص که این روزها همه مرورگرها کلمات عبور را ذخیره می کنند و در صورت بی احتیاطی این پسوردها می تواند در دسترس هکرها قرار بگیرند. پیشنهاد می شود از سرویس هایی مانند lastpass یا 1password برای نگهداری پسوردهای خود استفاده کنید. نفوذ به این سرویس ها تقریبا ناممکن است و آنها می توانند محل امن و مناسبی برای نگهداری پسوردها باشند. 
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (18 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۳
مدت ‍پسورد من رو زد 5 octillion years

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲
خوب این نوشته با یه Desktop pc, یعنی همین کامپیوترای معمولی که ما استفاده میکنیم :-/ طرف هک که اگه حرفهای باشه با یه ابر کامپیوتر این کارم میکنه شاید یک هزارم این زمان بگیره :|

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲
105 trillion years نوشت!

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲
با کامپیوتر معمولی انقد طول میشکه . با ابر کامپیوتر چند دقیقه ای بدست میاد

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲
فک کنم خرابه برا منو زد 377 میلیارد سال