تست همراه اول

سرویس خبر
4 آبان 1393 ساعت 21:42
7 نظر

 

گوگل؛ مرگ اختاپوس و آینده پیش بینی مسابقات ورزشی

حجوانی- جی اس ام: اگر شما هم مثل من طرفدار فوتبال باشید، حتما به یاد دارید که در جام جهانی 2010، اختاپوسی پیش گو می توانست برنده بازی ها را تشخیص دهد. اما بعد از مرگ او، این وظیفه بر عهده شرکت هایی است که با انبوهی از داده ها سر و کار دارند؛ شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت. آنها امسال توانستند نتایج بازی های دور نهایی جام جهانی را با درصد کمی از خطا پیش بینی کنند. گوگل، 14 بازی از 16 بازی را درست پیش بینی کرد و مایکروسافت، 15 تا را. ببینیم این اتفاق چگونه رخ داده است و این شرکت ها چگونه توانسته اند از قدرت داده هایی که در اختیار دارند استفاده کنند.

حجوانی- جی اس ام: اگر شما هم مثل من طرفدار فوتبال باشید، حتما به یاد دارید که در جام جهانی 2010، اختاپوسی پیش گو می توانست برنده بازی ها را تشخیص دهد. اما بعد از مرگ او، این وظیفه بر عهده شرکت هایی است که با انبوهی از داده ها سر و کار دارند؛ شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت. آنها امسال توانستند نتایج بازی های دور نهایی جام جهانی را با درصد کمی از خطا پیش بینی کنند. گوگل، 14 بازی از 16 بازی را درست پیش بینی کرد و مایکروسافت، 15 تا را. ببینیم این اتفاق چگونه رخ داده است و این شرکت ها چگونه توانسته اند از قدرت داده هایی که در اختیار دارند استفاده کنند.

شرکت ها بهتر از پیش گو ها

مایکروسافت توانست بر اساس اطلاعات مربوط بازی های گذشته تیم ها و وضعیت بازیکنان، غیر از یک بازی، همه را درست پیش بینی کند. پیش بینی اشتباه هم مربوط به بازی رده بندی بود. آنها پیش بینی کرده بودند که برزیل، فرانسه را خواهد برد که این گونه نشد. در واقع، آنها توانستند همه بازی های مهم جام جهانی را درست پیش بینی کنند.

هر چند طرفداران دو آتشه فوتبال، بر اساس تجربه زیادی که دارند، می توانند تا حد زیادی بازی ها را پیش بینی کنند اما ابر داده ها، شرایط بازی در این میدان را با جزئیات جدیدی تغییر داده اند. کار آنها، یکی از بزرگترین قدم های بشر برای دیدن رویدادهایی است که در آینده اتفاق می افتد.

دیوید راسشیلد، یکی از اقتصاد دانانانی است که مدل پیش بینی بازی های جام جهانی 2014 را برای مایکروسافت، طراحی کرده است. او می گوید:«داده ها همیشه وجود دارند اما حالا به نوعی سر ریز کرده اند. ما این توانایی را داریم که زودتر از صفحه های اعلام نتایج روزنامه ها، به جریان داده ها نگاه کنیم و همه نتایج را زودتر ببینیم».

داده ها را با خونسردی تحلیل کنید

در سال های اخیر، نگاه جدی به متخصصان ریاضیات، بنگاه های شرط بندی و رسانه ها را متقاعد کرده است که بیشتر از هر زمانی می توان با استناد به نتایج بازی های گذشته، محل برگزاری بازی، وضعیت آب و هوا و البته شرایط و آمارهای بازیکنان، بازی ها را پیش بینی کرد. روزی روزگاری، تحلیل گران اقتصادی بزرگی مثل پاول بسیر، وال استریت و بازار بورس امریکا را رها کردند و حالا جزو حرفه ای ترین پیش بینی کنندگان بازی های ورزشی هستند. ابزار آنها، داده هاست.

بسیر می گوید:«در دنیای مربوط به امور مالی، من با همه دنیا در حال رقابتم؛ با هزاران نفر به جز خودم. پیش از این، من در حوزه مالی، با چند روش مشخص فعالیت می کردم اما حالا داده های شرکت های بزرگ اینترنتی، مدل های متنوعی از پیش بینی مسابقات ورزشی را به وجود آورده اند. البته آنچه کار پیش بینی ورزشی را خاص می کند، این است که اغلب افراد، به جای بررسی داده ها، علایق شخصی شان به تیم ها و بازیکنان را در پیش بینی ها دخالت می دهند. این در حالی است که داده ها، حاکمان اصلی این میدانند».

مهم ترین داده ها، پیش پا افتاده ترین ها هستند

مت هالت، یکی از مدیران شرکت های بزرگ آنالیز اطلاعات می گوید:«داده هایی که به نظر بسیار سطحی و پیش پا افتاده هستند، تاثیر خود را بر کار ما می گذارند. اطلاعاتی که سریع تر از همیشه در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند. کافی است 5 نفر درباره بازیکنی توییت کنند، یا اینکه معلوم شود یکی از بازیکنان، بازی بعدی را از دست می دهد. همین طور وضعیت وزش باد یا دستگیری بازیکنان برای جرائم کوچک هم جزو داده هایی است که ممکن است سرنوشت همه چیز را عوض کند».

دیوید راسشیلد، پژوهشگر مایکروسافت می گوید:«یکی از مواردی که ممکن است بسیار بی اهمیت باشد اما نقش پر رنگی در پیش بینی های مایکروسافت بازی می کند، همین مساله ساده «بازی در خانه خودی یا خانه حریف» است. این موضوع هم مساله ای عمومی است و ربطی به یک رشته ورزشی خاص ندارد». آنها از طریق موتورهای جستجویی که دارند، به همه این اطلاعات دسترسی دارند و می دانند هر کدام از آنها در گذشته، چه تاثیری بر نتیجه بازی ها گذاشته است و می توانند با درصد بالایی از دقت، بازی ها را پیش بینی کنند.

گوگل، مایکروسافت و آینده رویدادهای جهان

این پیش بینی ها فقط، بخش کوچکی از توانایی شرکت هایی است که حجم بالایی از داده ها را در اختیار دارند. تصور کنید آنها این داده ها را درباره همه بازارهای مالی جهان، رویدادهای اجتماعی و حتی مسائل زیست محیطی دارند. اینجاست که متوجه می شویم گوگل، مایکروسافت و شرکت هایی شبیه آنها، چه قدرتی دارند و می توانند چه نقش بزرگی در پیش بینی و حتی تغییر آینده ایفا کنند. این قدرت، وقتی چند برابر می شود که بدانیم همه آنها، سرمایه گذاری هنگفتی بر روی موبایل ها و ابزارهای همراه کرده اند.

شاید در آینده ای نه چندان دور، پیش بینی های این شرکت ها بتواند تجربه جدیدی را در اختیار ما طرفداران فوتبال قرار دهد. نظر شما چیست؟



  4 آبان 1393
7 نظر
4.16
  19 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری