خانهاخبار
۱۰ توصیه امنیتی برای محافظت از دستگاه اندرویدی شما

۱۰ توصیه امنیتی برای محافظت از دستگاه اندرویدی شما

نویسنده مهمان: امروزه اندروید یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در جهان است، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای این محبوبیت انعطاف‌پذیری آن است که به کاربران اجازه سفارشی سازی و همچنین دسترسی فراوان به برنامه‌های جانبی را می‌دهد. علاوه بر این با افزایش اتکای ما به تلفن همراه و تبلت‌ها، همواره اطلاعات بیشتری را در آنها دخیره می‌کنیم که این امر باعث می‌شود در برابر سرقت اطلاعات آسیب‌پذیرتر شویم.
۱۳۹۳/۵/۱۲
نویسنده مهمان: امروزه اندروید یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در جهان است، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای این محبوبیت انعطاف‌پذیری آن است که به کاربران اجازه سفارشی سازی و همچنین دسترسی فراوان به برنامه‌های جانبی را می‌دهد. علاوه بر این با افزایش اتکای ما به تلفن همراه و تبلت‌ها، همواره اطلاعات بیشتری را در آنها دخیره می‌کنیم که این امر باعث می‌شود در برابر سرقت اطلاعات آسیب‌پذیرتر شویم. بنابراین باید بدانیم چطور از اطلاعات شخصی و کاری خود که از طریق دستگاه‌های اندرویدی ما قابل دسترس هستند، محافظت کنیم.
 
image

در اینجا ده نکته ابتدایی که شما برای حفاظت از دستگاه اندرویدی لازم است بدانید را مطرح می‌کنیم:
 

۱- صفحه نمایش خود را قفل کنید

ابتدایی‌ترین کار امنیتی که می‌توان برای یک دستگاه اندرویدی انجام داد قفل کردن صفحه نمایش آن توسط یک رمزعبور (Password)، الگو (Pattern) و یا یک PIN کد است. این قفل را می‌توانید از طریق تنطیمات دستگاه خود فعال کنید. پس از تنظیم کردن دستگاه به طور خودکار، پس از یک بازه‌ی زمانی مشخص و یا با فشار دادن دکمه power قفل می‌شود.
 

۲- دستگاه خود را رمزگذاری کنید

اندروید به شما اجازه می‌دهد تمام اطلاعات روی دستگاه خود را رمزگذاری کنید. برای رمزگشایی اطلاعات هربار که دستگاه روشن می‌شود احتیاج به وارد کردن یک رمزعبور یا PIN کد دارید. با این کار اگر تلفن شما به دست شخص دیگری بیفتد، با restart یا خاموش شدن دستگاه ، بدون داشتن رمزعبور هیچ راهی برای دسترسی به اطلاعات شما نخواهد داشت. این کار باعث می‌شود اطلاعات حساس و مهم شما امن بماند، هرچند ممکن است دستگاه کمی کند شود. برای فعال کردن باید وارد تنظیمات امنیتی دستگاه خود شوید.
 

۳- از دستگاه شخصی خود برای کار استفاده می‌کنید؟ با مدیر IT  خود مشورت کنید

با نگاهی به آمار راه‌حل‌های امنیتی شرکت ESET می‌توان دریافت که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه‌ها در محل‌کار در معرض تهدید هستند، مگر اینکه کاربران در مورد خطرات و تهدیدها از قبل آموزش دیده باشند. اگر شما قصد استفاده از دستگاه شخصی خود را برای کار دارید، قبل از راه‌اندازی آن و پیش از دسترسی و ذخیره اطلاعات مربوط به کار، با تیم IT محل کار خود در این مورد صحبت کنید تا شما را از خطرات و ریسک‌های ممکن، مطلع سازند.
 

۴- Device Manager اندروید خود را فعال کنید

حتی اگر روزی دستگاه خود را گم کنید یا به سرقت برود، ویژگی مدیر دستگاه اندروید به شما اجازه می‌دهد به نقشه گوگل متصل شده و اخرین مکانی که دستگاه شما در انجا بوده را مشاهده کنید، همچنین قابلیت پاک کردن اطلاعات از راه دور را برای شما فراهم می‌کند و دستگاه شما را به اصطلاح reset factory می‌کند. همچنین می‌تواند اطلاعات روی حافظه SD را نیز پاک کند. اینکار باعث می‌شود حتی در صورت پیدا نشدن دستگاه، اطلاعات مهم شما پاک شده و در اختیار دیگران قرار نگیرد. برای اینکه ببینید این قسمت در دستگاه شما فعال است یا نه می‌توانید به قسمت تنطیمات رفته و سپس با ورود به قسمت امنیت،  Android Device manager  را انتخاب کنید. 
 

