خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی جی اس ام؛ اکسپریا زد 3 (Xperia Z3)

بررسی تخصصی جی اس ام؛ اکسپریا زد 3 (Xperia Z3)

جی اس ام: هت تریک سونی

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۳/۸/۶

جی اس ام: چند ماه بیشتر از معرفی آخرین پرچمدار خانواده Xperia یعنی Z2 نمیگذشت که سونی نسل جدیدی از خانواده Xperia را با نام Z3 معرفی کرد، این گوشی نام پرچمدار سونی را به خود گرفته است. شاید تصور شما هم در اولین نگاه به این گوشی این باشد که سونی هیچ کار اضافه ای انجام نداده و همان گوشی قبلی را با نامی جدید عرضه کرده، اما به شما این وعده را می دهیم که سونی این گوشی را با بهبودهای خوبی ارائه کرده است، در این بررسی علاوه بر اینکه بهبودهای این نسخه را با هم خواهیم دید، به شما خواهیم گفت که در چه شرایطی این گوشی مناسب ترین انتخاب شما خواهد شد.

 

image

 

image

 

image

 

طراحی Xperia Z3

 

همانطور که گفتیم در نگاه اول گوشی شباهت زیادی به نسل قبلی دارد، اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنیم متوجه خواهید شد که تفاوت های زیادی دارد. قاب جلوی و پشتی گوشی مانند نسل قبل از شیشه ساخته شده در حالی که قاب اطراف گوشی آلومینیومی است. اولین تفاوت در اینجا مشاهده می شود در 4 لبه اطراف گوشی پوششی از کامپوزیت فریم را پوشانده است که این موضوع باعث عمر بیشتر گوشه های گوشی خواهد شد و اگر گوشی با زمین برخورد کند این کامپوزیت بیشتر از آلومینیوم دوام خواهد آورد.

 

 

image

 

image

 

 

برخلاف Xperia Z2 لبه های صفحه نمایش گرد شده که این موضوع باعث خواهد شد تا گوشی در دستان شما بهتر جای بگیرد و دست کاربر را آزار ندهد. در سمت راست گوشی جزئیات زیادی وجود دارد، درگاه سیم کارت که از دو سیم کارت پشتیبانی خواهد کرد، کلید پاور، دکمه ولوم و دکمه شاتر دوربین.

 

image

 

image

 

image

 

 

 

در سمت چپ نیز درگاه شارژ و درگاه کارت حافظه خارجی، در زیر آن ها درگاه اتصالی به داک و در انتهایی ترین قسمت محل اتصال بند قرار دارند. درگاه های این گوشی به علت ضد آب بودن توسط یک کاور پوشیده شده اند، یکی از نگرانی ها در مورد این کاورها عمر آن ها است، سونی به صورت رسمی اعلام نکرد که عمر این درپوش ها چقدر است اما خطر کنده شدن این درپوش ها به خصوص در قسمت درگاه شارژ، به علت باز و بسته شدن زیاد، بسیار محتمل است. اما سونی برای اینکه کمتر درپوش شارژ را باز و بسته کنید راه حل خوبی دارد، داکی که برای این گوشی ارائه شده و قیمت چندان گرانی هم ندارد به درگاه داک متصل می شود و گوشی را شارژ می کند.

 

image

 

image

 

image

 

مهمترین عیب گوشی لیز بودن آن است، اگر گوشی را در یک سطح با شیب خیلی کم قرار دهید به راحتی لیز می خورد و خواهد افتاد این مشکل در هنگامی که گوشی را در دست می گیرید نیز وجود دارد. شاید به همین خاطر است که سونی گوشه های گوشی را با کامپوزیت پوشانده است!

