خانهاخبار
تاریخچه نامگذاری 21 شرکت بزرگ تکنولوژی

تاریخچه نامگذاری 21 شرکت بزرگ تکنولوژی

حجوانی- جی اس ام: شاید برای شما هم جالب باشد بدانید دلیل نامگذاری شرکت هایی مثل HTC، Lenovo یا Nokia چیست و آنها چه تاریخچه ای دارند. با ما باشید تا به تاریخ فناوری برویم و با لحظه آغاز بزرگترین شرکت های فناوری دنیا آشنا شویم. شرکت هایی که در طول دهه ها، تغییر کرده اند و امروز جزو مهم ترین ها هستند. از سامسونگ و سونی و اپل تا SEGA و آمازون و موزیلا.
۱۳۹۳/۸/۷

حجوانی- جی اس ام: شاید برای شما هم جالب باشد بدانید دلیل نامگذاری شرکت هایی مثل HTC، Lenovo یا Nokia چیست و آنها چه تاریخچه ای دارند. با ما باشید تا به تاریخ فناوری برویم و با لحظه آغاز بزرگترین شرکت های فناوری دنیا آشنا شویم. شرکت هایی که در طول دهه ها، تغییر کرده اند و امروز جزو مهم ترین ها هستند. از سامسونگ و سونی و اپل تا SEGA و آمازون و موزیلا.

 

 

 

Samsung

با یکی از ساده ترین ها شروع می کنیم. سامسونگ در زبان کره ای به معنای «سه ستاره» است. سه ستاره ای که به نظر می رسد در فرهنگ کره ای نشان فراوانی و قدرت است.

جالب است بدانید اولین محصولاتی که شرکت سامسونگ تولید می کرد هیچ ارتباطی به آنچه امروز تولید می کند ندارد. سامسونگ در آغاز کارش، ماهی خشک، سبزیجات، نودل و میوه تولید می کرد و البته با بخش زیادی از صنعت تولید کره سر و کار داشت. هر چند امروز سامسونگ بیش از هر چیز با تلفن های همراه هوشمند و سایر محصولات الکترونیکی اش شناخته می شود. این شرکت در تاریخچه خود، تولید فضا پیما، فعالیت در بیمه و کسب و کارهای مالی را نیز دارد. در سال 1987 بود که موسس سامسونگ، کار هدایت این شرکت را به پسرش واگذار کرد تا او بتواند این شرکت را برای سال های متمادی در لیست 5 شرکت بزرگ الکترونیکی جهان قرار دهد.

 

image

 

 

Nokia

با وجود فراز و نشیب های زیادی که این شرکت فنلاندی داشته است و امروز بخش مهمی از آن به مایکروسافت واگذار شده، اما بد نیست بدانید نوکیا هم مثل سامسونگ، از ابتدا شرکتی الکترونیکی نبوده است. نوکیا در سال 1868 یک تولید کننده صنایع چوب در فنلاند بود. در سال 1868 این شرکت کار خود را با تاسیس یک کارخانه دیگر در منطقه ای به همین نام گسترش داد. طبیعی است که شرکت ها در قرن نوزدهم، به فکر لوگو و برندینگ نبودند و در آن تاریخ، نوکیا لوگویی نداشته است. در سال 1967 نوکیا 5 تجارت عمده داشت: لاستیک، کابل، جنگلداری، الکترونیک و تولید انرژی. همان طور که می دانید نوکیا این روزها با سه تجارت اصلی خود به فعالیت ادامه می دهد: Nokia Networks, Nokia Technologies و HERE.

 

image

 

Apple

داستان نام گذاری اپل یکی از جنجالی ترین بحث های دنیای تکنولوژی است. داستان های زیادی درباره این نام گذاری و ریشه آن وجود دارد. استیو جابز چند سال پیش در ویدئویی، دلیل این نامگذاری را توضیح داده. همان دلیلی که در کتاب رسمی خاطراتش نیز به آن اشاره شده است. او می گوید پیشنهادهای زیادی مثل Matrix Electronics وجود داشته اما در نهایت هیچ کسی تا زمان مقرر، نتوانست پیشنهاد بهتری از نام اپل ارائه کند و همین نام انتخاب شد. اما چرا اپل؟ جابز می گوید:«شاید نیمی از دلیل انتخاب این نام این بود که من خیلی سیب دوست دارم و نیمی دیگر از آن به این دلیل است که نام اپل بالاتر از نام آتاری در دفتر تلقن قرار داشت. این مال زمانی بود که من آتاری کار می کردم». در سال 2007 پسوند کامپیوتر نیز به این نام تجاری اضافه شد.

