خانهاخبار
گزارشی از مناظره بررسی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه

گزارشی از مناظره بررسی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه

: مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما دیروز با موضوع تعرفه‌های مخابراتی با حضور لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علیرضاشاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، سید مجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل، وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، نادر قاضی پور نماینده مجلس و عضو شورای رقابت برگزار شد. در این پست به مرور اجمالی این مناظره پرداخته ایم.
۱۳۹۳/۸/۲۴

: مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما دیروز با موضوع تعرفه‌های مخابراتی با حضور  لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علیرضاشاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، سید مجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل، وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، نادر قاضی پور نماینده مجلس و عضو شورای رقابت برگزار شد. در این پست به مرور اجمالی این مناظره پرداخته ایم. 

به گزارش و به نقل از خبرگزاری فارس، تعرفه‌های مخابراتی موضوع مناظره‌ای بود که در آن به بالا بودن نرخ خدمات، مشکلات زیر ساختی و فقدان تجیهزات داخلی نسل 3، لزوم اتکا به دانش داخلی و قطع واردات بی‌رویه تجهیزات مخابراتی تاکید شد و در نظر سنجی این مناظره 82 درصد شرکت‌کنندگان نارضایتی خود را از خدمات تلفن همراه اعلام کردند.

 

image

 



82 درصد مردم از خدمات تلفن همراه راضی نیستند

به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره، مخاطبان به سوال نظرسنجی برنامه: "از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟" بدین شکل پاسخ دادند

1.اینترنت 2.پیامک 3.مکالمه 4.هر سه مورد 5. هیچ کدام

بر این اساس؛ در این نظرسنجی که بالغ بر 315 هزار نفر شرکت کردند، گزینه اینترنت 2.99 درصد، گزینه پیامک 6.30 درصد، گزینه مکالمه 3.97 درصد، گزینه هرسه 4.10 درصد و گزینه هیچ کدام نیز 82.63 درصد رای آورد.

 

 

image


 

علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت وظیفه دولت تنها ایجاد رقابت در بازار نیست بلکه باید در این حوزه خدمات تعریف و نظارت دقیقی صورت پذیرد.

به گفته وی در صورت تعریف خدمات اپراتورها می توانند خدمات جدید و به روز خود را همراه با نظارت به مشتریان ارائه دهند.

سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل نیز در بخش اول سخنان خود اشاره کرد: رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم از سال 90 آغار به کار کرد و صددرصد متعلق به تامین اجتماعی است.

وی اظهار داشت: در دوره سه سالی که دوره انحصار بود شرکت رایتل به اهداف عالیه خود شاید نرسید ولی آینده خوبی را پیش رو خواهد داشت. در سال 93 تعداد مشترکین فعال نسبت به سال 92، 10 برابر افزایش داشت.

صدری در ادامه با بیان اینکه بیش از 80د درصد مصرف مشترکان رایتل دیتا استفاده می کنند، گفت: تمام تلاش ما این است تعرفه ها مناسب باشند تا اینکه تعرفه مشتریان رایتل 4 تا 10 برابر کمتر از اپراتورهای دیگر است.

در ادامه این بحث وحید صدوقی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار(همراه اول) با بیان اینکه بیش از 67میلیون سیم کارت تا کنون به فروش رسانده ایم، اظهار داشت: امسال بعد از 20 سال ارائه خدمات توانستیم شبکه را به نسل های سه و چهار ارتقا دهیم.

وی مشکلات نقدینگی ، افزایش نرخ ارز و تحریم اشاره کرد و گفت: در ده سال گذشته نرخ تعرفه یکسان بود و امسال تنها شش درصد نرخ مکالمات افزایش یافت .

همچنین نادر قاضی پور نماینده مجلس و عضو شورای رقابت با بیان اینکه اپراتورها یک شبه از بخش دولتی به بخش غیردولتی واگذار شده اند افزود: اپراتورها باید هزینه ها را کاهش دهند تا بتوانند در ارائه خدمات موفق عمل کنند .