 

دوربین Xperia Z3

 

شاید سونی مگاپیکسل را در این دوربین تغییر نداده باشد، اما بهبودهایی را در دوربین Z3 نسبت به Z2 انجام داده است. یکی از این بهبودها استفاده از لنز 25 میلیمتری سری G است که باعث می شود جزئیات بیشتری از عکس شما وارد لنز شود. از دیگر ویژگی های خوب می توان به افزایش حساسیت IOS اشاره داشت که سونی آن را به 128000 رسانده، این اولین باری است که از این چنین حساسیتی در یک دوربین موبایلی استفاده می شود که باعث خواهد شد دوربین در نور کم عکس های با نویز کمتر بگیرد. علاوه بر این بهبودهای سخت افزاری بهبودهای نرم افزاری زیادی مانند Sound Photo، Face in، Multi camera اضافه شده اند، برخی از نرم افزارها را به شما در ادامه توضیح می دهیم.

 

 

image

 

image

 

image

 

 

 

Sound Photo: گرفتن عکس به همراه صدا بر روی آن

 

AR Fun: استفاده از افکت های انیمیشنی مانند سطل آب، بمب، تیر و کمان و ... بر روی عکس برای خنده دار شدن آن

 

image

 

Multi camera: این ویژگی 3 گوشی Xperia Z3 و یا Z3 compact را به هم متصل خواهد کرد تا بتوانید بر روی صفحه نمایش یکی از این 3 گوشی تصویر دوربین دو گوشی دیگر را نیز ببینید

 

Face in: استفاده از دو دوربین گوشی به صورت همزمان

 

 

image

 

Timeshift video: برای گرفتن ویدیوهای اسلوموشن

 

Background Defocus: توسط این ویژگی می توانید از سوژه خود عکس بگیرید و در نهایت پس زمینه آن را کاملا مات کنید

 

Creative effect: توسط این ویژگی می توانید فیلترهای متفاوتی را بر روی عکس خود در همان زمان که می خواهید عکس بگیرید مشاهده کنید

 

Timeshift Brust: اگر این ویژگی را فعال کنید می توانید 30 فریم قبل و 30 فریم بعد از عکسی را که گرفته اید مشاهده کنید و بهترین فریم را انتخاب کنید

 

علاوه بر این نرم افزارهایی وجود دارند که از منوی دوربین می توانید آن ها را دانلود کنید.

 

مهمترین عیب دوربین این است که اگر در حالت 4K با دوربین فیلمبرداری کنید، بعد از مدت حدود 3 تا 7 دقیقه (بسته به دمای محیط) به علت داغ شدن بیش از حد گوشی، نرم افزار دوربین بسته خواهد شد و اجازه ادامه فیلمبرداری را تا خنک شدن دستگاه به شما نخواهد داد.

 

سرعت فوکوس این دوربین کمتر از سرعت فوکوس رقیبانی مانند گلکسی اس 5 و جی 3 است، البته این موضوع به هیچ عنوان برای این دوربین نگران کننده نیست زیرا کیفیت بیشتر از سرعت فوکوس اهمیت داشته در حالی که سرعت شاتر نیز به سریعی رقیبان است.

 

یکی از عجیب ترین مواردی که در مورد دوربین این گوشی به آن برخورد کردیم این بود که اگر رزولوشن دوربین 20.7 مگاپیکسل باشد از حالت HDR نمی توانید استفاده کنید و برای اینکه بتوانید حالت HDR را فعال کنید باید رزولوشن 8 مگاپکسل را انتخاب کنید.

 

نمونه عکس های این دوربین را در حالت اتوماتیک با رزولوشن 20.7 و در حالت زوم 100 درصد در ادامه مشاهده کنید.