 

image

 

 

LG

مانند بسیاری از نام هایی که در این لیست قرار دارند، LG از ابتدا با این نام فعالیت نمی کرده است. در واقع در سال 1958 شرکت گلد استار در کره جنوبی بعد از جنگ جهانی تاسیس شد تا صنایع الکترونیک این کشور را بهبود بخشد. آنها با کمپانی Lucky ادغام شدند و با نام جدید Lucky Goldstar به فعالیت خود ادامه دادند. در واقع LG ابتدای این دو نام است که با شعار تجاری Life’s Good معرفی می شود. نام و لوگوی LG در سال 1995 به صورت رسمی استفاده شد.

 

image

 

 

HTC

شاید بسیاری از مردم بگویند که HTC مخفف High-Tech Computer است اما ماجرا چیز دیگری است. در سال 1997 هنگامی که H.T.Cho و Cher Wang این شرکت را تاسیس کردند، ابتدای نام خود را بر روی این شرکت قرار دادند. این گونه بود که HTC متولد شد.

 

image

 

Spotify

این سرویس محبوب و پولساز حوزه پخش موسیقی به صورت آنلاین، ماجرای جالبی دارد. نام این شرکت سوئدی، در این کشور هیچ معنای خاصی ندارد. موسسان این سرویس به دنبال نامی بودند که معنای خاصی نداشته باشد، هیچ مفهومی را به ذهن نرساند و در هیچ کدام از نتایج جستجوی گوگل، وجود نداشته باشد. نامی دست نخورده که نشانی اینترنتی آن هم باز باشد. این داستان، بسیار شبیه نامگذاری خود گوگل است. کلمه ای که بیشتر از اینکه معنایی مرسوم داشته باشد، کلمه ای خاص است. آنها فکرش را هم نمی کردند که نام سرویسشان این قدر مشهور شود و بعدها از شانس خود گفته اند که این نام از ترکیب دو کلمه Spot و Identify درست شده است.

 

image

 

 

Sony

سونی یکی از بهترین نام های تجاری دهه های گذشته است. واژه ای که هم در لاتین ریشه دارد و هم در انگلیسی. هم می توان آن را «صدای خوب» ترجمه کرد و هم «خوب برای انجام دادن». این شرکت در سال 1946 با نام Tokyo Tsushin Kogyo یعنی «شرکت مهندسی مخابرات توکیو» آغاز به کار کرد. هدف اصلی این شرکت هم، توسعه در همین زمینه بود. اولین محصول آنها یک سال بعد با نام Power Megaphone معرفی شد و آنها توانستند در سال 1950 نخستین دستگاه ضبط صوت را ارائه کنند؛ Type G. دلیل پسوند G این بود که شش محصول قبلی آنها شکست خورده بود (از a تا f). در دهه 50 میلادی که این شرکت تصمیم گرفت وارد بازار جهانی شود، با مشکلی روبرو بود. آن هم اینکه TTK نام شرکت دیگری بود. بنابراین آنها با ترکیب دو اسم Sounus و Sonny نام سونی را برگزیدند. از سال 1958  تا  تا امروز این شرکت با نام تجاری Sony Corporation در حال فعالیت است. آنها نام های تجاری زیادی را در دنیای فناوری به وجود آورده اند که بسیاری از مردم این محصولات را با نام انتخابی سونی می شناسند؛ Play Station, Walkman و Handy Cam جزو مشهورترین این نام هاست.

 

image

 

Nintendo

این یکی واقعا عجیب و غریب است. این شرکت از قرن نوزده میلادی در زمینه تولید کارت های بازی فعالیت می کرده است. ترجمه ادبی این نام در زبان ژاپنی به معنای «موفقیت را به سرنوشت بسپار» است. آنها در قرن نوزدهم با نام Hanafuda به معنای «گل کارت» فعالیت می کردند. آنها تصمیم گرفتند کارت های بازی ارزان تری تولید کنند و نام آن را Tengu گذاشتند. این نام در ژاپنی عامیانه به معنای «بینی دراز» است. هر دو کلمه بینی و گل هنگامی که به انگلیسی ترجمه می شود، یک کلمه (hana) است. (بی دلیل نیست که زبان ژاپنی یکی از سخت ترین زبان های دنیاست). این سری کارت ها بسیار مشهور بودند و در واقع Nintendo در زبان ژاپنی به معنای «معبد بازی آزاد هانافودا» است. حتی نوادگان بنیانگذار Nintendo نیز از این تاریخچه پیچیده بی خبر بودند. آنها در سال 1933 نام Nintendo را برای این شرکت تولید کارت برگزیدند. آنها پس از چند دهه یعنی در سال 1963 تصمیم گرفتند وارد تجارت بازی های مربوط به کارت شوند.