وی با اشاره به واردات بی رویه از چین، تعطیلی کارخانجات بزرگ شیراز، بیکاری جمعیت عظیمی از مهندسان گفت: باید هزینه ها و کاهش دهنده اپراتورها ، همچنین فرامین رهبری در امر مخابرات اجرانشده است.

وی ادامه داد: در دولت قبل قصد داشتند دو بار مخابرات را منحل کنند و مجلس مقاومت کرد. مخابرات باید رتبه 2 را داشته باشد در حالی که رقابت کنونی در اخذ پول است نه ارائه خدمات.

 

image

 


نماینده مجلس: مخابرات به جای تاسیس دانشگاه، تنها به فکر کسب درآمد بوده است

نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه نباید در اختیار چینی ها باشیم، گفت: مخابرات تا این حد درآمد هنگفت دارد ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد چراکه تنها در فکر کسب درآمد بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید در صنعت مخابرات به مقامی برسیم که روزی به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر شناخته شویم و نباید تنها به واردات بسنده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت ارتباطات افزایش یافت چراکه تامین زیرساخت ها نیاز به هزینه دارد، گفت: ترانزیت بین المللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت برای آن تصمیم گیری کند.
وی توجه به قانون پنجم را الزامی دانست و گفت: علت این همه واردات در حوزه مخابرات به کشور چیست؟

عضو ناظر در شورای رقابت همچنین با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران خواستار کاهش هزینه های اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.

 

image



مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول):کمترین نرخ مکالمه و اینترنت متعلق به همراه اول است

وحید صدوقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 31 درصد در آمد ناخالص و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع 39 درصد به دولت پرداخت می کنیم، اظهار داشت: در نرخ مکالمه و اینترنت کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می تواند به صورت انلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) به نبود مزیت ویژه برای ارزش افزوده در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است ابتدا ببینیم در چه حوزه ای مزیت داریم سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین با اشاره به ترافیک دیتا همراه اول افزود: ترافیک دیتا همراه اول در دوامه اخیر 1.5 برابر شده است در حالیکه با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت می کنیم.

صدوقی ادامه داد: به عنوان مثال 2.5 گیگ اینترنت 10 هزار تومان است که نشاندهنده نرخ پایین همراه اول است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) تصریح کرد: در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم بنابراین دولت باید زیرساختها را برای افزایش دانش فنی داخلی تامین کند.

به گفته وی نرخ مکالمه سیم کارت همراه اول به 67 تومان کاهش یافته است.

 

 

image



مدیرعامل رایتل مطرح کرد:رویکرد جدید سرمایه گذاری رایتل

سید مجید صدری با تاکید بر اینکه باید از توان داخلی استفاده کنیم، اظهار داشت: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده می کنیم ولی در همه حوزه ها هنوز دانش کافی را به دست نیاورده ایم.

وی تصریح کرد: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان "استفاده از توان داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی" را در دستور کار قرار دهیم که البته تاکنون قدم های خوبی در این حوزه برداشته شده است.

مدیرعامل رایتل افزود: تمام تلاش ما این است که تعرفه ها مناسب و مطابق نیاز مشتریان باشد.

 

image



باید فضای کسب و کار به صورت عادلانه برای بخش خصوصی فراهم شود

لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی به مهم ترین وظیفه سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی اشاره کرد و اظهار داشت: باید فضای کسب و کار به صورت عادلانه برای بخش خصوصی فراهم شود تا از این طرق به رقابت در بازار دست یابیم وی افزود ایجاد رقابت در بازار منجر به افزایش کیفیت ، افزایش کمی خدمات و کاهش قیمت می شود که البته فاصله زیادی با این موضوعات داریم

سبوحی با تاکید بر اینکه مطالبات مردم به حق هست گفت : قیمت گذاری ها براساس هزینه های اپراتورهاست ضمن اینکه قیمت برای مردم قابل پرداخت باید باشد و به جذب سرمایه گذار منجر شود.

