خانهاخبار
شیشه سفایر چیست و مقاومت آن چقدر است ؟

شیشه سفایر چیست و مقاومت آن چقدر است ؟

میرحسن محمدی - نویسنده مهمان: اخیرا گزارشات و شایعات بسیاری در خصوص به کارگیری شیشه سفایر توسط اپل در صفحات نمایش آخرین گوشی هوشمند این شرکت یعنی iPhone 6 منتشر شده که احتمال این مهم را قوت می‌بخشد. شرکت اپل پیش از این نیز در iPhone 5S از سفایر برای محافظت از سنسور اثر انگشت و همچنین لنز دوربین استفاده کرده بود و با آزمایش موفقیت‌آمیز این ماده معدنی سرسخت منطقی به نظر می‌رسد که این بار سطح استفاده از آن را یک درجه افزایش دهد.
۱۳۹۳/۵/۱۵

میرحسن محمدی - نویسنده مهمان: اخیرا گزارشات و شایعات بسیاری در خصوص به کارگیری شیشه سفایر توسط اپل در صفحات نمایش آخرین گوشی هوشمند این شرکت یعنی iPhone 6 منتشر شده که احتمال این مهم را قوت می‌بخشد. شرکت اپل پیش از این نیز در iPhone 5S از سفایر برای محافظت از سنسور اثر انگشت و همچنین لنز دوربین استفاده کرده بود و با آزمایش موفقیت‌آمیز این ماده معدنی سرسخت منطقی به نظر می‌رسد که این بار سطح استفاده از آن را یک درجه افزایش دهد.

اما سوال این‌جاست که میزان سختی و مقاومت سفایر نسبت به فناوری گوریلا گلس که در اکثر گوشی‌های هوشمند اندروید و آیفون‌های فاستفاده می‌شود چقدر است؟ چند ویدئوی غیررسمی که به تازگی بر روی وبسایت یوتوب منتشر‌شده می‌تواند شما را در رسیدن به پاسخ این سوال کمک کند اما شاید بهتر باشد در ابتدا توضیحاتی چند در مورد سفایر بخوانید.
 
میزان سختی و مقاومت
مطمئنا سختی و دوام سفایر مهمترین دلیل علاقه اپل برای استفاده از آن در ساخت گوشی‌های آیفون است. از نظر سختی تنها ماده‌ای که می‌تواند آن را شکست دهد الماس است. این بدان معنی‌ست که سفایر با هیچ ماده معدنی دیگری قابل مقایسه نیست و از نظر مقاومت در برابر خراش از لحظه شروع (لحظه‌ای که خراش ابتدایی ایجاد می‌شود) تا ایجاد ترک کامل بهترین است و کارشناسان میزان سختی این ماده را حدود ۴ برابر سختی فناوری گوریلا گلس تخمین زده‌اند.
 
مقایسه سفایر با گوریلا گلس
گوریلا گلس و سفایر از دو منظر قابل مقایسه‌اند، در ابتدای امر همه چیزی که ذهن خواننده را درگیر می‌کند میزان سختی این دو ماده است اما فاکتور مهم دیگر در این بین میزان ضخامت آن‌هاست، چیزی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی ضخامت گوشی هوشمند ساخته شده بگذارد. در ورطه قیاس از حیث ضخامت سفایر کمی عقب‌تر از رقیب خود قرار می‌گیرد به خصوص وقتی شایعات حول ضخیم‌تر شدن و یا حتی فبلت بودن آیفون ۶ را می‌خوانیم این مدعا در ذهن ما قوت بیشتری پیدا می‌کند. سفایر ۶۷ درصد سنگین‌تر از گوریلا گلس بوده و چگالی 3.98 گرم بر سانتی‌متر مکعب آن فاصله نسبتا زیادی تا چگالی مواد مورد استفاده پیشین اپل برای ساخت گوشی‌های آیفون که معادل 2.54 گرم بر سانتی‌متر مکعب است دارد. با این حال تفاوت بین ضخامت‌های سفایر و گوریلا گلس چیزی معادل 0.05 میلی‎‌متر است که با تقریب خوب ضخامت یک تار موی انسان را می‌توان به آن نسبت داد. با همه این اوصاف شاید اپلی که کاربران و کارشناسان گوشی‌های آن را بیشتر به ضخامت مناسب می‌شناختند این بار برخلاف میل و سیاست همیشگی‌اش یک سورپرایز برای همه داشته باشد.
 