 

image

 

 

Amazon

موسس شرکت آمازون در سال 1994 ابتدا نام Cadabara را برای این شرکت برگزیده بود. نامی جادویی که جف بزوس دوست داشت یادآور جادویی بودن سرویس ارسال کتاب باشد. در سال 1995 این شرکت به صورت آنلاین شروع به فعالیت کرد. نامی که از رودخانه بزرگ آمازون نشات گرفته بود. Relentless.com هم یکی دیگر از گزینه های پیش روی بزوس بود اما او ترجیح داد تا در دنیای وب، بزرگترین جریان حمل و نقل کتاب و کالا را تاسیس کند و نام آن را آمازون بگذارد.

 

image

 

 

 

Google

این را دیگر خیلی ها می دانند. معنای این کلمه ده به توان صد یا به عبارتی 1 با 100 صفر جلوی آن است. دلیل آن هم ساده است. سرگی برین و لری پیج به دنبال راه اندازی سرویسی بودند که بتواند شامل مقدار بسیار زیادی از داده ها باشد. دامنه گوگل در سال 1997 ثبت شد و جالب است بدانید نخستین چکی که گوگل دریافت کرد، در شرایطی بود که نمی شد آن را در بانک نقد کرد. زیرا شرکتی به این نام، ثبت نشده بود. نامی که امروزه در دنیا به عنوان فعل سرچ کردن در اینترنت به کار می رود.

 

image

 

 

Microsoft

این شرکت در سال 1975 تاسیس شد. نامی که ترکیبی از «Microprocessor» و «Software» است. این شرکت نخستین دفتر بین المللی خود را در سال 1977  در ژاپن تاسیس کرد و نام آن را ASCII Microsoft گذاشت. آنها در ادامه راه خود نام Microsoft Inc. را به ثبت رساندند. جالب است بدانید بیل گیتس و پل آلن، پیش از تاسیس مایکروسافت، تجارت شکست خورده ای با نام Teraf-O-Data راه اندازی کرده بودند. سرویسی که اطلاعات ترافیک را جمع آوری می کرد.

 

image

 

 

Facebook

چند روز پیش اعلام شد که یک میلیارد و 300 میلیون نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند. سرویسی که روزهای اول، بسیار کوچک بود و قرار بود مجموعه ای از عکس های دانشجویان چند کالج امریکا را گردآوری کند. جریانی که به مرور بزرگ شد و حالا یکی از مهم ترین سرویس های اجتماعی جهان است. آنها تا سال 2004 با نام thefacebook.com فعالیت می کردند و یک سال بعد Facebook شدند.

 

image

 

 

Mozilla

شاید نام مرورگر FireFox از نام شرکت سازنده آن یعنی Mozilla مشهورتر باشد. در سال 1994 تیم Netscape به دنبال نامی برای یک سرویس جدید بود که بر روی مرورگر Mosaic قرار گیرد. آنها به نام Godzilla رسیدند و از ترکیب این دو نام، Mozilla متولد شد. لوگوی اولیه آنها در سال 1994 و به شکل گودزیلا طراحی شد.

 

image

 

 

Wikipedia

نام این شرکت نیز تاریخچه جالبی دارد. این سرویس ابتدا با نام Nupedia آغاز به فعالیت کرد. آنها یک دانشنامه رایگان تحت وب بودند که اعضای تیم، محتوای مقالات را تهیه می کردند. آنها موفق شدند در سال اول تنها 12 مقاله منتشر کنند که بسیار کند بود. به این دلیل به فکر سرعت بخشیدن به تولید مقالات در این سایت افتادند و برای این کار به سراغ وارد کانینگام رفتند. فردی که سایت wikiwikiweb را در اختیار داشت. واژه wiki در زبان مردمان هاوایی به معنای سریع است. اینگونه شد که با تلفیق این دو نام، Wikipedia به جهان معرفی شد. دانشنامه ای که از سوی کاربران به روز می شود.