 

image



عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی: دولت نباید در مخابرات سرمایه گذاری کند

علیرضا شاه میرزایی با یبان اینکه بزرگترین درآمد دولت غیز از نفت و مالیات، از "مخابرات" به دست می آید، اظهار داشت: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی را انجام دهد، از این رو این سوال مطرح می شود که چرا بودجه وزارت ارتباطات 5 برابر افزایش یافت؟

وی با تاکید بر اینکه در صنعت مخابرات سرمایه گذاری نباید توسط دولت انجام شود، افزود: زیرساخت های داخلی و ترانزیت یبن المللی جز حوزه هایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنهاست و نیازی به استفاده از بودجه عمومی نیست.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: وضع بدی در تکنولوژی داریم و اکثر بخش ها در مخابرات ایران به صورت وارداتی است.

وی تصریح کرد: سرویس های خدماتی اپراتورها باید گسترده شود چراکه اینترنت تنها یکی از سرویس های اپراتورهای تلفن همراه است.

شاه میرزایی همچنین به بالا بودن نرخ خدمات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید هزینه ای برابر 260 هزار تومان پرداخت کنیم!

 

image



مدیرعامل همراه اول:در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم

وحید صدوقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 31 درصد در آمد ناخالص و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع 39 درصد به دولت پرداخت می کنیم، اظهار داشت: در نرخ مکالمه و اینترنت کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می‌تواند به صورت انلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) به نبود مزیت ویژه برای ارزش افزوده در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است ابتدا ببینیم در چه حوزه ای مزیت داریم سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین با اشاره به ترافیک دیتا همراه اول افزود: ترافیک دیتا همراه اول در دو ماهه اخیر 1.5 برابر شده است در حالیکه با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت می کنیم.

صدوقی ادامه داد: به عنوان مثال 2.5 گیگ اینترنت 10 هزار تومان است که نشاندهنده نرخ پایین همراه اول است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) تصریح کرد: در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم بنابراین دولت باید زیرساختها را برای افزایش دانش فنی داخلی تامین کند.

به گفته وی نرخ مکالمه سیم کارت همراه اول به 67 تومان کاهش یافته است.

 

 

image


دولت نباید در مخابرات سرمایه گذاری کند/لزوم گسترش سرویس های خدماتی اپراتورها

علیرضا شاه میرزایی نیز با بیان اینکه بزرگترین درآمد دولت غیز از نفت و مالیات، از "مخابرات" به دست می‌آید، اظهار داشت: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی را انجام دهد، از این رو این سوال مطرح می شود که چرا بودجه وزارت ارتباطات 5 برابر افزایش یافت؟

وی با تاکید بر اینکه در صنعت مخابرات سرمایه گذاری نباید توسط دولت انجام شود، افزود: زیرساخت‌های داخلی و ترانزیت بین‌المللی جزء حوزه‌هایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنهاست و نیازی به استفاده از بودجه عمومی نیست.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: وضع بدی در تکنولوژی داریم و اکثر بخش‌ها در مخابرات ایران به صورت وارداتی است.

وی تصریح کرد: سرویس‌های خدماتی اپراتورها باید گسترده شود چراکه اینترنت تنها یکی از سرویس های اپراتورهای تلفن همراه است.

شاه میرزایی همچنین به بالا بودن نرخ خدمات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید هزینه‌ای برابر 260 هزار تومان پرداخت کنیم!

image



تعرفه اینترنت موبایل هنوز مصوب نشده است

لطف الله سبوحی با بیان اینکه طرح تجاری به صورت حق السهمی پرداخت می‌شود، گفت: اپراتور اول ودوم از درآمد ناخالص 28.1 درصد به دولت می‌پردازد که 3 در صد از درآمد ناخالص نیز برای توسعه مناطق روستایی و ارقام دیگر برای حق استفاده از فضای فرکانسی و شماره گذاری است.

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه با پوشش جاده ها، روستاهای زیادی در تعهد اپراتورها قرار گرفته است، افزود: ما تمام امور تصدی را در حوزه ارتباطات واگذار کرده‌ایم چرا که قرار نیست دولت خدمتی را ارئه دهد و از این طریق درآمد کسب کند بلکه این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی در واکنش به دلیل افزایش بودجه وزارت ارتباطات، گفت: ما در توسعه زیرساخت‌ها عقب هستیم که رسیدگی به این مسائل نیاز به هزینه دارد.