برای یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان چنین گفت که سفایر یک ماده معدنی بسیار سخت و قوی‌ست که در این حیث می‌تواند گوریلا گلس را پشت سر بگذارد. در عین حال ضخامت بالا، وزن بیشتر و قیمت نسبتا بالای آن نقاط ضعف این ماده به شمار می‌روند. البته منابعی از سوی اپل اعلام کرده‌اند که این شرکت میزان ضخامت و وزن این ماده را از طریق تکنیکی خاص که توسط اپل به ثبت (پتنت) رسیده است تا حد معقولی کاهش داده اما نتیجه هنوز هم کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از گوریلا گلس است.
با همه این اوصاف می‌توان شیشه سفایر را یک محافظ نمایشگر خوب برای اپل و گوشی‌های هوشمند آیفون نامید. از جهاتی دیگر این ماده می‌تواند زین پس به نوعی معرف مقاومت آیفون به شمار رود و همان کاری را برای اپل انجام دهد که فناوری گوریلا گلس در طول این سال‌ها برای اپل، گوگل و سایر شرکت‌های وابسته به آن در تولید گجت‌های اندرویدی انجام داد.
 
حال بهتر است دو ویدئویی که درآن میزان سختی یاقوت کبود مورد سنجش جدی قرار گرفته است را نیز ببینید تا تعریف ذهنی شما از میزان مقاومت این ماده معدنی افزایش یابد.
ویدئوی اول که توسط ویدئوبلاگر معروف آقای مارکوس براونلی تهیه شده است؛ در ابتدا به طور کامل به شرح جزئیات و فواید استفاده از یاقوت کبود در گوشی هوشمند جدید اپل پرداخته و سپس میزان سختی این ماده معدنی را با استفاده از یک کاغذ سنباده آزموده است. نتایج ویدئوی اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد:
 

ویدیوی تست مقاومت صفحه آیفون ۶


اما ویدئوی دوم آزمون به مراتب سخت‌تری را برای پوشش محافظ صفحه نمایش آیفون ۶ ترتیب داده است. در این ویدئو پنل سفایر در برابر یک پیکان فیبر کربنی، نوک تیز و پرسرعت قرار خواهد گرفت. تصور قراردادن هر چیزی اعم از جانداران تا اشیاء در برابر چنین تیری که معمولا برای شکار از آن استفاده می‌کنند می‌تواند هیجان‌انگیز و یا حتی برای عده‌ای ترسناک باشد. به هرحال ترجیح ما بر این است که بدون لو دادن بیشتر نتیجه این آزمایش شما را به دیدن آن دعوت کنیم:
 

تست مقاومت شیشه سفایر در مقابل تیر و کمان


از هر دو ویدئوی بالا می‌توان به شرحی نتیجه گرفت که یاقوت کبود یک ماده معدنی غیرقابل تخریب است که مطمئنا در مجاورت کلیدهای داخل جیب شما و یا افتادن از ارتفاع به خوبی مقاومت خواهدکرد ولی نباید از آن انتظارات غیرعادی داشت.
 
آیفون ۶ مطابق انتظارات در سپتامبر (شهریور) امسال رونمایی خواهدشد و در ماه اکتبر (مهر) عرضه جهانی آن آغاز می‌گردد و مثل همیشه ما این رخداد بزرگ عرصه گوشی‌های هوشمند را پوشش خواهیم داد، پس برای اطلاع از اخبار متعاقب با جی‌اس‌ام همراه باشید.
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۰
تو ویدیوی دوم نفر سمت چپ جو روگان یکی از گزارشگران یو ا سی هستش.و کلا یکی از مهم ترین شخصیت های این سازمان

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۷
در مورد سختی بله...ولی چیزیکی شما (یا منبعتون)عمدا یا سهوا نمیخواید بگید میزان تنش پذیری اوناست که یاقوت به مراتب ضعیف عمل میکنه..و تو افتادن باید میزان تنش پذیری رو سنجید نه سختی..مردم ساده نیستند..

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۷
این که در هر 2 فیلم ترکید چرا می گید تخریب ناپذیر است