 

image

 

 

Asus

این یکی خیلی ساده است. در سال 1989 چهار نفر از کارکنان اسبق Acer این شرکت را تاسیس کردند. نامی که آنها برگزیدند، پایان نام اسب بالدار افسانه ای یونان یعنی پگاسوس است. آنها این نام اسطوره ای را به دلیل خصوصیات ویژه این موجود افسانه ای انتخاب کرده اند.

image

 

Lenovo

موسسان این شرکت چینی در سال 1984 به این نتیجه رسیدند که نام آن را «Chinese Academy of Sciences Computer Technology Research Institute New Technology Development Company» بگذارند. نامی که برای یک شرکت تجاری بسیار طولانی بود و به مرور زمان با بزرگتر شدن و تجاری شدن آن، کوتاه شد. آنها در دنیای تجارت ابتدا با لوگوی «Legend» معرفی شدند و پس از اینکه شرکت به دو بخش مجزا تبدیل شد، بخش رایانه آن نام Lenovo را برای خود انتخاب کرد. نامی که به در زبان لاتین به معنای «جدید» است.

 

image

 

 

Hulu

شاید برای بسیاری از ما، نام این شرکت ناشناخته باشد اما آنها یکی از بزرگترین سرویس های پخش آنلاین تلویزیونی را ارائه می دهند. این نام در زبان انگلیسی بی معنی است اما در زبان ماندریان (یکی از گویش های چینی) دو معنا دارد. معنای اول آن «نگهدارنده چیزهای با ارزش» است و معنای دوم آن «ضبط تعاملی» است.

 

image

Skype

در سال 2003 موسسان این شرکت، به دنبال نامی خاص و استفاده نشده بودند. Skype از ترکیب دو کلمه Sky به معنی آسمان و ارتباط peer-to-peer به وجود آمده است. بد نیست بدانید ابتدا قرار بوده نام این شرکت Skyper باشد.

 

image

 

 

Twitter

سرویس اجتماعی محبوبی که می توان نقش آن را برای اینترنت مثل پیامک برای موبایل دانست. آنها در ابتدا می خواستند کلمه twitch را برای خود انتخاب کنند. واژه ای که به معنای حرکت ناگهانی بود. چیزی شبیه به لرزیدن تلفن هنگامی که زنگ می خورد. اما این نام تجاری خوبی نبود. آنها در لغتنامه به دنبال کلمه ای شبیه به twitch گشتند و با twitter روبرو شدند که معنایی عالی داشت؛ انفجار کوچک و بی اهمیت اطلاعات و البته صدای آواز پرندگان. این دقیقا همان چیزی بود که توییتر می خواست باشد.

 

image

 

 

Yahoo!

این شرکت در سال 1994 تاسیس شد و سایت خود را در سال 1995 به راه انداخت. اما به غیر از معنای لغوی این کلمه به معنی فرد بی نزاکت، عربده کش یا خشن، این نام مخفف «Yet Another Hierarchical Officious Oracle» است. این کلمه در زبان انگلیسی، قابلیت های زیادی دارد و می توان با آن اسم های مختلفی ساخت.

 

image

 

 

SEGA

یکی از خاطره انگیزترین نام های دنیای تکنولوژی، مربوط به شرکتی است که هر چند این روزها خیلی بزرگ نیست اما بسیار خاطره انگیز است. تاریخچه SEGA از شرکتی در هاوایی می آید که در سال 1940 تاسیس شد. شرکتی که خدمات بازی ارائه می داد. در سال 1951 آنها به توکیو نقل مکان کردند و کارشان ساختن دستگاه های بازی سکه ای بود. در سال 1965 نام آنها به SEGA ENTERPRISE تغییر کرد. شاید مهم ترین میراث این شرکت، شخصیت مشهور و دوست داشتنی Sonic باشد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (65 نظر)

فرامرز

۱۳۹۶/۱/۲۹
با سلام من خودم فقط طرفداره یه برند هستم اونم سونی واقعن بین این 21 برند بزرگ سونی پدره همشونه یه بچه هم میدونه نام سونی بر گرفته روی کره زمین و اسماااااان تمام موفق باشید.

فرامرز

۱۳۹۶/۱/۲۹
با سلام تو این 21برند بزرگ سونی واقعن یه چیزه دیگه است این برند های بزرگ در کناره سونی مثله یه شوخی میمونن من جنس سونی رو فقط ترجی میدم خسته نباشید

arya

۱۳۹۴/۹/۱
خدایا خداااااااااااا
لومیا یکی از مدل های موبایل نوکیاست

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱۴
آخه نوکیا که بیشتر بیشرفت کرده تازه از همه با سابقه تره نوکیا از سال 1868 شروع کرده ولی سامسونگ از سال 1930 نوکیا قابل تحسین تره

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱۰
همه فهمیدن سامسونگ خریدی