 

image

 

image

 

صفحه نمایش Xperia Z3

 

سونی تصمیم گرفته تا همان اندازه صفحه نمایش 5.2 اینچی با کیفیت Full HD را در Xperia Z3 به کار بگیرد و از صفحه نمایش QHD استفاده نکند. برای این کار دلایلی خوب وجود دارد، یکی از مهمترین دلایل عمر باتری است، با همین کار سونی توانسته عمر باتری را افزایش دهد، صفحه نمایش Full HD یک عیب برای Z3 به حساب نمی آید زیرا برای مشاهده تفاوت میان صفحه نمایش Full HD و QHD شما باید محتوای 4K را داشته باشید تا بتوانید کیفیت این دو صفحه را با هم مقایسه کنید که در حال حاضر محتوای 4K زیاد در دسترس نیست. مانند نسل های گذشته سونی تکنولوژی تلویزیون های خود را وارد صفحه نمایش گوشی هایش کرده است این تکنولوژی ها عبارتند از: Triluminos، Live Colour LED و X-Reality

 

image

 

image

 

image

 

در مجموع این صفحه نمایش یکی از بهترین ها در بازار است و ما تجربه ای این را داشتیم که هر کسی اولین بار به این صفحه نمایش نگاه کرده، اعتراف کرده که کیفیت صفحه نمایش بسیار خوب است.

 

 

سیستم عامل و پردازنده Xperia Z3

 

سونی در این گوشی از یک پردازنده 2.5 گیگاهرتزی کوآلکام استفاده کرده است، این پردازنده در کنار خود یک رم 3 گیگابایتی را می بیند که به کارآیی بهتر آن کمک خواهد کرد از نظر اجرای بازی ها و برنامه های سنگین هیچ نگرانی به خود راه ندهید، زیرا پردازنده قوی این گوشی از پس تمام بازی هایی که تا امروز معرفی شده اند به راحتی بر خواهد آمد. حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت است که از این 16 گیگابایت تنها 11 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد. اما اگر فضای بیشتری نیاز داشته باشید به راحتی با خرید یک کارت حافظه خارجی می توانید تا 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی را افزایش دهید. سیستم عامل این گوشی همانطور که انتظار دارید اندروید و نسخه 4.4.4 است. این سیستم عامل توسط رابط کاربری سونی تزئین شده است. رابط کاربری سونی بر خلاف نسل های قبلی یک بهبود خوب داشته و آن این است که اندازه آیکون ها بزرگتر شده است اما هنوز تغییری در طراحی دیده نمی شود.

 

image

 

image

 

 

سونی از یک ویژگی جدید در قسمت پخش کننده موزیک یا همان واکمن استفاده کرده است این ویژگی DSEE HX است. با کمک این ویژگی این امکان برای کاربر فراهم می آید که بتواند موزیک های کیفیت پایین را با کیفیتی نزدیک موزیک های با کیفیت بالا گوش دهد، برای تجربه بهتر این ویژگی بهتر است از هدفون برای تست استفاده کنید. مانند قبل باز هم در قسمت برنامه های اخیر می توانید Small apps را مشاهده کنید که برنامه هایی مانند ماشین حساب، تایمر و ... در آن وجود دارد، این لیست قابل تنظیم و شخصی سازی است و با دانلود از گوگل پلی و یا ویجت های از پیش نصب شده می توانید برنامه های جدیدی را به این بخش اضافه کنید.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

سایر امکانات Xperia Z3

 

Z3 Remote Play ویژگی جدیدی است که سونی در این گوشی به کار گرفته است، توسط این برنامه برای کسانی که اهل بازی هستند این امکان فراهم می شود تا بازی های PS4  را بر روی گوشی سونی خود بازی کنند و برای نتیجه بهتر باید کاربر از یک شبکه وای فای محلی استفاده کند. علاوه بر این GCM10 به شما این امکان را خواهد داد تا گوشی Z3 خود را به دسته شوکی خودتان متصل کنید و با این کار تجربه بهتری از کارکرد این ویژگی داشته باشید. کارآیی Z2 در زمینه صدا خوب بود اما اضافه شدن ویژگی "صدا با کیفیت بالا" یا همان High-Res Audio به Z3 با کمک حذف صداهای اضافی محیط، با روش تولید فرکانس مشابه صداهای اضافی، باعث خواهد شده که تجربه صدایی در Z3 خیلی بهتر شود. آهنگ هایی که صداهای با کیفیت بالا دارند لوگوی HR برای آن ها قرار داده می شود و به همین خاطر شما می توانید متوجه شوید که کدام آهنگ کیفیت بیشتری دارد.