به گفته وی بخشی از هزینه‌های تکلیفی همچون مدیریت و سرمایه گذاری شبکه زیرساخت کشور وجود دارد که بخش خصوصی اجازه ورود به آن را نداشته و این اقدامات باید توسط دولت انجام شود.

سبوحی همچنین در خصوص تعرفه اینترنت موبایل اظهار داشت: تعرفه باید منطقی و به نفع هم اپراتور و هم مشتری تنطیم شود و هم اکنون تعرفه 2.5 ریالی در حد پیشنهاد است و هنوز مصوب نشده است.

 

 

image



نماینده مجلس: مخابرات به جای تاسیس دانشگاه، تنها به فکر کسب درآمد بوده است

نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه نباید در اختیار چینی‌ها باشیم، گفت: مخابرات تا این حد درآمد هنگفت دارد ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد چراکه تنها در فکر کسب درآمد بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید در صنعت مخابرات به مقامی برسیم که روزی به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر شناخته شویم و نباید تنها به واردات بسنده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت ارتباطات افزایش یافت چراکه تامین زیرساخت ها نیاز به هزینه دارد، گفت: ترانزیت بین المللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت برای آن تصمیم گیری کند.

وی توجه به قانون برنامه پنجم پنجم را الزامی دانست و گفت: علت این همه واردات در حوزه مخابرات به کشور چیست؟

عضو ناظر در شورای رقابت همچنین با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران خواستار کاهش هزینه های اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.

 

image



رویکرد جدید سرمایه گذاری رایتل

سید مجید صدری با تاکید بر اینکه باید از توان داخلی استفاده کنیم، اظهار داشت: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده می کنیم ولی در همه حوزه‌ها هنوز دانش کافی را به دست نیاورده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان "استفاده از توان داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی" را در دستور کار قرار دهیم که البته تاکنون قدم های خوبی در این حوزه برداشته شده است.

مدیرعامل رایتل افزود: تمام تلاش ما این است که تعرفه ها مناسب و مطابق نیاز مشتریان باشد.

 

image

 

در نهایت در پایان این مناظره، 82 درصد شرکت‌کنندگان نارضایتی خود را از خدمات تلفن همراه اعلام کردند. 

+ منبع : خبرگزاری فارس ، eIRIB 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۶
ن

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۵
پ ن پ ، میان همه رو میزنن 0 درصد که ضایع بازی بشه.! این درصدهای 2 و 3 و 4 و 6 همه الکیه ، چون اصلا ما حتی از اینترنت ADSL هم راضی نیستیم چه برسه به اینترنت ذغالی و هندلی گوشیهامون. با این حساب گزینه 1 و 4 کاملا بی معنیه و مشخصه که کسی رأی نداده ، چون 4 ، 2 رو هم در بر داره. حالا اون تا رو میشه پذیرفت ، تازه پیام کوتاه هم خیلی الکیه. مثلا من یه بار هر کاری کردم که یه MMS بفرستم نشد که نشد. نه که نشه ، یه جوری هست که وقتی این کارو میکنی انگار آپولو هوا کردی. خداوکیلی رفتم یه رستوران که 10 پله میرفت تو زیر زمین کلا آنتن هر دو سیم کارتم(ایرانسل و همراه اول) رفت. اینو بهش میگن خدمات!!!! خلاصه این اعداد گزینه 1 تا 4 که به نظر من هیچکدوم درست نیست. حداقل گزینه 1 رو 100 درصد مطمعنم ، چون اصلا اینترنت و رضایت مردم با هم جور در نمیاد

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۵
اقا ي درخواست دارم ميشه دليل اون 18 درصد براي راضي بودن از خدمات رو ازشون بپرسين؟؟؟ مخصوصا اونايي ك زدن هر س گزينه

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۴
داداش حرفات کاملا درسته. اخه این اینترنت ما داریم. هر روزم وضعش داره بدتر و بدتر میشه. یعنی تا کی باس اینجوری باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مهمان

۱۳۹۳/۸/۲۴
من موندم اون 4درصد هدفشون چی بوده