۵- اطلاعات مهم و حساس را روی حافظه SD ذخیره نکنید

مطمئن شوید اطلاعات با ارزش خود مثل رمزها یا ID های شخصی خود را روی حافظه جانبی ذخیره نکرده باشید، زیرا دسترسی به آنها بسیار ساده و راحت است. اگر لازم است اطلاعات مهمی را در دستگاه خود داشته باشید، بهتر است آنها در حافظه داخلی ذخیره کنید.
 
image
 

۶- از منابع ناشناس اپلیکیشن نصب نکنید

اگرچه اپلیکیشن‌ها در Google play store به خوبی Apple store سازماندهی نشده‌اند، اما همچنان این فروشگاه دارای امن‌‌‌‌ترین برنامه‌ها برای دانلود و نصب بر روی پلتفرم اندرویدی شماست. نصب اپلیکیشن از سایت‌ها و فروشگاه‌های متفرقه خطر به همراه داشتن بدافزار را در داخل آن اپلیکیشن‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد.
 

۷- برای اپلیکیشن‌های حساس قفل نصب کنید

شما می‌توانید برای حفاظت بیشتر از اطلاعات شخصی خود و اپلیکیشن‌هایی مثل گالری تصاویر و یا پیام‌هایتان آنها را نیز قفل کنید. تعدادی اپلیکیشن برای این کار در Play Store  در دسترس است که یک سطح حفاظتی بالاتری را برای تک‌تک برنامه‌های شما فراهم می‌کند. این برنامه‌ها از شما می‌خواهند یک رمزعبور یا الگو را برای هر اپلیکیشن روی دستگاه خود به صورت جداگانه تعیین کنید و بدین ترتیب هرکس برای وارد شدن به آن اپلیکیشن‌ها باید رمزعبور خاص آن برنامه را بداند..
 

۸- تلفن خود را root نکنید

با root  کردن گوشی خود، می‌توانید ROM های موردعلاقه خود و حتی برخی اپلیکیشن‌های ناسازگار با ROM های اولیه را روی دستگاه خود داشته باشید. اما اینکار  باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها بدون هیچ مانعی به سیستم فایل دسترسی داشته باشند که موجب می‌شود دستگاه شما در معرض آسیب‌های بیشتری قرار بگیرد، بخصوص در ارتباط با نصب برنامه‌های مخرب. این کار همچنین دستگاه شما را از گارانتی خارج می‌کند.
 

۹- هنگام وب گردی از حالت ناشناس استفاده کنید و یا پس از آن از حساب‌های کاربری خود sign out کنید

به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از گوگل کروم برای گشت و گذار در وب با دستگاه اندرویدی خود، ابتدا از حساب گوگل خود خارج شوید و یا در حالت ناشناس (incognito) این کار را انجام دهید، مخصوصا هنگامی که شما برنامه‌های دستگاه خود را با کامپیوتر شخصی خود به اشتراک گذاشته‌اید. گوگل کروم تمام جست‌وجوها و سوابق وب‌گردی شما را ذخیره می‌کند و آنها را در بین تمام دستگاه‌ها وقتی که به حساب گوگل خود sign in کرده باشید، سینک می‌کند. 
 

۱۰- نرم‌افزار دستگاه خود را به روز نگه دارید

گوگل همواره بروزرسانی نرم‌افزارها را منتشر می‌کند که شامل وصله‌های امنیتی نیز می‌شود. برای بروزرسانی نرم‌افزار وارد تنظیمات دستگاه خود شوید و پس از وارد شدن به قسمت درباره تلفن "به روز رسانی نرم افزار" را انتخاب کنید.
 
image
 
حفظ امنیت می‌تواند مهمترین نکته در استفاده از دستگاه‌های همراه باشد. ممکن است شما سال‌های سال بدون توجه به آن از دستگاه خود استفاده کنید و اطلاعات مهم خود را جابجا کنید اما به یاد داشته باشید که یک بار اتفاق می‌تواند نتیجه جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۴
دوست عزیز این نظر سنجی در رابطه با اندرویید و IOS بود . شما چه مشکلی با سامسنوگ داری که پای اونو وسط میکشی مگه فقط سامسونگ از سیستم عامل اندرویید استفاده میکنه؟ بعضی ها کلا عقده زیاد دارن که سنگ اپل رو به سینه میزنن انگار ماله باباشونه.

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۳
بابا اندرويد برا خدوش يه دردسره

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۲
اگه کسی گوشی شو گم کنه اولین کسی که اونو پیدا میکنه بهش یه فلش میزنه که همه ی روز و رموز حدف میشه .پس الکی خودتون رو اذیت نکنید.

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۲
تمام سیستم عامل ها قابل هک شدن هستن اندروید ویندوز فون iOS .

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۲
من device manager فعال کردم و امتحان کردم و به خوبی کار داد و مشکل اینجاست که فقط در صورتی که اینترنت گوشی شما فعال است کار می دهد و باید امید وار باشید که دزد گوشی شما اهل اینترنت باشد!!!