 

سونی در نهایت یک فایل منیجر برای گوشی های خود نصب کرد، این فایل منیجر File Commander نام دارد که در اولین نگاه ما را به یاد فایل منیجر سامسونگ می اندازد، البته برای دسترسی به تمام ویژگی های این فایل منیجر باید 99 دلار برنامه را خریداری کنید اگرچه نیازی به این کار دیده نمی شود زیرا با همین نسخه می توانید به تمام فایل های خودتان دسترسی داشته باشید.

 

یکی دیگر از ویژگی های جدید این است که اگر دکمه پاور را نگه دارید و منوی پاور نمایان شود می توانید دکمه Record Screen را مشاهده کنید که اگر آن را انتخاب کنید از صفحه نمایش شما فیلم خواهد گرفت.

 

image

 

ضد آب بودن یکی دیگر از ویژگی های خاص این گوشی است که باعث می شود در هر شرایطی به راحتی بتوانید با گوشی کار کنید، در زیر باران، در استخر و یا در دریا.

 

image

 

image

 

image

 

image

 

باتری Xperia Z3

 

سونی بر روی باتری این گوشی مانور زیادی داده است، این کمپانی ادعا می کند که در استفاده معمولی از گوشی می توانید تا 2 روز بدون نیاز به شارژ با گوشی کار کنید. این مدت زمان برای Z2 مدت 1.4 روز بود. البته لازم نیست تا در استفاده از باتری زیاد نگرانی به خود راه دهید زیرا ویژگی Ultra Stamina به این گوشی اضافه شده که عمر باتری شما را نسبت به حالت Stamina دو برابر بیشتر خواهد کرد. گوشی با روشنایی صفحه نمایش 50 درصد، وای فای روشن می تواند تا مدت زمان 13 ساعت 53 دقیقه ویدیوی HD را پخش کند.

 

 

 

نظر جی اس ام

 

Xperia Z3 یکی از زیباترین گوشی هایی است که در بازار می توانید پیدا کنید. حقیقت این است که به طور حتم نمی توان گفت این گوشی بهتر است یا یک گوشی مانند Galaxy S5، زیرا هر دو یکی از بهترین ها هستند، انتخاب هر کدام از این گوشی ها بستگی به این دارد که شما طرفدار کدام برند هستید و با رابط کاربری کدامیک می توانید کنار بیایید. البته شاید بتوانیم به علت امکانات بیشتر از جمله سنسور ضربان قلب، سنسور اثر انگشت و پورت اینفرارد کمی سنگینی ترازو را به سمت Galaxy S5 پایین بیاوریم.

 

 

رقبا

 

Galaxy S5

 

image

 

LG G3

image

 

HTC One M8

 

image

 

iPhone 6

 

image

 

iPhone 6 Plus

 

image

 

 

Galaxy Note 4

 

image

 

 

Galaxy Note 3

 

image

 

مزایا

 

طراحی زیبا

دوربین با کیفیت

اسپیکرهای قوی

 

معایب

 

لیز خوردن در دست

باتری قابل تعویض نیست

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (398 نظر)

Mohammad

۱۳۹۵/۱۲/۶
MN hmin Alan ba z1 compact asphalt 8 ro play mikonm chi migi shoma?

Mohammad

۱۳۹۵/۱۲/۶
In akhariya bad jor asabi shidiyaaaa

Mohammad

۱۳۹۵/۱۲/۶
Slm z3 kharidid shoma??
Agr kharidid chand?

رضایی

۱۳۹۵/۱۰/۲۹
درپوشاش رو خریدم جفتی ۵۵ از بازار موبایل ولی فقط درپوش شارژرش خراب بود

Pars

۱۳۹۵/۹/۲۲
من Z3 Dual دارم . فوق العاده هست